You are on page 1of 6

PERBEZAAN IMAN DENGAN KUFUR, MUNAFIK, SYIRIK DAN MURTAD PERKARA /TAJUK MAKSUD  Dari segi bahasa  Iktiraf

, membenarkan dan mengakui  Dari segi istilah  Tasdik atau mengakui di hati bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad saw itu pesuruh Allah, berikrar dengan lidah iaitu syahadah dan membuktikan apa yang ditasdik dan membuktikan dengan amalan anggota dengan melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan larangannya. Tidak percaya kepada Allah swt dan menolak ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw. Sesiapa yang tidak percaya kepada Allah dan ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhamad saw dikatakan kafir atau kufur  Orang yang bermukamuka iaitu hati dan katakata tidak selari  Berpura-pura melahirkan keimanan sedangkan hati tetap kufur kepada Allah  Menyekutukan Allah dengan sesuatu pada zat, sifatnya dan af’al  Beramal dengan anngota adalah pemangkin kemantapan iman  Berpaling atau keluar daripada agama islam IMAN KUFUR MUNAFIK SYIRIK MURTAD

14

tidak ada pendirian  Mempercayai sesuatu yang menjadi sebab itu dengan keadaan hakikatnya memberi kesan baik atau buruk  Menaruh perasaan takut dan gerun kepada kekuatan sesuatu yang lain daripada Allah swt  Menumpukan harapan kepada sesuatu yang lain daripada Allah swt  Bersumpah dengan sebarang sebutan yang lain daripada menyebut nama atau sifat Allah swt  Syak (ragu) kepada Allah  Syak (ragu) kepada kerasulan nabi Muhammad anak Abdullah dan ibunya Aminah  Syak (ragu) kepada alQuran. seperti ilmu. Hayat.CIRI-CIRI  Bertakwa  Bersedia patuh kepada perintah Alah swt  Beriman kepada perkara ghaib  Membersihkan diri daripada sebarang syirik  Mengingkari kemungkaran  Mentauhidkan Allah swt  Ikhlas. Baqa. menjauhkan diri daripada amalan riak  Memelihara dan menjaga akidah  Menegakkan syiar Islam  Tidak yakin akan adanya hari kebangkitan dan alam akhirat  Memperolokkan al-Quran dan orang yang beriman  Menghalangi manusia lain daripada mengikut jalan Allah swt  Menjadi hamba kepada kebendaan  Mempeolok agama Allah swt serta membenci atau menentang satu-satu perkara yang berhubung dengan Islam  Berdusta apabila bercakap  Khianat apabila diberi amanah  Bersikap melampaui batas apabila bertengkar  Selalu mungkir janji  Memandang rendah terhadap orang mukmin  Ragu-ragu. meragukan bahawa al-Quran itu wahyu dari Allah  Syak (ragu) bahawa Nabi Muhammad itu Isra’ dan Mikraj dengan ruh dan tubuh  Meng’iktiqatkan bahwa Allah tidak mempunyai sifat. Qidam dan lainlain 15 .

membunuh dan berhenti puasa FAKTOR / SEBAB   Pegangan agama yang lemah menyebabkan seseorang itu tidak dapat membezakan antara perbuatan yang membawa dosa atau pahala  Terpengaruh dengan hawa nafsu yang inginkan keseronokan dan  Tidak mempunyai pendidikan agama yang sempurna atau jahil  Terpengaruh dengan godaan syaitan  Pegangan agama yang tidak teguh  Terpengaruh dengan keseronokan dunia  Tidak memiliki ilmu agama secara mendalam  Terpengaruh dengan rakan yang jahil  Lemah pegangan agama  Jahil tentang akidah dan hukum-hukum islam  Terpengaruh dengan tawaran kebendaan  Tiada bimbingan untuk menghayati Islam  Terpengaruh dengan 16 . Meng’iktiqatkan bahawa Allah bertubuh seperti manusia  Menghalalkan perbuatan yang haram yang ulama telah sepakat tentang keharamannya seperti dihalalkan zina.

kebebasan  Kesempitan hidup menyebabkan seseorang sanggup melakukan kufur untuk memenuhi keperluan hidup KESAN  Sentiasa berakhlak mulia dan bersopan  Sentiasa sabar dan tabah menghadapi ujian Allah swt  Sentiasa amanah dan bertanggungjawab  Sentiasa pemurah dan suka bersedekah  Berani berjihad pada jalan Allah swt  Dilaknat Allah  Berada dalam kemurkaan Allah  Rosak akidah  Balasan neraka di akhirat  Melemahkan perpaduan masyarakat  Menghancurkan kekuatan umat Islam  Tidak mendapat ketenangan hidup di dunia dan di akhirat  Menghalang usaha pembangunan dan memajukan masyarakat Islam  Rosak akidah  Berdosa besar  Mendapat azab di akhirat  Hilang kawan atau sahabat  Dibenci masyarakat  Sukar menerima pandangan orang lain agama lain  Tidak mendapat bimbingan dan perhatian selepas memeluk Islam  Segala amalan baik yang dilakukan di dunia menjadi sia-sia sahaja  Di akhirat mereka menjadi ahli neraka selama-lamanya  Hubungan suami isteri terfasakh  Haram menerima harta pusaka daripada waris beragama Islam  Haram dikebumikan di perkuburan Islam 17 .

SYIRIK DAN MURTAD .Batal iman Kufur nikmat  Menggunakan nikmat ke jalan maksiat  Enggan mengeluarkan zakat atau sedekah  Boros membelanjakan harta  Orang yang tidak mengerjakan solat jumaat 3 kali berturut-turut  Orang yang bila bercakap dia berbohong.CONTOH Para rasul merupakan contoh orang-orang beriman terbaik dalam keikhlasan Kufur hakikat  Tidak mengakui balasan di akhirat  Menolak hokum yang terdapat dalam al-Quran  Menyatakan solat fardhu merugikan masa  Menyatakan puasa Ramadhan melemahkan ekonomi  Hukumnya . MUNAFIK. bila diberikan amanah dia pecah amanah dan bila berjanji dia mungkir janji. Apabila ada satu sifat ini misalnya bila bercakap dia berbohong maka orang itu ada sifat munafik Syirik jail  Menyembah patung dan berhala  Menyembah bulan atau matahari  Mengaku nabi Ias as sebagai anak tuhan  Puja pantai  Puja kubur keramat  Mempercayai tangkal Contoh orang murtad di Malaysia ialah Lina Joy  Orang perempuan ialam yang tidak bertudung dan berpakaian tetapi bertelanjang atau tidak menutup aurat  Orang lelaki islam yang tidak mengerjakan solat I masjid azimat Syirik khafi  Riak (menunjuk-nunjuk)  Ujub (mengkagumi diri sendiri)  Takabbur (membangga diri) 18 JADUAL 1 : PERBEZAAN IMAN DENGAN KUFUR.

19 .