You are on page 1of 24

Resepi Kek Lapis Choco-Horlicks Kukus

Bahan-Bahan
250g mentega tulen
1/2 cawan gula halus
5 biji telur gred A
1/2 tin susu pekat manis-sy letak 1/2 cwn
70g horlicks- sy letak 1/2 cwn
30g serbuk koko- sy letak 3 sudu besar
1 sudu teh esen vanila
1/2 cawan tepung hongkong/gandum
Cara-Cara
1.Panaskan kukusan terlebih dahulu.(pastikan tutup ketika memanaskan pengukus) dan gris loyang dengan mentega
dan lapikkan kertas minyak.
2.Pukul mentega dan gula halus sampai berkrim
Masukkan telur satu persatu. (Masuk sebiji,pukul sebati baru tambah sebiji lagi).
3.Masukkan pula esen vanila dan gaul sebati. Masukkan susu pekat dan tepung hongkong sedikit demi sedikit sambil
digaul rata.(jika menggunakan mixer,pastikan guna speed paling perlahan.
4.Gaul sebati menggunakan senduk dan bahagi 2 bahagian
Bahagian 1 masukkan horlicks,kacau sebati dan warnakan kuning. Bahagian 2 pula masukkan serbuk koko dan
kacau sebati.
5.Pastikan pengukus sudah mendidih sebelum mula mengukus.. Kukuslah berselang seli warna sehingga habis..
setiap lapisan mengambil masa 6 minit(bergantung kuat atau perlahannya api dapur)
7.Tutup loyang dengan aluminium foil ketika mengukus untuk mengelakkan air kukusan menitis di atas kek.
Kukus selama setengah jam lagi selepas kukusan terakhir
Jom share resepi ramai-ramai
Suka Suka Kongsi
inom ptg dgn kuih lapis...ada yg nak try??
bhn2:
2 cwn tpg beras
3/4 cwn tpg gndom
3 sdb tpg ubi
1 cwn gula
4 cwn sntn
grm sikit
cara2:
campur semua bhn2 , kcau sebati n tapis,,,..bhgikn kpd 2 bhgn n warnakn...
pas tu blh lah melapis...setiap lapisan kukus 5 min...lapisan akhir kukus 20 min...
Ringkas dan mudah..nyum3..
Resepi laksam (12 gulung)
3 cawan tepung beras
1/2 cawan tpg gandum
sedikit garam
4 3/4 cawan air suam
3 sudu besar minyak masak
campur semua bahan2 diatas sehingga sebati...ketepikan sebentar
* panaskan periuk kukusan..sediakan loyang atau penutup periuk aluminium yang
disapu dengan minyak masak
* masukkan bancuhan tpg tadi dlm loyang atau tudung periuk ...jgn tebal jgn
nipis...agak2 la ye..kalau saya guna 3 senduk setiap adunan ...kukus dlm 5 minit..
*angkat loyang/penutup periuk dan alirkan bawah dgn air paip supaya sejuk..
* guna hujung sudu atau bende yang boleh cungkil laksam ni kluar dr loyang...terus gulung dr loyang tersebut hingga
habis..
*kukus lagi adunan laksam tadi shingga habis..
kuah laksam 6 orang makan
3 ekor ikan kembung dibuang perut dan direbus hingga masak air rebusan paras ikan je ..air rebusan ikan jgn
buang..digunakan tuk kuah nanti
2 biji bwang sederhana besar
2 ulas bawang putih..
sedikit je halia
1/2 sdu besar lada hitam kemudian ditumbuk halus
sedikit belacan
1/2 periuk santan pekat (agak2 6 org mkn + tambahan)
garam , gula
2 keping asam gelugur
* ikan yang direbus..diambil isinya sahaja dan air rebusan
* bawang besar dan bawang putih serta halia dipotong kecik, belacan dan di kisar
bersama2 dgn isi ikan tadi serta masukkan sedikit air rebusan dlm blender supaya
senang kisaran..
* masukkan bahan kisar dlm periuk yang ada santan tadi ..masukkan baki air rebusan
ikan
* kemudian masukkan lada hitam yang ditumbuk halus,asam keping, garam dan gula
* masak hingga mendidih..dgn api sederhana
ulaman
kacang panjang
timun
tauge
kobis - semuanya dihiris halus..
belacan bakar- jika suka masukkan dlm laksam
sambal lada
sedikit belacan
lada merah
cili api merah
garam sikit _semuanya kisar/tumbuk halus
Suka Suka Kongsi
Suka Suka Kongsi
Kek Keju Jepun
Bahan2 :
7 keping cheddar cheese (kira-kira 28g satu slice)
200ml susu segar@susu cair
4 biji telur
75gm tepung naik sendiri
75gm butter
100gm gula halus
1/2 sudu teh cream of tartar
Cara Menyediakan :
1. Koyakan cheese kecil-kecil dan campurkan bersama susu.Masak dengan api perlahan..Kacau selalu.
2. Bila dah hancur masukkan butter sehingga cair, tutup api dan sejukkan.
3. Asingkan putih dan kuning telur di dalam bekas yang berlainan.
4. Pukul putih telur bersama gula dan cream of tatar sehingga kembang dan meringue(bertanduk).
5. Kemudian pukul kuning telur hingga kembang dan masukkan adunan cheese tadi (ditapis)
6. Masukkan tepung sedikit-sedikit serta kacau perlahan-lahan sehingga sebati.
7. Kemudian masukkan adunan putih telur tadi dan kaup balikkan adunan sampai sebati
8. Lapikkan loyang dan sapu dengan sedikit butter.
9. Letak loyang dalam bekas berisi air panas
10. Panaskan oven..boleh lah dibakar dalam 1 jam 30 minit atau mengikut kepanasan oven masing-masing
Suka Suka Kongsi
2 orang menyukainya.
Kek Kukus Coklat
Bahan-bahannya:
1 cawan koko
1 cawan gula
1 cawan margerin cair (saya guna mentega)
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
11/4 tepung
1 sudu kecil serbuk penaik
1 sudu kecil baking soda
3 biji telur (dipukul)
Cara-caranya:
1. Ayak tepung bersama baking powder dan baking soda. Ketepikan.
2. Dalam periuk, masak koko, gula, margerin, susu cair dan susu pekat hingga cair dengan api sederhana. Jangan
sampai hangus.
3. Sejukkan.
4. Masukkan telur ke dalam adunan ini dan kacau sebati. Tambahkan dengan tepung dan gaul lagi hingga sebati.
5. Kukus selama 1 jam dan biar sejuk baru dipotong-potong.
Selamat Mencuba.. Sila Share Re
2 cawan minyak atau butter dicairkan
1 tin susu pekat manis
1 1/4 cawan air panas
2 biji telur
Bahan yang diayak bersama:
2 cawan tepung gandum resepi ni jadi
1 cawan koko
1 sudu teh baking soda
1 sudu teh baking powder
Cara membuatnya:
Satukan semua bahan kecuali air panas dan kacau dengan senduk kayu hingga sebati. Masukkan air panas dan
kacau hingga rata. Tuangkan ke dalam loyang yang bergris dan bakar lebih kurang 50 minit. Bila dah sejuk potong
dua bahagian. Sapukan choc frosting di tengah-tengah kek dan juga bahagian luar kek.
Bahan2 untuk choc frosting:
1 cawan nondairy whip cream - dipukul kembang
1 cawan nondairy whip cream - dipanaskan
250g dark choc - dipotong kecil
Panaskan 1 cawan krim dan tuang ke atas coklat didalam bekas tahan panas. Biar seminit dan kacau hingga larut.
Ketepikan hingga sejuk sedikit dan gaul bersama krim yang telah dipukul kembang.
S
Aiskrim Oreo handmade yang SEDAP !!! kalah Oreo Mc Flurry Mc D
cara buat?
1) - setengah tin susu pekat (ikut kemanisan masing2) susu kecik
- 1 1/2 gelas susu cair (ikut kecairan @ kepekatan yang dikehendaki)
- 1 sudu ovalette (pastikan halal)
- sedikit esen vanilla
blendkan sampai gebu.
2) gaulkan hasil yang di blend dengan biskut oreo (vanilla) yang dah dihancurkan.
3) masukkan dalam peti ais. (freezer) buang krim nya
4) MAKAN !!!!!!! sampai menjilat sudu~!!!
*dah reti buat, x perlu la beli kat McD lagi.... hehe
Kuih Tepung Pelita Moden ~ sodap tau.. cubalah..
Resepi : ihsan Cik Yani, MyResipi (Barakallah) ini jadi sedap bole buat lag! Msk lama kit hijaunya
Bahan2 (Lapisan bawah-hijau)
1 cawan tepung beras
1 cawan gula
5 cawan air
4 helai daun pandan dimesin dgn sedikit air
sedikit pewarna hijau
sedikit kapur dan sedikit garam
Bahan2 (Lapisan atas-putih)
4 sudu besar tepung beras(ratakan)
1 kotak santan 250ml
2 cawan air
sedikit garam
Cara-cara : (lapisan bawah-hijau)
1. Tepung beras, air, gula, air daun pandan (+sedikit pewarna hijau) dan air kapur dibancuh hingga sebati
2. Masakkan tepung yang diadun dan kacau hingga masak dan berkilat (hingga nampak adunan meletup2 buih
besar)
3. Bila dah masak, masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pisang lagi sedap
Cara-cara lapisan atas :
1. 1 kotak santan dicampurkan dengan 2 cawan air, 4 sudu tepung beras dan garam
2. Kacau sehingga sebati
3. Masak adunan dan kacau sehingga adunan pekat,
(hingga nampak adunan meletup2 buih besar, jadi ambik masa sikit masa mengacaunya)
4. Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi
5. Sejukkan
Resepi Biskut Dahlia/Samperit
Bahan-Bahan :
1 buku butter
3/4 @ 1 cawan gula halus/gula icing
1 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanilla 160 15 minit. Bunga biar tebal . nmpak kelopak.
1 cawan tepung ubi
2 cawan tepung kastard resepi 2014 wat 1 adun sedap dan jadi!. Tepung
2 cawan tepung gandum gandum masuk last takut keras. Klu keras tk jadi doh
(semua tepung di ayak) uli dgn butter.
Cara-caranya :
- pukul butter dan gula hingga kembang
- masukkan kuning telur dan esen vanila - gaul sebati
- masukkan tepung ubi,tepung kastard dan tepung gandum
- uli hingga menjadi doh - kalau doh lembut,tambahkan sedikit tepung gandum
- kemudian paipkan dengan acuan samperit @ biskut dahlia
- hiaskan dgn ceri @ manik @ ikut suka..
- bakar 20 minit atau lebih dgn suhu 180 darjah @ bergantung pd oven masing2..;))
Butter Cake (Kukus)
Bahan-bahan:
4 biji telur
1 cawan mentega/marjerin
1 cawan gula
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
5 sudu besar susu pekat manis
1 sudu kecil esen vanilla
Pewarna-ikut citarasa
Cara-cara:
Ayak tepung gandum dan soda bikarbonat. Ketepikan.
Putar mentega dan gula hingga putih.
Masukkan telur satu persatu dan putar kembang.
Masukkan tepung yang diayak tadi, esen vanilla dan susu pekat manis..sebatikan.
Bahagikan adunan mengikut citarasa nak buat berapa warna. Titiskan pewarna gaul..masukkan
setiap pewarna dalam piping beg dan pipe ke dalam paper cup..
Kalau nak buat macam kek marble pun boleh..sendukkan je adunan masuk dalam loyang..gris
loyang dengan butter atau lapik kertas minyak..
Panaskan pengukus...kalau sebiji kek guna loyang kukus 1 jam
Kalau buat dalam paper cup/bekas dadih..dalam 15 minit dengan api sederhana.
Senang sangat. Mesti cuba.
Dengan satu adunan kita boleh cuba perlbagai bentuk kek.
bersamaAnnie Orkid dan 30 yang lain.
KEK SANTAN
4 biji telur
4 cawan tepung gandum+ 4 suduteh baking powder
2 cawan gula
2 1/2 cawan santan + 10helai pandan di blend]
[pakai pandan paste pun boleh]
pukul telur dgn gula hingga kembang
masukkan santan dan kacau rata
tambahkan tepung
gaul sebati
masukkan kedalam loyang berlengser minyak
bakar selama 1 jam atau hingga masak
Kek Minyak (Bakar) marble
http://mas-dapurmas.blogspot.com/2014/03/kek-minyak-bakar.html?utm_source=BP_recent
Bahan-bahan ( 8x8inci) :
5 biji telur gred A
1/2 cawan gula halus / gula kastor
2 cawan tepung gandum*
1 sudu kecil baking powder*(* diayak bersama)
1 cawan susu pekat
1 sudu besar ovallate
1 cawan minyak masak
perasa dan pewarna kegemaran(saya letak perisa kopi dan oren)
1 sudu teh esen vanila
Cara-cara :
Panaskan oven suhu 170'C
Ayak tepung gandum bersama baking powder.Ketepikan
Lenser loyang kek dgn mentega.Alaskan dengan baking paper.
Pukul telur bersama gula dan ovallate hingga kembang.
Masukkan susu pekat dan esen vanila. Pukul lagi sekejap.
Masukkan minyak masak dan perasa sambil dipukul lagi tapi hanya sekadar untuk adunan bergaul
rata.
Akhir sekali masukkan tpng gandum. Gaul rata. Selepas itu, bahagikan adunan kepada 2 atau 3
warna.
Tuangkan ke dalam loyang, marble ikut kreativiti
Bakar hingga masak.Suhu bergantung kepada oven masing2 (saya bakar suhu 170'C selama 60min
api atas dan bawah)
Biarkan kek sejuk barulah dipotong dan hidangkan.
Resepi kek kukus coklat Hiasan Koktel
Bahan A
2 cawan tepung gandum ]
1 cawan serbuk koko ]
1 s/k baking powder ] ayakkan
1 s/k soda bikarbonat ]
Bahan B
1 cawan susu pekat
1 cawan butter cair
1 cawan air panas
2 cawan gula perang
Bahan C
4 biji telur ]
1 s/k esen vanilla ] kacau rata
Cara
1. Panaskan kukusan dan lapikkan loyang dengan kertas minyak.
2. Masukkan semua bahan yg diayakkan dalam mangkuk.
3. Masukkan butter cair, air panas, gula dan susu pekat dalam mangkuk yg berisi bahan yg telah
diayakkan.
4. Masukkan telur dan kacau adunan sehingga sebati.
5. Masukkan dalam loyang dan kukus selama 1 jam atau lebih sikit.
6. Sejukkan dan hiaskan dengan kerim keju dan buah2an koktel
Bahan krim keju:
250 gm keju cream philidephia
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan air agar-agar
1 cawan yogurt perisa mangga
1 tin buah2 koktel
1/2 cawan air dalam buah2 koktel
Cara:
1, Pukul keju cream dan gula sehingga rata/lembut.
2. Masukkan yogurt dan pukul lagi.
3. Masukkan air/cecair agar dan kacau rata.
4. Tuangkan atas kek span dan sapukan rata.
5. Taburkan buah2 koktel dan sejukkan beberapa jam.
6. Potong dan hidangkan.
Kentang Putar
Zatie Cookies
Bahan kentang:
5 biji kentang
2 sudu besar mentega
2 sudu besar susu cair
1 sudu kecil lada sulah
(rebus kentang sehingga empuk,lecek kentang bersama mentega,susu dan lada sulah,jangan biar
kentang sejuk,lecek semasa kentang panas.)
Bahan sos:
1 biji bawang kuning
1 batang saderi
1 kiub ayam
5 cawan air
(rebus dan sejukan)
3 sudu besar mentega
3 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar lada sulah
1 sudu besar kicap pekat
Cara memasak:
Kisar bahan rebusan tadi sehingga halus,cairkan mentega dalam periuk dengan api yang
kecil,masukan tepung,gaul sehingga tepung berketul,masuk bahan kisar tadi,gaul tanpa henti
sehingga tepung larut dan tidak berketul,masuk sos tomato,sos tiram,lada sulah dan kicap pekat,tak
perlu garam sebab kiub ayam dah masin,biar didih sebentar,kalau terlalu cair tambah sedikit tepung
gandum lg.guna penyedok aiskrim untuk bentuk yang cantik semasa menhidang,tabur sedikit lada
hitam.
S
Puding Roti Kukus
Bahan-bahan
4 keping roti dipotong kecil-kecil
1 tin susu cair (375 mL)
2 biji telur
4 sudu besar gula
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar butter
Sedikit kismis
Cara-cara
Masukkan telur, gula dan esen vanilla di dalam bekas dan kacau hingga sekata. Masukkan susu
cair dan kacau adunan hingga sekata.
Sapu butter pada roti dan susun dalam loyang.
Tuang adunan ke atas susunan roti dan tabur kismis.
Kukus dengan api yang sederhana selama 20-25 minit.
Selepas dikukus, sejukkan di dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.
tak perlu salin resepi cuma LIKE & SHARE info nie kat wall anda..
bersam
Resepi Biskut Tart Bunga Teratai
Bahan-bahan ( 150 biji )
325g mentega
1 cwn icing sugar
2 biji kuning telor
4 sudu besar kastard
3 sudu besar tepung jagung
1 cwn susu tepung
250gm tepung gandum - boleh di tambah jika adunan lembik
1 biji nanas di parut atau kisar dan 300g gula dimasak bersama bersama nenas untuk membuat
jem
Cawan kertas kecil
Cara-cara
1. Mula - mula pukul mentega dan gula sehingga gebu kemudian masukkan telor satu persatu dan di
pukul lagi.
2. Setelah itu masukkan tepung kastrad di kacau lagi kemudian susu tepung di kacau sehingga
semua sebati baru la di masukkan tepung gandum.
3. Uli sehingga menjadi doh jangan terlampau lembut dohnya
4. Canai doh ikut ketebalan yang dikehendaki.Jangan terlalu tebal dan terlalu nipis.
5. Cetak dengan acuan bungai teratai.Letak jem dan masukkan dalam cawan kertas.
6. Setelah siap semuanya, bakar selama 20 atau 25 minit
LIKE & SHARE ... SELAMAT MENCUBA SEMUA SIS
BAHAN-BAHANNYA :-)
240 g unsalted butter
10 g ovallate
4 biji telur gred A
220 g gula halus
240 g tepung halus (at guna tepung gandu)!
1"2 #a#a teh ba$ing po%der!(!digaul rata dan dia&a$)
'0 l susu segar
1 #a#a teh esev vanilla
20 g serbu$ $o$o
20 l air sua
(e#ubit gara (ta$ perlu gara ji$a guna )salted butter)
*A+A ,-,B.A/NYA :-)
10 1anas$an oven pada suhu 123*4 lenser tin $e$ dengan sedi$it entega4 alas
dasar tin dengan $ertas in&a$ (ji$a guna bund pan4 sapu entega rata2 pada
bahagian dala tin $e$ dan tabur sedi$it tepung4 $etu$ $eluar lebihan tepung)0
5etepi$an0 (at guna a#uan $e$ )sili#one)000000teria $asih pada )5a$ +o6ie
+ebau))0
20 1utar entega dan ovallate hingga rata4 asu$$an gula halus dan putar hingga
putih4 asu$$an telur satu persatu sabil terus eutar hingga $ebang0
7ara$ asa untu$ sebiji telur ialah 1 init0
80 1erlahan$an speed4 asu$$an tepung sedi$it dei sedi$it berselang seli
dengan susu segar hingga habis4 asu$$an esen vanilla4 putar rata0 (dala
gabar at #apur se$ali susu dengan esen vanilla)0
40 Bahagi adunan $epada 2 bahagian4 satu dibiar$an $osong dan satu lagi
diasu$$an serbu$ $o$o dan air sua4 gaul rata0
30 (udu $an adunan $osong berselang seli dengan adunan $o$o4 buat hingga siap0
9una$an pisau atau #hopsti#$4 buat beberapa pusingan0 Ba$ar 30 - '0 init
atau hingga asa$ bergantung pada oven asing20000
Donat Kentang
Sumber : Kak Yatie
Bahan :
4 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan susu suam
1 biji telur
1 sudu besar yis - Mas satukan dengan susu suam
3 sudu besar gula
3 sudu besar marjerin butter
1 cawan kentang rebus - lenyek !ingga !alus
1 sudu te! garam
Cara membuatnya :
1" #epung gandum digaul dengan marjerin dan kentang lenyek se!ingga rata"
2" #elur dipukul sedikit dan dicampur dengan gula dan garam$ tuang ke adunan
tepung$ gaul sebati"
3" #uang susu suam yang bercampur dengan yis dan uli se!ingga menjadi d%!"
4" &iar d%! naik 2 kali ganda"
'" Kemudian tumbuk untuk keluarkan angin"
(" &entukkan d%! bulat2 dan leperkan sedikit$ biar naik lagi"""bila nak g%reng
baru lubangkan tenga!nya"
)" *%reng !ingga d%nat berwarna c%klat2 dengan api perla!an"
+" ,ngkat dan t%skan"""salut d%nat dengan gula !alus"
Resepi DONAT
(A) 400gm tpg high protein
100gm tpg gandum
60gm gula
10gm garam
5gm improver
10gm yis
Sebiji kentang (rebus dan lenyek)
(B) 1 biji telur
1 sdb susu pekat manis
200-250 ml air
(C) 40gm marjerin
35gm shortening
-Campur bahan A gaul sebati. -Masukkan bahan B. Gaul rata.
-Masukkan bahan C. Putar sehingga menjadi doh yg licin.
-Bentukkan mengikut yg dikehendaki.
SELAMAT MENCUBA!
(4 gambar)
Tidak
Semperit susu ...
250g butter
1/2 tin susu pekat F& N
600g tpg jagung
Asen vanilla
Cara:
Mix susu n butter
Masukkn asen vnila & tepung sikit2
Dah jd doh terap le ..
RESEPI BISKUT CREAM CHEESE
BAHAN-BAHAN
500gm butter
250gm cream cheese
200gm gula halus
350gm tepung gandum
500gm tepung jagung
50gm tepung susu
2 biji kuning telur
1 camca teh Vanilla Essence
250gm(keju Cheddar)..diparut utk hiasan
CARA-CARA MEMBUATNYA
1/.Pukul Butter dan gula, masukkan telur kuning & esen vanilla. Pukul Lagi
2/.Masukkan Cream Cheese, tepung susu, dan kedua-dua jenis tepung(gunakan dulu tepung jagung
sehingga habis baru dimasukkan tepung gandum)
3/.Uli sampai sebati. Terap dengan acuan yang sesuai. Tabur keju yang telah diparut di atasnya
4/.Bakar sampai masak.
Suk
Resepi Tart Nenas Gulung, adalah antara Kuih Raya yang paling popular dan disukai ramai.
Tart ini sangat sedap, gebu dan cair di mulut. Pasti berbaloi mencuba.
Bahan-Bahan:
Bahan untuk jem:
2 biji nenas, parut dan toskan air
600 gram gula
1 batang kayu manis
2-3 titik pewarna kuning
Bahan untuk hiasan:
1 biji kuning telur
1 sudu air
Setitik pewarna kuning
Bahan-bahan untuk tart:
125 gram butter, premium Anchor butter
1 sudu besar gula kastor
1 biji kuning telur
1 sudu besar minyak sapi
1 3/4 cawan tepung gandum*
1/4 cawan tepung jagung*
1 sudu besar tepung kastard*
1/2 sudu kecil garam halus
Cara Membuat:
Cara-cara untuk jem nenas:
Masak nenas yang telah diparut bersama gula.
Apabila hampir kering, masukkan pewarna kuning dan kayu manis. Masak dengan api
perlahan sehingga agak kering.
Cara-cara untuk bahan hiasan:
Kacau sebati kuning telur, air dan pewarna kuning. Sapu di atas tart gulung.
Cara-cara untuk tart:
Pukul mentega ( dikeluarkan pada suhu bilik) bersama gula sehingga putih dan
berkrim.
Masukkan kuning telur, minyak sapi dan garam. Kacau sehingga sebati.
Ayak ketiga-tiga jenis tepung (bertanda *). Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke
dalam adunan sehingga menjadih doh yang lembut. Rehatkan seketika.
Masukkan doh ke dalam acuan tart, tekan dan gulung bersama inti nenas yang
digentel kecil membujur. Susun di atas loyang yand dilapik dengan baking paper atau
digriskan dengan butter.
Sapukan atas tart gulung dengan bahan hiasan. Panaskan oven pada suhu 175 darjah
celcius, masukkan kuih dan bakar selama 20-25 minit.
Resepi Biskut Mama Carey
Bahan A
200gm mentega
100gm gula kaster
1 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanila
Bahan B - di ayak
260gm tepung gandum / red rose
50gm tepung jagung
50gm tepung susu
Aising Hiasan
1 biji putih telur
90gm gula icing
1 sudu besar tepung jagung
Hiasan : Coklat emulco / manik hundred thousand
Cara-cara :
1. Pukul mentega dan gula hingga berkrim. Masukkan kuning telur dan esen vanila pukul hingga sebati.
2. Masukkan ke dalam bahan ! dan gaul hingga menjadi doh "ang lembut. #impan di dalam peti sejuk selama 15
minit.
$. %anai dan terap dengan acuan berbentuk hati atau disukai. #usun di dalam dulang pembakar "ang telah digris
terlebih dahulu.
&. !akar biskut setengah masak selama 10 minit. 'eluarkan dari oven dan paipkan aising hiasan tabur dengan
manik atau gunakan lidi kecil "ang dicelup ke dalam coklat emulco dan buat lorekan diatas permukaan aising tadi.
5. !akar semula selama 15 minit hingga masak.
6. Membuat (ising ) Pukul putih telur hingga kembang masukkan gula icing dan tepung jagung. Pukul dengan
kelajuan tinggi hingga pekat dan tidak menitik. Masukkan ke dalam piping bag dan paip ke atas permukaan biskut.
Anda mungkin juga meminati -
Resepi Biskut Aiskrim Nestum
Resepi Biskut Aiskrim Nestum
Bahan-bahan:
200 gm tepung gandum
70 gm tepung kastad
160 gm nestum (B!eh kisar nestum ni"
7# gm gu!a ha!us
1$0 gm butter
1 bi%i te!ur
1&2 tsp serbuk penaik
Bahan hiasan:
2#0 gm 'k!at masakan (Cairkan se'ara dub!e bi!er"
(u!a manik atau apa-apa hiasan yang sesuai
Cara-'ara:
- Ayak tepung gandum) tepung kastad dan serbuk penaik* +emudian satukan dengan nestum*
- ,a!am satu mangkuk !ain) putar butter dan gu!a hingga gebu dan -arna men%adi pu'at*
- Masukkan te!ur dan puku! rata*
- Masukkan bahan ayak dan u!i hingga men%adi dh*
- Canai dan terap dengan a'uan bentuk aiskrim*
- Bakar da!am .en pada suhu 160 C sehingga biskut masak* /e%ukkan di atas redai*
- Ce!upkan hu%ung biskut ke da!am 'k!at yang te!ah di'airkan dan taburkan gu!a hiasan di atasnya*
- /ete!ah 'k!at mengeras) simpan biskut di da!am bekas kedap udara*