PERKEMBANGAN

KENDIRI
KONSEP KENDRI

1

KONSEP KENDIRI
Kendiri- ertinya diri sendiri.

- pemikiran tentang diri
- keupayaan diri sendiri
- pemikiran org lain
terhadap diri
individu.

2

tingkah laku. minat dan matlamat. *** Merupakan penilaian terperinci oleh seseorang ke atas dirinya sendiri dlm bentuk menyeluruh. *** 3 . emosi. jantina. kebolehan. *** Ciri-ciri ini merangkumi fizikal.Konsep kendiri Merupakan perasaan tentang diri sendiri sebagai individu yg berasingan dan mempunyai ciri-ciri tersendiri.

Penyesuaian yang berjaya – menghasilkan konsep kendiri positif  4 Jika gagal – hasilkan konsep kendiri yang negatif. kelemahan dan tingkah laku kita.KONSEP KENDIRI Setiap daripada kita mempunyai suatu gambaran / pandangan tentang diri sendiri. Cth: . kebolehan.tentang rupa. Gambaran ini disebut konsep kendiri Dibentuk hasil daripada interaksi kita dengan orang lain & penyesuaian diri dengan alam sekitar. kesihatan. .

 Cth: kita mungkin mempunyai banyak maklumat tentang kemahiran sosial yang kita miliki. termasuk apa yang kita percaya tentang sifat-sifat semulajadi diri. 5 . oleh itu kita akan berasa yakin dengan keupayaan kita ketika berinteraksi dengan orang lain. Segala macam gabungan kepercayaan kita bekenaan diri kita. ciri-ciri unik peribadi dan perangai kita.  KONSEP KENDIRI INI BOLEH DIGOLONGKAN KE DALAM 4 JENIS IAITU:  1) KONSEP KENDIRI MENGENAI JASMANI  2) KONSEP KENDIRI MENGENAI KEHIDUPAN SOSIAL  3) KONSEP KENDIRI MENGENAI EMOSI  4) KONSEP KENDIRI MENGENAI DAYA INTELEK  Setiap konsep kendiri yang kita miliki ini mempunyai ciri-ciri pemikiran dan perasaannya sendiri.

SAMA ADA IA POSITIF ATAU NEGATIF. KONSEP KENDIRI INI SANGAT KUAT PENGARUHNYA KE ATAS CARA-CARA KITA BAGAIMANA KITA MEMPROSES APA JUGA MAKLUMAT MENGENAI DIRI  MENENTUKAN BAGAIMANA KITA MELIHAT DIRI DAN ORANG LAIN. 6 . maka kita akan berasa yakin untuk mengambil bahagian yang aktif di dalam proses pembelajaran. kalau konsep kendiri kita mengatakan “aku seorang yang pintar”. konsep kendiri intelektual kita beroperasi. apabila berada di dalam kelas. jadi kita akan mengalami pemikiran-pemikiran dan perasaan-perasaan yang mengiringi konsep kendiri intelektual ini.  CTH:  SESEORANG INDIVIDU ITU CENDERUNG UNTUK MEMELIHARA DAN MENGEKALKAN KONSEP KENDIRI MASING-MASING.  KERANA ITULAH KONSEP KENDIRI SESEORANG ITU AGAK STABIL SEPANJANG HIDUPNYA DAN SUKAR DIUBAH.

 Tanggapan yang dimaksudkan meliputi kepercayaan. perasaan.DEFINISI-DEFINISI LAIN: 1) CARL ROGERS (1951)  Konsep kendiri adalah definisi diri yang kita berikan kepada diri kita secara sedar apabila menggunakan perkataan “saya” / “aku”.  Ia merupakan satu gambaran persepsi kendiri yang tersusun yang boleh dibawa ke peringkat sedar 2) SHAVELON & BOLUS (1982)  Konsep kendiri ialah tanggapan seseorang terhadap dirinya. 7 . sikap dan nilai. Ia berbeza di antara seorang dengan yang lain.

 Perkembangan konsep kendiri merangkumi aspek-aspek  Pengetahuan kendiri  Regulasi dan pengawalan kendiri  Penilaian dan penghargaan kendiri  Pengetahuan kendiri .  Konsep kendiri rendah = rendah diri. kepercayaan.  Konsep kendiri tinggi = menghargai diri sendiri. mudah putus asa.3) COHEN (1959)  Seseorang mungkin mempunyai konsep kendiri yang tinggi atau rendah. tidak ada keyakinan diri & membenci diri sendiri. nilai. perasaan. penghargaan 8 diri dan cara kita melihat diri disisi masyarakat. bercita-cita tinggi & berkebolehan dalam satu-satu bidang.  KESIMPULAN DARI DEFINISI INI:  Konsep kendiri ialah perasaan.

ia bergerak. Melalui penerokaan. bayi mula memahami diri mereka terpisah dari persekitaran dan mempunyai rupa bentuk yang unik. ada orang yang datang. 9 .  Proses mengenali diri berkait rapat dengan pengalaman bayi berinteraksi dengan persekitarannya dan penerokaan terhadap tubuhnya sendiri. apabila menangis.  Pada awalnya. ibu akan membalas  Semua proses ini melahirkan kesedaran tentang kewujudan kendiri dan seterusnya membantu kearah pembentukan konsep kendiri. apabila senyum. Cth: apabila menyentuh sesuatu barang. bayi menganggap dirinya sebahagian daripada persekitaran.PENGETAHUAN KENDIRI  Kesedaran tentang kewujudan kendiri – tugas pertama kanak-kanak ialah memahami bahawa dirinya terpisah daripada persekitarannya.

mereka akan memberikan maklum balas yang konsisten.k.Setelah berinteraksi dengan individu-ivdividu di sekelilingnya. Cth: “adik suka susu” .  Peringkat prasekolah .PERKEMBANGAN KONSEP KENDIRI  Setiap individu mempunyai konsep kendiri yang tersendiri dan berubah-ubah mengikut pengalaman yang dilalui dan keadaan masa tertentu. “epal adik”  Apabila ditanya sama ada kenyataan tentang diri mereka betul.  Penghargaan  Kanak-kanak  Ketika dilahirkan kanak-kanak belum lagi membentuk konsep kendirinya. barulah konsep kendiri dibentuk. 1 0 .K kanak-kanak terhad kepada pemikiran dan perbuatan yang nyata dan khusus.  Pada umur 2 – 3 tahun mencirikan diri mereka berasaskan kepercayaan biasa.

5 tahun – kanak-kanak masih menggambarkan diri berasaskan sifat fizikal ( “rambut saya hitam”. kanak-kanak sudah dapat melabelkan diri mereka dengan pelbagai cara seperti menyatakan jantinanya. “saya pandai naik basikal”) dan ciri psikologikal (“ saya suka main dengan kawan baik saya. Cth: mempunyai KK yang terdiri daripada kebolehan. mereka menumpu kepada pengetahuan tentang diri sendiri. sifat dan nilai yang memaparkan diri mereka berlainan daripada orang lain. ali”). saiz badannya.Apabila ditanya tentang “siapa” mereka. kelakuan.CTH: .  Pada umur 3 ½ . sifatnya .  Umur 4 – 7 tahun – sudah dapat memberikan gambaran penuh tentang diri mereka yang merangkumi semua dimensi tetapi mereka masih belum mengetahui kelemahan mereka.  Apabila KK semakin berkembang. 1 1 . ciri-ciri personaliti dan penilaian sifat kendiri.

ingin disayangi oleh ibu bapa tanpa syarat. 1 2 .konsep kendiri kanak-kanak menjadi semakin abstrak.  Selepas memulakan persekolahan di peringkat rendah .  Hasilnya – terdapat perbezaan di antara kanak-kanak umur 9 tahun dan 11 tahun.  Kajian – kepada kanak-kanak umur 9 – 18 tahun untuk mendapatkan jawapan mengenai “siapa saya?”. Kanak-kanak membina asas konsep kendiri melalui pengalaman kehidupan dengan ibu bapa. tetapi juga membandingkan diri mereka dengan orang lain. Cth: melihat diri mereka tidak hanya sebagai seorang yang pintar. Cth: umur 6 tahun sudah cenderung memilih pakaian berjenama.

jurutera dll) serta menunjukkan ciri-ciri yang baik / positif ( rajin belajar) .USIA 9 TAHUN •Nama saya harun.  Kanak-kanak berumur 9 tahun hanya menggambarkan diri mereka secara luaran sahaja. •Saya berumur 9 tahun. mata saya berwarna coklat. saya suka bersukan.  Kanak-kanak berumur 11 tahun dapat menggambarkan diri mereka secara lebih terperinci. saya adalah orang biasa. saya lebih tinggi jika dibandingkan dengan kanak-kanak lain yang sama usia. saya seorang perempuan. rambut saya berwarna hitam. saya ada sembilan orang adik beradik.  Kanak-kanak yang cerdas biasanya mempunyai pandangan yang jauh (bercita- 13 cita menjadi doktor. USIA 11 TAHUN •Nama saya suria. sifatnya dan sebagainya. saya boleh dipercayai •Saya tidak begitu cantik. saya adalah perenang yang baik. jantinanya. kebolehannya. dapat menghuraikan sikapnya.

CTH: TOLAK TAWARAN KE UNIVERSITI UNTUK BELAJAR / KAWIN ETC. KECENDERUNGAN. AKAN BERUSAHA MENINGKATKAN LAGI KEMAHIRAN YANG ADA BAGI MENANDINGI PEKERJA YANG LAIN. CTH: SEORANG PEKERJA YANG DIANGGAP MEMPUNYAI KEMAHIRAN YANG TINGGI OLEH KETUANYA. PENGHARGAAN DAN MENCARI IDENTITI YANG TERSENDIRI.  KADANG-KADANG SUKAR BAGI IBU BAPA MEMAHAMI CITA-CITA YANG TERPENDAM DI HATI ANAK REMAJA MEREKA.REMAJA  KONSEP KENDIRI TERTUMPU KEPADA PERASAAN. DEWASA  WALAU PUN UMUR BERBEZA-BEZA. 14 .  KEBANYAKKAN MEREKA MENGALAMI PERUBAHAN DARI SEGI PEGANGAN KONSEP KENDIRI. TETAPI PADA UMUMNYA SESEORANG ITU MENGHARAPKAN KONSEP KENDIRI YANG LEBIH BAIK DAN MANTAP.

 UMUR 2 TAHUN – KAWALAN FIZIKAL SUDAH ADA – (MENGGERAKKAN SESUATU / MENDAPATKAN MAKANAN) TETAPI BELUM PANDAI MENYATAKAN PERASAAN SECARA VERBAL.  BAHASA PERTUTURAN MEMAINKAN PERANAN PENTING DALAM KAWALAN KENDIRI. PERTUTURAN PERIBADI BERTINDAK SEBAGAI KAWALAN TINGKAHLAKU.  KAJIAN – KANAK-KANAK YANG DAPAT MENANGGUHKAN GANJARAN DAN ADA KEUPAYAAN MENGAWAL DIRI APABILA REMAJA DAN DEWASA MENJADI LEBIH CEKAP SECARA SOSIAL.  BAYI – KAWALAN KENDIRI LEBIH BERSIFAT PRIMITIF DAN KEBANYAKKANNYA MELIBATKAN PROSES BIOLOGI  EG: MENJERIT. REGULASI DAN KAWALAN KENDIRI  REGULASI BERKAIT RAPAT DENGAN PERKEMBANGAN EMOSI DAN KEMATANGAN SOSIAL KANAK-KANAK. MENANGIS BILA TAK SELESA / LAPAR. LEBIH PANDAI SERTA BERJAYA MENANGANI KEKECEWAAN DAN CABARAN DENGAN BAIK. 15 .

peristiwa. seseorang itu dapat menghadapi pelbagai cabaran / maslah dengan yakin. perasaan.  Cth: penghargaan kendiri seseorang menjadi tinggi apabila hasil kerjanya mendapat pujian. 16 .hasil daripada pemikiran.  Penghargaan kendiri = perasaan harga diri.  Ia mungkin turun / naik pada masa yang berlainan bergantung kepada emosi.  Penghargaan kendiri memberi kesan terhadap semua aspek kehidupan.  Dengan adanya penghargaan diri yang tinggi. pandangan dan penilaian yang telah dibuat sepanjang hidup.PENILAIAN DAN PENGHARGAAN KENDIRI  Bagaimana kanak-kanak menilai diri sendiri – melalui perbandingan dengan orang lain. pengalaman.  Penilaian kendiri boleh jadi baik atau buruk – dan kanak-kanak mula mengetahui kelemahan dan kekuatan diri mereka. manusia. pengalaman dll.

 MENURUT KAJIAN .  OLEH ITU KITA MUNGKIN MEMILIKI KEYAKINAN YANG TINGGI UNTUK MELAKUKAN SESUATU TUGAS TETAPI TIDAK YAKIN DI DALAM TUGAS YANG LAIN.  EG: KITA YAKIN DAPAT MELOMPAT SETINGGI 4 KAKI 2 INCI – JADI INILAH UKURAN EFIKASI KITA.APABILA KITA ADA KEYAKINAN BAHAWA KITA DAPAT MENYELESAIKAN TUGAS KITA.EFIKASI DIRI  EFIKASI IALAH KEUPAYAAN KITA MELAKUKAN SESUATU TUGAS SEHINGGA KE TAHAP TERTENTU. MAKA KITA AKAN MENGHASILKAN KEJAYAAN DAN BEGITU JUGA SEBALIKNYA.  CTH: SEORANG DOKTOR KELIHATAN BEGITU YAKIN DI HOSPITAL TETAPI APABILA DISURUH BERUCAP DALAM SATU-SATU MAJLIS BELIAU LANGSUNG TIDAK BERKEYAKINAN.  KITA MUNGKIN MEMILIKI EFIKASI YANG TINGGI DI DALAM SESUATU TUGAS TETAPI TIDAK DI DALAM TUGAS YANG LAIN. 17 . TERGAGAP-GAGAP DAN SEBAGAINYA.

18 .Fikirkanlah……….

ANGGAPLAH MURID KITA SEPERTI BAYI INI…. 1 9 .

AKTIVITI YANG BOLEH MEMBINA KONSEP KENDIRI YANG POSITIF 20 .

TERBUKA. KASIH SAYANG. JENIS-JENIS KONSEP KENDIRI 1) KONSEP KENDIRI POSITIF  ORANG YANG BIASA MENERIMA PUJIAN.  INDIVIDU YANG MEMPUNYAI KONSEP KENDIRI YANG POSITIF SERING BERASA GEMBIRA.  EMOSINYA LEBIH TENANG DAN STABIL. GURU ATAU RAKAN AKAN MEMBENTUK KONSEP KENDIRI YANG POSITIF. LAYANAN BAIK DAN PERHATIAN SAMA ADA DARI IBU BAPA. MUDAH BERINTERAKSI DENGAN ORANG LAIN SERTA SENANG DIHAMPIRI.  BERSIFAT OPTIMISTIK. BERKEYAKINAN DAN MEMPERCAYAI SEPENUHNYA PADA DIRI SENDIRI. 21 . SEDIA MENERIMA PENDAPAT DAN KRITIKAN ORANG LAIN. LEBIH RELEKS.  LAZIMNYA DAPAT MENGATASI MASALAH DAN CABARAN DENGAN TABAH.

KONSEP KENDIRI NEGATIF  SEORANG INDIVIDU YANG SENTIASA MENGALAMI KEGAGALAN. TINGKAH LAKU SEPERTI INI MENYEBABKAN DIRINYA KURANG DITERIMA OLEH RAKAN SEBAYA.  GEMAR MEMBUAT KERJA YANG SENANG UNTUK MENJAMIN KEJAYAAN. GURU ATAU ORANG DEWASA YANG LAIN. SELALU DIMARAHI. DIKRITIK. PASIF. MUDAH DIPERMAINKAN OLEH ORANG LAIN DAN MULA MENARIK DIRI. TIDAK SEDIA UNTUK BERSOSIALISASI.  KURANG KEYAKINAN DIRI.  CENDERUNG BERMAIN DENGAN KANAK-KANAK YANG LEBIH MUDA DAN KURANG BIJAK 2) 22 . CEPAT MERAJUK DAN MUDAH TERSINGGUNG. MURAM. KEADAAN INI MEMBURUKKAN LAGI IMEJ KENDIRI INDIVIDU TERBABIT. TIDAK GEMBIRA. – DALAM AKADEMIK / KOKURIKULUM. RENDAH DIRI. JARANG MENERIMA KASIH SAYANG DAN PERHATIAN BIASANYA AKAN MEMPUNYAI KONSEP KENDIRI YANG NEGATIF  MEREKA BIASANYA BERASA TIDAK PUAS HATI.

 Kekurangan penerimaan / pengiktirafan dan pandangan rendah dari rakan sebaya – mengukuhkan lagi konsep kendiri yang negatif 23 .  Kritikan secara negatif oleh ibu bapa atau guru terhadap anak. guru atau orang dewasa lain.  Kekurangan kasih sayang dan perhatian yang diberikan oleh ibu bapa.FAKTOR-FAKTOR YANG MENYEBABKAN KONSEP KENDIRI NEGATIF:  Pengalaman pahit yang berkaitan dengan kegagalan individu.

 Harga diri yang rendah – enggan menyertai kegiatan sosial yang boleh membawa perakuan dan penerimaan. 24 .  Ancaman dan tekanan dari ibu bapa / guru boleh menjejaskan pembentukan konsep kendiri yang positif.  Kedudukan sosioekonomi keluarga yang rendah – rasa rendah diri.FAKTOR-FAKTOR YANG MENYEBABKAN KONSEP KENDIRI NEGATIF:  Pencapaian akademik. sukan / permainan yang rendah – jarang mendapat pujian dan penghargaan.

Matlamat yang kurang realistik – apabila gagal mencapat matlamat tersebut – rasa rendah diri dan membentuk konsep kendiri yang negatif. Kegagalan mencapai satu-satu tugas perkembangan. Contohnya. kanak-kanak 12 tahun gagal menguasai masalah matematik algebra yang biasanya telah dikuasai oleh rakan-rakan yang sebaya. Kecacatan anggota badan – berasa kurang cekap dan tidak berguna. 25 .

26 . seseorang individu itu akan menggunakan satu cara yang dipanggil helah bela diri. Untuk mengekal konsep kendiri yang baik dan harga diri yang tinggi.Suasana keluarga yang kurang harmonis – pergaduhan ibu bapa sbbkan kanak-kanak rasa tidak selamat dan kurang bernasib baik – menjejaskan konsep kendirinya.

Faktor yang Mempengaruhi Pembentukan Konsep Kendiri Pengaruh baka ke atas ciri-ciri fizikal serta kecerdasan Bentuk tubuh badan mempengaruhi sasiah Keadaan fizikal mempengaruhi perubahan tingkah laku Emosi mempengaruhi perasaan Pengaruh keluarga membentuk sikap dan kepercayaan 2 7 .

Faktor yang Mempengaruhi Pembentukan Konsep Kendiri Kebudayaan mempengaruhi persepsi diri dan persepsi orang lain terhadapnya Pengaruh sekolah yang mengubah tingkah laku sesuai dengan aspirasi kumpulan sebaya atau gurunya Status sosial keluarga mempengaruhi pembentukan sahsiah seseorang 28 .