BAHAS ALA PARLIMEN.

TEKS PERDANA MENTERI.
(Beri salam)
Selamat pagi dan salam sejahtera. Saya, selaku Perdana Menteri
akan membuka arena perbahasan.
Sekalung ucapan terima kasih saya ucapkan buat Tuan Yang
DiPertua , barisan kerajaan yang disegani, perwakilan
pembangkang, ahli ahli kehormat serta sidang parlimen yang
saya muliakan sekalian. Selamat bersua dan selamat bersidang di
arena perbahasan pada pagi yang mulia ini.
Tuan Yang DiPertua dan sidang dewan yang dimuliakan,
Saya, selaku Perdana Menteri ingin mengemukakan usul yang
berbunyi Peranan Ibu Bapa Lebih Penting Dalam Pembentukan
Sahsiah Anak-Anak. Oleh itu, sebelum saya pergi lebih jauh lagi,
izinkan saya terlebih dahulu, Yang DiPertua untuk memberikan
definisi usul ini secara literal agar pihak pembangkang khususnya
tidak terkial kial untuk mencari asas perjuangan kami.
Peranan ibu bapa;bermaksud tugas atau bahagian
pekerjaan orang tua, yakni emak dan ayah,
Lebih Penting;bermaksud amat perlu dan mustahak,
Dalam Pembentukan Sahsiah Anak-Anak; bermaksud
dalam usaha membentuk keperibadian dan akhlak yang
mulia dalam diri anak anak.
Secara analoginya, definisi usul ini bolehlah dikaitkan dengan
seekor anak singa. Seekor anak singa akan kelihatan hebat jika
Berjaya menangkap binatang buruan. Namun, kehebatan itu
hanya dapat diperoleh jika anak singa tersebut diajar cara
berburu dengan betul oleh ibunya. Jika tidak, anak singa tersebut
akan kehilangan taringnya. Oleh itu, ibu singa memainkan
peranan yang penting bagi memastikan anaknya menjadi Raja
Rimba.
Begitu jugalah. Manusia. Tidak mungkin seorang anak kecil dapat

hidup sebagai seorang yang budiman jika tidak dididik oleh ibu bapa mereka terlibih dahulu. manakala kebenaran usul kerajaan mendapat sokongan padu sidang dewan yang mulia. Strategi kerajaan yang pertama bakal dimulai dengan hujah utama Perdana Menteri yakni Ibu Bapa Merupakan Sumber Kasih Sayang AnakAnak. Dalam sesi penggulungan. Saya tidak menafikan bahawa pembangkang kedua bakal menolak hujah dan menyembunyikan kebenaran kes kerajaan. Saya ingin menyatakan bahawa pihak kerajaan yakin 100% dengan hujah-hujah yang bakal dibentangkan sebentar lagi. dan kemudian menampilkan dua hujah bagi memperteguh kes kerajaan iaitu Ibu Bapa Berperanan Sebagai ‘role model’ atau Teladan Kepada Anak-Anak dan Ibu Bapa Berperanan Sebagai Universiti Pertama Kepada Anak-Anak. kerajaan akan memastikan hujah pembangkang hancur luluh sama sekali. Menteri Kedua. Ayah ibu dari situlah lahirnya. Pihak kerajaan akan tampil dengan hujah hujah sekukuh Gunung Everest yang teramat sukar digugat oleh pihak pembangkang. Saya. . namun hujah yang pastinya bersifat gelas separuh kosong itu bakal mudah diruntuhkan. Kes pembangkang pastinya berantakkan serta punah bagaikan debu dibawa taufan oleh Yang Berhormat Menteri Ketiga. selaku Perdana Menteri. Saya juga yakin bahawa segala usul kami akan diterima dengan konsensus tanpa sebarang pertikaian. sebaliknya mengukuhkan definisi usul kerajaan. telahpun menjelaskan definisi konsep usul persidangan sebentar tadi. Yang Berhormat Christina Jane akan meneguhkan kes kerajaan dengan menolak definisi Yang Berhornat Ketua Pembangkang yang hujahnya pasti akan tertumpu kepada sisi gelap sesuatu kebaikan. Beliau seterusnya akan membidas hujah Ketua Pembangkang.

Sebelum hari kelahiran menjelang. Seharusnya. Bahkan. Menjadi tanggungan akhirat dan dunia. pasti dapat memasuki tahap remaja dengan baik dan stabil. cara berfikir dan yang paling penting. tiada seekor nyamuk pun dibiarkan menggigit kita.sihat wal afiat tubuh badannya. Dijaga dididik setiap masa. fasih pertuturannya. tidak kiralah dengan cara yang tegas. atau cara yang lembut. hingga berjujuran air mata agar anak yang bakal dilahirkan nanti. Sejak dalam kandungan lagi. serta tidak bersifat pengritik. serta yang paling penting. Kasih sayang yang ikhlas dan sejati akan melahirkan anak anak yang berperasaan selamat. lantas membuatkan mereka menjadi seorang yang pengasih. pasti akan tertanam dalam jiwa mereka perasaan kasih sayang. dihimpunkan 1001 nama-nama yang indah-indah belaka untuk anak-anak mereka. diasuh dan dididik dengan seluruh kelembutan seorang ibu dan sepenuhnya keprihatinan seorang bapa. tidak wajar bagi anak-anak untuk bersangka buruk. sentiasa merasai diri mereka dipunyai dan disayangi . memohon. cemrlang pembangunan mindanya. kita semua sedar bahawa ibu bapa merupakan khalifah yang bertanggungjawab menyalurkan dan mencurahkan kasih sayang mereka kepada anak anak bagai menatang minyak yang penuh. Sewaktu kita kecil. seorang ibu sudah mulai berdoa. cara mengekspresikan kasih sayang yang . isu memukul anak pun menjadi perkara yang kerap kali dikontroversikan segelintir pihak. dan sidang dewan yang dimuliakan. Kita dibelai. Anak anak yang perkembangan dan pertumbuhannya diiringi dengan sulama kasih sayang ibu bapa. baik budi pekertinya. Yang DiPertua. Lihatlah betapa kasih dan sayangnya ibu bapa kepada kita. Anak yang dikasihi dan disayangi. kita faham bahawa orang yang berbeza mempunyai pendapat. menyalah tafsir dan menyalah anggap akan tindakan segelintir ibu bapa mereka yang serigkali memarahi dan menegur mereka.Jasad dan ruh amanah diKurnia. cantik dan sempurna paras rupanya. Lantaran itu.

selagi itulah kasih sayang mereka buat anak-anak. izinkan saya menghadiahkan serangkap pantun buat barisan pembangkang yang saya kasihi. maka tegaslah cara mereka mendidik anak. selagi mana seorang ibu itu masih cekal memberikan nasihat. janganlah kita bersedih dan mengeluh terhadap sikap tegas ibu bapa. Kepada Ibubapa senantiasa di doakan. Semoga doa kita hari ini Allah balaskan. maka lembutlah cara mereka mendidik anak. Jika ibu bapa itu keras orangnya. . Dan jika ibu bapa itu lembut orangnya. mekar di dalam jiwa. Secara logiknya. Sebaliknya. Saya juga ingin menekankan bhawa melalui kasih sayang daripada ibu bapa.berbeza. Kasih sayang merupakan tunjang utama dalam melahirkan masyarakat yang harmoni. Oleh itu. saya juga yakin dan pasti bahawa tiada seorang pun ibu bapa yang tidak menyayangi dan mengasihi anak anak mereka. sahsiah yang baik dapat dibentuk dalam diri anak-anak. Oleh sebab itu. kita harus sentiasa ingat bahawa selagi mana seorang ayah itu masih menegur segala salah silap. Sebelum saya kembali ke tempat duduk saya. saya ingin menegaskan buat kesekian kalinya bahawa ibu bapa merupakan sumber kasih sayang anak anak. mohon usul terus diterima. Semoga ditempatkan dengan orang beriman. Sesungguhnya. Tidak semua ibu bapa memberikan kasih sayang kepada anak anak dengan cara yang sama. Anak-anak kita nanti soleh dan budiman. kasih sayang merupakan sesuatu yang bersifat abstrak dan sukar untuk diukur. Sekian sahaja hujah saya selaku Perdana Menteri. Tuan Yang DiPertua dan sidang dewan yang dimuliakan.