You are on page 1of 4

Bagi Pendapat Anda, Bagaimana BAM Dapat Melahirkan

Pelapis/ Pengganti Datuk Lee Chong Wei?

Badminton Association of Malaysia (BAM) atau dikenali sebagai
Persatuan Badminton Malaysia adalah batu badan kerajaan yang
menjaga tentang sukan badminton di Malaysia. Persatuan ini di
tubuhkan pada 1964.

Bagi pendapat saya terdapat banyak cara yang dapat dilakukan oleh
BAM dalam melahirkan pelapis negara yang setanding dengan Datuk Lee Chong Wei
dan mampu menggantikan beliau. Antara cara-caranya ialah :

1

BAM perlu memberikan segala kemudahan dan keperluan sukan kepada para atlet dalam melahirkan pelapis negara yang lebih baik. BAM hendaklah memberikan sumbangan kepada para atlet dalam menunjukkan penghargaan kepada mereka. Sumber kewangan para atlet negara bergantung kepada setiap perlawanan yang mereka bertanding atau menangi. 2 . BAM perlulah memberi jaminan masa depan kepada para atlet yang telah bersara supaya semangat mereka dapat ditingkatkan dan mereka mampu memberi sepenuh perhatian mereka kepada perlawanan. Memberi ganjaran atau sumbangan kepada para atlet badminton negara.  Memberi jaminan masa depan kepada para atlet. Sumbangan dan hadiah dalam bentuk kewangan atau pemberian latihan yang intensif mampu menaikkan semangat para atlet untuk berusaha mencapai kejayaan dalam pertandingan yang mereka wakili.  Melengkapi kemudahan sukan untuk para atlet. Ini juga dapat mengurangkan kecederaan yang mungkin akan dialami oleh para atlet. Kebanyakan atlet badminton negara tidak dapat memberi sepenuh perhatian mereka kepada kejuaraan apabila memikirkan masa depan mereka kerana tiada jaminan kewangan pada hari mereka bersara. Kemudahan lain seperti peralatan sukan juga dapat memberi mereka keselesaan dalam menceburi bidang sukan ini. Sumbangan hendaklah diberikan kepada para atlet yang telah mewakili negara dalam pertandingan antarabangsa samada mereka menang atau kalah dalam kejuaraan tersebut. Manakala hadiah pula dianugerahkan kepada pemain yang menang dalam kejuaraan. Pembinaan gelanggang badminton yang disediakan khas untuk para atlet dapat memberi mereka peluang untuk berlatih tanpa gangguan.

BAM perlu melantik jurulatih yang berpengalaman dalam mengendalikan ahli sukan badminton negara. Melantik jurulatih yang berwibawa. 3 . Jurulatih yang berpengalaman mampu memberikan tunjuk ajar kepada atlet negara berdasarkan pengalaman mereka sendiri.  Memberi pendedahan kepada atlet baru BAM haruslah memberi peluang kepada para atlet dalam menimba pengalaman dengan menghantar mereka untuk mewakili negara dalam sukan antarabangsa. Dengan pertandingan ini juga persaingan yang berlaku menyebabkan para atlet seday akan kelemahan mereka dan lebih focus dalam meningkatkan kualiti diri mereka. Hubungan jurulatih dan atlet negara dapat dilihat antara gandingan Datuk Misbun Sidek dan Datuk Lee Chong Wei yang banyak memenangi kejuaraan yang beliau sertai. Mereka juga mampu melihat kekuatan dan mengatasi kelemahan pelapis negara ini. Semangat berdaya saing dengan pemain luar negara dapat disemai dalam diri para atlet dan ini dapat membantu mereka untuk bertanding sehabis baik yang mungkin dalam kejuaraan yang mereka sertai. Mereka juga berupaya merangka latihan yang sesuai dengan kebolehan atlet negara dan ini dapat membantu atlet negara menonjolkan kekuatan mereka yang sebenar. Penyertaan mereka dalam kejuaraan antarabangsa amat penting dalam menyesuaikan diri para atlet dalam keadaan yang tertekan agar mereka bersedia untuk menunjukkan persembahan yang mantap.

Program pembangunan atlet juga perlu mempunyai unsur kerohanian agar mereka tidak berputus asa dalam segala apa yang mereka lakukan. Program pembangunan atlet juga perlulah memberi peluang kepada para atlet dalam mencapai had mereka dalam kekuatan badan dan kecerdasan minda. Program pembangunan atlet yang baik mampu dijadikan sebagai persediaan kepada para atlet dalam menyertai pertandingan dalam dan luar negara. Memperbaiki program pembangunan atlet Program yang diaturkan untuk pemain negara perlulah diselitkan dengan unsur patriotism agar mereka berasa bangga mewakili negara dan ini dapat menaikkan semangat mereka dalam menyertai kejuaraan dan pertandingan. 4 .