You are on page 1of 10

PRA MENULIS

dan Hoffman.PRA MENULIS Menurut Hughes. Mercer. Lenz. (1991) tulisan juga adalah saluran utama bagi muridmurid untuk menunjukkan pengetahuan mereka dalam mata pelajaran akademik yang lebih tinggi. .

Peringkat mendirikan asas (mekanis) . Peringkat pra menulis (pra tulisan) ii.PRA MENULIS Peringkat kemahiran menulis Pengajaran kemahiran menulis di sekolah rendah dapatlah dibahagikan kepada tiga peringkat (Kamarudin Hj. Husin. 1998): i.

.PRA MENULIS Peringkat Pra Menulis (Pra Tulisan) Kanak-kanak sudah boleh diajar kemahiran pra menulis sekiranya ia sudah mempunyai kesediaan menulis seperti pergerakan otototot tangan dan jari-jemari serta sudah dapat membuat pengamatan visual. iaitu sudah boleh membezakan dan mengecam benda-benda.

Selain itu.PRA MENULIS Pada peringkat ini otot-otot tangan dan jari dilatih supaya lebih kemas dan teratur pergerakannya dan juga dapat memegang pensel dengan betul dan kemas. . latihan-latihan koordinasi mata dan tangan dilakukan dengan banyak supaya kanak-kanak meniru bentuk-bentuk yang dilihat.

. aktiviti-aktiviti yang dilakukan adalah untuk melatih pergerakan tangan. latihan-latihan pergerakan mata melalui lakaran-lakaran terkawal dan lakaran bebas yang dilakukan oleh kanak-kanak.PRA MENULIS Pada peringkat pra menulis. koordinasi mata dan tangan.

. kanak-kanak sepatutnya sudah boleh melakukan perkara-perkara berikut sebelum mereka diajar menulis: i. Melakukan pergerakan tangan atas ke bawah. kiri ke kanan. Mercer.PRA MENULIS Menurut Hughes. Lenz dan Hoffmann (1991). dan depan ke belakang.

melukis garis tegak dari atas ke bawah.PRA MENULIS ii. titik-titik di iv. iii. . Menekap atau menyurih bentukbentuk geometri dan garisan putus-putus. Melukis garis lintang dari kiri ke kanan. Menyambungkan atas kertas. dan bawah ke atas.

garis melengkung. vii.PRA MENULIS v. Melukis garis condong. dan viii. Mengenal huruf-huruf dan dapat membezakan keserupaan dan perbezaan dalam bentuk huruf-huruf tersebut . Melukis bulatan arah lawan jam. Menyalin corak mudah dan bentukbentuk. vi. dan bulatan arah jarum jam.

1 aktiviti menyambung titik. 1 aktiviti membuat corak. 3. 1 aktiviti menekap atau menyurih 2. 1 aktiviti membentuk huruf .TUGASAN PRA MENULIS Dalam kumpulan masing-masing bina Bahan berikut : 1. 4.