You are on page 1of 13

TAJUK : KASIH SI KEMBAR

OLEH : NURHUDA MUSA

“Hei hampa siapa nak hina dia !! Dia tak kacau hidup hampa pun, so please don’t disturb
her. Hampa fikir dengan kemewahan yang hampa ada hampa boleh hina orang ikut suka
hati ka ! Semua tu tak kekal la wei !! Semuanya milik Allah. Andai suatu masa nanti Allah
nak tarik balik nikmat tu, aku harap masa tu hampa akan menyesal dengan apa yang
hampa pernah buat sebelum ni !!”tengking Aishah. Dengan pantas dia menarik lengan Noor
meninggalkan ruang kantin yang sunyi sepi akibat amarah Aishah.
“Aishah, sakitlah...”Noor cuba melepaskan genggaman Aishah pada lengannya.
“Noor, boleh tak sekali sekala hang pertahankan diri hang. Aku penat la tengok depa dua
tu asyik hina hang. Depa patut tahu hal sebenar. Sampai bila hang nak sembunyikan hal
sebenar ni ? Aku yakin kalau depa tahu yang hang ni …”
“Aishah ! Stop it ! Cuba kau bertenang. Bukan aku tak nak beritahu diorang aku ni siapa.
Aku cuma tak nak bila diorang tahu hal sebenar, diorang akan tinggalkan Balqis.”
“Hang ni suka lebihkan si Balqis tu. Aku pelik, hang tak nak bagitahu dia tapi hang jaga
dia. Haish confuse aku..”
“Hahaha… Dah la Aishah. Jom kita balik asrama. Aku rasa ada baiknya kau mandi bagi
sejuk sikit hati kau tu, lagipun aku rasa kalau kau lalu sebelah pokok conform pokok tu
layu. Hahaha,” seloroh Noor lantas mula cabut lari.
“Kurang asam punya kawan…”Maka berkejaranlah dua orang sahabat itu dengan tawa
meraka. Hal di kantin tadi terus dilupakan oleh mereka. Tanpa mereka sedari perbualan
mereka didengari seseorang yang kebetulan berada di situ.
………………………………………………………………………………………………………
“Wei, sampah masyarakat dah datang la !!”jerit Maria, sahabat baik Balqis. Balqis di
sebelahnya hanya tersenyum sinis. Noor meneruskan langkahnya ke kaunter untuk

“Woi !! Kau dengar tak ?! Kalau dengar. boleh ?”jawab Balqis berserta senyuman sinis. Roti yang baru dibelinya telah selamat masuk ke dalam longkang. “Noor Maisarah binti Abdullah ! Kau tak rasa ke kehadiran kau kat sini cuma dapat memburukkan nama sekolah. berambus !! Kau tu tak layak nak berkawan dengan sesiapa pun. Kitorang berduit. Cikgu Iman nak jumpa kamu di bilik kaunseling sekarang. Noor terjatuh akibat dirempuh secara sengaja oleh Balqis. Ada yang ketawa. Mereka tahu pasti akan ada sesuatu yang akan terjadi pada gadis itu. Kau tu tak setaraf dengan kitorang. ada yang tersenyum mengejek dan ada juga yang mengeluh. “Balqis nak apa-apa ke ?” tanya Noor lembut. Hinaan Balqis dan Maria adalah perkara biasa yang selalu didengarinya setiap hari. “Noor Maisarah Abdullah. Kitorang menyampah tengok muka berlagak baik kau tu !”herdik Maria. “Betul kata Balqis tu. Noor hanya tersenyum lalu melangkah meninggalkan kantin.membeli makanan. kitorang ada mak ayah. Noor hanya memandang mereka tanpa sepatah kata pun. Semua mata memandang ke arahnya. Dia terlalu asyik memikirkan hal yang berlaku di kantin semalam sehingga tidak dapat menumpukan perhatian di dalam kelas. Namun langkahnya terhenti apabila namanya dipanggil. Aku rasa better kau berambus dari sekolah ni.” hina Balqis. . Kau ni tak layak sekolah kat sini. pasti akan berlaku sesuatu. “Aku nak kau berambus. Kau tak setaraf untuk ada dekat dengan kitorang.” kata Ustaz Roslan sebelum melangkah meninggalkan kelas 5SC1 itu. Sekolah ni tak perlukan anak yang tak tahu asal usul macam kau. bukan macam kau. anak haram !!” ……………………………………………………………………………………………………… KRING !!! Lamunan Noor terhenti. miskin !! And the most important thing. bukan macam kau. Aduh !! Kan dah kata. Seluruh isi kantin menyaksikan kejadian itu.

Acu sanggup korbankan keselesaan hidup Acu demi kebahagiaan orang lain.” “Hati Acu terlalu mulia. Aishah hanya mampu mengeluh. Hari-hari kena hina dengan Balqis. Acu. Aishah yang marah dengan kata-kata Maria cuba untuk memakinya kembali tetapi dihalang oleh Noor. Acu tak nak dia sedih kalau tahu hall ni nanti. Lepas ni kelas math. better kau belajar daripada buang masa tunggu aku kat bilik kaunseling tu. Abang dengan semuanya fasal apa yang dah terjadi di kantin semalam. Acu bahagia kalau Balqis bahagia.” “Tak apa la abang. tak perlu beritahu Balqis. Kalaulah dia tahu Acu ni kakak kembar dia.” Air mata Noor yang tidak mampu ditahan lagi akhirnya mengalir membasahi pipi. tak perlulah Acu tanggung sakit hati tu lagi.“Hah mesti cikgu nak nasihatkan dia jangan buat benda tak senonoh kat sekolah kan. Sejak kecil Noor tidak pernah menangis di hadapan orang melainkan hanya pada Iman. Biarlah Acu je yang tahu hal sebenar. ……………………………………………………………………………………………………… “Assalamualaikum. Hanya .” herdik Maria. terlalu merendah diri. Kalaulah Balqis tahu yang dia juga sebenarnya anak yang tidak dikenali mak ayahnya pasti dia tak kan buat Acu macam ni. abang tak sanggup tengok Acu terus hidup macam ni. abang janji abang akan terus mencari mak dan ayah kandung Acu.Ye la takut nanti dia buat sekolah ni tempat pembiakan anak haram pula. Noor menangis teresak-esak dalam pelukan Iman yang juga merupakan abang susuannya. Abang tahu hati Acu sakit tapi Acu tahan sakit tu sendiri kan. kau kan lemah subjek tu. Tak kan Acu nak terus biarkan dia hina Acu. “Tak payahlah. “Kesian Acu.. Acu. “Hang nak aku teman ka?” soal Aishah. Dia kenal benar dengan sahabatnya yang satu ini. Cikgu Iman hanya tersenyum lalu menghampiri Noor yang masih berdiri di hadapannya. cikgu nak jumpa saya ke ?” tanya Noor sebaik sahaja memasuki bilik kaunseling. abang rasa Acu patut beritahu Balqis hal sebenar.” kata Noor lalu pergi ke bilik kaunseling. Abang janji Acu. Lantas tubuh kurus Noor dipeluknya erat.

papa …” “Enough papa ! Balqis tak nak dengar semua ni lagi. Sayu hatinya melihat keadaan rumah itu. “Hal apa papa ? Macam serious je.” “Balqis. Papa cuma ambil Balqis seorang je sebab keluarga tu nak jaga baby yang lagi satu. Di kampung tu papa menginap di rumah seorang lelaki yang tolong papa. And papa decided to take the baby sebab kebetulan masa tu mama baru je keguguran.Iman saja yang tahu segala-galanya yang bersarang di hatinya.” kata Balqis.. papa rasa dah sampai masanya papa beritahu Balqis hal sebenar.” kata Dato’ Hisham. Balqis nak masuk bilik. Dia ada kembar ?? ……………………………………………………………………………………………………… Rumah kecil yang usang dipandangnya dari dalam kereta. ……………………………………………………………………………………………………… “Balqis. Dan hanya Iman yang tahu tentang rahsianya selain Aishah. Baby yang papa ambil daripada keluarga di kampung tu papa jadikan pengganti anak kami yang dah meninggal. sebenarnya 15 tahun dulu.” “Apa. papa rehatlah. papa pernah tersesat di sebuah kampung.” “What ?! So Balqis ada adik la sebenarnya ?” “No ! Mama cuma pernah mengandung sekali je. . and that baby was gone. Masa kat rumah lelaki tu.” Balqis tergamam.apa papa cakap ni ?! Balqis ni cuma anak angkat ?” “Maafkan papa Balqis. Kesihatannya yang tidak menentu memaksa dirinya untuk membuka suatu rahsia besar dalam hidup keluarganya. “Balqis ! Balqis ada kembar. That baby is you. papa tertarik dengan baby yang diorang jaga. Papa takut papa tak sempat ceritakan hal sebenar pada Balqis. Dia bangun dari katil Dato’ Hashim dan berlalu untuk ke biliknya.

Nanti pak cik ceritakan. Pak cik dan Pak Rashid cuba cari dan kami jumpa 2 orang bayi dalam semak. Eh. Dalam perjalanan balik ke rumah. Kami jumpa kamu di tengah hutan. Jadi.” “Lepas tu. tapi kembar aku cuma hidup dalam rumah yang daif macam ni. “Nak. Dah 10 tahun terbiar. Nama pak cik Rostam. Pak cik tak tahu nak buat apa. anak iukt ke rumah pak cik. pak cik tak tahu siapa mak dan ayah kami ?” “Tak tahu.” “Ouh. kami terdengar suara bayi menangis. Anak ni siapa ? Kenapa tanya fasal rumah tu ?” “Saya…saya pernah tinggal kat situ dulu masa saya bayi. tapi Pak Rashid dia nak sangat bawa balik bayi-bayi tu. Jelas di wajahnya riak terkejut.” keluh Balqis. lupa pula.“Aku hidup mewah. ada orang datang ke kampung ni dan ambil saya ?” tanya Balqis. Kebetulan masa tu isteri Pak Rashid baru kematian anak ketika bersalin. buat apa sorang-sorang kat sini ?” tegur seorang pak cik yang kebetulan lalu di kawasan itu. “Pak cik tahu tentang hal tu ?” “Tahu ! Pak cik tahu sangat.” “Jadi. Macam ni lah. orang kampung panggil pak cik Pak Tam je. ……………………………………………………………………………………………………… “16 tahun dulu pak cik dan Pak Rashid. tuan rumah kecil tu pergi ke hutan mencari rotan. rumah tu dah tak ada sesiapa yang tinggal. “Pak cik. .” “Hah pak cik tahu. kami pun bawalah kamu dan kembar kamu balik. Rasa bersalah mulai menguasai dirinya.” Balqis mengangguk lalu mengekori motosikal Pak Tam dengan keretanya. Anak ni salah sorang daripada bayi kembar tu la ye ?” tanya Pak Tam. rumah kecil tu rumah siapa ? sunyi je saya tengok. Tuan rumah tu dengan isterinya dah meninggal. Dia mahukan kepastian tentang cerita papanya.

Orang tu tertarik dengan kamu dan kembar kamu. lepas Pak Rashid dengan isterinya meninggal. Iman jaga Acu sendiri. Papa yang dikenalinya seorang lelaki yang jujur. 5 tahun lepas tu Iman bawa Acu pindah ke bandar sebab Iman dapat tawaran sambung belajar kat sana. Akhirnya lelaki tu ambil salah seorang daripada bayi-bayi tu. Dia tersesat ke kampung ni dan Pak Rashid tumpangkan dia di rumah Pak Rashid. ni gambar keluarga Pak Rashid.” Gambar yang dihulur oleh Pak Tam tadi diambil oleh Balqis. Lepas mereka meninggal. Iman namanya. Dia tidak menyangka bahawa papanya telah memungkiri janji. . Gambar itu berlatarkan rumah kayu kecil. kembar saya tinggal dengan siapa?” “Pak Rashid ada seorang anak lelaki. Orang kampung ni panggil kembar kamu tu dengan gelaran Acu.” “Pak cik tahu tak rumah diorang kat mana ?” “Maaflah nak. Dia ambil kamu dam berjanji akan bawa kamu balik ke sini setiap bulan. Dato’ kalau tak salah pak cik. Hah. Acu pun belajar di sekolah yang sama tempat Iman mengajar. Kamu dengan kembar kamu pun ada dalam gambar tu.” Air mata Balqis mulai mengalir. Hampir tersedak dia dibuatnya. Tapi sayangnya dia mungkir janji dan tak pernah balik ke sini lagi. Iman yang jaga Acu.“Ya. Sebuah keluarga berdiri di hadapan rumah itu. Seorang lelaki mendukung seorang bayi manakala seorang lagi bayi didukung oleh seorang wanita. Di antara mereka berdiri seorang budak lelaki yang tersenyum girang. Yang pak cik tahu sekarang Iman dah jadi cikgu. ……………………………………………………………………………………………………… “Acu !!” Terperanjat Noor apabila disergah oleh Iman. Pak Rashid pun ceritakan tentang penemuan kamu pada lelaki tu. Lelaki tu nak ambil kamu dan kembar kamu sebagai anak angkatnya tapi isteri Pak Rashid tak benarkan sebab dia betul-betul sayangkan kamu berdua. setahun lepas kejadian tu ada seorang lelaki. pak cik tak tahu. “Pak cik.

” “Kenapa ? Mak dengan ayah Acu dah tak ada ke?” tanya Noor. Dr. Riak wajahnya mulai suram. kawan abang kat universiti dulu. Abang dah beritahu pengetua yang Acu tak balik ke asrama minggu ni. Daniel kata mak Acu kemurungan.tekanan darah pun tak tentu. “Ish ke situ pula dia. Tapi Acu kena bersabar sikit ye. Ni pasal mak dengan ayah kandung Acu la. “Diorang ada la. “Baiklah Ustazah Noor Maisarah.“Ish apa abang ni. harap je cikgu sekolah. “Esok kita pergi. Selalu keluar masuk hospital. abang minta tolong Dr.kat KL. ……………………………………………………………………………………………………… . Lagipun hanya Noor saudaranya yang tinggal setelah kematian ibu dan ayahnya. Adab tak ada ke?” marah Noor.” jelas Iman. Dia kata dia jumpa DNA yang sama dengan DNA Acu. “Abang kita pergi jumpa diorang boleh?” Iman mengangguk tanda setuju..” “Balqis macam mana?” Iman hanya diam memikirkan jalan terbaik. ustazah janganlah denda saya. “Kita pergi la dulu. Nanti kita minta ayah Acu jumpa Balqis dengan Dato’ Hisham sendiri. Saya minta maaf ye.” Iman ketawa melihat muka Noor yang merah akibat geram dengan perangainya. Sejak kecil memang hobinya mengusik Noor.” “Dah jumpa ke?!” “Dah. “Acu.” Noor hanya mengangguk. Daniel. abang ada good news !” “Apa dia ? Abang nak kahwin ke? Dengan siapa ?” tanya Noor begitu teruja dengan perkataan ‘good news’ tu.” “Merepek la abang ni. Cuma mak Acu dia tak sihat.

Ayahnya. Seminggu yang diluangkan bersama membuatkan hatinya yang sepi tanpa kasih ibu dan ayah kini mekar bak bunga yang indah. Dia tidak tahu apa yang harus dia katakan. Tan Sri Norman berjanji akan menemui Dato’ Hisham untuk mengambil anaknya kembali. Baru dua hari selepas pemergian papanya. Ibunya. Kerana pekerjaan walidnya la dia dan kembarnya diculik dan ditinggalkan di hutan. Dia tahu kini semua orang akan memandang hina kepadanya sama seperti ketika dia menghina Noor dulu.” rayu Balqis. Kau tipu aku Balqis ! Kau tipu semua orang. dia terpaksa menanggung satu lagi derita. Syarifah Noraini digelarkan ummi. Karmakah ini ? Noor. “Balqis !! Betul ke berita ni ?” tanya Maria sambil melemparkan sebuah akhbar di atas meja Balqis. Aku rasa kalau Dato’ Hisham tak meninggal mesti kau akan terus menipu aku kan. “Sudahlah Balqis ! Satu sekolah dah tahu pasal ni. Umminya menderita sakit semenjak kehilangan mereka berdua dan kepulangan Noor di sisi keluarga memberi kekuatan kepada umminya untuk sembuh. Anak tunggal orang kaya konon. adakah Noor betul-betul berhenti daripada sekolah ini kerana kata-katanya sebelum ini ? Balqis mula berasa menyesal dan kini dia tahu peritnya rasa dihina. Berita mengenai Balqis hanyalah anak angkat kepada Dato’ Hisham menjadi bualan para pelajar dan guru. Noor turut menceritakan perihal Balqis kepada walidnya.” marah Maria lantas berlalu meninggalkan meja Balqis. Bahagia dirinya dapat berjumpa keluarga kandungnya kembali. Balqis tergamam. senyuman Noor tidak lekang di bibir. ……………………………………………………………………………………………………… Sepanjang perjalanan pulang ke asrama. “Maria. Aneh. tolonglah dengar penjelasan aku dulu. Aku anggap kau sebagai kawan baik aku.NOOR BALQIS DATO’ HISHAM BUKANLAH PEWARIS SH HOLDING Tajuk utama akhbar Metro telah menggegarkan seluruh warga SMK Sultan Iskandar. Iman juga turut dijadikan anak angkat kepada ibu dan ayahnya. tapi aku tak sangka kau sanggup tipu aku. . dah 3 hari gadis itu tidak menghadirkan diri ke asrama. Tan Sri Norman yang digelar walid merupakan seorang ahli perniagaan yang berjaya.

” . Memang benar dia marah dan geram dengan sikap Balqis.“Noor !!!” Jeritan Aishah dari jauh menghentikan lamunannya. anak hantu ye la.. sekarang kena dekat dia pula.” “Wah. ada orang tu kehilangan keluarga. ……………………………………………………………………………………………………… “Anak Dato’ konon. dulu dia kata Noor anak haram. “Assalamualaikum. Kesian pula aku tengok dia. Macam mana ? Keluarga kandung hang okey tak?” “Okey.” Noor memandang pelik wajah Aishah. bertuahnya hang dapat keluarga kaya. Hmm hang dapat jumpa keluarga. Aku teruja sangat bila nampak hang. Dia harus membantu Balqis. Noor terkejut dengan berita yang baru didengarinya itu..” “Hehehe.” “Karma la tu. Perkara yang tidak dia ingini berlaku kepada Balqis kini benar-benar telah berlaku.” cerita Aishah penuh simpati. tapi ummi aku tak berapa sihat. Dua hari lepas keluar berita Hisham. Cik Aishah. sekarang kawan-kawan dia semua tinggalkan dia. ummi aku pula Syarifah Noraini. Walid aku Tan Sri Norman. Dah la Dato’ Hisham tu baru meninggal..waalaikumussalam. tapi dia sedar Balqis masih tetap adik kembar kepada kawan baiknya jadi Balqis juga wajar dikasihani. sekarang terbukti dia yang hina.” “Dulu beria-ria dia hina orang. “Pasal Balqis…” “Kenapa dengan Balqis?” “Satu sekolah anti dia sebab diorang rasa tertipu dengan dia. Sorry Ustazah Noor. Dia pasti Balqis mesti dalam kesedihan. Dia tertanya-tanya dengan kata-kata Aishah.

” “Okey. Petang ni abang akan arahkan semua orang ke dewan sekolah. jangan lupa call ummi dengan walid sekali. ……………………………………………………………………………………………………… Suasana di dalam dewan hingar-bingar ketika itu.” “Abang.” Iman hanya mengangguk lalu beredar ke bilik pengetua. Pengumuman ketika waktu rehat yang menyatakan bahawa semua warga sekolah perlu berkumpul di dalam dewan menimbulkan tanda tanya kepada semua orang. “Macam mana ? Cikgu setuju tak ?” Noor tersenyum sebagai jawapan. tolong Acu ya?” “Acu yakin ke Acu boleh buat sendiri? Balqis tak terkejut ke?” “Balqis terkejut ke tidak tu belakang kira. Acu tak sanggup tengok Acu macam tu. “Aku nak ceritakan hal sebenar. Jadi. Di atas pentas kini berdiri pengetua yang meminta pelajar untuk bertenang dan diam. Dia tu sayang sangat dengan Balqis sebab tu dia rasa tertipu dan dikhianati. saya menjemput Noor . Yang penting semua orang tahu dan berhenti menghina Balqis. Balqis pula asyik menjauhkan diri apabila Noor cuba mendekati. Sekarang kena jumpa pengetua dulu. “Baiklah. Simpati yang dirasai Noor membuatkan dia tekad untuk memberitahu semua orang mengenai rahsianya selama ini. “Abang.” “Ye la. tujuan saya kumpulkan semua warga sekolah adalah kerana atas permintaan seorang pelajar yang ingin membuat suatu pengumuman. abang tolong.” “Hah !! Nak buat apa ?” tanya Aishah kepelikan. aku ikut hang ja. Aku tahu Maria tak boleh terima kenyataan.” kata Aishah.Berbagai cemuhan didengari Noor mengenai Balqis.Noor juga turut keluar dari bilik kaunseling dan menuju ke arah Aishah yang menunggunya di luar bilik itu. “Sekarang jom kita jumpa Maria. Mereka berdua berlalu ke kelas mencari Maria.

Kami ditinggalkan di hutan agar kami mati dibaham binatang buas. Saya tahu mesti ramai yang tertanya-tanya tentang nama saya. Air mata mereka mengalir membasahi pipi. Saya tahu dia di mana tapi dia tak pernah tahu bahawa dia memiliki kembar. Dia dijaga oleh sebuah keluarga kaya di bandar. Namun saya tak pernah terputus hubungan dengannya. Maria yang telah mengetahui tentang hal itu pagi tadi memegang lembut tangan Balqis membuatkan Balqis memandang ke arahnya. namun cepat-cepat dia menafikan hal itu kerana wajah mereka langsung tidak serupa. Kembar saya terpisah dengan saya setahun selepas kami dijaga oleh pak cik yang menyelamatkan kami di hutan. saya ingin memohon kemaafan daripada semua pihak kerana telah menganggu masa kamu semua. Matanya memandang tepat ke arah Balqis yang tergamam mendengar pengumuman Noor.. “Assalamualaikum dan selamat petang. seorang pak cik yang kebetulan lalu di hutan itu menyelamatkan kami dan membuat keputusan untuk menjaga kami.Maisarah binti Tan Sri Norman untuk naik ke pentas. Namun dengan kuasa Allah. tapi ia mengenai saudara kembar saya. . “Cerita ni sama dengan cerita Pak Tam. Saya terpisah daripada mereka apabila saya dan saudara kembar saya diculik oleh musuh perniagaan walid saya.” kata pengetua lantas menghulurkan microphone kepada Noor. Kedengaran bisikan-bisikan pelajar yang tertanya-tanya tentang nama Noor yang kedengaran agak berlainan.” Terdetik di hati Balqis bahawa Noor ialah kakak kembarnya. Saya bukan anak haram seperti yang dikatakan sebelum ini. Sebenarnya selama seminggu saya tidak hadir ke sekolah dan asrama pada minggu lepas adalah kerana saya pergi mencari keluarga kandung saya dan alhamdulillah akhirnya saya berjaya menemui mereka. “Sebenarnya bukan ini pengumuman yang saya ingin khabarkan. Tak kan lah.” Balqis yang sebentar tadi tidak menumpukan perhatian terus memandang tepat ke arah Noor yang berada di atas pentas.” kata Noor. Jadi saya ingin mengumumkan bahawa Noor Balqis ialah adik kembar saya. Saya anak yang sah kepada Tan Sri Norman dan Syarifah Noriani. Sebelum saya meneruskan ucapan saya.

Saya juga berterima kasih kepada Cikgu Iman yang juga merupakan anak kepada keluarga yang menjaga saya selama ini kerana telah banyak membantu saya. Noor tak nak Balqis rasa terhina bila tahu kita anak yang tidak diketahui asal usul. .Maria tersenyum lantas menarik Balqis untuk naik ke atas pentas. “Noor tak salah. Balqis pernah menghina Noor sedangkan Noor kakak kembar Balqis. Noor rasa terkilan bila Noor dapat tahu yang Noor dah terlambat. Balqis yang patut minta maaf. Noor hanya mengangguk lantas mengusap air matanya.” kata Noor penuh hiba.” Tepukan gemuruh kedengaran di dalam dewan tersebut. Noor buat keputusan untuk beritahu Balqis tentang hal ni. Balqis terkedu. Balqis lantas memeluk erat tubuh Noor dan menangis. saya minta maaf sekali lagi kerana merahsiakan hal ini. terima kasih. Sekian. “Balqis. Di bahagian belakang dewan kelihatan Tan Sri Norman dan Syarifah Noraini yang tersenyum melihat anak-anak mereka di atas pentas. Maafkan Balqis. “Kepada hadirin semua. Semua mata memandang ke arah Balqis yang kini berdiri betul-betul di hadapan Noor. Balqis dah pun rasa terhina dengan kata-kata semua orang sebelum sempat Noor ceritakan hal sebenar. Noor yang selama ini selalu dihinanya kini tampil sebagai kembar yang telah sekian lama terpisah darinya. Akhirnya lengkaplah keluarga yang sekian lama terpisah. Tapi selepas Noor jumpa walid dengan ummi. Balqis. Maafkan Noor.” pinta Balqis dalam tangisannya. Saya harap semua orang dapat menerima kami sebagai Noor Maisarah binti Tan Sri Norman dan Noor Balqis binti Tan Sri Norman. Noor minta maaf sebab rahsiakan hal ni.