Komunikasi antara perseorangan

Dari Wikipedia bahasa Melayu

Komunikasi dengan diri adalah penggunaan bahasa atau pemikiran dalaman bagi penyampai. Komunikasi dengan diri adalah penglibatan dalaman dan aktif individu dalam memproses mesej simbolik. Individu menjadi pengirim penerima sendirinya, menyediakan maklum balas kepada dirinya dalam proses dalaman yang berterusan. Ia amat berguna untuk membayangkan komunikasi dengan diri berlaku dalam pemikiran individu dalam model yang mengandungi seorang pengirim, penerima, dan lingkaran maklum balas. Sungguhpaun komunikasi yang berjaya biasanya ditakrifkan sebagai ada antara dua atau lebih individu, isu-isu berkaitan asas kegunaan berkomunikasi dengan diri sendiri dan masalah mengenai komunikasi dengan entiti bukan sentinal seperti komputer telah menjadikan sesetengah orang menegaskan bahawa takrif ini adalah terlalu sempit. In Communication: The Social Matrix of Psychiatry, Jurgen Ruesch and Gregory Bateson argue that intrapersonal communication is indeed a special case of interpersonal communication, as "dialogue is the foundation for all discourse." Dalam Komunikasi: Matriks Sosial Psikiatri, Jurgen Ruesch dan Gregory Bateson menegaskan bahawa komunikasi dengan diri adalah memang satu kes khusus bagi (komunikasi interpersonal), kerana "dialog adalah asas bagi semua wacana." Komunikasi dengan diri boleh merangkumi:
y y y

y

y

y

Berkhayal mimpi malam, termasuk dan terutama mimpi waras ('lucid dreaming') Bercakap dengan kuat ("bercakap dengan diri sendiri"), membaca dengan kuat, mengulang apa yang didengar; aktiviti tambahan bercakap dan mendengar (dalam kes ketiga mendengar sekali lagi) apa yang anda fikir, membaca atau mendengar mungkin meningkatkan tumpuan dan pengekalan. menulis (dengan tangan, atau dengan satu pemproses kata, dan sebagainya.) Satu fikiran atau pemerhatian-pemerhatian: Aktiviti tambahan, selain memikir, menulis dan membaca sekali lagi boleh meningkatkan kefahaman ("Bagaimana saya tahu apa yang saya maksudkan sehingga saya lihat apa yang saya kata?") dan tumpuan. Ia membantu menyususn pemikiran; di samping itu ia menghasilkan satu rekod yang boleh digunakan kemudian nanti. Menyalin teks untuk membantu menghafal juga jatuh dalam kategori ini. Membuat gerak isyarat semasa berfikir: aktiviti tambahan, selain berfikir, badan bergerak, mungkin meningkatkan tumpuan, membantu dalam penyelesaian masalah, dan membantu ingatan. Memahami (melihat Karl Weick) contoh. makna peta, teks, tanda (ilmu bahasa), dan simbol

y y

Penafsiran komunikasi bukan lisan (lihat Albert Mehrabian) contoh. gerak isyarat, hubungan mata Kommunikasi antara bahagian badan; contoh. "Perut saya memberitahu saya sudah sampai waktu makan."

Komunikasi dengan diri dalam m impi
Satu contoh yang sangat menarik adalah satu teknik yang baru-baru ini bercorak 'temuduga' watak dalam mimpi seseorang, terutamanya semasa mimpi waras. Dalam keadaan waras, pengelamun sedar bahawa dia sedang bermimpi, dan mampu untuk menyoal, dengan mendalam, watak mimpi, setiap satunya semestinya difahami merupakan sebahagian daripada 'diri' sama ada satu bentuk psikologi atau perasaan atau bentuk lebih saintifik setiap aspek mimpi seseorang itu muncul dari cetusan minda seseorang itu sendiri.

Komunikasi
Dari Wikipedia Indonesia, ensiklopedia bebas berbahasa Indonesia.

Komunikasi adalah suatu proses penyampaian pesan (ide, gagasan) dari satu pihak kepada pihak lain agar terjadi saling mempengaruhi diantara keduanya. Pada umumnya, komunikasi dilakukan dengan menggunakan kata-kata (lisan) yang dapat dimengerti oleh kedua belah pihak. Apabila tidak ada bahasa verbal yang dapat dimengerti oleh keduanya, komunikasi masih dapat dilakukan dengan menggunakan gerak-gerik badan, menunjukkan sikap tertentu, misalnya tersenyum, menggelengkan kepala, mengangkat bahu. Cara seperti ini disebut komunikasi dengan bahasa nonverbal atau bahasa isyarat. Manusia berkomunikasi untuk membagi pengetahuan dan pengalaman. Bentuk umum komunikasi manusia termasuk bahasa sinyal, bicara, tulisan, gesture, dan broadcasting. Komunikasi dapat berupa interaktif, transaktif, bertujuan, atau tak bertujuan. Melalui komunikasi, sikap dan perasaan seseorang atau sekelompok orang dapat dipahami oleh pihak lain. Akan tetapi, komunikasi hanya akan efektif apabila pesan yang disampaikan dapat ditafsirkan sama oleh penerima pesan tersebut.

Komponen komunikasi
Komponen komunikasi adalah hal-hal yang harus ada agar komunikasi bisa berlangsung dengan baik. Komponen-komponen tersebut antara lain sebagai berikut.
y

Pengirim atau komunikator (sender) adalah pihak yang mengurumkan pesan kepada pihak lain.

y

Penerima atau komunikan (receiver) adalah pihak yang menerima pesan dari pihak lain Pesan (message) adalah isi atau maksud yang akan disampaikan oleh satu pihak kepada pihak lain. Umpan balik (feedback) adalah tanggapan dari penerimaan pesan atas isi pesan yang disampaikannya.

y

y

Proses komunikasi
Secara ringkas, proses berlangsungnya komunikasi bisa digambarkan seperti berikut. 1. Komunikator (sender) yang mempunyai maksud berkomunikasi dengan orang lain mengirimkan suatu pesan kepada orang yang dimaksud. Pesan yang disampaikan itu bisa berupa informasi dalam bentuk bahasa ataupun lewat simbol-simbol yang bisa dimengerti kedua pihak. 2. Pesan (Message) itu disampaikan atau dibawa melalui suatu media atau saluran baik secara langsung maupun tidak langsung. Contohnya berbicara langsung melalui telepon, surat, e-mail, atau media lainnya. 3. Komunikan (receiver) menerima pesan yang disampaikan dan menerjemahkan isi pesan yang diterimanya ke dalam bahasa yang dimengerti kedua pihak. 4. Komunikan (receiver) memberikan umpan balik (feedback) atau tanggapan atas pesan yang dikirimkan kepadanya, apakah dia mengerti atau memahami pesan yang dimaksud oleh si pengirim.

Teknologi komunikasi
Dalam telekomunikasi, komunikasi radio dua-arah melewati Atlantik pertama terjadi pada 25 Juli 1920. Dengan berkembangnya teknologi, protokol komunikasi juga turut berkembang, contohnya, Thomas Edison telah menemukan bahwa "halo" merupakan kata sambutan yang paling tidak berambiguasi melalaui suara dari kejauhan; kata sambutan lain seperti hail dapat mudah hilang atau terganggu dalam transmisi.

Batasan dalam komunikasi
Batasan dalam komunikasi termasuk: 1. Bahasa 2. Penundaan waktu 3. PolitReferensi

[1] Dance, Frank. "The 'concept' of communication. ournal of Communication, 20, 201210 (1970).

 

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful