SINOPSIS

Setelah sekian lama mengembara, Indera Jenaka pun tiba di negeri Rom lalu menghadap ayahandanya, Tuanku Syah Alam. Tuanku Syah Alam pun menanyakan khabar Si Piatu. Indera Jenaka memberitahu ayahandanya bahawa nama sebenar Si Piatu ialah Indera Nata. Indera Jenaka turut menceritakan kehebatan Indera Nata yang berani dan bijaksana serta boleh bercakap dengan binatang buas. Kisah Indera Nata mengagumkan Tuanku Syah Alam. Seterusnya, cerita berkisar tentang pengembaraan Indera Nata yang mendaki sebuah gunung. Di puncak gunung itu terdapat sebuah rumah yang terlalu tinggi. Di rumah itu pula ada sebuah mahligai. Di situlah Indera Nata bertemu dengan tujuh orang puteri. Puteri -puteri itu sangat gembira apabila melihat Indera Nata yang mempunyai rupa paras yang tampan. Indera Nata pun menceritakan perihal dirinya yang diperintahkan oleh Raja Rom untuk mencari gajah bergadingkan emas. Salah seorang puteri itu, iaitu Puteri Cendera Kesuma memberitahu Indera Nata bahawa mereka dipelihara oleh raksasa di mahligai itu untuk dimakan apabila mereka sudah besar. Ketujuh -tujuh orang puteri merayu kepada Indera Nata agar di bawa ke benua Rom. Sebagai balasannya mereka sanggup memperhambakan diri kepada Indera Nata. Untuk membolehkan Indera Nata mendapatkan ga jah bergadingkan emas dengan segera, Puteri Cendera Kesuma mencadangkan agar mereka meminta pertolongan raksasa. Indera Nata pun bersetuju dengan cadangan tuan puteri itu. Tiba-tiba terdengar bunyi seperti rebut yang menandakan raksasa dating. Mereka pun menyorokkan Indera Nata di dalam sebuar peti emas. Raksasa terhibu bau manusia itu lalu bertanyakan punca datangnya bau tersebut. Tuan Puteri Cendera Kesuma memberitahu raksasa bahawa merekalah manusia tersebut. Raksasa bertanya sama ada hati puteri put eri itu sudah besar untuk dimakan. Tuan Puteri Cendera Kesuma memberitahu bahawa jika raksasa mahukan hati mereka cepat besar, raksasa perlu mencari gajah bergadingkan emas. Raksasa yang tertipu dengan kata-kata tuan puteri itu pun mencari gajah bergadingkan emas. Raksasa Berjaya mendapatkan gajah bergadingkan emas setelah membunuh raja Rom yang menaiki gajah tersebut semasa memburu. Tuan puteri sekali lagi merayu kepada raksasa agar mencarikannya kijang putih bertandukkan emas dan mencuci kain yang hitam h ingga putih. Keesokkan harinya, raksasa lelaki pergi mencari kijang putih bertandukkan emas dan raksasa perempuan mencuci kain hitam itu. Ketika itulah Indera Nata dan ketujuh -tujuh orang puteri menaiki gajah untuk melarikan diri. Setelah gagal mencari kij ang bertandukkan emas dan mencuci kain hitam sehingga putih, raksasa pulang dalam keadaan marah. Raksasa itu semakin berang apabila mendapati gajah dan ketujuh-tujuh orang puteri itu telah tiada. Raksasa itu segera memburu mereka dengan berpandukan bekas tapak kaki gajah.

Setelah lembur dan naga menyeberangkan dan menyelamatkan Indera Nata dan tujuh orang puteri. Tuan Puteri Cenderawati.Apabila melihat kedatangan raksasa dalam keadaan marah. Betara Gangga pun memerintah lembur dan naga men yeberangkan dan menyelamatkan Indera Nata dan tujuh orang puteri ke seberang laut. ketujuh-tujuh orang puteri itu hidup dan tinggal bersama-sama di istana Tuan Puteri Cenderawati. Indera Nata menceritakan peristiwa -peristiwa yang dilaluinya sepanjang pengembaw aan itu. Indera Nata menbawa ketujuh -tujuh orang puteri pualng ke benua Rom. . Indera Nata segera bertmu dengan bondanya. lembur dan naga menarik kaki raksasa laki bini itu pula ke tengah laut. Indera Nata memohon bantuan gemala hikmat daripada Betara Gangga. Akhirnya. Setiba di istana. ketujuh -tujuh orang puteri itu menangis dan mengenangkan nasib diri. Raksasa itu lemah lalu mati.

Pada bahagian perumitan. Plot seterusnya berkembang dengan pengembaraan Indera Nata dalam usaha mencari gajah bergadingkan emas. Indera Jenakan menceritakan keberanian dan kehebatan Si Piatu. Di situlah Indera Nata bertemu dengan tujuh orang puteri yang menjadi tawanan raksasa suami isteri. 4. 6. Pada bahagian peleraian. Indera Nata bersetuju menyelamatkan mereka daripada dimakan raksasa. Pada bahagian pengenalan atau eksposisi. . Tuan Puteri Cendera Kesuma mencari jalan untuk memperdayakan raksasa suami isteri. 5. 3. Indera Nata sampai di puncak sebuah bukit. Indera Nata membawa ketujuh-tujuh orang puteri ke benua Rom. Plot mencapai tahap puncak atau klimaks apabila Indera Nata dan puteri puteri itu melarikan diri ketika raksasa keluar menca ri kijang bertandukkan emas dan mencuci kain yang hitam sehingga menjadi putih. iaitu nama sebenarnya Indera Nata yang boleh bercakap dengan binatang buas.Plot 1. iaitu Tuan Puteri Cenderawati. Baginda meminta raksasa mencari gajah bergadingkan emas supaya hati mereka lekas besar. Peristiwa-peristiwa dalam cerita ini dijalinkan secara knonologi 2. Mereka pun tinggal bersama -sama dengan bonda Indera Nata. Raksasa itu dibunuh oleh naga dan lembiur atas perintah Bentara Gangga. Raksasa naik berang lalu mengejar mereka hingga ke tepi laut.