MAKNA

Penanda wacana merupakan kata, rangkai, kata, atau frasa yang menunjukkan pertalian, hujah, dan buah fikiran..

BIL 1 2 3

FUNGSI Tambahan Tambahan dan penegasan Pertentangan

CONTOH PENANDA WACANA Selanjutnya, seterusnya, selain itu, di samping itu, begitu juga, demikian juga, tambahan lagi Lebih- leih lagi,tambahan pula, malah malahan, bahkan, lagipun Namun, namun begitu, namun demikian, bagaimanapun,walau bagaimanapun, walaupun demikian , akan tetapi, sesungguhpun begitu. Oleh sebab itu, Oleh itu, justeru, dengan itu, dengan ini, dengan demikian, oleh yang demikian , jadi, sebagai akibatnya, sebagai hasilnya. Sehubung dengan iu, dalam hal ini, berhubung dengan , berkaitan dengan, dari segi, dari sudut, dari aspek, seiring dengan, sejajar dengan, selaras dengan, merujuk kepada

4

Sebab dan kesan atau lanjutan Perkaitan

5

BIL 6

FUNGSI Waktu

CONTOH PENANDA WACANA Sebelum itu, sebelum ini,kini, pada masa ini, sementara itu, selepas itu, setelah itu, beberapa minit kemudian, Kemudian, Pada waktu yang sama, lama- kelamaan, lambat laun, pada mulanya, akhir nya Di sini, di sana, di samping, berhampiran dengan,bersebelahan dengan, berdekatan dengan Lain halnya, seperti, dalam hal yang demikian ,sebagaimana, seperti juga, serupa dengan,sesuai denagn, sama juga dengan Sebagai contohnya, misalnya, sebagai contoh, contohnya Pertama, kedua, ketiga, selepas itu, kemudian, kemudian daripada itu, akhirnya. Untuk tujuan ini, Untuk maksud tersebut, Hal ini bermaksud,hal ini bermakna, hal ini beerti, hal ini membawa pengertian, maksudnya

7 8

Tempat Perbandingan

9 10 11 12

Contoh

Pernyataan semula Iaitu, yakni, dengan kata lain Urutan Tujuan dan maksud

BIL 13 14

FUNGSI Harapan Pendahuluan

CONTOH PENANDA WACANA Semoga, moga- moga, mudah- mudahan Sebagai pendahuluan, sebagai permulaan, Mulanya,pertamanya, Yang pertama, sebagai mukadimah Kesimpulannya , sebagai kesimpulannya, akhir kata, sebagai penutup, sebagai rumusan, secara keseluruhan Ringkasnya, Pendek kata, secara ringkas Pada umumnya, secara amnya, secara umumnya Sesungguhnya, sebenarnya, sememangnya, tegasnya, sewajarnya, tentulah, pastilah, nyatalah,jelaslah,tidak dapat dinafikan, tidak dapat disangkal Hatta, maka,syahadan,adapun, alkisah, kalakian,sebermula,sekali peristiwa,arakian

15

Rumusan

16 17 18

Singkatan Generalisasi Penekanan atau penegasan Bahasa klasik

20

CONTOH CONTOH AYAT YANG MENGGUNAKAN PENANDA WACANA

PERKAITAN
PENANDA WACANA Sehubungan dengan itu CONTOH AYAT Sehubungan dengan itu, kami memohon kerjasama pihak tuan bagi meluluskan permohonan ini. Pihak polis telah menahan beberapa orang suspek bagi membantu siasatan berhubung dengan kes pembunuhan warga asing itu.

Berhubung dengan

Dari segi

Malaysia dianggap antara negara yang pesat membangun terutamanya dari segi pembangunan kemudahan infrasruktur. Jika dilihat dari sudut budaya, Islam tetap menekankan unsur-unsur keharmonian dan keamanan hidup.

Dari sudut

Seiring dengan

Malaysia tetap menekankan pembangunan pertanian seiring dengan pembangunan dalam bidang-bidang utama yang lain. Budaya membaca perlu ditekankan sejajar dengan matlamat matlamat kerajaan melahirkan masyarakat yang berilmu. Sukacita saya diarah merujuk kepada perkara di atas.

Sejajar dengan

Merujuk kepada

Contoh lain

dalam hal ini, berkaitan dengan, dari aspek, selaras dengan.

SEBAB DAN KESAN ATAU LANJUTAN
PENANDA WACANA Oleh sebab itu CONTOH AYAT Oleh sebab itu, masyarakat haruslah lebih bertimbang rasa semasa memandu agar keselamatan semua pengguna jalan raya terjamin. Justeru itu, penekanan dalam bidang kokurikulum haruslah diberikan agar pembangunan pelajar seimbang.

Justeru

Oleh itu

Oleh itu, janganlah kita hanya menuding jari kepada satu pihak sahaja sedangkan sebagai komuniti negara ini kita hanya mendiamkan diri sahaja. Jadi, pihak yang terlibat haruslah memandang serius mengenai isu pendatang asing tanpa izin ini agar rakyat kita tidak mengemis di bumi sendiri.

jadi

Contoh lain

dengan itu, dengan ini, dengan demikian, oleh yang demikian, sebagai akibatnya, sebagai hasilnya.

WAKTU
PENANDA WACANA Kini CONTOH AYAT Kini, segalanya telah terbukti mengenai keupayaan Terengganu sebagai penganjur dengan berakhirnya Sukan Malaysia yang lalu. Pada masa ini, negara masih kekurangan beberapa tenaga pakar dalam bidang penting terutamanya bidang berkaitan bioteknologi dan sebagainya.

Pada masa ini

Beberapa minit kemudian

Pada waktu yang sama

Beberapa minit kemudian, api mula marak dan meranapkan beberapa buah rumah yang berdekatan kilang yang terbakar itu. Ahmad keliru apabila menerima surat tawaran dari luar negara sedangkan pada waktu yang sama dia telah ditawarkan ke Institut Perguruan Tengku Ampuan Afzan.

Contoh lain

Sebelum itu, sebelum ini, sementara itu, selepas itu, setelah itu, kemudian, lamakelamaan, lambat-laun, pada mulanya, akhirnya

FUNGSI Penyataan semula

PENANDA WACANA Iaitu

MAKSUD Kata yang digunakan untuk menentukan atau menjelaskan apa yang tersebut sebelumnya

CONTOH AYAT
‡

‡

Dari tadi lagi kucing itu mengiau iaitu lapar agar agaknya. agaknya. Terdapat beberapa contoh kata adjektif bentuk,iaitu bulat,bujur,leper dan sebagainya. sebagainya.

Yakni

Iaitu diikuti oleh kalimat yang menjelaskan lagi maksud kalimat sebelumnya. 

Majlis

itu berhak bertindak dengan sendirinya,yakni dia tidak semestinya mengikuti nasihat sesiapa.

Dengan kata lain

kata lain,mesyuarat terpaksa ditunda pada minggu depan disebabkan berlaku lintar pintas di syarikat tersebut. tersebut. 

Dengan

Urutan

Pertama

Berfungsi sebagai yang pertama Pertama:pertama kali,mulakali,mula-mula sekali,julung kali,terdahulu sekali Terutama,terpenting  

Penuntut tahun

pertama

dan tahun kedua mempelajari ilmu itu secara umum manakala penuntut tahun ketiga mempelajarinya secara mendalam. mendalam. Inilah tunjuk perasaan antikerajaan yang pertama kali diadakan di negeri itu sejak kemerdekaan. kemerdekaan.

Urutan

Kedua 

Pada

semester kedua kami akan didedahkan tentang subjek pendidikan luar. Adik mendapat tempat kedua dalam acara olahraga tersebut.

Ketiga

lompat jauh itu dimenangi oleh pihak sekolah kami pada tempat yang ketiga.. ketiga.. Dalam peraturan yang ketiga ialah mesti patuh pada arahan ketua. ketua. 

Acara

Urutan

Selepas itu 

Selepas

itu,kami sekeluarga mula bertolak pulang ke rumah kami di Kelantan bagi menghadiri majlis perkahwinan saudara kami di sana.

Kemudian

minit kemudian,sepasukan kumpulan penyelamat tiba di tempat kejadian bagi membantu mangsa yang dilanda banjir. banjir. 

Beberapa

Kemudian daripada itu

Kemudian daripada itu,mangsaitu,mangsa-mangsa yang telah yang teruk mengalami cedera parah dikejarkan ke hospital yang berdekatan bagi menerima rawatan lanjut. lanjut. 
Kelak Akhir-akhirnya AkhirSepandai-pandai Sepandai-

Akhirnya

kesudahannya Yang belakang sekali,belakang,kemu dian (lawan awal)

tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua. jua. Akhirnya mereka berjaya memenangi tempat pertama dalam pertandingan syarahan tersebut. tersebut.

Tujuan dan maksud

Untuk tujuan ini

tujuan ini,pihak syarikat telah mengambil inisiatif menaikkan gaji para pekerja bagi membantu mengurangkan beban yang terpaksa ditanggung oleh rakyat negara kita sejajar dengan kenaikan harga minyak yang melanda negara kita sekarang. 
Untuk

Untuk maksud tersebut

maksud tersebut,pihak polis akan membuat siasatan dengan lebih lanjut dan terperinci bagi membantu menyelesaikan kes rompakan di kedai emas yang berlaku baru-baru ini.. baruini.. Untuk maksud tersebut,kami akan mula mengumpul dana bagi menjayakan program yang dianjurkan oleh pihak syarikat kami. kami. 
Untuk

Tujuan dan maksud

Hal ini bermaksud 

Hal

ini bermaksud aktiviti yang bakal dirasmikan sebentar sahaja lagi terpaksa ditunda pada masa yang lain atas alasan-alasan yang alasanmunasabah. Hal ini bermaksud kami sekeluarga tidak dapat meneruskan lawatan ke Cameron Highlands seperti yang dijanjikan oleh kami sekeluarga pada barubarubaru ini.. ini bermakna setiap manusia haruslah bersyukur dengan nikmat yang diberikan oleh Allah S.W.T. Hal ini bermakna setiap makhluk yang dijadikan oleh Allah S.W.T mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. masing-masing. 
Hal

Hal ini bermakna

Hal ini bererti

ini bererti pihak penganjur terpaksa menarik balik aduan tersebut ke atas syarikat yang didakwa disebabkan alasan yang diberikan tidak begitu kukuh. kukuh. ‡Hal ini bererti kami terpaksa bermalam di Masjid disebabkan bas yang kami naiki mengalami kerosakan. kerosakan.
‡Hal

‡Hal

Hal ini membawa pengertian

ini membawa pengertian bahawa sesuatu yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya. ‡Hal ini membawa pengertian bahawa kita seharusnya memiliki sifat tenang dan sabar dalam menghadapi dugaan dan cabaran yang diberikan oleholeh-Nya. 
Maksudnya

Maksudnya

mereka tidak dapat mengikuti lawatan tersebut atas sebab-sebab yang tidak dapat sebabdielakkan. dielakkan. Maksudnya,kami sekeluarga akan mula bertolak pulang ke kampung pada hari jumaat hadapan. hadapan.

harapan

contoh : semoga,moga-moga,mudahmudahan

Harapan : moga-moga, semoga, mudah-mudahan
Definisi harapan : sesuatu atau seseorang yang diharapkan.

1. Ia berdoa moga-moga dipelihara Allah akan anaknya itu bersama-sama ibunya.

2. Dia berharap moga-moga rezekinya semakin bertambah

3. Moga-moga usahanya selama ini mendatangkan

hasil yang berlipat kali ganda

semoga

1. Semoga apa yang dihajatinya selama ini tercapai.

2. Semoga ukhuwah yang baru dibina itu berkekalan.

2. Semoga tuan berbahagia

3. Semoga panjang umur dan murah rezeki

mudah-mudahan

1. Mudah-mudahan dia dapat melanjutkan pelajarannya ke menara gading.

2. Mudah-mudahan orang lain dapat menerima mereka sebagai orang baru dalam kelompok tersebut.

3. Mudah-mudahan apa yang dihajatinya tercapai.

4. mudah-mudahan dia dapat menjawab peperiksaan dengan Tenang.

PENDAHULUAN Definisi : permulaan,kata pendahuluan, keterangan ringkas

Sebagai pendahuluan

1. Ahmad membayar sejumlah wang kepada syarikat Proton sebagai pendahuluan untuk membeli kereta 2. Sebagai pendahuluan dalam memulakan perniagaan, Datuk Mukhriz sanggup mencagar rumahnya untuk Mendapatkan pusingan modal.

Sebagai permulaan

1. Sebagai permulaan penglibatannya dalam bidang perniagaan,dia mengalami kerugian yang teruk 2. Dia berhadapan dengan pelbagai rintangan sebagai permulaan peniagaan.

Mulanya

‡ 1.Mulanya dia tidak mengendahkan ejekan tersebut,namun lamakelamaan hati kecilnya panas mendengar ejekan demi ejekan. ‡ 2. Mulanya mereka memang sependapat,tetapi pemikiran mereka bercanggah setelah dikaitkan dengan isu politik. ‡ 3. Mulanya Kamal tidak mahu menyertai ekspidisi tersebut,namun dia turut serta setelah dipujuk oleh rakan-rakannya.

pertamanya
1. Pertamanya, saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana sudi datang ke majllis ini.

2. Pertamanya, saya memohon maaf atas kesilapan teknikal Itu tadi.

3. Pertamanya,sila beri perhatian ketika ceramah diberikan

Yang pertama
1. 2. 3. 4. Yang pertama,saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana sudi menjemput saya untuk berucap pada pagi ini Yang pertama, patuhlah kepada Allah. Yang pertama, sila rujuk buku sains di perpustakaan. Yang pertama, saya akan berangkat ke Makkah pada penghujung bulan ini.

Sebagai mukadimah
1. Penceramah itu menceritakan latar belakangnya sebagai mukadimah 2. Pakar motivasi itu suka membacakan ayat-ayat Al-Quran sebagai mukadimah. 3. Majlis diserikan lagi dengan membacakan ayat-ayat suci Al-Quran sebagai mukadimahnya

Rumusan
Definisi : pernyataan atau kesimpulan tentang soal-soal pokok yang dinyatakan secara ringkas dan tepat.

1. Kesimpulannya, kita haruslah berwaspada ketika memandu.

2. Kesimpulannya, kita harus bersatu padu bagi menjayakan majlis tersebut

3. Kesimpulannya, yang baik dijadikan teladan,yang buruk dijadikan sempadan

Sebagai kesimpulan
1. Saintis tersebut membuat hipotesis sebagai kesimpulan awal. 2. Sebagai kesimpulan dalam majlis itu, kata sepakat telah diambil. 3. Sebagai kesimpulan, mereka bersepakat untuk membatalkan rancangan tersebut.

Akhir kata

1. Akhir kata, saya sudahi syarahan saya pada malam ini dengan serangkap pantun. 2. Akhir kata dari saya,marilah kita bangkit menegakkan keadilan. 3. Akhir kata, saya mohon maaf atas kesalahan yang disengajakan tadi.

Sebagai penutup

1. Persembahan pelajar dijadikan sebagai penutup majlis tersebut.

2. Sebagai penutup majlis, kami bersama-sama mengaminkan

doa yang dibaca

3. Sebagai penutup majlis,saya menjemput saudara Ahmad untuk mengepalai asma ul husna

Sebagai rumusan.

1. Guru tersebut menjemput pelajar untuk bercakap sepatah dua kata sebagai rumusan.

2. Pengajaran itu telah dijadikan sebagai rumusan dalam cerita tersebut.

secara keseluruhan

1. Pengetua sekolah itu membuat pantauan secara keseluruhan.

2. Secara keseluruhan, mereka amat bagus

dalam menjalankan tugas.

3. Kaunselor itu membuat andaian secara keseluruhan tentang masalah itu.

SINGKATAN
CONTOH PENANDA WACANA Ringkasnya, Pendek kata, secara ringkas CONTOH AYAT Ringkasnya, kita perlu berhenti sekarang. Ringkasnya, tolong ambil perhatian apa yang diperkataakn olehnya. Pendek kata semua orang seharusnya menepati masa Pendek kata,dia adalah seorang yang tersuhur

Secara ringkasnya, hormat menghormati adalah amalan mulia Secara ringkasnya, Negeri melaka adalah negeri yang bersejarah.

GENERASI
CONTOH PENANDA WACANA Pada umumnya, secara amnya, secara umumnya CONTOH AYAT Pada umumnya,ramai penduduk berhijrah ke bandar. Pada umumnya ,kenaikkan harga telah berlaku di negara kita.

Secara amnya, kita dikehendaki menhadiri majlis tersebut. Secara amnya,pengerusi tersebut perlu mengambil berat terhadap kebajikan anak buahnya Secara umumnya, kita dikehendaki menghormati orang tua. Secara umumnya,penduduk malaysia adalah berbilang kaum

PENEKANA ATAU PENEGASAN
CONTOH PENANDA WACANA Sesungguhnya, sebenarnya, sememangnya, tegasnya, sewajarnya, tentulah, pastilah, nyatalah,jelaslah,tidak dapat dinafikan, tidak dapat disangkal CONTOH AYAT Sesungguhnya beliau tidak bersalah Sesungguhnya beliau adalah dari golongan raja Sebenarnya ,dia mengidap penyakit berbahya.Tidak dinafikan bahawa masyarakat sekarang kurang mengamalkan adat kesopanan

Sebenarnya terdapat banyak masalah yang perlu diselesaikan Sememangnya negara kita dalah negara termaju Sememangnya dia adalah anak jutawan Tegasnya bahawa dia tidak bersalah Tegasnya dia mahu ke Kuala Lumper Sewajarnya,hidup bermasyarat perlu dipupuk dalam diri masing-masing Sewajarnya kita perlu menghormati orang yang lebih tua

Tentulah kehidupan akan bahagia apabila bersama dengannya Tentulah dia akan berjaya Pastilah kita akan menhadapi dugaan yang mencabar dalam kehidupan Pastilah dia akan merajuk Nyatalah ibu tiada dirumah Nyatalah dia pelajar yang sombong

Jelaslah kehidupan ini bnayak cabaran dan rintangan Jelaslah bapanya adalah seoreang yang sangat garang Tidak dapat dinafikan bahawa keputusannya dalah muktamad Tidak dapat dinafikan bahawa dialah orangnya

Keputusan yang dibuat oleh bapa tidak dapat disangkal oleh kami Kejayaan adik tidak dapat disangkal oleh kami

BAHASA KLASIK
CONTOH PENANDA WACANA Hatta, maka,syahadan,adapun, alkisah, kalakian,sebermula,sekali peristiwa,arakian CONTOH AYAT Hatta, beliau harus berdiri teguh untuk membangunkan negara, Hatta,beliaupun menerima lamaran jejaka tersebut Maka, tersebarlah berita tersebut ke pelusuk dunia Maka beberapa lamanya baginda pun berangkat lah pulang.

Syahadan,datanglah kepada suatu hari, maka gajah itupun sampailah Syahadan,kehidupan ahmad semakin maju dengan cerita- cerita yang menarik Adapun beliaulah orangnya yang kita cari Adapun kenapa harus ke sana- sini Aklisah, tersebutlah cerita Pak pandir denagn mak mandir Alkisah, terjadilah siang dan malam di bomi ini

Kalakian tersebutlah pula baginda ketiga laki isteri bersuka ria dalam istana Kalakian tibalah parameswara ke tempat asalnya Sebermula telah berlakunya banjir di negara tersebut Sebermula, kehidupan raja Palembang semakin terjejas.

Sekali peritiwa,ceritanya memberi pengajaran dan keinsafan kaepada semua Sekali peristiwa kehidupannya memberi erti kepada keluarga dan masyarakat setempat Arakian,perginya pak kaduk ke rumah tok batin Arakian, berlakulah peristiwa yang menggerikan antara tun teja dengan Wan Ahmad