You are on page 1of 4

CHA GIO (POPIA) VIETNAM...

Salam sejahtera untuk semua, apa menu berbuka hari nie, mesti ada macam2kan,
maklumlah bulan2 puasa ni ada tu mata jadi 3 - 4 lapis u, pulak2 yang pi bazar
ramadhan. Ok hari ni mat buat satu resipi dari Vietnam yang diberi nama "Cha Gio" atau
popia Vietnam. Sebelum tu mat nak ucapkan ribuan terima kasih pada kak "Mulan" atas
kesudiannya memberi mat kulit popia vietnam yang khas diterbangkan dari negara
tersebut. Kulit popia tu memang unik dan lain dari yang lain, ianya bukan macam kulit
popia biasa tapi berbentuk jaringan halus (ala2 roti jala).....

Resipi pun mat ambik dari blog kak mulan.. ialah inti dia... cincang halus 1 pokok daun bawang.Tapi isi dia unik sebab ada ubi keladi parut digaul sekali selain isi udang dan ayam... cincang halus 4 ulas bawang putih. dihiris halus 1 biji bawang besar.ahaks... memandangkan blog kita ni blog main masak2.. dicincang halus 5 batang crab stick.Lagi satu keunikkan popia nie.. dicincang halus 150 g isi ayam. hambik kooo!!!. cincang halus 1 pokok daun sup.Terima kasih sekali lagi ku ucapkan pada kak mulan. memang mewah dengan benda sedap dan boleh menambah mutu "kolestrol" dalam body memasing. cincang halus . tak gitu. tapi kita buat sukatan yang sesuai lah.. BAHAN-BAHANNYA :-) 100 g isi udang.

3/4 camca teh serbuk lada hitam 1 cawan parutan ubi keladi 1 biji telur Garam dan secubit gula Kulit popia Vietnam secukupnya (seperti gambar dibawah) BAHAN SOS CILI :-) 5 biji cili merah 3 ulas bawang putih 3 camca besar sos ikan 1 1/2 cawan gula pasir (agak2) 1/2 cawan cuka makan .

1 minit. hingga ianya sedikit lembut dan mudah digulung. tuang dalam periuk dan tambah gula pasir. SOS CILI* .. Isikan 1 1/2 camca teh inti. Goreng dengan api sederhana sehingga kuning keperangan. Gaul rata semua bahan2 di atas kecuali keladi dan kulit popia. hingga rata dan sebati. Buat hingga siap.Kisar cili merah dengan bawang putih hingga hancur. dengan menggunakan tuala lembap. kacau secara sehala sehingga mendapat adunan yang anjal. Hidangkan bersama sos cili*. 2.CARA MEMBUATNYA :-) 1. Ketepikan. Ketepikan (nak senang. tutup kulit popia tadi untuk 30 saat . Masukkan keladi parut dan gaul rata. jangan guna api besar. garam dan sos ikan. guna food processor). Perlahankan api dan terus memasak hingga pekat. nanti inti tak masak. Ambik sehelai kulit popia vietnam (rupa macam roti jala). bentukkan memanjang dan gulung seperti popia biasa. dan sapu sedikit telur dibahagian hujungnya supaya mudah melekat. Masak hingga mendidih dan tambah cuka makan. 4. 3. .