You are on page 1of 23

Assalamualaikum, di atas permintaan pengunjung blog, hari ni saya tunjukkan cara membuat pola bulan/lubang leher.

(sama je dua2 gambar)

Lukis pola seperti dalam gambar di atas. 2cm adalah untuk bahagian belakang leher. 2.5 cm adalah untuk bahagian hadapan leher. 6.5cm itu hanyalah sebagai contoh. Bagaimana saya dapat 6.5cm?? Ukur lilit leher dibahagikan dengan 6, maka dapatlah ukuran itu. sebagai contoh, ukur lilit leher anda adalah 42cm. maka 42 dibahagikan dengan 6. Oleh itu, 42/6= 7cm Gantikan 6.5cm kepada 7cm. 2cm dan 2.5cm adalah formula untuk bulan dan tak perlu ditukar. Bila pola dah siap dilukis, gunting pola mengikut bentuk yang telah dilukis, buang bahagian yang berlorek. Terpulang kepada anda nak buat pola bentuk macam mana.. bulat boleh, nak bersegi pun boleh. ikut citarasa masing2. Kalau tak faham boleh tanya saya. Posted by Solehah at 9:36 AM 1 comments

Labels: Nota Jahitan Solehah

Thursday, May 28, 2009
Tutorial membuat lubang leher baju kurung
Kali ni, saya nak ajar tentang cara membuat lubang leher baju kurung. Ini cara saya buat lubang leher. Perlu diingatkan saya bukan professional tapi saya ikut pengalaman saya yang tak seberapa. Sesiapa yang Pro dan nak tambah atau nak tegur, silakan. Penerangan berserta rajah. Sediakan 'bulan'/pola bahagian leher.

Ambil bahagian badan baju yang telah dipotong dan telah dijahit tepi kemudian lipatkan dan penitikan supaya tetap. Tetapkan pola leher tadi pada bahagian tengah baju dan penitikan. Ukur 10cm ke bawah untuk belahan leher dan tandakan dengan kapur.

Potong ikut bentuk. Akan jadi camni... .

. lihat rajah.5 inch/1. ambil lapik leher yang sudah dibuat lubang dan disterika dan yang telah dijahit tepi. Basi lapik leher lebih kurang 1.Seterusnya.25inch.

. Lukiskan menggunakan pensel bentuk disekeliling bulatan untuk memudahkan menjahit.Acukan lapik leher pada bahagian badan yang telah dibuat lubang leher. Tetapkan dan penitikan. Jahit jelujur halus.

Kemudian jahit mesin mengikut garisan yang telah dilukis.Beri perhatian pada bahagian bawah. . Jangan lupa tanggalkan jahitan jelujur tadi. Lukiskan bentuk V yang tajam supaya mudah menjahit mesin.

Gunting sedikit di kedua-dua bahagian bucu. bentuk V tajam akan terserlah. . Guntingkan belahan sehingga rapat ke jahitan yang tajam (jangan sampai tegunting jahitan) supaya bila diterbalikkan lapik.'Snap'kan di sekeliling bahagian basi.

Terbalikkan lapik dan seterikakan.. . Jadi camni..

InshaAllah kalau ada kesempatan...Cara saya.. March 27. interfacing. Balkrum • Bahan yang digunakan di bahagian pinggang. Siapa yang tak tahu buat 'bulan' atau lapik leher. stafflex. saya menggunakan kain gam lapik leher. 2009 Balkrum. . saya akan ajar cara buat bulan dan lapik leher bagi mereka yang tak tahu. Selamat mencuba! Posted by Solehah at 11:02 AM 7 comments Labels: jahit leher baju. Maklumat ni saya dapat daripada nota MyGfl Baju Melayu Cekak Musang tentang Balkrum. Siapa yang ada soalan atau tak faham boleh tanya saya. Nota Jahitan Solehah Friday. boleh tanya juga. Stafflex dan Interfacing.

Stafflex • Bahan yang digunakan di bahagian pinggang sebagai ikatan. Interfacing • • Rupa dan warna interfacing adalah sama seperti stafflex tetapi teksturnya lebih lembut. Dilekatkan di antara pakaian dan lapik untuk mengeraskan. .

Saya amat menghargai maklum balas anda. interfacing. Kali ni saya akan beri nota baju kurung pesak gantung kerana ramai yang mencari nota ni. kain gam. Nota Jahitan Solehah. Menurut maklumat di atas. Posted by Solehah at 7:01 PM 4 comments Labels: balkrum. 2008 Nota Baju Kurung Pesak Gantung Assalamualaikum.Kain gam yang saya selalu maksudkan adalah yang ini Kain gam yang saya selalu gunakan sebagai lapik leher baju kurung tidaklah saya tahu nak disebut sebagai apa. Sekiranya ada pengunjung blog saya yang tahu apa beza kedua benda ni. sila kongsikan di sini. Sila tinggalkan komen anda =) BAJU KURUNG PESAK GANTUNG . Saya harap anda semua berjaya membuat baju kurung pesak gantung daripada nota ni. stafflex Saturday. December 20. balkrum dan stafflex adalah seperti benda yang sama.

Ukuran-ukuran Paras pinggang belakang Paras Punggung Labuh baju Lebar bahu Labuh tangan dari tengkuk Keliling pangkal lengan Keliling leher Keliling dada Keliling punggung Cara-cara merajah pola .

Leher (seperti membuat leher baju kurung biasa) . Sambungkan 14-15 untuk mendapatkan 16.5cm atau mengikut suka.5 cm atau mengikut suka 12-11 = dinaikkan 3cm dari garis pinggang 13-12 = 4cm 14-13 = dinaikkan 2cm Sambungkan 14-12. Bentukkan 10-14 Pesak bawah 15-2 = 1/4 keliling punggung dicampur 4.Badan 0-1 = Ukuran paras pinggang belakang dicampur 2cm 2-1 = Ukuran paras punggung 3-0 = Ukuran labuh baju dicampur 2cm 4-3/5-0 = 1/2 ukuran lebar bahu Lengan 6-0 = Ukuran labuh lengan ditolak ukuran 5-0 7-6 = 1/3 ukuran pangkal lengan dicampur 3cm atau mengikut suka Gariskan untuk mendapat 8 dan 9 Pesak atas 10-9 = 1/4 keliling dada dicampur 4.

Cantumkan pesak atas pada pesak bawah. Kelim ditekan hala ke bawah. . . Lipat dan jahit kelepet-kelepet. teruskan usaha . . Beginilah hasilnya.. Jahit kemasan leher.Cantumkan bahagian-bahagian ini pada badan baju. 4. bukan buat sekali je terus elok. .Cara menjahit baju kurung pesak gantung 1.Cantumkan pesak-pesak pada lengan baju. 2. Cantumkan bahagian-bahagian baju: .. Kelim ditekan hala ke pesak. Kelim ditekan hala ke pesak. 3.Cantumkan pesak-pesak bawah pada kelim rusuk mengikut ira lurus. anda punya tak lawa? CUBA LAGI! jangan putus asa. *** Selepas setiap cantuman hendaklah diseterikakan supaya lebih kemas. Rujuk di sini untuk lubang leher.Cantumkan pesak-pesak atas pada kelim rusuk. Ketepikan kertas-kertas pola setelah memindahkan tanda-tanda pola dari kertas ke fabrik..

Nota Jahitan Solehah Tuesday. 2008 .Posted by Solehah at 6:55 PM 22 comments Labels: baju kurung pesak gantung. nota jahitan. December 09.

Pastu.5 cm dari tepi.Leher Baju Kurung Assalamualaikum.. Bagi saya. saya akan bagitau. Ikut betul-betul bentuk 'V' yang telah dibuat.. kalau tanya tukang jahit lain diorang tak nak bagitau caranya". Lepas jelujur. KAIN BAJU KURUNG (ikut cara saya. ***** Pastikan kedua-dua bahagian bucu atas tajam waktu alih lapik leher. alihkan lapik leher dan seterikakan bahagian leher. Perhatian. tanggalkan jahitan jelujur. LOLLL!! Tak sangka pulak beliau cakap sampai camtu sekali... Kalau saya tahu. Lukis bentuk V kat bawah supaya waktu jahit mesin nanti mudah untuk ikut garisan tu. Saya pun bagitau la caranya. Cuba tengok gambar kat bawah ni. Sebelum menjelujur.. Sebenarnya simple je caranya. "macam mana kamu buat kat bawah leher baju elok je tajamnya? Mak cik buat tak mau tajam". lukiskan dulu garisan di atas lapik leher seperti dalam gambar degan jaraknya lebih kurang 0. tetapkan lapik leher dan lubang leher yang telah dipotong. Bila dah siap jahit mesin. saya lebih suka guna kain gam. Ada sorang mak cik tanya kat saya. Kalau lapik leher. saya tak kisah untuk berkongsi dengan orang tips dan teknik menjahit baju. bentuk V tu mestilah SEIMBANG. jelujurkan. Sematkan dengan jarum peniti. Lepas potong lubang leher. Pastu mak cik tu kata "Baiknye budak ni. jahit mesin mengikut garisan yang dibuat sebelum ni. pakai sendiri) ..

Labuh = 40 inci Dari kain yang buat baju . kemudian dibahagi 2 = 42+4 = 46 bahagi 2 = 23 inci 3. Pinggang 2. Labuh Katakan Ukuran ialah: 1. Ponggong + 4 inci 3. Pinggang = 34 inci 2.33 inci . 2 m utk baju.UKURAN 1. Ponggong = 42 inci + 4. 2 m lagi untuk kain Kain dilipat 2 Biasanya . ukuran dalam 30 .

1. 1 inci dibawah dari tanda kapur (no. Kemudian. Jahitkan dengan mesin (garisan hijau) . ukur Zip (Zip 8 inci. dari tempat ukur zip ke bawah) 7. Jahitkan Zip dari bahagian kain yang betul .. atau terpulang kepada anda). Gosokkan bahagian jahitan kain tadi. Ukur labuh dari bawah labuh kain + 1/2 inci (untuk lipat bawah) 4. Ukuran lebarnya dalam 30-33 inci 3. 6. mulakan bahagian atas dan kemudian. baru bawah kaki 8. 4) tadi. 9. Tandakan dengan kapur bahagian labuh di atas (seperti gambar) 5. jahit 2 kali. dan jahit dengan mesin ( garisan oren). Mula-mula kain dilipat 2 2. lipatkan 1/2 inci dibahagian kaki. kemudian tanda kapur dibawah tempat zip.

Katakan lebih ialah 12 inci. anda agak berapa lipatan anda boleh buat. mungkin hanya dapat 1 atau 2 lipatan sahaja. 24 inci = 61 cm) okey. A .) Kita katakan buat 3 lipatan.Ukuran lebar (30 . (lebih senang jika tengok dalam cm. So. kalikan dengan 2.Baki dari lebar kain dengan ponggong C .Ukuran Ponggong (23 inci) C . 12 x 2 = 24 inci. 24 bahagi 3 = 8 inci . (kadang2 lebih bahagian ini kecil sahaja.10. dari 24 inci.33 inci) B.

dan 3 bahagian (untuk 3 lipatan. Tandakan dengan kapor setiap 8 inci. .) 12. GOSOKkan dengan seterika tanda lipatan tadi.11.

bahagian 1 1/2 inci (atau 2 inci) di LIPAT ke dalam. 17. senang sikit!) . Jahit tepi bahagian atas yang dipotong itu.) 20. gambarajah X 19. 18. Dari tanda kapor di atas. sesuai untuk kain budak) MASUKKAN GETAH. Dah lipat ke dalam. ukur dalam 1 1/2 inci atau 2 inci. Tandakan dan potong.. Buat satu jahitan serong seperti gambarajah Y. (ada jugak getah yang berukuran 3/4 inci . jahitkan dalam anggaran 1 1/4 inci daripada atas. dan dijahit 3-4 mm dari tepi. 16. (camno nak cakap ye. Kemudian. Kemudian. 1 inci ni bergantung kepada lebar getah pinggang elastik yang akan dimasukkan. baru dicantumkan dengan zip.. anda hanya perlu lipat.13. Jahit dalam jarak 1 . Sekiranya telah dijahit tepi. Jika tidak. 3 lipatan tersebut disatukan. (saya guna getah semua..1 1/2 cm dari tepi/ dari zip Gambarajah Y 15. atau biarkan. lipat sorokkan bahagian tepi ke dalam agar tidak berbulu. Jahit dalam panjang sama atau lebih sedikit dari zip 14.

25. 21. dan dimulakan pada kain. kain ini diambil dari kain perca.Tarikh Kain bagi tak berkedut dengan getah dan jahitkan. tarik getah bagi balance. dan buat 2 . . Lebihan kain (Gambarajah Z) biarkan keluar. masukkan getah dalam kain (gambarajah X) tadi. CARANYA . Pastikan jahitan tersebut di tengah2. Kemudian. Kemudian buatkan satu lebihan kain dalam ukuran seperti rajah berikut. Kemudian Sematkan dengan jarum peniti kedua2 hujung supaya tak Terlepas masuk semula getah tersebut. 23. 24. Buat sehingga Penghujung. Masukkan dari bahagian getah yang dilekatkan PIN. Gambarajah Z 22.Ukuran pinggang = 34 inci UKURAN GETAH kurangkan dalam 2 1/2 hingga 3 inci = 31 inci.. yang ada kain lipatan tadi. Bila dah balance.3 lapis biar tebal sikit. JAHITKAN di tengah2 kain yang dah masuk getah tadi. Ingat tak bahagian yang dijahit serong dalam gambarajah Y?. ( nak bubuh cangkuk) 26. Tarik sikit-sikit sehingga sampai penghujung.

jahitkan cangkuk (Hook).27. Kemudian. .