Dana pembenaan mesjid Balbalatong, Pozurubio (Muslim Associaton of Pozorubio

)

MUKADDIMAH Pozorubio, sebuah pecan kecil di wilayah Pangasinan, Luzon utara, Philippines Mempunyai bilangan pendudok islam sekitar kira kira 100 keluarga, yang mana kira kira 50% dari bilangan itu adalah merupakan keluarga baru ( Muslim convert). Bilangan ini nampaknya terus bertambah dari sehari kesehari, walaupon tahap pertambahannya agak perlahan. Buat masa ini, mereka berkompol untok mendirikan salat dan activity lain dalam agama disebuah tapak tanah yand disewa berkontrak 5 tahun yang mereka bangunkan bangunan sementara sebagai mesjid. Bila selesai kontrak 5 tahun itu, mereka harus berpindah di tapak yang lain. Keadaan ini telah berterusan sejak kira-kira 15 tahun yang lalu. Alhamdulillah, baru-baru ini mereka telah berjaya membeli sebuah tapak tanah seluas 531 meter persegi di Barangai Balbalatong tak jauh dari pekan pozurubio. Dan kini mereka mengharapkan dana bantuan untok mendirikan mesjid yang akan mereka bangunkan kelak.

Halaman masjid yang ada sekarang dan dibangun di atas tapak tanah kontrakan

MAKSUD & TUJUAN

1. Pembangunan masjid ini dirasakan perlu mengingat ketiadaan masjid di wilayah Pozorubio. Masjid paling dekat jaraknya lebih dari 20 kilometer dan harus ditempuh dengan kendaraan bermotor. 2. Selain untuk tempat beribadah, solat Jum’at, rencananya masjid ini juga akan digunakan sebagai pusat pendidikan agama Islam bagi keluarga muslim khususnya di sekitar wilayah Pozorubio

Suasana di dalam masjid yang ada sekarang.

WAKTU & TEMPAT Menurut rencana, pembangunan masjid ini paling lambat harus dimulai pada bulan Maret 2011, mengingat tanah yang disewa untuk masjid saat ini selesai masa sewanya pada bulan Juli 2011, dengan rencana proses pengerjaan menghabiskan waktu selama tiga bulan. Apabila hingga waktu yang telah ditentukan itu pembangunan tidak bisa dilaksanakan maka kemungkinan akan menghambat masyarakat untuk beribadah.

TEKNIK MENGHIMPUN DANA 1. Swadaya masyarakat muslim. Saat ini jumlah dana yang tersisa dari hasil pembelian tanah adalah 350 dollar singapura. 2. Donatur dari persatuan, lembaga, yayasan dan perorangan maupun zakat dan infaq. Hingga saat ini belum ada dana yang masuk dari pihak luar. 3. Sumber-sumber lain yang tidak bertentangan dengan prinsip dan ajaran agama Islam.

PERKIRAAN BIAYA Perbelanjaan untuk membina sebuah mesjid seluas 8x12 meter dijangka memakan belanja kira kira 500 ribu peso atau 17 ribu dollar Singapura dengan fasilitasnya yang termasuk juga membina sebuah jembatan laluan masuk ke pekarangan itu (currency rate; 1s$= + - 30 peso)

Masyarakat bergambar di atas tanah yang baru dibeli

GAMBAR RENCANA MODEL MASJID

Gambar: Plan tapak masjid

Gambar: Model dalam bentuk perspektif. Yang nampak bertingkat adalah dewan solat untuk muslimah (di bagian belakang). Sedang dibawah dewan solat muslimah adalah area wudhu.

PENUTUP Demikianlah proposal pembangunan masjid ini kami susun berdasarkan data dan dan fakta sebenarnya insya Allah. Semoga ini akan bermanfaat bagi semua pihak yang ingin menyokong proyek ini. Sekian, Terimakasih Wassalamualaikum Wr Wb.

LAMPIRAN

Jalan masuk menuju perkampungan

Tanda batas tanah lokasi pembangunan masjid yang baru dibeli masyarakat