HUBUNGAN INTERPERSONAL

1. MEMBINA HUBUNGAN Bagaimanakah caranya ? i. Keimanan dan ketaqwaan kepada ALLAH S.W.T Syarat utama membina hubungan dengan orang lain adalah keimanan dan ketaqwaan kepada Allah. Dengan kata lain kunci utama pembuka hubungan baik dengan orang lain adalah adanya quwwatu sillah billah (kekuatan hubungan dengan Allah). Tetapi jika yang terjadi seseorang yang rajin beribadah tetapi akhlaqnya buruk sehingga buruk pula hablumminannaasnya, berarti ada sesuatu yang tidak kena dalam ibadahnya .

teman. Rasul. Akhlaq yang baik (Husnul Khuluq) ‡ Akhlaq yang baik sebenarnya adalah buah keimanan dan ketaqwaan. ‡ Ketrampilan berkomunikasi dan beradaptasi. suami. ‡ Akhlaq yang baik ini meliputi akhlaq terhadap Allah. AlQuran ‡ dan akhlaq terhadap sesama manusia seperti pada orangtua. Ada kaitan yang erat antara keimanan dengan akhlaq ‡ (Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir. anak. . hendaklah berkata yang baik atau (lebih baik) diam. khadim. isteri. binatang dan alam.ii. tetangga. .

‡ Komunikasi yang baik akan menciptakan suasana menyenangkan. dan hasilnya adalah hubungan yang semakin baik dan harmonis yang akan disusul dengan saling memahami. Ketrampilan berkomunikasi dan beradaptasi. berinteraksi dan beradaptasi dalam hubungan dengan sesama manusia. keahlian atau ketrampilan berkomunikasi. ‡ Syarat ketiga untuk membina hubungan dengan orang lain adalah skill.iii. mengerti. percaya . senang.

maksudnya. bertimbangrasa. ‡ Untuk kesejahteraan ummah.w. tolong-menolong. (al-Hujurat : 13). nasihat-menasihati. Allah s. Hai manusia. . dan Kami jadikan kalian berbagai bangsa dan suku agar kalian saling kenal-mengenali (antara satu sama lain) . berfirman.‡ Dalam konteks perhubungan baik antara sesama manusia.t. hormat-menghormati. berbaik-baik sangka antara satu sama lain. sesungguhnya kami menciptakan kalian daripada seorang lelaki dan seorang perempuan (Adam dan Hawa). bekerjasama. Islam menganjurkan penganutnya agar saling menjalinkan kasih sayang (mahabbah).

‡ . Allah berfirman. maka damaikan antara dua saudara yang bersengketa". . Islam menggalakkan perpaduan ummah.Islam menekankan galakan agar manusia melakukan apa sahaja perbuatan yang akan menyenangkan hati dan membahagiakan kehidupan manusia yang lain. Sehinggakan senyuman kepada seseorang itu dikira sebagai satu sedekah (Maksud Hadis). mafhumnya : "Sesungguhnya segala orang yang beriman itu bersaudara. (al-Hujurat : 10).

Kurangkan rungutan viii. Memberi penghargaan yang berpatutan iv. Intonasi /kelantangan suara vii. Kemahiran mendengar v. Pandai berjenaka vi. Senyum ii.Elakkan terlibat dengan konflik ix.2. Ucap selamat iii. Kemahiran komunikasi (lisan/bukan lisan) . DAYA PENARIK DALAM HUBUNGAN i.

3. iv. iii. v. ii. Simpati Empati Terima tanpa syarat / seadanya Ketulenan (tidak berpura-pura) Lebihkan memberi. KASIH DALAM HUBUNGAN i. kurangkan meminta-minta .

tamak. iii. 'ujub. riyak.4. KONFLIK DALAM HUBUNGAN i. Silang budaya . Masalah komunikasi iv. Perbezaan matlamat dan pandangan v. takabbur dan sebagainya. dijangikiti penyakit mazmumah seperti hasad. Berprasangka ii.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful