INNER ROOM

28 FEBRUARI 2011 ISU 1, NO 5. SURAT CHAPLIN UNTUK EDARAN DALAMAN SAHAJA

SEMINARI TEOLOGI SABAH

Latihan Rohani
berhenti berharap untuk kehidupan rohani yang lebih baik, kehilangan ghairah untuk senaman rohani, dan percaya atau tidak, sekarang mereka

Apakah yang dapat saya lakukan dengan anda?

Oleh Samuel Ooi

Berbicara tentang latihan rohani, terdapat beberapa jenis reaksi. Ada di antaranya berfikir tentang menjaga rutin saat teduh; ada yang mengangguk kepala dan ada juga yang memandang dengan pandangan sinis dan timbul perasaan jijik dalam hati mengatakan. “Tolonglah”. Ada juga segelintir mengeluh dan berpandangan cetek tentang kehidupan rohani pada masa kini. Namun, sesuatu yang benarbenar menarik perhatian kita ialah mereka yang bersungguhsungguh mahu melakukannya, sungguh-sungguh dilukai juga, yang hatinya sekarang dipenuhi kekecewaan, kehilangan semua harapan terhadap manusia atau Tuhan. Orang-orang ini mungkin yang dikehendaki, iri hati, sedang berusaha untuk mencapai kecemerlangan kerohanian, di mana Tuhan telah memilih seorang yang berkenan di hati-Nya. Sebenarnya apa yang menyebabkan mereka

sepatutnya kebaikan?

membawa

Spiritual Exercise

Terdapat beberapa persoalan penting yang sentiasa timbul dalam kehidupan kita. Marilah kita mengambil satu langkah pada satu masa dan sedikit demi sedikit bagi membolehkan kita mencernakannya. Pertama: Latihan rohani adalah tentang kehidupan rohani seorang Kristian, topik yang menyentuh keseluruhan kerohanian Kristian dan selanjutnya ke dalam pandangan Allah dan manusia, serta kandungan iman dan doktrin yang lain diturunkan daripada generasi terdahulu. Marilah kita tidak memberi syarat terhadap pendekatan kita tetapi akan membincangkan segala sesuatu yang menyentuh isu ini.

lebih memilih untuk hidup sebagai orang Kristian biasa.

Apakah kita salah faham tentang latihan rohani? Apakah kita salah jangka? Apakah tujuannya senaman rohani? Apakah faedah yang kita akan dapat? Mengapakah ramai orang terpaksa berputus asa setengah jalan? Mengapa ia Mari kita berbicara tentang manusia. Akhirnya, latihan merosakkan sedangkan ia rohani adalah tentang manusia.

Kata-kata Rohani Kecetekan adalah kutukan zaman kita. Doktrin kepuasan segera adalah masalah rohani yang utama. Keperluan mendesak hari ini bukanlah untuk sebilangan besar orang pintar atau orang berkurnia tetapi untuk orang yang berfikiran jauh.
Diambil daripada Richard J. Foster, Celebration of Discipline: The Path to Spiritual Growth (San Francisco: Harper & Row, 1978), 1.

Penterjemah: Timithy Jerry

Latihan Rohani

Manusia yang memerlukan latihan rohani bukannya Tuhan. Tetapi ada yang mengatakan bahawa tujuan adalah untuk menjadi lebih seperti Allah dan Kristus. Namun, ia tidak semudah itu, memang tidak mudah. Semakin tinggi tujuannya, semakin dahsyat kesakitannya.

kita tidak akan menjadi kaku terhadap emosi dan keinginan kita kerana takut jatuh dalam dosa. Inilah antara sebab-sebab kita melakukan latihan rohani. Kadangkala, kita mungkin dimotivasikan dengan keinginan akan kuasa dan kurnia untuk penerobosan dalam pelayanan kita, atau ingin menjadi seorang pastor atau pengkhutbah yang kita kenal. Keinginan semacam ini mungkin mencerminkan rasa tidak selamat dan rasa takut disembunyikan dalam hati kita. Namun, tragiknya semakin banyak kita mengejar pertumbuhan rohani, usaha tersebut tidak membawa kita ke kedalaman hidup kita. Semua yang kita kejar dan lakukan akan berakhir. “Oh latihan rohani, apakah yang dapat saya lakukan untuk anda?”

Hakikatnya, kita melakukan latihan rohani kerana kita mahu menolak dosa atau untuk mematikan diri kita seperti daging kita (akan dibincangkan kemudian). Kami berharap untuk dapat menumpukan perhatian lebih dalam pekerjaan kita, lebih mendisiplinkan diri dan mempunyai kekuatan apabila menghadapi pencubaan. Kita berharap agar dapat menguasai diri kita terutamanya soal perasaan supaya kita tidak berdosa apabila kita berasa marah. Kita d a p a t Tunggu sambungannya..... menyelesaikan setiap permasalahan dan bersikap tenang sekiranya berlaku sebarang kesalahfahaman, dan