SebarKAN..... BERTUAH SUNGGUH DAPAT SUAMI MCM NIE... Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya m...

embawa isteri ke 'Mahkota Medical Centre', dia mengadu kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya lenguh-lenguh. Saya tanya dia"mengandung kot?" Dia kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya bawak dia jumpa doktor dan ternyata.... isteri saya mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Maka bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa depan akan pastinya berubah lagi. Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morning sickness yang teruk sekali bagi isteri saya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa. Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak. Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur, kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya. Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu, sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran sehingga isteri saya terlelap.Memang kebiasaan sebelum mengandung pun saya akan membaca Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur sehinggalah dia terlelap. Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula dengan kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab 'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkata saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada kemudian hari adalah diluar bidang kuasa saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya.

supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda 5. 3. zat.banyakkan berselawat. 2. kerana fikiran bawah sedarnya(sub conscius mind) adalah paling optimum ketika ini. bagaimanakah tuan mendidik . Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam. afal. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Bagaimana? 1. Angkat ibu jari anda. 4. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar). Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al fatihah.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun .ubun orang yang ingin anda nasihati.Saya bercerita kepadanya tentang Allah. "Tuan.kalau boleh janganlah di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita. Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu'man). Dan cerita itu kembali bercerita kepada diri saya. banyak bersabar. Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. asma. seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. Adayang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar tidak degil. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. isteri atau suami.Tak kiralah anak. Jangan putuskan zikir anda. sifat.

Saya bertekad dalam hati. Dia tidak akan saya biarkan menagih kasih dirumah kebajikan. Saya beri anda satu logik akal. Cuma isteri saya menasihati agar suara saya tidak terlalu kuat. Kalau isteri saya sihat pastinya dia menemani saya disini. Saya sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya kehalaman rumah. manakala isterinya juga sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi. Dalam kepekatan malam.Dia tidak . Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan.wali songo. Bermula dari saya akan wujud salasilah keturunan yang baru. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah di didik. isteri saya sudah pun yenyak dibuai mimpi. Langit agak terang dan bersih. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri. bimbang didengar oleh jiran. saya anak yatim piatu yang ditinggalkan ditengah padangrumput. Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut isteri saya. Saya bersandar dibangku marmar. Saya terus merenung langit malam. tujuh wali melayu kepadanya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan". Kini saya akan menjadi ayah. tentang cinta. dia tidak akan saya biarkan membesar seperti saya.Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. tentang tuhan. Saya bacakan kisah para rasul. Saya nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. tentang masa depan. tentang anak. Insyallah jika anak ini lahir.sehingga sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. satu-satunya hobi saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak yatim piatu. mahu merenung langit malam. kami akan bercerita tentang segala-galanya. apa pula kata mereka nanti. Saya baru selesai membaca surah yasin disisi isteri hingga dia terlelap. saya bawa hingga kini. para nabi. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh. acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat.

keyakinan.kesetiaan dan cintanya kepada saya.akan melalui zaman pahit seperti saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam hidup saya.Sudah terlalu banyak tertumpah.Inilah 'bintang timur' dalam hidup saya.memberi harapan. Air mata ini mengalir lagi. Saya tidak mahu terus melayan perasaan.akan muncu 'bintang timur kecil' dalam hidup sayaSee More By: Farhana Basri .Oh! janganlah tumpah lagi. Mudah benar ia tumpah.Isteri saya telah pun nyenyak dibuai mimpi.Pesan guruku air mata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.segera saya kuncikan pintu dan ke kamar tidur.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud menyembah ilahi. Dia tidak perlu dibohongi yang teddy bear adalah'mama'nya seperti saya.Insyallah tidak lama lagi.