PETUA IMAM SYAFIE ± 4 PERKARA UNTUK SIHAT

Empat perkara menguatkan badan 1. makan daging 2. memakai haruman 3. kerap mandi 4. berpakaian dari kapas Empat perkara melemahkan badan 1. banyak berkelamin (bersetubuh) 2. selalu cemas 3. banyak minum air ketika makan 4. banyak makan bahan yang masam Empat perkara menajamkan mata 1. duduk mengadap kiblat 2. bercelak sebelum tidur 3. memandang yang hijau 4. berpakaian bersih Empat perkara merosakkan mata 1. memandang najis 2. melihat orang dibunuh 3. melihat kemaluan 4. membelakangi kiblat Empat perkara menajamkan fikiran 1. tidak banyak berbual kosong 2. rajin bersugi (gosok gigi) 3. bercakap dengan orang soleh 4. bergaul dengan para ulama

NASIHAT NABI s.a.w KEPADA ALI r.a

Wahai Ali, bagi orang µALIM itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Jujur dalam berkata-kata. 2) Menjauhi segala yang haram. 3) Merendahkan diri.

3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman. bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Mengawasi dirinya. Barangsiapa suka memandang harta orang lain. 2) Menjauhi kejahatan. Barangsiapa memandang besar kesalahannya. . maka dia telah menentang keputusanNya (qadha¶Nya) Barangsiapa memandang remeh kesalahannya. maka dia akan memandang besar kesalahan orang lain.t. maka aib keturunannya akan tersingkap. bagi orang yang TAKWA itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Takut berlaku dusta dan keji. maka dia akan memandang remeh kesalahan orang lain.Wahai Ali. NASIHAT SEPANJANG ZAMAN Barangsiapa merasa cukup dengan apa yang telah diberikan Allah. 2) Menghisab dirinya. maka dia kaya. Barangsiapa membuka aib orang lain. Wahai Ali. Wahai Ali. 3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w. bagi orang yang JUJUR itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Merahsiakan ibadahnya 2) Merahsiakan sedekahnya. Barangsiapa tidak redha (tidak rela) dengan apa yang telah diberikan Allah kepadanya. 3) Merahsiakan ujian yang menimpanya. dia akan mati miskin.

Kalau tidak sabar. maka dia akan direndahkan. benarkah niat saya ini? Betulkah tujuan saya? Mintalah petunjuk kepada Allah. Syukur dan sabar merupakan sarana meningkatkan kualiti diri agar lebih berharga dalam pandangan Allah. keinginan inilah yang akan menjerumuskan kita. maka dia akan dimuliakan. Kegagalan itu adalah ketika kita tidak sabar menghadapi sesuatu hal yang tidak sesuai dengan keinginan kita. Dan barangsiapa memasuki tempat-tempat kemaksiatan. Barangsiapa bergaul dengan ulama. Kalau tidak sabar. Kita dikurniakan oleh Allah keinginan. dan kerelaan itu adalah darjat ketinggian para arif. nafsu akan membutakan kita dari kebenaran. Kesabaran itu adalah bekalan orang yang terpaksa.Barangsiapa menggali lubang untuk mencelakakan saudaranya. Kita harus sabar untuk bertanya. Barangsiapa memasuki tempat-tempat biasa dikunjungi orang-orang bodoh. . Keinginan itulah yang menuntun sikap. Berhati-hatilah. maka dia sendiri akan terjerumus ke dalamnya. Setiap hari kita selalu dituntun oleh keinginan. KESABARAN Salah satu ciri orang-orang beriman ialah orang-orang yang saling menasihati dalam kebenaran dan kesabaran. kita kehilangan niat. maka dia akan dituduh berbuat maksiat. Padahal niat adalah kunci agar amal diterima. Luruskan niat ketika datangnya keinginan.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful