.

salam sejahtera ke atasmu wahai Nabi yang paling mulia salam sejahtera ke atasmu wahai Pemimpin orang-orang yang suci

Salam sejahtera ke atas mu wahai yang paling bertaqwa Salam sejahtera ke atas mu wahai sesuci-suci manusia

Salam sejahtera ke atas mu wahai sebaik-baik manusia Salam sejahtera ke atasmu wahai bulan purnama yang sempurna

Salam sejahtera ke atas mu wahai penyuluh kegelapan Salam sejahtera ke atas mu wahai yang menjadi idaman

Salam sejahtera ke atas mu wahai yang memiliki mukjizat Salam sejahtera ke atas mu wahai yang mempunyai keterangan

Wahai Toibah! Wahai Toibah! Wahai penyembuh kami Kami rindu kepadamu, namun kejahatan hawa nafsu sering menggoda kami  



Wahai tuanku! Wahai Abu Bakar kecintaan kepada mu adalah titipanku Wahai Umar, hukumkanlah demi umurku, juga Uthman tuanku  


Wahai Ali anak Abu Talib, darimulah sumber kelebihan Apakah engkau diperlihatkan atau diriku diperlihatkan

Tentang hajib iaitu pemuda yang paling utama  



Iaitu Hasan dan Husain. Mereka adalah buah hati Nabi, aduhai pemuda dua syurga, nendamu ( Rasulullah ) adalah diturunkan kepadanya al-Quran 


Dan berselawat Allah ke atas Nabi, Yang mana rusa berkata-kata dengan Baginda saw, dan kepada para sahabat yang mempunyai kedudukan yang mulia

Wahai penghulu para rasul ! wahai sandaranku

Setelah Allah, engkau adalah peganganku

Dalam urusan dunia dan akhiratku

Wahai rasulullah! Bantulah aku

Belas kasihmu wahai yang berjiran dengan Ka¶bah

Wahai keluarga yang bermurah dan mulia

Kami berada berhampiran dengan Kota Haram Kota yang penuh ihsan dan kebaikan Kami daripada kaum yang tinggal di Kota Haram Di dalamnya mereka aman daripada ketakutan Dan oleh ayat-ayat Al-Quran mereka di perhatikan Maka janganlah kamu tergesa-gesa atas kami wahai saudara yang lemah Kami kenal kepada padang pasir (Mekkah) dan ia mengenal kami bahµDemikian pula Bukit Sofa dan Ka la dan Khaif MinaµUntuk kami Ma Ketahuilah engkau akan hal ini dan yakinlah Untuk kami sebaik-baik manusia sebagai ayah Dan Ali Al-Murtadha sebagai datuk kami Kepada dua cucu Nabi (Hasan & Husein) kami bernasab .

Nasab yang tiada terdapat keraguan Keluarga nabi yang suci Mereka pengaman dimuka bumi. kurniakanlah kami dengan berkat mereka Berilah petunjuk pada kami jalan yang baik dengan kehormatan mereka Matikanlah kami pada jalan mereka Serta selamatkanlah kami dari fitnah . maka ingatlah itu Mereka umpama bintang-bintang yang gemerlapan Sebagaimana telah di nyatakan dalam hadith-hadith Mereka umpama bahtera keselamatan bila Kau takut angin taufan yang menghanyutkan Maka naiklah ke atasnya kau akan selamat Berpegang teguhlah dengan Allah dan mintalah pertolongan Ya Allah.

Janganlah engkau membanggakan diri dengan nasabmu Dan jangan pula engkau merasa cukup dengan kejayaan ayahmu Ikutilah sebaik-baik nabi dalam petunjuknya Iaitu Ahmad. pemberi petunjuk pada jalan yang benar .

menjadi kebangganku Dalam kefaqiran dan keperluanku -------------------------------- Wahai Tuhanku yang memiliki aku Kau Maha Tahu akan keadaanku Dan apa yang berada dalam hatiku Dari kesedihan dan kesibukanku .Cukup bagiku pegetahuan Tuhanku Daripada permintaan dan usahaku doa serta permohonanku sebagai bukti kepada kefaqiranku Oleh kerana rahsia itu aku berdoa Pada saat aku senang dan susah Aku adalah hamba .

Maka tolonglah aku dengan kelembutan Dari-Mu Wahai Tuhan seluruh hamba Wahai Yang Maha Pemurah tolonglah hamba Sebelum lenyap kesabaran hamba Wahai pemberi pertolongan dengan segera Berilah kami dengan segera pertolongan-Mu Yang dapat menghilangkan kesulitan dan dapat mendatangkan Dengan apa-apa yang kami harapkan semua Wahai Yang Maha Dekat. dan menjawab Wahai Yang Maha Mengetahua dan Mendengar Aku mengaku akan kelemahanku Dan ketaatan dan kesedihanku ---------------------------------------------- Aku sentiasa menunggu di hadapan pintu rahmat-Mu Wahai Tuhan berikanlah rahmat padaku .

Pada lembah kurnia-Mu aku berada Wahai Tuhanku tetapkanlah keberadaanku di sana Aku sentiasa mempunyai prasangka baik Ia adalah teman dan kawanku Juga penyenang bagiku dan yang setia bersamaku Sepanjang malam dan siangku --------------------------------------------------------------- Wahai Tuahnku.dan menjadi lambang kehidupanku dan selubung perhiasanku . dalam jiwa ini terdapat hajat Tunaikanlah Wahai Yang Maha Menunaikan Tenteramkanlah rahsia dan hatiku Dari kebimbangan dan pergolakannya Agar hatiku dan ruhku selalu dalam ketenteraman dan kedamaian dalam apaapa yang telah Engkau Ridhoi Maka kegembiraan dan kebahagiaan menjadi keadaanku selalu.

demi Muhammad. . Ampuni dosa kami Wahai Yang Maha Mendengar do¶a kami.Wahai Pemilik Makkah dan Bukit Shafa. Sembunyikanlah Kecintaan kepada kami apabila engkau menginginkan restu kami (para wali Allah). Dan jagalah agar kau tak sesumbarkan apa-apa yang kau ketahui dari Kemuliaan kami.

dan janganlah bermalas-malasan. Maka semoga engkau akan mendapatkan anugerah dengan kedekatan kepada kami. Apakah kalian tidak mengetahui. bahwa kami selalu bermurah hati. Mereka mendapat kebahagiaan dengan datangnya kabar gembira. Maka ia akan mendapatkan keinginannya dan kebahagiaan ketika ia menemui kami. Maka bangkitlah dengan penuh semangat. Kami adalah kaum dermawan. terayomi di dalam benteng-benteng kami. Dan jadikanlah sisa usiamu kini untuk berada di pintu-pintu kami. Dan tinggalkanlah cita-cita kosongmu apabila engkau menginginkan apa yang kami cita-citakan . Dan semua yang mencintai kami akan selalu di bawah panji kami.Tunduk dan panutlah kami apabila kau menginginkan bergabung dengan kami. Maka kalian pasti melihat di semua alam akan keluhuran dan kebesaran kami dengan jelas. bahwa mereka diberi segala yang mereka dambakan. maka barangsiapa yang datang kepada kami dengan suatu kebutuhan. wahai yang menginginkan kemuliaan kami. Apabila kalian jalankan permintaan kami ini. Mereka dilimpahi kegembiraan sejak mereka memperdulikan keindahan yang . Lihatlah orang-orang yang mencintai dan merindukan kami.

demi Muhammad. adalah hati yang pasti terpenuhi kebingungan. dan dengan apa-apa yang mereka rindukan. Lalu limpahan Shalawat atas Nabi dan Keluarganya. Dan hati yang sibuk dengan selain urusan mereka. Dan sibuklah dengan beramal baik bersama-sama dalam kehidupan mereka. Ketahuilah bahwa mereka itu telah terbuka baginya hijab ma¶rifah dan mereka telah menyaksikan kemuliaan kami. Sebanyak hembusan angin di pagi hari . Maka Wahai Pemilik Makkah dan Bukit Shafa.sejelas-jelasnya (Muhammad SAW) Maka pusatkanlah perhatianmu bersama apa yang menyibukkan mereka. Ampuni dosa kami wahai yang selalu mendengar do¶a kami. dan tiada lagi yang pantas dituju selain mereka. Maka mereka adalah yang paling pantas untuk dituju. Maka ulang-ulanglah untuk selalu memenuhi pendengaranmu dengan mereka dan perkataan mereka.

dan diaturkanNya Dan janganlah engkau ingkar akan takdir Allah Tuhan Arsy yang Maha Besar Jadilah engkau orang yang bersabar dan bersyukur Maka engkau akan menjadi orang yang berjaya dan menang .Ya Allah ! limpahkanlah kurnia rahmat-Mu Yang dapat menyembuhkan semua penyakit-penyakit yang ada padaku Wahai kawanku! Wahai kawanku! Janganlah engkau gelisah dan jangan bosan Serahkanlah pada takdir agar engkau dipuji dan di beri pahala Dan jadilah hamba yang redha atas apa yang telah di takdirkan Allah.

Dan menjadi kelompok orang orang ahli sir (rahsia) Yaitu hamba-hamba Allah yang memiliki hati yang bercahaya Yang bersih dari segala noda (kotoran hati). Wahai mata! Curahkanlah dari padamu air mata yang mengalir . Maka beruntunglah dan sungguh beruntung bagi siapa yang berhati-hati dari pada dunia Dan menceraikannya (dunia). dan banyak kejadian-kejadiannya Dan kehidupan dunia itu hina. yang apabila ia benar-benar berakal ia akan berfikir Berfikirlah akan dunia yang tidak kekal Dan penderitaannya (dunia) yang banyak. Dan akan kekayaannya (dunia) yang sedikit. baik dan suci Dunia ini hina. dan bersiap-siap menuju kepada ketaatan Allah. serta masa untuk hidup itu singkat Dan tidak ada orang yang rakus akan dunia melainkan orang yang buta hatinya Yang tidak berakal.

Untuk seorang kekasih yang telah di utus (Nabi Muhammad s.) Ia bersama kami dan sekarang telah pergi Maka hati ini setelah kepergiannya menjadi menjadi sedih Akan tetapi cukup bagiku.w.a. Allah Dan segala urusan akan kembali pada Allah Dan tiada yang kekal kecuali Allah Semoga Allah memberikan curahan rahmatnya atas penghuni Bassyar (tiga tempat pengkuburan para Auliya). Dan semoga Dia (Allah) mencurahkan keredhaannya atas mereka serta memberi khabar gembira Disana terdapat tuan-tuan dan guru-guru kami yang ¶arif keluarga kami dan orang-orang yang kami cintai Dan mereka orang-orang yang berada dalam lubuk hatiku Mereka berada di tempat yang debunya tercium aroma bau kasturi .

Tempat-tempat persinggahan bagi sebaik-baik manusia Mereka pemimpin bagi umat manusia Dalam mencintai mereka terdapat kebahagiaan Sungguh beruntung bagi siapa yang menziarahi mereka dengan tulus dan datang Kepada mereka dengan penuh perhatian maka semua permintaannya akan dipermudahkan Salam dan salam sebagai penutup yang baik Atasmu wahai kekasih-kekasihku yang mulia Dengan mengingat mereka terdapat ketenteraman .

dan bersamamu aku mulia .Dan cahaya bagi kami di antara manusia sejagat Demi Allah! Engkau bertempat dalam hatiku Kamu sekelian adalah maksud dan tujuanku Tidakkah kau berikan padaku cinta yang suci Dan tidakkah kau berikan padaku kedudukan yang mulia Aku adalah pembantumu wahai orang-orang yang mulia Dekat denganmu adalah ubat dan kesembuhan bagiku Maka janganlah kau sakiti aku dengan berjauhan dariku Dekatkanlah aku denganmu walau hanya dalam mimpiku Aku mati dan hidup dalam keadaan mencintaimu Aku merasa hina dihadapanmu.

aku akan merasa terasing Alangkah sedih dan merananya aku .Ketenteraman jiwaku adalah berharap untuk dekat dengamu Azam dan tujuanku sentiasa padamu Aku tak akan hidup senang jika hatiku tenteram Dengan berjauhan dari orang-orang yang bersih hati dan tanah air mereka lubuk hatiku Atau jauh dari orang-orang yang bertempat dalam Dan telah bercampur dengan seluruh badanku Bila hati terdengar nama orang yang dikasihi Dan lembah µAqiq (satu lembah di Madinah) serta negeri itu Hatiku akan bergerak (kerana senang) sebagaimana dahan pokok yang bergoyang Dan akan bergetar kerana rindu dan cinta Kalaulah aku berjauhan darimu.

Aku memiliki prasangka baik. juga dengan melepaskan ikatan Sungguh Allah Maha Pengasih. Pemurah. dari itu aku dapat mendekatimu Dengan aku merendah dan mengharap wahai tuan Semoga Allah mengubati hati yang sakit Dengan berdekatan dengan para kekasih. Pemberi kasih sayang Yang memberi kepada siapa yang di kehendaki-Nya .

dan maafkanlah kami Bantulah kami dimana saja kami berada Wahai Yang Maha Pemurah! berilah kami kurnia-Mu Kebaikan hanya datang dari-Mu dan disisi-Mu Melebihi apa yang di harapkan hamba-Mu Maka berilah bantuan dengan rahmat-Mu dengan segera .( 3) Ya Allah ! yang Maha Agung dan Maha Pemurah Matikanlah kami dalam agama Islam Wahai yang Maha Mengetahui akan rahsia kami Janganlah Engkau tanggalkan hijab daripada kami Berilah kami µAfiyah.

Wahai Allah yang Maha Esa Hamba-Mu berhajat di pintu kemurahan-Mu Menghadap-Mu dengan penuh kesal Serta insaf setelah tersilap Wahai Pencipta seluruh makhluk ! Yang memberi keluasan pada mereka dalam kebaikan Hamba memohon pada-Mu agar menutup untuk hamba Atas segala keburukan dan kesilapan Wahai Yang Maha melihat kepada rahsia hatiku Cukuplah bagiku pengetahuan-Mu atasnya Maka hapuslah dosaku dengan maaf-Mu .

kurang amalan .Luruskanlah niat dan perbuatanku Ya Allah! Kepada-Mu aku berpegang Kepada-Mu juga aku bersandar Dengan sungguh-sungguh. dan puncak tujuanku Adalah keredhaanMu selalu Wahai Allah! sesungguhnya hamba Mohon maaf segala dosa Semoga sangkaanku tidak akan hampa Wahai Allah Yang Maha Kaya Hamba mengadu serta menangis Kerana banyaknya dosa diri dan dusta Jahat perbuatan.

banyak mengata Ya Allah ! hamba-Mu berdiri di pintu-Mu Kerana takut akan pedihnya seksa-Mu Ia (hamba-Mu) mengharap akan pahala-Mu Sungguh curahan rahmat-Mu sangat deras Hamba mengharap pertolongan dari-Mu wahai Tuhanku! Untuk mengubat karat kotor hatiku Serta hapuskan penderitaanku Maka pandanglah (Wahai Allah) penderitaan ini nescaya terhindar Wahai Allah! Engkau adalah penolongku Berilah hamba segala yang baik .Banyak mengumpat.

Jadikanlah syurga tempat tinggalku Tetapkanlah iman di akhir hayat Ya Allah ! Ya Allah ! Ya Allah ! kurniakanlah husnul khatimah .

Wahai Allah yang mengetahui hal hamba Kepada-Mu aku hadapkan segala cita-cita Kurniakanlah kami nikmat perkenan dari-Mu Serta belas kasihan dan tenteramkan hati kami Wahai Allah yang Maha mencukupi Berilah kami sihat afiat Kerana tiada yang sulit atas-Mu Segala sesuatu dalam pengetahuan-Mu Ia telah datang pada-Mu dengan dosa Dan kesedihan dan kefakirannya .

Angkatlah dengan kemudahan-Mu segala kesusahannya Dengan Berkat kemurahan dan kurnia-Mu Kurniakanlah padanya taubat Yang dapat menghapus segala dosa Jagalah ia dari segala bahaya Dari segala yang akan menimpa padanya Engkau adalah Tuhan seluruh hamba Yang Esa dalam kesempurnaanMu Dalam ketinggian dan keagunganMu Maha suci Allah dari semua keserupaan Kemurahan. dan kebaikan-Mu Sungguh sangat di harapkan. Berdzikir dan bersyukur pada-Mu . Murka dan marah-Mu Sungguh sangat di takutkan. kurnia.

Semoga tetap untuk Nabi Thaaha utusan Allah. Rahmat dan keselamatan Allah. Semoga tetap untuk Nabi Yasin kekasih Allah¶ . demikian pula memuji dan mengagungkan-Mu Selawat pada setiap masa Di atas nabi penghapus kesesatan Kepadanya rusa bercakap Iaitu Muhammad penunjuk jalan Segala puji bagi Allah sebagai tanda syukur Atas nikmatNya yang tidak putus Kami memuji padaNya dengan rahsia dan terang Siang malam setiap waktu Rahmat dan keselamatan Allah.Adalah lazim.

Dan semoga Engkau mengasihi kami. Dan dari susah dan kesemPitan. Sebab berkahnya sahabat ahli badar ya Allah. Sebab berkahnya sahabal ahli Badar ya Allah¶ . semoga Engkau menyelamatkan ummat.orang yang beriuang . Ya Allah. Dari bencana dan siksa. semoga Engkau menghilangkan beberapa kesusahan Dari orang-orang yang berma¶siat dan semua kerusakan.Kami berwasilah dengan berkah ³Basmalah´. Dan sudah beberapa dari kehinaan yang dihilangkan.karena Allah. Sebab berkahnya sahabat ahli badar ya Allah¶ Ya AIlah semoga Engkau selamatkan kami dari semua yang menyakitkan. Dan semoga Engkau (Allah) meniauhkan tipu dan daya musuh-musuh. Dan sudah banyak dari ni¶mgt yang telah sampai. Dan seluruh. Dan dengan Nabi yang menuniukkan lagi utusan Allah. Dan semoga Engkau hitangkan semua bencana dan wabah penyakit¶ Sebab berkahnya sahabat ahli Badar ya Allah Maka sudah beberapa rahmat yang telah berhasil. sebab berkahnya sahabat Ahli Badar Ya Allah Ya Allah.

semoga Allah menyelamatkan kami dari bencana yang mengerikan. dengan mendapat hasil beberapa permahonan kami. semoga Engkau rnengampuni kami dan memuliakan diri kami. Bahkan jadikanlah diri kami dapat beramal baik. Sebab berkahnya sahabat ahli Badar ya Allah. dan selalu bersuka ria. . Dan malapetaka yang menghancurkan. Ya Allah. Dan berapa kali Engkau (Allah) mengampuni orang yang berdosa. Wahai Dzat yang menghilangkan beberapa bencana dunia dan akhirat. Dengan mendapat berkahnya sahabat ahli Badar ya Allah. Jika Engkau (Allah) terpaksa menolak hamba. Wahai Dzat yang punya keagungan (kemenangan) dan Prabawa. Dan berapa kati Engkau (Allah) memberi nikmat kepacla orang yang fakir. Dari sebab berkahnya ahli Badar ya Allah. hilangkan bencana-bencana hamba lantaran berkahnya sahabat ahli Badar ya Allah.Sudah berapa kati Engkau (Allah) memberi kekayaan orang yang makmur. Maka ianganlah Engkau (Allah) menolak kami menjadi rugi besar. karena banyakhya marabahaya yang mengerikan. Sebab berkahnya sahabat ahli Badar ya Allah Sungguh hati manusia merasa sempit di atas tanah yang luas ini. maka kepada siapakah kami akan datang mohon dengan mendapat semua hajat kami. dan menolak keburukan-keburukan dari kami. Dengan sebab berkahnya sahabat ahli Badar ya Allah.¶ Kami datang dengan memohon pemberian/ pertolongan Dan memohon agungnya kebaikan dan keuntungan Semoga Allah meluaskan anugerah (keni¶matan) yang melimpah-limpah.

Engkaulah yang punya belas kasihan. Dan semoga Engkau (Allah) melimpahkan rahmat kepada Nabi yang senantiasa berbakti kepada-Nya.Ya Allah. Dari sebab berkahnya sahabat ahli Badar ya Allah. sahabat sahabat pilihannya serta para pemberi petunjuk penuh bertaqwa Kebanggaan bagi remaja puteri bukanlah dengan pakaian yang indah dikenakannya Atau intan permata yang menghiasi tubuhnya Kebanggaan sejati hanyalah dengan ilmu da budi pekerti Bukan kecantikan wajah sutera atau emas yang dimiliki . Sudah banyaklah kesusahan yang hilang. Yang Mulia Nabi kami . dengan limpahan rahmat dan keselamatan yang tak terbilang dan tak terhitung. Dan semoga tetap atas para keluarga Nabi dan para Sayyid yang bersinar nur cahayanya. sebab berkahnya sahabat ahli Badar ya Allah.Yang Mulia Muhammad kecintaanku yang sejati Pujian bagimu Ya Allah tiada pernah berhenti Seperti layaknya pemberianMu yang tak terhitung jumlah dan banyaknya Selawat ku sampaikan bagi Muhammad penutup rangkaian Nabi Pada keluarganya yang suci. dan punya keutamaan (anugerah) lagi kasih sayang.

.

.

Nabi Muhammad saw itu adalah sebaik-baik orang Arab dan Ajam .

Nabi Muhammad saw itu adalah sebaik-baik orang yang berjalan nabi Muhammad saw itu peyebar perkara makruf dan berakhlak dengannya nabi Muhammad saw itu seorang yang memiliki ihsan dan kemuliaan Nabi Muhammad saw itu mahkota para pesuruh Allah sekalianya Nabi Muhammad saw itu adalah benar dalam kata-kata dan bicaranya Nabi Muhammad saw itu benar dalam janji bahkan setiasa menjaganya Nabi Muhammad saw itu mempunyai akhlak terpuji dan baik sifatnya Nabi Muhammad saw itu kejadiaanya disertai dengan nur Nabi Muhammad saw itu akan sentiasa bercahaya sejak azali Nabi Muhammad saw itu haki pada keadilan yang mempunyai kemuliaan Nabi Muhammad saw itu asal tempat lahirnya nikmat-nikmat dan hikmah-hikmah Nabi Muhammad saw itu adalah sebaik-baik makhluk dari Mudhar Nabi Muhammad saw itu adalah sebaik-baik pesuruh Allah seluruhnya .

Semua orang sakit yang kau jenguk. Wajahmu yang Indah adalah Harapan kami di hari manusia dihujani pertanyaan. Maka semoga Allah membalas Jasamu dengan semulia mulia balas Jasa.Nabi Muhammad saw itu agamanya benar yang kita beragama dengannya Nabi Muhammad saw itu sangat elok rupa dan peribadinya melebihai di atas bukit Nabi Muhammad saw itu dengan mengingatinya menjadi roh kekuatan pada diri kita Nabi Muhammad saw itu dengan syukur kepadanya menjadi kewajipan ke atas umat Wahai Rasulullah (saw) Salam Sejahtera. Wahai Yang Sangat Tinggi Martabat dan Derajatnya. Wahai Penerang Alam dengan Cahaya dan Ketenangan. Semua Rumah yang Kau duduki tak lagi membutuhkan Pelita Penerang. . segera diberi Allah Kesembuhan.

pangkatmu yang luas itu tidak akan sempit dari melindungi.Ahlul Bait Mushthafa yang suci. Bagaikan Bintang bintang Gemerlap yang harum sebagaimana yang telah dikabarkan. merekalah pengaman Bumi maka fahamilah . Dan Wafatkanlah kami dalam Thariqat mereka. Wahai Rabbi maka Berilah kami Manfaat dengan Keberkahan mereka. dan terlindungi dari fitnah keduniawian. Wahai makhluk yang paling mulia! Siapakah lagi yang akan menolongku selain engkau ketika berlakunya huru hara yang menyeluruh(di Padang Mahsyar) kiranya. . dan Tunjukilah kami kepada Kemuliaan Demi Kehormatan mereka.

kerana kesabarannya sangat tipis. izinkanlah bagi aman rahmat untuk mencucurkan salawat dan salamnya ke atas Nabi Muhammad saw. kerana dosadosa besar itu sebenarnya kecil bila disbanding dengan keampunan Allah. sementara ilmu yang ada di Luh Mahfuz dan al Qalam adalah sebahagian dari ilmu yang diberi Allah kepadamu. wahai diriku! Jangan engkau berputus asa dari kesalahan walaupun besar. kiranya rahmat Ilahi ketika dibahagikan akan tercucurlah sesuai dengan keperluan. Biarlah ia tercucur dengan deras dan lebatnya.ketika Allah akan tampil dalam keadaan seorang yang akan membals segala dosa dan kesalahan kebaikan dunia dan kebaikan akhirat adalah sebahagian dari kemurahanmu. kalau ditimpa musibah ia akan cepat hilang. . baik di dunia ataupun di akhirat. oleh itu. Besar dosa. maka besar pula rahmat yang akan diberikan. wahai Tuhanku! Janganlah kiranya Engkau hampakan harapanku dan janganlah Engkau hancurkan hisabku kelak di akhirat ya Allah! Kasihanilah hambaMu ini. Ya Allah.

juga ke atas keluarha Baginda. dan Tabiin yang kesemuanya mereka itu adalah ahli taqwa. lembut dan mulia. . sahabat. suci hatinya. selama dahan kayu al Baan masih digoyangkan oleh tiupan angin Saba( angin sepoi-sepoi bahasa) dan selama unta menari kegirangan kerana mendengar irama nasyid pengiringnya.

wahai hiasan dunia(Nabi Muhammad saw)! Nescaya tidak bahagia hidup dan kewujudanku. Dan telah berhimpun generasi sekarang dan dahulu. wahai Tuhanku. limpahkanlah rahmat atas Nabi Muhammas saw. .Ya Allah. Jika dikatakan : Apakah yang kamu bawa pulang selepas menziarahi makam Nabi saw? Wahai semulia-mulia makhluk!apakah yang patut kami jawab? Katakanlah : kami kembali dengan membawa segala kebaikan. Limpahkanlah rahmat dan kesejahteraan ke atas Baginda. kalau bukan keranamu.

hari dapat bertemu denganmu. adalah hari rayaku Kami akhiri dengan selawat ke atas Nabi kami. yang mulia keturunannya.Dan tidaklah aku beribadat melalui sembahyangku. Demi Allah! Sampaikanlah aku kepada tebusan jiwaku(Nabi Muhammad saw)! Aku bimbang dan sedih kiranya tidak dapat syafaatmu. dan keluarganya yang kuat ruku dan sujud . di dalam rukuk mahupun sujudku wahai malam(kelahiran Rasulullah saw) yang penuh keredhaan Ilahi! Berulanglah agar menjadi tenteram jiwaku datanglah semula dengan segala kebaikan. dengan berkat al-Mustafa. Aku hamba yang sangat cinta pada hadratmu.

..

Alam bersinar cemerlang bersukaria Demi menyambut kelahiran Ahmad al-Musthofa Penghuni alam bersukacita Dengan kegembiraan yang berterusan selamanya .

selamat datang ahlan wa sahlan Sungguh denganmu kami beroleh kebahagiaan Wahai Tuhanku. hendaklah kamu bergembira Burung-burung turut berkicauan tanda suka Keindahan baginda menerangi segalanya Mengatasi segala keindahan tanpa ada bandingannya Dan wajib kita untuk bergembira atas bahagia Yang berkesinambungan selama-lama Tatkala kita menerima anugerahNya Anugerah yang menghimpun kebanggaan sepanjang masa Maka bagi Tuhanku segala puji dan puja Pujian yang tiada terkira-kira Atas anugerahNya dengan wujudnya baginda Kelahiran Junjungan Muhammad al-Hadi al-Musthofa Ya Rasulullah.Wahai pengikut al-Quran. demi jah Nabi Junjungan Kurniakanlah dan sampaikan segala maksud dan tujuan Dan hidayahkanlah kami atas jalan Nabi Junjungan Agar dengannya kami beroleh kebahagiaan dan pimpinan .

sampaikanlah kami demi Nabi Junjungan Di sisi baginda duduk berdampingan Sholawat Allah dilimpahkan Atas semulia-mulia rasul Nabi Junjungan Beserta salam yang berkekalan Sepanjang masa berubah zaman .Wahai Tuhan.

.

.

Waktu larut malam adalah saat termuliakannya keadaan orang orang suci. dan pada waktu itu pula semakin pemurah Sang Maha Mulia dengan anugerah untuk mereka yg menepati janji untuk mengunjungi Nya (shalat malam). .

terhenti ucapan dan kata kata. Maka cukuplah kedermawanan Tuhan kita Yang Maha Tinggi dan Maha Mencukupi segenap hamba Nya.. . wahai Tuhan tambahkan bagi kami pemberian pemberian. wahai Tuhan kami tambahkanlah sesuatu yg berharga. dan sampai disinilah wahai yang memahami. dan berapa banyak banyak pula para hamba yg termuliakan dengan terhubung hatinya dengan sang Nabi saw.Berapa banyak orang orang yg dimurkai dan ditimpa musibah yg diwaktu larut malam itu (mereka bermunajat pada Nya) maka mereka mendapatkan kesejukan dan pencabutan atas musibahnya. dari kehinaan kehinaan dan setiap dosa.. Maka ia disambut dengan anugerah anugerah yg terlihat dan yg tersembunyi (permasalahan dunia dan akhiratnya). dan pijaran cahaya kemuliaan dan keluhuran untuknya terus bercahaya indah. anugerah maaf Nya pun melimpah.. dan turunlah untuknya kasih sayang dan kelembutan kelembutan dari yg sangat Indah kelembutan Nya. Siapakah pula yg mampu menggambarkan kemegahan curahan hujan rahmat Nya bila sedang melimpah.

Yang Maha Melindungi kami dengan kecukupan. sungguh engkau sebaik baik yg berlemah lembut.Maka berlemah lembutlah pada kami. dan limpahkanlah kemuliaan bagi kami dengan sambutan kemegahan kamar kamar istana Mu. . Dan limpahkanlah shalawat selalu atas Nabi Muhammad saw dan keluarganya yg mulia. beserta para sahabatnya dan para pembawa petunjuk dan semua yg mengikuti jejak mereka. Dan segala puji bagi Allah Tuhanku.

- : .

: . : .. . : .

: . : .: . . : . : .

: . : . .: . . : . . : .

. : . : ..

( ) .