You are on page 1of 13

Hikayat Indera Nata

Sinopsis Indera Janaka, Si Batu Kembar dan Raja Rom, akhirnya mati dalam unggun api yang marak. Indera Nata dan kesemua tujuh orang puteri berasa gembira. Setelah kemangkatan Raja Rom, bonda Indera Nata, Tuan Puteri Cenderawati menceritakan bahawa Raja Rom sebenarnya ayahanda kepada Indera Nata. Ia menceritakan peristiwa yang telah berlaku menyebabkan ia terpisah dengan Raja Rom. Puteri Cendera Kesuma kemudiannya menghidupkan kembali aja Rom dengan batu hikmat Betara Gangga. Raja Rom yang hidup kembali diberitahu kisah sebenar yang berlaku pada Puteri Cendera Wati satu ketika dahulu. Raja Rom menyesal lalu berterima kasih pada semua. Indera Nata, kemudiannya berkahwin dengan empat daripada tujuh puteri itu. Apabila diketahui oleh ayahanda kesemua puteri itu, mereka ingin mendapatkan semua anakanda mereka. Ketujuhtujuh raja tersebut kemudiannya datang untuk menyerang Indera Nata namun setelah melihat keperibadian Indera Nata yang terlalu elok rupa paras dan terlalu tinggi budi pekerti itu, mereka membatalkan hasrat tersebut. Raksasa berasa marah kerana anaknya, Si Batu Kembar telah terbunuh oleh Indera Nata. Ia menyerang dan banyak rakyat Rom yang dimakannya. Walaupun cuba dimakan dan dihempas, Indera Nata dengan berani dan gagah berjaya mengalahkan raksasa itu dan merantainya. Raja Rom dan kesemua tujuh raja berasa kagum dengan kehebatan Indera Nata. Indera Nata membenarkan kesemua tujuh puteri untuk kembali ke negara masing-masing tetapi mereka enggan berpisah dengan Indera Nata. Kesemua tujuh raja menerima hakikat tersebut dan bermohon kembali ke negara masing-masing. Contoh Soalan dan Jawapan : 1. Jelaskan watak utama cerita dan perwatakannya. (8 markah) Watak utama cerita ialah Indera Nata atau Piatu. Ia seorang yang gagah. Indera Nata dapat mengalahkan raksasa yang cuba membunuhnya sedangkan orang lain gagal. Indera Nata juga seorang yang penyayang. Ia menyayangi ayahandanya sehinggakan sanggup menghidupkan semula ayahnya dengan bantuan Puteri Cendera Kesuma. Selain itu, ia seorang yang berani. Ia berani menentang raksasa seorang diri sedangkan orang lain berundur dan menyelamatkan diri masing-masing. Beliau juga mempunyai kesaktian. Indera Nata memiliki kesaktian iaitu tidak cedera walaupun dihempas oleh raksasa. Beliau juga amat berbudi bahasa. Indera Nata berkatakata dengan lemah-lembut dan amat menghormati kesemua tujuh raja yang ingin menyerang Rom.

Cerpen Anak Gembala - antologi Anak Global
1. Baca petikan cerpen dan jawab soalan berikutnya.

Mat Seman tidak pernah meminta apa-apa bantuan daripada orang.Mat Seman berbisik dalam hatinya bahawa dia tidak mahu dianggap oleh orang kampung sebagai seorang askar yang tidak lagi mampu setelah cacat. Huraikan 5 persoalan yang terdapat dalam cerpen tersebut. Persoalan-persoalan dalam Anak Gembala -Kepentingan sikap berfikiran secara rasional dalam menyelesaikan masalah. dia membeli mesin penyodok untuk menolak tahi-tahi kerbaunya ke tepi setiap pagi. 2m -Kerjasama dalam keluarga. 2m b. dia membina kandang baru yang ada atap untuk kerbau-kerbaunya.-1m 2. Nyatakan pengajaran yanag terdapat dalam petikan. Daripada wang sagu hati dia putus kaki. a. -1m -Kita haruslah berani mempertahankan diri daripada ditindas oleh orang lain. Teknik plot yang digunakan: -Dialog. (2 markah) b. (10 markah) Skema Jawapan 1.Biarlah hujan ribut. 2m -Kepentingan pendidikan. Mat Seman bercita-cita untuk menyekolahkan anak-anaknya hingga ke universiti untuk kehidupan yang lebih senang. 2m -Monolog dalaman. Hanya daripada tahi kerbau sahaja dia tahu penyakit kerbaunya. 2m . Berdasarkan petikan. Walaupun kehidupan Mat Seman agak payah setelah kakinya dipotong namun dia tetap bekerja untuk menyara keluarganya tanpa mengharapkan bantuan orang lain. Anak-anak Mat Seman dan isterinya sering membantu ayah mereka menjaga kerbau-kerbau mereka. -Kita janganlah terlalu mengharapkan bantuan orang lain. dia ingin bersama-sama kerbaunya di lembah ini. Misalnya tindakan Mat Seman yang melepaskan kerbau-kerbau ketika kerja-kerja pembangunan Lembah Bilut dijalankan hanya mengundang padah. 2m -Kesan pembangunan terhadap kehidupan manusia. Huraikan 5 teknik plot yang digunakan oleh pengarang. 2m -Tanggungjawab dalam menyara keluarga. 2m -Imbas kembali. -Berani mempertahankan hak -1m -Berdikari 1m b. a.Dialog antara Mat Seman dan Tok Penghulu yang berbincang tentang pembaharuan yang akan berlaku di Lembah Bilut. a. Lembah Bilut akan dipertahankan walaupun apa yang terjadi. (10 markah) b.Mat Seman teringat kembali cerita datuknya tentang kehebatan ayahnya yang pakar tentang ilmu memelihara kerbau. berikan 2 perwatakan Mat Seman. a. Mat Seman bimbang pembangunan yang akan dibuat di Lembah Bilut akan menyebabkan muda-mudi di Kampung Angun Butir Sebatu terpengaruh dengan budaya Barat. (2 markah) Berdasarkan cerpen Anak Gembala karya Zahari Affandi jawab soalan-soalan berikut.

Misalnya.Mat Seman membayangkan kesan yang akan timbul jika pembangunan dibawa ke Lembah Bilut.-Pemerian.a. Dia pernah membunuh harimau hanya dengan menggunakan lembing. Bah Urei tetap setia menjaga kubur isterinya. 2m Masyarakat yang penyayang. Tok Batin dan anak-anak buahnya bersetuju untuk menerima pembangunan yang akan dibuat di kampung mereka. a. dia didatangi rasa pilu dan kesal -1m angin yang mengacah-ngacah -1m 2. jawab soalan-soalan berikut. Bah Urei mengalami konflik jiwa yang hebat kerana gagal memelihara kubur isterinya Sirih dan pokok keledang lambang perkahwinan mereka kerana jalan raya akan dibina merentasi kubur isterinya. Jelaskan 5 perwatakan watak utama. Contohnya. Contohnya. Lembah Bilu tidak akan ´suciµ lagi. Seorang yang setia.Berdasarkan petikan berikan dua contoh gaya bahasa tersebut. Bah Urei merupakan lelaki orang asli suku kaum Semai yang masih mengamalkan adat suku kaumnya. a. Bah Urei menangis ketika dia berusaha untuk menebang pokok keledang kerana ia lambang perkahwinannya dengan Sirih. 2m 1. 2m Masyarakat yang berani.Pembaca terkejut kerana pada akhir cerita Mat Seman telah mati kerana dirempuh oleh kerbau-kerbau peliharaannya. menyerap jauh ke dalam pembuluh darah malah terapung-apung menghiris-hiris relung hatinya. (2 markah) 2.(2 markah) b. Bah Urei pernah membunuh seekor harimau yang besar dengan hanya menggunakan lembing semasa mudanya. Segala-galanya seolah-seolah menikamkan kesakitan.Pengarang menggambarkan tentang keadaan kandang kerbau milik Mat Seman setelah hari hujan.(10 markah) SKEMA JAWAPAN 1.a. Contohnya.2m b. Bah Urei merupakan seorang lelaki yang berani pada zaman mudanya. Bincangkan 5 latar masyarakat dalam cerpen. walaupun telah lama isterinya Sireh meninggal.Personifikasi bermaksud memberikan sifat manusia kepada benda bukan manusia -1m b. Berdasarkan cerpen Bah Urei. 2m Masyarakat yang berfikiran terbuka. 2m .(10 markah) b. 2m -Imbas muka. 2m Masyarakat yang berpegang pada janji. Misalnya. 2m Seorang yang berani.Apabila merasakan tiupan angin yang mengacah-acah dan mendengar deru pohonan yang kian nyaring dia didatangi rasa pilu dan kesal lagi. 2m -Kejutan. Masyarakat asli suku kaum Semai. Bah Urei masih setia menjaga kubur Sirih walaupun isterinya telah lama meninggal dunia.Nyatakan maksud gaya bahasa personifikasi. 2m Seorang yang mudah emosi.

2m LATIHAN PENGUKUHAN (CERITA HIKAYAT CENDAWAN PUTIH) LATIHAN PENGUKUHAN (CERITA HIKAYAT CENDAWAN PUTIH) SOALAN 1 Berdasarkan cerita Hikayat Cendawan Putih daripada teks Seuntai Kasih Secebis Harapan. Uji kemahiran dan pengetahuan anda menjawab.Seorang yang menyayangi alam semulajadi. ´Ya tuanku.´Apa mulanya adinda maka sampai ke mari ini. dari penyakit paduka ayahanda terlalu rupanya. Kemudian. jawab soalan-soalan berikut: (a) Nyatakan empat perwatakan Tuan Puteri Pelinggam Cahaya. Bah Urei mengasah parang lalu pergi menyerang pekerjapekerja yang ingin membersihkan kawasan hingga menyebabkan ada yang tercedera. siapakah paduka ayahanda? (2m) ii) Bagaimanakah cara untuk mengubati penyakit baginda? (2m) 2. jikalau tiada seperti kata di dalam nujum hamba tiadalah sembuh. bandingkan jawapan anda dengan skema jawapan yang dicadangkan. HIKAYAT CENDAWAN PUTIH SOALAN STRUKTUR 1) Setelah itu maka ahli nujum itu berdatang sembahnya. [4 markah] (b) Huraikan empat perbandingan perwatakan Raden Kesuma Wati dengan Raden Kesuma Ningrat. [8 markah] (c) Jelaskan empat nilai murni yang terdapat dalam cerita tersebut. Berikan 4 jenis haiwan yang terdapat dalam cerita Hikayat Cendawan Putih (4m) 4. Maka Raden Kesuma Ningrat pun berkata-kata. Bah Urei suka akan kehidupan di dalam hutan yang memberikan ketenangan kepadanya. 2m Seorang yang suka bertindak terburu-buru. ia pun bertanyakan halnya kepada tuan puteri. a) Apakah hubungan Raden Kesuma Ningrat dengan Raden Kesuma Wati? (2m) b) Siapakah yang ditugaskan untuk mencari ubat bagi mengubati penyakit ayahandanya?(2m) 3. Apakah nama adinda dan nama negeri adinda?´ i) Siapakah adinda yang dimaksudkan dalam petikan? (2m) .´ i) Berdasarkan petikan di atas. [8 markah] Latihan ProsaTradisional : Hikayat Cendawan Putih Sila cuba buat latihan di bawah.

ii) Apakah yang berlaku selepas itu? (2m) SOALAN ESEI 1.terdapat binatang seperti singa.Tuan Puteri Pelinggam Cahaya .makan telur burung merpati putih yang bersarang di dalam telinga naga di atas Gunung Meraksa Dewa 2. burung . (10m) SKEMA JAWAPAN 1) .Raden Kesuma Ningrat dan Puteri Pelinggam Cahaya sama-sama mencari telur burung merpati putih SOALAN ESEI 1. c. Huraikan perwatakan Raden Kesuma Ningrat. landak. masyarakat haiwan .Raden Kesuma Ningrat dan Tuan Puteri Pelinggam Cahaya sanggup bersusah payah mencari ubat untuk mengubati penyakit ayahanda mereka masing-masing. Tuan Puteri Pelinggam Cahaya b. .Raden Kesuma Ningrat 3. (10m) 2. a. i) harimau ii) merbah putih iii) singa iv) landak putih v) landak hitam vi) serigala vii) naga viii) kuda (pilih mana-mana 4 jawapan) 4. Huraikan citra masyarakat dalam cerita Hikayat Cendawan Putih. . masyarakat /golongan raja . harimau. masyarakat yang bertanggung jawab .adik beradik berlainan ibu .contoh Tuan Puteri Ratna Sari.Raja Indera Kemala Putera .

adil.membayarkan harga kuih yang dicuri oleh Raden kesuma Wati e. (2 markah) b. Berdasarkan petikan. a. a. Biarlah hujan ribut. (2 markah) Berdasarkan cerpen Anak Gembala karya Zahari Affandi jawab soalan-soalan berikut.menjatuhkan hukuman kepada Raden Kesuma Wati kerana kesalahannya Cerpen anak gembala 1. c. Daripada wang sagu hati dia putus kaki. (10 markah) .Rakyat. dia membina kandang baru yang ada atap untuk kerbau-kerbaunya. menteri dan hulubalang mencari ubat untuk mengubati penyakit raja mereka sehingga banyak yang terkorban 2. a.contoh ± baginda sanggup mencari ubat untuk mengubati ayahandanya. berani . bertanggungjawab .Raden Kesuma Wati amat mempercayai ramalan dukun untuk mencari ubat bagi mengubati ayahandanya e.menyayangi kekandanya Raden Kesuma Wati dan ayahandanya hingga sanggup memenuhi permintaan kekandanya untuk mencari ubat bagi mengubati ayahandanya d. Nyatakan pengajaran yanag terdapat dalam petikan. Lembah Bilut akan dipertahankan walaupun apa yang terjadi. masyarakat yang taat akan perintah raja . b. masyarakat yang mempercayai tabib/dukun . Huraikan 5 persoalan yang terdapat dalam cerpen tersebut. dia ingin bersama-sama kerbaunya di lembah ini. berikan 2 perwatakan Mat Seman. Baca petikan cerpen dan jawab soalan berikutnya.baginda tidak takut apabila berhadapan dengan raksasa dan harimau. dia membeli mesin penyodok untuk menolak tahi-tahi kerbaunya ke tepi setiap pagi. Huraikan 5 teknik plot yang digunakan oleh pengarang. pengasih/penyayang . (10 markah) b. Mat Seman tidak pernah meminta apa-apa bantuan daripada orang.d. prihatin .

2m -Kerjasama dalam keluarga. Hanya daripada tahi kerbau sahaja dia tahu penyakit kerbaunya. 2m -Kepentingan pendidikan. Teknik plot yang digunakan: -Dialog. 2m -Imbas kembali.-1m 2.Pengarang menggambarkan tentang keadaan kandang kerbau milik Mat Seman setelah hari hujan. Hendak berakit ke Kuala Kedah. Badan sakit sesal tak sudah. Mat Seman bercita-cita untuk menyekolahkan anak-anaknya hingga ke universiti untuk kehidupan yang lebih senang. 2m -Monolog dalaman. 2m -Pemerian. Lembah Bilu tidak akan ´suciµ lagi. 2m -Kejutan. 2m -Imbas muka.Mat Seman membayangkan kesan yang akan timbul jika pembangunan dibawa ke Lembah Bilut. Misalnya tindakan Mat Seman yang melepaskan kerbau-kerbau ketika kerja-kerja pembangunan Lembah Bilut dijalankan hanya mengundang padah.Mat Seman teringat kembali cerita datuknya tentang kehebatan ayahnya yang pakar tentang ilmu memelihara kerbau. Mat Seman bimbang pembangunan yang akan dibuat di Lembah Bilut akan menyebabkan muda-mudi di Kampung Angun Butir Sebatu terpengaruh dengan budaya Barat. 2m b. -1m -Kita haruslah berani mempertahankan diri daripada ditindas oleh orang lain. Usah dijolok sarang tebuan. Walaupun kehidupan Mat Seman agak payah setelah kakinya dipotong namun dia tetap bekerja untuk menyara keluarganya tanpa mengharapkan bantuan orang lain. Petikan daripada Pantun Empat Kerat Nasihat . a. Ambil golok di atas puan. Persoalan-persoalan dalam Anak Gembala -Kepentingan sikap berfikiran secara rasional dalam menyelesaikan masalah. 2m -Kesan pembangunan terhadap kehidupan manusia.Skema Jawapan 1. 2m KESUSASTERAAN MELAYU TINGKATAN EMPAT 1. a. -Berani mempertahankan hak -1m -Berdikari 1m b. Anak-anak Mat Seman dan isterinya sering membantu ayah mereka menjaga kerbau-kerbau mereka.Dialog antara Mat Seman dan Tok Penghulu yang berbincang tentang pembaharuan yang akan berlaku di Lembah Bilut. 2m -Tanggungjawab dalam menyara keluarga. -Kita janganlah terlalu mengharapkan bantuan orang lain.Pembaca terkejut kerana pada akhir cerita Mat Seman telah mati kerana dirempuh oleh kerbau-kerbau peliharaannya.Mat Seman berbisik dalam hatinya bahawa dia tidak mahu dianggap oleh orang kampung sebagai seorang askar yang tidak lagi mampu setelah cacat.

Tidak apalah. tak kanlah jernih air di hilir? Dipetik daripada Cerpen Seekor Manusia Seorang Binatang. (4m) 2.i. Cipta serangkap pantun yang bertemakan kasih sayang. Manis senyuman Syed Mustafa menceritakan zaman remajanya. (4m) 4. Huraikan empat gaya bahasa pantun di atas . Apakah maksud metafora? ii. Tapi dulu tak pakai perakam suara. Apa yang hendak dilakukan lagi? Apabila air keruh di hulu. Keadaan sudah menentukan nasib dirinya jadi begini. Berikan contoh gaya bahasa metafora dalam petikan sajak di atas. (4m) Novel "Jeriji Kasih" 3. Nyatakan latar tempat dialog di atas dituturkan. (2m) ii. Berikan dua pengajaran dalam petikan di atas. Apakah yang cuba dilakukan oleh dia dalam petikan cerpen di atas? (2 m) ii. Masih menguntumkah Bunga damai Sekiranya dunia masih berperang Kejahilan masih berleluasa Sebaris kejam Mengimami rumah mesra Merayap mesiu Dan mortar menyusup telinga Meratah rakus jiwa manusia? Dipetik daripada sajak Bunga Damai i. i. Pak Syed pernah buat apa yang Nuar buat. (4m) . i. Apakah yang sedang dilakukan oleh Anuariza ketika itu? (2m) iii. Huraikan maksud rangkap sajak tersebut. (2m) iii. Biarlah. Huraikan mesej yang cuba disampaikan oleh pengarang melalui petikan di atas. (4m) ii.

Yati maafkan abang. Imran : Terima kasih. Yati faham semuanya itu bukan kehendak abang.) i. ayah kepada anak Yati dan jujur memberitahu apa yang sudah berlaku. Ketika itu kami sedang bermotosikal ke Petaling Jaya. Apa kata kita bincang sedikit. Berdasarkan petikan di atas. jika ada mana-mana bahagian bermasalah. (Dipetik daripada drama Menggapai Pelangi teks Anak Global. 4m 2.Dua teknik plot ( 8 markah ) Skema Jawaban 1. Masa itu abang bawa motor ikut perasaan dan hati muda. agak warak. a.Empat pengajaran ( 8 markah ) c. kerana abang suami Yati. apa-apa yang abang katakana ini betul.Nasib baik tak habis terus. nak pergi mana. (Dipetik daripada drama Menggapai Pelangi teks Anak Global.Selama ini bukankah hidup bahagia? Isteri kau Norhayati kan seorang yang baik. Berdasarkan drama Menggapai Pelangi. tapi dalam kerja. Norhayati : (Sebak) Abang. dah sakit dan cacat.) i.Baik ii. Imran : Waktu kami di universiti dulu. penyayang. cantik pula. Yati maafkan abang.Dua latar masa ( 4 markah ) b.Perwatakan Hayati i. 4m 3. tetapi sudah takdir . Tapi dah tak berguna. baru menyesal.Huraikan dua latar masyarakat yang terdapat dalam petikan di atas. nyatakan perwatakan Hayati. kawan tu kita kena ketepikan. Engkau tu kawan aku. Apabila sudah berlaku.Drama Menggapai Pelangi 1.Penyayang . Baca petikan di bawah dan jawab soalan berikutnya. huraikan. Yati abang bersyukyur Yati percaya cakap abang. seluruh firma turut terjejas. kita ni bekerja dengan firma swata. Aku harap kaufaham maksud aku. Baca petikan di bawah dan jawab soalan berikutnya. Masalah apa pula lagi? (Diam seketika) Beginilah Imran. Zahid : (Terperanjat) Aik setahu aku rumah tangga kau tidak ada masalah. Yati.Demi Allah.

Cth: Hayati memafkan kesalahan Imran vi. vii) Kita hendaklah prihatin terhadap individu disekeliling kita viii) Misalnya. Norasma bertemu dengan Dr. vii) Pada waktu malam viii) Semasa berjumpa dengan isterinya dikampung Imran memaklumkan bahawa Norasamah akan bertolak ke Makkah untuk menunaikan ibadah umrah pada malam esok.Cth:Imran menceritakan hubungannya dengan Norasma kepada Hayati v. Tiga pengajaran i) Kita mestilah sentiasa bertanggungjawab terhadap apa yang telah dilakukan ii) Misalnya menerusi drama ini. malah Imran sanggup bertanggungjawab terhadap janjinya bermasa Norasmah pada suatu ketika dulu. Norhayati terperanjat apabila mendapat tahu imran tidak menjengok ananya.Cantik 2.Mereka telah berjanji untuk bertemu pada jam 12.Masyarakat yang memaafkan kesalahan orang lain vi. Menerusi perbualannya.Warak iv. iii) Kita mestilah tabah menghadapi dugaan yang menimpa diri kita. Norhayati merupakan seorang isteri yang tabah dalam menghadapi dugaan sebagai seorang isteri. iv) Contohnya. Norhayati merupakan seorang ibu yang sangat penyayang. Mona juga pada waktu pagi untuk mendapatkan rawatan di samping nasihat agar Norasmah menjadi lebih tabah dalam mengahadapi kehidupannya.Dia tabah menerima keputusan Imran dan berserah kepada takdir v) Kita haruslah saling menyayangi antara satu sama lain vi) Contohnya. iii) Pada waktu tengah hari iv) Perjumpaan Imran dengan Norasma. 3b.Cth:Imran bersyukur kerana Yati memaafkan dan mempercayainya 3.Masyarakat yang suka mengikut perasaan iiCth:Imran memandu laju menyebabkan dia mengalami kemalangan jalan raya iii. Hasnita yang ditinggalkan sejak dari awal pagi lagi.Masyarakat yang jujur/ suka berterus terang iv.Latar Mayarakat i.30 tengah hari semasa perbualan telefon v) Pada waktu petang vi) Berdasarkan perbualan Imran dan Norhayati ketika mereka lewat pulang ke rumah.Masyarakat yang bersyukur vii. Dr. Dia begitu risau apabila memikirkan tentang anaknya. Hasnita yang ditinggalkan di rumah sejak dari pagi. Mona dan Zahid merupakan insan yang prihatin terhadap masalah rakan-rakannya. . Imran bukan sahaja seorang ayah dan suami yang bertanggungjawab keluarganya. Tiga latar masa i)Pada waktu pagi ii) Perbualan telefon Imran bersama dengan rakannya Nazmi.iii.

Syed Faris yang bersikap negatif kini telah berubah 1 markah v.Keprihatinan itu telah membuatkan mereka membantu untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Norhayati dan Imran. Dr. a) Jelaskan lima konflik dalam novel.Dua Teknik Plot i) Imbas Kembali ii) Imran teringat semula peristiwa kemalangan yang dialaminya bersama dengan Norasmah setelah menerima panggilan telefon daripada Norasmah iii) Saspens iv) Imran telah menyatakan pendiriannya kepada Norhayati bahawa dia tidak jadi berkahwin dengan Norasmah kerana masing-masing telah memilih jalan hidup sendiri sewaktu berada di kampung. Huraikan lima keistimewaan watak Anuariza yang boleh diteladani. [ 10 markah ] 2. a) Watak Anuariza merupakan seorang pemuda contoh dalam novel Jeriji Kasih. Norhayati juga menghormati apa-apa sahaja keputusan yang dibuat oleh suaminya.a. ix) Kita hendaklah hormat menghormati antara satu sama lain x) Misalnya. a. [10 markah] b) Huraikan binaan plot novel Jeriji Kasih. 3c. Berdasarkan novel Jeriji Kasih. Imran telah bermonolog ketika kekasih lamanya menelefonnya dan dia mula terfikirkan janjinya. v) Teknik Dialog vi) Contoh: Norasmah telah menghubungi Imran buat pertama kalinya setelah lama berpisah telah menyebabkan terjalin semula hubungan antara watak vii)Teknik Monolog viii) Dalam drama ini. Mona yang datang bertandang ke rumahnya. Norhayati telah memberikan layanan yang baik kepada tetamunya. i. [10 markah] 3.huraikan gambaran masyarakat. [10 markah] b) Jelaskan lima peleraian dalam novel [10 markah] Skema Jawapan 1.dia terfikir akan keluarganya. Dalam masa yang sama. Selain itu. berjaya dalam pelajaran 1 markah ii Cth: Lulus dengan cemerlang dalam STPM / dapat masuk universiti 1 markah iii. jawab soalan-soalan yang berikutnya. berjaya mengusahakan projek Taman Fantasi 1 markah vi. berjaya membimbing Syed Faris 1 markah iv. cth telah mendapat bantuan kewangan daripada Syed Mustafa 1 markah . Soalan Esei Jeriji Kasih 1.nyatakan kejayaan-kejayaan Anuariza [ 10 markah ] b.

Cth : Menunaikan solat walaupun semasa di hutan 1 markah b). Cth : Susunan peristiwa mengikut urutan waktu 1 markah iii. Masyarakat Melayu 1 markah ii. Plot bersifat kronologi 1 markah ii. Soleha 1 markah xv. Cth : Tidak menghalang ibunya berkahwin semula 1 markah vii. Cth : Rajin bekerja/bertani/menanam anggur. a. Perkembangan novel berkisar pada kehadiran anak-anak Syed Mustafa dan Anuariza membantu mereka 1 markah vi. Cth : Berjaya memujuk Syed Fariz/Sharifah Farisya 1 markah ix. pokok naga 1 markah iii. i. Masyarakat yang bekerjasama 1 markah viii Cth : Penduduk kampung bergotong-royong semasa kenduri-kendara 1 markah ix Masyarakat yang bekerja sebagai petani 1 markah x Cth : Haji Su¶ud mengusahakan dusun 1 markah xi Masyarakat yang hidup susah/ miskin 1markah xii Cth : Solehah hidup dalam kemiskinan / tidak mampu menyediakan segala kemudahan utk Anuariza 1 markah 2. Permulaan novel berkisar pada Anuariza dan latar tempat 1 markah iv. Seorang yang bijak mengambil hati/memujuk 1 markah viii. Cth : Anuariza ke paya mencari asam kelubi 1 markah v.(b) Gambaran masyarakat i. Masyarakat yang mementingkan pelajaran 1 markah vi. Konflik Syed Fariz dan Syed Mustafa 1 markah x. Konflik antara Anuariza dan Syed Fariz 1 markah viii. Cth : Anuariza mengajar tuisyen Syed Fariz 1 markah vii. Cth : Menghormati dan patuh pada ibunya. Cth : Sabar apabila ibunya dituduh berkahwin kerana ingin menumpang kekayaan Syed Mustafa 1 markah xi.Solehah 1 markah iii. Seorang yang rajin/gigih 1 markah ii. i. Cth : Walaupun menyayangi Sharifah Farisya. Masyarakat yang gigih / tabah 1 markah iv. Cth : Berhasrat memajukan pertanian sebagai tarikan pelancongan dan penyelidikan/merancang untuk meneruskan pelajaran ke universiti 1 markah v. Anuariza rela Sharifah Farisya menjadi adiknya apabila ibunya kahwin dengan bapa Sharifah Farisya 1 markah xiii. Cth: Syed Mustafa meminta Anuariza menjadi guru tusyen untuk anak-anaknya 1 markah vii. tetap gigih belajar 1 markah v. Seorang yang taat pada agama 1 markah xvi. Seorang yang berpandangan jauh 1 markah iv. Seorang yang rasional 1 markah vi. Seorang yang mentaati ibu 1 markah xiv. Seorang yang mengutamakan keluarga daripada diri sendiri 1 markah xii. Seorang yang penyabar 1 markah x. Cth Anuariza walaupun hidup miskin. Cth : Syed Fariz anggap Syed Mustafa sebagai punca kematian ibunya dan membenci bapanya . Cth : nama-nama watak spt Anuariza. Cth : Syed Fariz bermasalah disiplin/mencabul Ruhaiza 1 markah ix.

Cth : Syed Fariz membenci ayahnya/Syed Mustafa anggap Syed Fariz nakal dan memukulnya 1 markah iii. Anuariza lulus peperiksaan STPM dengan cemerlang 1 markah viii. Cth : Memujuknya menerima perkahwinan Syed Mustafa dan Soleha 1 markah vii. Konflik Soleha dan Syed Mustafa 1 markah viii. Cth : Syed Mustafa letak jawatan di bandar/berkahwin dengan Soleha untuk menyelesaikan masalah anak 1 markah iii. Peleraian berkisar kejayaan Anuariza menyelesaikan masalah yang dihadapinya 1 markah xiv. Konflik Anuariza dan Syarifah Farisya 1 markah vi. Cth : Hj. Cth : Soleha serba salah menerima lamaran Syed Mustafa 1 markah ix. Cth : Khusyairi marah dengan Syed Mustafa kerana anaknya. Cth : Syarifah Farisya meminta Anuariza menentang perkahwinan ayahnya dan ibu Anuariza 1 markah vii. Syed Fariz mencabul Ruhaiza 1 markah b) i. Nek Siah berusaha mengahwinkan Soleha dengan Syed Mustafa 1 markah iv. Cth : Nek Siah percaya Soleha boleh membantu Syed Mustafa membimbing anak-anaknya 1 markah v. Cth : Syed Mustafa memberi bantuan kewangan 1 markah xi. Anuariza berjaya memujuk Syarifah Farisya yang lari dari rumah ke Kuala Lumpur 1 markah vi.1 markah xi. Lokman membantu projek Taman Fantasi/Anuariza berjaya ke IPTA 1 markah 3. Klimaks novel berkisar konflik Anuariza ± Sharifah Farisya 1 markah xii Cth : Anuariza cuba memujuk Sharifah Farisya yang lari ke Kuala Lumpur kerana menentang perkahwinan Soleha dan Syed Mustafa 1 markah xiii.Projek Taman Fantasi/projek tanaman anggur dan buah naga Anuariza dapat diteruskan 1 markah xii. Cth : Syed Fariz mencabul Ruhaiza kerana mengesyaki dia yang mengadu kesalahan disiplin kepada guru 1 markah xi. Cth : Anuariza mendapat tawaran ke IPTA 1 markah ix. Konflik Syed Fariz dan Ruhaiza 1 markah ix. a) i. Konflik Nek Siah dan Syed Mustafa 1 markah iv. Syed Mustafa sedar kesilapannya dalam mendidik anak 1 markah ii. Lokman dan Syed Mustafa membantu dari segi kewangan meneruskan projek pertanian 1 markah . Cth : Sharifah Farisya terima kenyataan ayahnya akan berkahwin dengan ibu Anuariza/Hj. Konflik Syed Mustafa dan Syed Fariz 1 markah ii. Konflik Syed Mustafa dan Khusyairi 1 markah xi. Anuariza mengatasi masalah kewangan ke IPTA 1 markah x. Cth : Nek Siah marah akan Syed Mustafa kerana abaikan tanggungjawab kepada anak-anak 1 markah v.