Dalam kehidupan ini manusia dapat diklasifikasi dalam tiga kategori, iaitu: 1. Manusia yang Berperilaku dengan Akhlak Islamiah
€ €

orang yang rajin beribadah dan rajin ke masjid. Orang yang seperti ini harus dinomborsatukan, kerana mereka lebih dekat dengan dakwah kita, sehingga tidak membutuhkan tenaga yang banyak dan untuk mengajak mereka pun tidak banyak kesulitan, insya Allah.

Manusia yang Berperilaku dengan Akhlak Asasiyah € orang yang tidak taat beragama. tetapi tidak mahu terang-terangan dalam berbuat maksiat kerana ia masih menghormati harga dirinya. . € Orang-orang seperti ini menempati urutan kedua.2.

3. Manusia yang Berperilaku dengan Akhlak Jahiliah € Orang yang tidak peduli terhadap orang lain. € . sedang orang lain menjauhinya kerana perbuatan dan perangainya yang buruk Rasulullah saw." (HR. ´ Sesungguhnya sejelek-jelek tempat manusia di sisi Allah pada hari kiamat adalah orang yang ditinggalkan (dijauhi) masyarakatnya kerana takut dengan kejelekannya. Bukhari dan Muslim) Orang-orang seperti ini menempati urutan terakhir dalam prioritas dakwah fardiyah. bersabda.

hadirnya mereka dijalan dakwah akan membantu usaha kita mengajak temantemannya yg lain .€ Mendekati org yg berpotensi mengikuti jln dakwah -org yg disegani dan dihormati .

tetapi Allah-lah yang memberi hidayah kepada yang dikehendaki-Nya dan Allah lebih mengetahui orangorangyang mahu menerima petunjuk.€ memberikan segenap hati kita untuk mengajak mad'u kita." (Al-Qashash: 56) . tetapi hanya Allah-lah yang berhak membolakbalikkan hati mereka (give and take) ´ Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberikan petunjuk kepada orang yang kamu cintai.

disertai doa agar Allah membukakan hati mereka. dan bisa jadi ia akan lari dari ajakan itu. kecuali orang-orang yang diberi rahmat oleh Allah swt. . sehingga ia akan berprasangka buruk. Adapun da'i yang menghabiskan waktunya hanya untuk satu orang dengan harapan agar orang tersebut mahu menerima ajakannya adalah tidak benar. € . tetapi harus terus berusaha sehingga yang ditunggu-tunggu dapat dipetik. Kaedah yang harus kita perhatikan adalah: "Ambillah yang mudah dan tinggalkan yang sulit.€ € Jgn b·putus asa. jika ada yang mudah".Orangtersebut akan merasa bahawa dirinya diajak dengan cara yang sangat berlebihan.

jika tidak kelihatan maka cari tahulah.€ Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Rasulullah saw. dan jika meninggal dunia maka hantarkanlah (ke pemakaman). bahawa beliau bersabda." . jika mengundang maka penuhilah. jika sakit maka jenguklah. jika bersin dan mengucapkan hamdalah maka jawablah (dengan mengucapkan 'yarhamukallah'. ´ Hak seorang muslim terhadap muslim yang lain ada enam : jika bertemu maka berilah salam.

dan wajah yang berseri agar fungsi ucapan salam itu terwujud. dan tempat tinggal. Dengan demikian Anda telah menjejaki tahap awal dalam berdakwah. -Setelah itu saling memperkenalkan nama. . pekerjaan.€ Pertama. senang. jika bertemu maka berilah salam -Ucapan salam harus disertai dengan perasaan cinta.

baik lewat telepon mahupun surat. € Ketiga. jika sakit maka jenguklah . memberikan kesejukan. jika tidak kelihatan maka cari tahulah -Anda harus mencari kabar tentang keadaannya atau menghubunginya.Anda mendengar bahawa teman Anda sakit. € Rasulullah saw. "Hendaklah kalian saling memberi hadiah. akan sangat baik lagi jika Anda membawa hadiah yang sesuai. Anda harus cepat-cepat menjenguknya. Malik dalam "Al-Muwatha"') € ." (HR. kerana hadiah itu akan menjadikan kalian saling mencintai. bersabda. dan mendoakan untuk kesembuhannya.Kedua.

Keempat. jika ia bersin dan mengucapkan "hamdalah" maka jawablah ucapkan "yarhamukallah (mudah-mudahan Allah memberi rahmat kepada Anda)µ € Keenam. jika ia meninggal dunia maka hantarkanlah ke tempat pemakamannya € . jika ia mengundangmu maka penuhilah € Kelima.

Sebuah ungkapan menyebutkan:"Keberhasilan sebuah misi akan bergantung pada si pembawa misi tersebut. Maka kita akan menjumpai ada sebagian orang yang menggantungkan kepercayaan melalui pandangan matanya.€ seorang da'i yang hidup dalam sebuah masyarakat atau yang menjadi utusan pada sebuah jamaah." Penampilan dan akhlak yang baik akan membuat orang yang baru saja memandang menjadi tertarik dan simpati. € € . hendaklah senantiasa berpenampilan baik dan berakhlak mulia.

Maka seorang da'i tidak boleh bermuka masam dan cemberut sewaktu menghadapi seseorang.€ € € "penampilan seorang da'i harus berseri-seri dan ceria dalam segala situasi dan kondisi". . Selalu berlapang dada dan ceria. "Carilah kebaikan di saat wajah sedang ceria". tetapi berwajah ceria ketika menghadapi yang lain.

hanya dengan satu kilatan dapat menangkap gambar yang sangat indah." € Apakah pandangan yang dimaksud oleh hadits di atas adalah pandangan sekilas atau pandangan yang dipenuhi keteduhan dan kasih sayang? Yang dimaksud oleh hadits itu adalah pandangan yang ditujukan pada hati dan mengajaknya berbicara dengan lemah lembut. bersabda. Ibarat kamera.Rasulullah saw. € . "Barangsiapa memandang saudaranya dengan kasih sayang niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosanya. € Itu semua tidak akan terwujud kecuali dengan pandangan yang tulus dan suci. pandangan yang penuh kasih sayang dan penuh rasa cinta karena Allah.

Rasulullah saw.. . telah meletakkan tangan kita pada satu kunci yang amat penting. Mengucapkan salam. dan menumbuhkan rasa cinta. Mengucap atau menjawab salam akan dapat memberikan gambaran seberapa jauh orang itu iltizam dengan ajaran Islam. "Kamu tidak akan masuk surga hingga kamu beriman. Muslim) € € Dengan begitu. Dari Abu Hurairah ra. baik kepada orang yang Anda kenal maupun yang tidak Anda kenal akan membangkitkan rasa aman. ia berkata bahwa Rasul bersabda. Apakah kamu mau jika aku tunjukkan pada satu perkara jika kamu kerjakan perkara itu maka kamu akan saling mencintai? Sebarkanlah salam di antara kamu!" (HR.€ Salam adalah salah satu dari asma Allah swt. dan kamu tidak beriman hingga kamu saling mencintai (karena Allah). mempererat ikatan. Rasulullah sendiri telah berwasiat tentang itu.

Lebih Dahulu Mengucap Salam € Memanggilnya dengan Panggilan yang Paling Disukai € Memberikan Tempat Duduk dalam Satu Majlis € Balaslah Keburukan dengan Kebaikan € .

Cara ini lebih cepat membawa orang untuk percaya dan menerima ajakan kita. Ini merupakan cara praktis. .€ - - Dakwah Tanpa Kata-kata Qudwah hasanah adalah model dakwah yang tidak memerlukan penjelasan dan dialog. kerana keyakinan kepada dakwah seperti ini akan melahirkan keyakinan kepada fakta yang konkret dan realita yang nyata.

tetapi seorang muslim sejati adalah 'kitab terbuka' yang semua orang membacanya.Allah berfirman ."Kitab yang terletak di perpustakaan sedikit yang membacanya." (Al-Ahzab: 21) . Ke mana saja ia pergi." ."Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah suri teladan yang baik bagimu.- Imam As-Syahid Hasan Al-Banna telah menyatakan . ia adalah 'dakwah yang bergerak'.

setelah menyampaikan ceramahnya akan lantas pergi meninggalkan medan dakwah. Seorang penceramah. ia bagaikan seorang guru sekolah yang menyampaikan pelajaran kepada murid-muridnya masih ada tugas yang harus dikerjakan di medan dakwahnya dan ia harus menguji muridnya itu.€ Medan juang seorang da'i lebih luas daripada medan juang seorang penceramah. Sedangkan da'i. Ujian ini sebagai € € .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful