PUNCA : kurang didikan agama. terlalu mementingkan pembangunan ekonomi sehingga mengabaikan perkembangan sosial. Pergaulan bebas.

seks bebas. kiamat sudah dekat. KESAN : a) Pada anak luar nikah : rasa rendah diri apabila dewasa kelak. kalau perempuan susah dan malu apabila nak nikah esok. b) Pada wanita : malu sekiranya si lelaki tidak bertanggungjawab. kalau digugurkan kandungan akan memberi kesan kesihatan. pasti akan buat lagi sebab boleh gugur.. c) si lelaki : buat lagi..tak ada hukuman..perempuan mudah di pujuk rayu..pujuk-pujuk dapat..lepas tu pandai2 la..(tak baik buat mcm ni) JALAN PENYELESAIAN: a) Jalankan hukuman Allah b) Penjual, memiliki video adegan lucah samada sebat khalayak ramai mandatori c) cari dan paparkan di media elektronik muka2 yang merakam adegan seks melalui hset. selalunya yang jadi mangsa adalah wanita kerana hanya muka wanita shj yang dirakam. yang lelaki (tangkap gambar)..hukuman sebat mandatori.. d) couple2 yang bermesraan tak kena gaya kerana dah tak tahan nafsu yang membuak2 tangkap pastu masuk gambar dlm media elektronik..pastu sebat khalayak ramai..pasti tak akan buat lagi kesimpulan.. ada berani nak buat penyelesaian di atas..kita tak akan buat punya sebab kita mudah lupa dan takut tak ada keseronokan..Ingat lah hai anak cucu Adam..sesungguhnya semua d dunia ini hanya bersifat SEMENTARA.. kaya SEMENTARA..seronok SEMENTARA..hidup SEMENTARA..susah SEMENTARA..kita akan menuju ke dunia kekal abadi (akhirat).. Berfikirlah secara BIJAKSANA (memikirkan hal kita di 'sana' bila berhadapan dengan ILAHI) bukan berfikir BIJAKSINI (memikirkan tenggorok dan perut kita d dunia ini..hanya semata2 nak muaskan nafsu sahaja..) Kadang2 kita kena berkeras utuk mencegah kemungkaran (jln kan hukum Allah) kerana sudah lama kita berlembut (sediakan tempat utk mereka yang terlanjur, maafkan mereka, bantu mereka) tetapi masalah ni tetap ada.. Amal Makruf Nahi Mungkar..

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful