•-

ALIRAN ROMANTISME

sastera dan intelektual . ✿ Berasal dari Eropah Barat pada masa Revolusi Industri. ✿ Nama “romantik” sendiri berasal dari istilah “romans” yaitu narasi heroik prosa atau puitis yang berasal dari sastera Abad Pertengahan dan Romantik.✿ Romantisme ialah sebuah gerakan seni. .

. sosial dan politik. Muncul kerana adanya pertentangan dengan aliran Neo-Klasisis yang cenderung statik.Objektif: Aliran ini merupakan revolusi melawan norma-norma kebangsawanan. tenang. membuai. dan tidak bergerak.

SEJARAH ROMANTISME .

.

CIRI-CIRI ALIRAN ROMANTISME .

1985: 125). (Djauhar Arifin. lebih mengutamakan kepercayaan dan intuisi.Aliran ini lebih menekankan pada bahagian emosional dari tingkah laku dan sifat manusia daripada sifat yang rasional. bukan kecerdasan. .

dan takjub yang dialami oleh seseorang.corak dalam seni rupa yang berusaha menampilkan hal-hal yang fantastik. rasional. . indah dan abstrak Menekankan emosi yang kuat sebagai sumber dari pengalaman estetika Memberikan tekanan baru terhadap emosiemosi seperti rasa takut. ngeri.

perwira yang lebih gagah. wanita yang lebih cantik dan sebagainya. penuh khayal dan perasaan. atau tentang kejadian-kejadian masa kuno atau tentang negeri-negeri Timur yang fantastik. . warna yang lebih meriah.Aliran ini melukiskan cerita-cerita romantis tentang tragedi yang dahsyat . gerakan yang lebih lincah. petualangan. kejadian dramatis. Penggambaran objeknya lebih sedikit dari kenyataan.

dan menyentuh perasaan .kontras cahaya yang tegas. kaya dengan warna dan komposisi yang hidup Batasan-batasan warna bersifat kontras dan meriah Mengandung kegetiran.

kejatuhan gereja dan pemerintahan beraja.• Penggunaan garisan luar yang terang. • Tema karya tertumpu kepada kisah kesengsaraan.kezaliman yang berlaku pada zaman itu. .suram dam kelam. • Warna itu menggambarkan kesengsaraan. • Warna yang digunakan ialah warna yang kusam.

walaupun berlainan coraknya. Aliran romantik dipelopori di Perancis oleh J. Rousseau dengan romannya La Nouvelle Heloise yang kemudian dicontoh di seluruh Eropah Barat. dalam gubahan-gubahan Walter Scott (Roman-roman bersejarah). kemudian kentara pula. . Di Inggeris mula-mula tampak dalam karangan Wordsworth (“Hanya manusia yang dekat dengan alam dapat memandang apa yang indah dan murni”).J.

TOKOH DAN KARYA ALIRAN ROMANTISME .

b. (Indonesia) . d. c. Eugene Delacroix (1708-1875) Jean Baptiste (1796-1875) Henri Russeau (1812-1867) Millet (1814-1875) Ludwig Richter (1803-1884) Kasper Frederich (1779-1853) Raden Saleh Syarif Bustaman. g. e.SENIMAN ALIRAN ROMANTISME ^__^ •a. f.

NAMA SAYA EUGENE DELACROIX.. ..HAI.

KARYA EUGENE DELACROIX .

KARYA EUGENE DELACROIX .

KARYA DALAM ALIRAN ROMANTISME .

. yang berjudul “Rakit Medusa” beraliran Romantis (1971) . Karya Theodore Gericould.

Karya FRANCISCO JOSE DE GOYA .

KARYA FRANCISCO JOSE DE GOYA .

 .

 .

 .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful