CYBER DEFENCE

Pertahanan Cyber bererti bertindak dalam menentang serangan terhadap komputer dan rangkaian komunikasi. Ini merupakan gabungan dinamik antara tindakan ofensif dan defensif. Pertahanan cyber memerlukan mekanisme telekomunikasi atau pembekal perkhidmatan Internet yang maju dan berteknologi tinggi. Beberapa alasan yang kuat untuk strategi pertahanan cyber adalah tentang kos dan pilihan. Pertahanan cyber yang proaktif adalah kunci untuk mengurangkan risiko operasi. NATO adalah salah satu badan yang mengaplikasikan konsep Pertahanan Cyber.

NATO dianggap sebagai salah satu organisasi paling kuat di dunia. Ia pelengkap kepada perkhidmatan bersama negara-negara anggotanya. Menurut pengarah

komunikasi NATO, di dalam pertempuran, logistik atau teknologi maklumat, NATO amat mementingkan sistem komunikasi yang pantas, sistematik dan selamat. Perkhidmatan muat turun Komunikasi dan Sistem Maklumat (CIS) di NATO memainkan peranan penting dalam menghubungkan pemimpin-pemimpin di markas dan juga pasukan di medan.

NATO telah menubuhkan batalion isyarat dengan modul CIS untuk memberikan semua perkhidmatan yang biasanya berkaitan dengan ibu pejabat atau markas terus ke medan atau kawasan operasi. Sambil memberikan tahap perkhidmatan yang baik, jaminan keselamatan terhadap penyediaan maklumat selalu di utamakan. Ini kerana NATO ingin menyediakan semua perkhidmatan yang diperlukan untuk situasi yang menyeluruh, oleh itu tindakan pencegahan terhadap semua jenis serangan sangat penting.

Peranti perisian antivirus dan sistem firewall harus kuat untuk menghadapi ancaman yang biasa seperti spam, malware dan serangan spyware, di samping kemungkinan bahawa kumpulan-kumpulan pengganas menggodam rangkaian NATO menggunakan teknik yang canggih. Contoh nyata serangan cyber yang berbahaya

Proses keselamatan yang komprehensif dari Nato ini termasuk mengamankan jaringan komunikasi dari penggodam. . keputusan telah dibuat untuk menanam budaya yang lebih kuat dalam pertahanan cyber. Apa yang di lakukan di NATO atau apa yang di lakukan di arena tentera hanya sebahagian dari seluruh spektrum pertahanan cyber.adalah program serangan bernama Stuxnet yang bertujuan mensabotaj kemudahan nuklear. seperti menghapus malware dari bahagianbahagian yang dijangkiti dari rangkaian. Melihat beberapa kegiatan jenayah terancang atau melihat kegiatan pengganas. jika perkara itu terjadi. Langkah NATO ini dapat dilihat sebagai tren dan semakin pentingnya keamanan digital dan komunikasi bagi suatu negara. mereka tetap memiliki kemampuan untuk melakukan tindakan pantas dan respon yang cepat terhadap serangan-serangan tersebut. Mereka mengambil semua langkah yang diperlukan untuk mengelakkan hal demikian terjadi. Ia dipantau 24 jam sehari dan 7 hari seminggu. Nato memiliki semua tindakan pencegahan dan agak mustahil rangkaian mereka boleh ditembusi. Dalam abad ke-20. Keamanan cyber adalah salah satu kepentingan bagi sesebuah negara dari segi keselamatan dan ia juga perlu sebagai sebagian dari pertahanan nasional. Perang cyber juga bukan lagi sekadar teori atau imaginasi belaka. memberikan pendidikan keselamatankepada pengguna. Namun begitu. banyak tugas yang perlu diambil oleh pihak yang terlibat dalam sistem komunikasi pertahanan. dan tahap pasca-serangan.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful