Telefon

Seorang lelaki berjalan masuk menuju ke tempat kerjanya, dengan kedua-dua belah telinganya dibalut ( seolah-olah luka ).Bosnya bertanya "Apa dah jadi dengan telinge kamu?". Lelaki itu menjawab "Semalam, ketike saye sedang menyeterika baju, tiba-tiba telefon berdering dan saye dengan tak sengajanyer meletakkan seterika ke telinge". Bos itu kemudian bertanya lagi " Well, itu mungkin menyebabkan luka pada sebelah telinge. Tapi, apa dah jadi dengan telinga satu lagi?" Lelaki itu menjawab,"Well,saye pon kene telefon doktor!"

---- sumbangan: Budak JB posted by aman @ 9:14 AM Comment (0)

Malunya Saya!!
Saya dilahirkan didalam sebuah keluarga yang besar. Ibu bapa saya tidaklah sekaya mana tapi masih mampu menyara hidup kami. Saya mempunyai 12 adikberadik. Saya anak ke 8 dan sudah meningkat menjadi gadis sunti. Abang dan kakak saya semuanya berjaya dalam hidup mereka tetapi bila sampai turn saya, saya seolah-olah memalukan ibubapa saya. Apa boleh buat. Sebenarnya saya ni cacat, tak cantik dan hitam pulak tu. Dan lebih teruk lagi saya mempunyai penyakit malu yang amat sangat. Saya malu nak berhadapan dengan masyarakat, malu dengan adik beradik malah malu yang amat dengan mak abah. Memang malulah hidup saya nih. Hinggakan nak tengok muka saya di cermin pun malu yang amat. Kalau jalan saya pasti menunduk, menunjukkan malunya saya pada tahap kronik. Apatah lagi berhadapan masyarakat, rasa macam nak pakai topeng je. Tapi mak abah selalu marahkan saya, mereka kata saya tak mensyukuri nikmat tuhan. Tapi malu tu kan anugerah tuhan juga. Disebabkan mak dan abah dah fedap, maka mereka merancang untuk mengahwinkan saya. Apa lagi, meraung la saya. Saya ni kan malu yang amat dasyat. Macam mana nak berhadapan dengan suami pulak nanti? Dah la saya cacat, hitam ditambahkan dengan sifat malu yang menebal, macam mana saya

. Siapa lagi?". Bila besar nanti saya ingin jadi juruterbang. jadi bolehlah saya pergi ke Australia.. Tapir memang la muka macam tu. "Bagus Abu. saya musti berjumpa abah untuk menghalang perkahwinan saya. tanya cikgu. "Laaa. Bodoh sungguh saya sampai ke tulang. gemuk lagi. Kalau besar nanti.nak hadapi semua tu? Hari ni saya nekad. Itulah dia kalau talau tak rajin menanya. Tapir atau nama saintifiknya cipan adalah spesis kau!! paham tak tapirrrrr!!!" Lerr. abah tak nampak ke. Apa nak jadi. jadilah!! "Abah kan tahu yang saya ni malu nak berjumpa orang ramai. "Nama saya Abu bin Dolah.. "Bagus. Bila Besar Nanti Seorang guru tadika sedang memupuk rasa percaya diri kepada pelajarnyapelajarnya. "Woi anak durhaka. Siapa lagi?". Janganlah menapirkan diri anda walau dimana jua anda berada. Tapir rupanya saya ni.tapir ke saya ni? Patut la saya malu amat sangat. hidung panjang. hitam dan gemuk. Lagi abah mahu saya kawin dengan orang lain. Jadi suri rumah tangga merupakan cita-cita yang mulia." balas aku penuh keyakinan. Ingatkan saya cacat semualajadi. Iraq dan sebagainya". Terima kasih. "Nama saya Noni binti Samad. Malu la saya macam ni. . "Apa yang kau nak malukan sangat?" Tanya abah saya serius. Seorang pelajar perempuan yang duduk di tepi berdiri dan berkata. saya ni kan ke cacat. Eropah. MORAL: kenalilah diri anda. hitam pulak tu. kau tau tak kenapa hidung kau panjang. Guru tersebut meminta mereka untuk memperkenalkan diri sekaligus memberitahu tentang cita-cita mereka. Abah tak berperasaan ke?" Tempik aku penuh semangat. Noni nak jadi suri rumah tangga dan mempunyai anak-anak yang comel". Abu berdiri dan berkata. kau tau tak kenapa? Sebab kau tu tapir.

bila besar nanti saya bercita-cita untuk membantu Noni mencapai cita-citanya. Ceritaku Pada suatu hari Ahmad dan rakan karibnya.. boleh? Hassan: yela. Ahmad berkata. . Hassan : memburu.. Hassan : dulu. Hassan :semak.. Ahmad : aku pun berak. Hassan : tanya. Hassan. "Saya Seman bin Leman. Ahmad :satu hari aku pergi memburu. Hassan : lagi. Hassan: cerita ape? Ahmad: nanti kalau aku bercerita. Ahmad : siapa makan tahi aku? Hassan : aku.. Ahmad : aku pun tertanya-tanya...Seman berdiri dan berkata. Ahmad : satu hari yang lain aku pergi memburu lagi. Ahmad : aku berlari ke semak. Ahmad : aku pergi ke tempat yang aku berak dulu.. Ahmad : tiba-tiba aku rasa nak terberak.". Ahmad : aku masuk ke dalam hutan. Hassan : hutan.Dalam bosan-bosan menunggu ikan. Ahmad : aku lihat tahi aku sudah tak ada.. Hassan : berak.. pergi memancing kat sungai. Hassan : ada. Hassan : berak. kau kena ikut perkataan belakangnya. Ahmad: aku ada satu cerita. Ahmad pun memulakan ceritanya.

Setiausaha Lincoln bernama Kennedy. "I hear the phone GREEN. Andrew Johnson. Jadi dia pun tanyalah Ali. Pengganti mereka bernama Johnson... Abraham Lincoln terpilih sebagai Presiden Amerika pada 1860. Nama Lincoln dan Kennedy sama-sama terdiri dari tujuh huruf. Don't PURPLEy disturb people and don't call BLACK.. ...Temuduga Ali pegi interview kerja sebagai setiausaha. Lyndon Johnson. WHITE.. John F. Setiausaha Kennedy bernama Lincoln... PINK. then I go and PINK up the phone.. yang menggantikan Lincoln lahir pada 1808. yang menggantikan Kennedy lahir pada 1908. Kedua-duanya digantikan oleh orang Wilayah Selatan. GREEN. dalam hati dia mula membentak. Keduanya di tembak pada hari Jumaat. Tapi apa-apapun dia kena interview juga si Ali ni. YELLOW. Kedua-duanya dibunuh oleh penduduk dari Wilayah Selatan. Kedua-duanya ditembak di kepala. Isteri kedua-duanya sama-sama kehilangan anak di Rumah putih. Kennedy terpilih sebagai anggota Kongres pada tahun 1946. BLUE. Kennedy terpilih sebagai Presiden Amerika pada 1960.BLUE's that? WHITE did you say? Aiya. Keduanya sama-sama mengambil berat masalah hak-hak sivil.! wrong number la. Bila pengurus nampak dia dengan pakaian yang tak kena konsep dan juga rambut yang berwarna belang putih dan emas. ok? Thank you. Jadi Ali pun berfikir sejenak dan kemudian menjawab.. "Kalau awak dapat buat ayat dalam bahasa Inggeris dengan menggunakan perkataan yang saya bagi. I say YELLOW. saya rasa awak ada peluang untuk kerja ni! Perkataan-perkataannya ialah GREEN.." Lepas tu pengurus tu terus pengsan!! Misteri Kematian Lincoln & Kennedy Misteri dibalik kematian presiden Lincoln dan Kennedy diantaranya seperti yang ada dibawah ini: Abraham Lincoln terpilih sebagai anggota Kongres pada tahun 1846. "Argghhh! Orang macam ni pun ada!". John F. PURPLE dan BLACK!". GREEN...

Bukan... Nama kedua-dua pembunuh terdiri dari tiga nama. Believe it or Not? A . ia berada di Kota kecil Monroe... Seminggu sebelum Lincoln ditembak... Maafkan sekali lagi Bukan aku tidak mahu membantu Bukan aku tidak sayu Bukan..(warkah buat kekasih) A.. ia berada bersama Marylin Monroe.maafkan aku.. Maaf kerana tidak dapat membantu mu Di kala parang ayah mengurang Di kala wajah ayah memerah Di kala suaramu tersekat A.John Wilkes Booth. Oswald tertangkap di sebuah pawagam setelah sebelumnya berupaya memboloskan diri dari sebuah gudang. pembunuh Kennedy lahir pada tahun 1939. Seminggu sebelum Kennedy ditembak. Tika ayah mengacu parangnya Hatiku meruntun sayu Melihat kau cuba lari bertempiaran Bersama rakan-rakan . Dan ini yang paling unik?. Nama kedua-dua pembunuh tersebut sama-sama terdiri dari 15 huruf. Booth dan Oswald dibunuh sebelum mereka diadili.. pembunuh Lincoln lahir pada tahun 1839. Boot tertangkap di sebuah gudang setelah berupaya memboloskan diri dari sebuah pawagam. Lee Harvey Oswald. Kedua-dua pembunuh itu lari dari sebuah pawagam dan tertangkap di sebuah gudang.Bukan. di wilayah Maryland. A..

..sedih...... A.Untuk hidup sehari lagi A. Tidak dapat aku gambarkan Dikala parang ayah menetak lehermu Air mataku mengalir menuruni pipi Tak tertahan lagi. nyata amat pedih Tetapi kau menjanjikan santapan istimewa untuk kami .? A.. Realitinya aku tidak mampu Menghulurkan tangan untuk kau sambut Supaya dapat ku bawa kau lari Jauh dari parang ayah. Aku tidak mengerti Mengapakah ayah terlalu benci akan dirimu? Aku sudah tidak sanggup lagi melihat sandiwara ini Aku hanya mampu menjadi pemerhati Bersama seribu belas dihati Bersama kasih yang tebal di nurani Namun aku hanya seorang puteri A.. Yeah.Ayamku... Kematianmu.sayu..... Larilah kau Jangan menyerah pada ayahku yang kejam itu Ah A.! Seluruh isi keluargaku bersorak Semua berpesta Atas kematian mu..

nyammm. Buka tutup botol 2... rambut merah namanya pirang.. kalo rambut hijau namanya apa? rambutan belum mateng] .Nyammm.] 11 rambut putih namanya uban.. Pernah lihat bebek kalo lagi istirahat/ tidur-tiduran kan ? nah kenapa kakinya selalu diangkat satu? Karena ngga mungkin dia ngangkat dua-duanya Apa bedanya anjing dengan monyet? Kalau anjing menggonggong. Angkat gajahnya 3.....bukannya burung??] 9 Gimana caranya kodok nyebrang rel?[biasalah.. Masukan gajahnya dalam botol 4. kalau monyet yang baca..Ayam goreng bersambal!!! Nyam.lompat2] 10 Kenapa lompat2? [karena kalo muter jauuuuh. tapi sopir man!] 8 Anjing apa yang bisa terbang?[Anjing??. Tutup botolnya bila perlu Bis apa yang sering dipakai orang kalo mau makan? Bismillahhirahmannirrahim Buaya apa yang pernah jadi Model? Bu Aya Rohali Tebakan Gajah apa yang belalainya pendek? [gajah pesek] 3 Kenapa anak babi jalannya nunduk? [karena malu ibunya babi] 4 Kenapa anak kelinci kalo jalan sukalompat2? [karena senang ibunya bukan babi] 5 Burung apa yang di dinding? [burungnya cicak] 6 Kenapa superman gak kawin ama wonderwoman?[ya nggak jodoh] 7 Kenapa superman bisa terbang? [ya kalo bisa nyetirbukan superman. Bagaimana caranya masukin gajah dalam botol limun? 1...

! T : Orang apa yang ditembak nggak mati? J : Orang nggak kena.! T : Naik apa yang seperti dikejar-kejar burung? J : Naik Becak T : Mengapa kalo orang ketakutan bulu kuduknya berdiri? J : Karena dikuduknya nggak ada kursi .. Suka iseng..Robin bego juga. malah ditemenin. lebih bego siapa? J : Batman. namanya juga anak-anak. wee...12 Kenapa sepatu superman warnanya merah?[karena biar matching ama sayapnya] 13 Kenapa celana dalam superman warnanya merah? [lupa pake pembalut kali. T : Kenapa lambang Negara Indonesia "Burung Garuda" ? J : Karena Indonesia Merdeka Tanggal 17Agustus 1945 :17 bulu sayap garuda. soalnya pake jubah tapi nggak bisa terbang. 8 bulu ekor garuda.. 45 bulu leher Jadi lambangnya "Capung Gondrong" T : Kenapa ayam kalo berkokok matanya merem? J : Karena udah hapal teksnya T : Apa persamaan tukang becak sama tukang bakso? J : Sama-sama nggak jual sate ! T : Kenapa anak kodok suka loncat-loncat ? J : Biasalah. 1 bulu ekor.] 14 Hewan apa yang namanya cuma 1 huruf? [i-kan?] 15 hewan apa yang namanya 2 huruf? [u dan g] Masih ada lagi neh T : Superman. Batman & Robin.. udah tau Batman bego.. 45 bulu leher garuda Coba kalau merdeka-nya tanggal 02 Januari 1945 : 2 bulu sayap.

Tampar aja karna itu FITNAH Puisi untuk diri sendiri : Buah semangka buah duren.T : Kenapa bumi makin panas J : Karena Matahari buka cabang dimana-mana keep sending mails okay.? T: Di rambut ada. gua imut !! . Kalau ada yang bilang kamu bego. nah.. Ngga nyangka gua manis. sabar aja.. Kalau ada yang bilang kamu dungu. apakah itu ? J: Huruf U Question : Buah apa yang bikin orang bingung ? Answer : Jeruk. Buah semangka buah manggis.. Ada gula ada semut. ih gila. di alis nggak ada. Cuekin aja. Tapi kalau ada yang bilang kamu cakep.bingung khan loe ? Question : Kenapa Superman poni keritingnya cuman satu? Answer : Kalau banyak namanya supermi Question : Negara apa yang ada dalam peribahasa ? Answer : Swedia payung sebelum hujan Balas dendam Kalau ada yg bilang kamu jelek. Ngga nyangka gua keren. di mata dan di pipi ngga ada.. Cool aja. di kening nggak ada. dimulut ada. di hidung ada.

"Saya mengerti sekali perasaan Anda dan tahu dengan tepat kegugupan Anda.Mengoperasi Orang Dalam sebuah ruang operasi seorang pasien yang gugup berkata pada dokternya. saya sangat takut sekali menghadapi operasi ini. "Dokter." Sang dokter menjawab." . Soalnya baru pertama kali ini saya dioperasi. Soalnya saya juga baru pertama kali ini akan mengoperasi orang.