BELAJAR CARA NAK BUAT BAJU KURUNG

sapa-sapa nak bagi pendapat, komen atau apa-apa saje kliklah disini
View My Guestbook

Sign My Guestbook

BELAJAR CARA NAK BUAT BAJU KURUNG
http://naninana.tripod.com OLEH naninana..........12.07.2004 e-mail saya : pdgjawa@hotmail.com

BLOUSE BANTAL BULAT KAIN LANGSIR ROYAL SCALLOP BAJU BUDAK BAJU KEBARUNG 01/02/05 leher-mata lalat- gambar confuse ckit. susah laaa

*************
BAJU KURUNG

D dan E Senang bukan? Apa-apanya. kiri dan kanan Pesak . Ambil baju yang siap.UKUR DALAM INCI ( " ) Cara saya senang aje.satu je CARA MENGUKUR . C.2 keping. jadi satu keping depan dan belakang Tangan . dan Ukur semuanya. B. potong.Kain dilipat 2.kiri 2 keping.. kanan 2 keping = 4 keping lah Leher . A B C D E Badan. .2 keping. .Inilah asas baju kurung. A.. kiri dan kanan Kekek.

3/4" kanan Lebihkan 1 1/2 " . payah lebih.2 " bawah Lebihkan 1" bawah dan 3/4" atas Lebihkan 3/4 " Lebihkan 3/4" Lebihkan 3/4" kiri dan 3/4" kanan Lebihkan 3/4" kiri dan 3/4" kanan Lebihkan 3/4" kiri dan 3/4" kanan ei Bulatkan elok-elok leher baju tu. LEBIHKAN UNTUK JAHITAN Lebihkan 3/4" kiri. kadang . ini 4 segi sama Ukur lebar pesak atas Ukur lebar pesak bawah BILA POTONG.41/2" eii .UKURAN ai.biar sama ukuran Ukur Labuh Baju.kadang depan labuh sikit dari belakang Ukur Panjang Tangan Ukur Lebar Tangan Atas (ukur depan aje(separuh)) Ukur lebar tangan bawah (separuh) Ukur kekek. tak ni . aii aii bi biii bi c di dii Ukur bahu (ai) dan bawah (aii) . ukur macam biasanya 4 3/4". luasanya sama aja. ngam2 atau kecikkan sikit dlm 2 mm Ukur labuh leher baju tu biasanya 4 .

Kemudian. Kemudian kain dilipat dua. dan juga tengah. mengikut ukuran labuh baju tadi A1 . untuk menandakan bahagian bahu kiri dan kanan.CARA MEMOTONG KAIN AI ialah labuh Baju (+ lebih utk jahitan)..ialah labuh baju. potong bahagian tangan . badan tu dilipat 4. untuk potong leher nanti. dan di gosok. A2 ialah bahu (Jangan lupa lebihan untuk jahitan) Ha. bila dibuka jadi satu bahagian badan. panjaaaaang sebab depan dan belakang sekali. potonglah. Dah tandakan dengan kapor..

Kita ambil Bahagian B untuk Tangan Ini lebih kain yang telah dipotong badan. potong ikut garisan tersebut. POTONG PESAK (4 keping) kita akan ambil Bahagian D untuk Pesak Cara saya mengukur pesak . buat garisan sambungkan tangan atas dan bawah. lipat dua. . campurkan 3/4" untuk lebihan jahitan. kalikan 2 (untuk depan belakang) .8 3/4 + 8 3/4 = 17 1/2 . dan ukur panjang tangan pula (bI) Potong Bahagian tangan. so. katakan 8". B untuk tangan. Ambil ukuran biii (tangan atas). B = 17 1/2 " Lipatkan B.

katakan pesak atas (di) ialah 2" dan pesak bawah (dii) ialah 4 ". supaya senang apabila hendak cantumkan semasa menjahit. dan potong kiri dan kanan pesak. dan 3/4" + 3/4" + 4" untuk pesak bawah Di gambar P1. tandakan depan dan belakang. kita akan lipat bahagian dx untuk dijadikan pesak Ukuran dx ialah 3/4" + 3/4" + 2" + 3/4" + 3/4" + 4" = 9 " Lipat dx sebanyak 9 inci . so. . satukan yang bertanda kapur. Jangan lupa tandakan dengan kapur di bahagian yang lurus. ukurkan di dan dii .OK. Potong Pesak (4 segi ) kemudian. apabila sambung untuk menjahit. Lebih mudah sepasang tandakan bahagian pesak bawah dan sepasang lagi ditandakan dipesak atas. Buat satu garisan lurus menyambungkan di dan dii. saya perlu lebihkan 3/4" setiap kiri kanan pesak. kiraan saya ialah 3/4" + 3/4" + 2" untuk pesak atas. potong garisan tersebut.

POTONG KEKEK Cari kain lebihan. kan dah suruh gosok. gunting pelan tersebut . jangan lupa lebihkan untuk jahitan 3/4" kiri dan 3/4" kanan. buatkan macam ni. lipat separuh. SELESAI DUA BAB.. MENGUKUR DAN MEMOTONG nak tunjuk cara mencantum semasa menjahit pulak. tapi. adalah bahagian tengahkan? potongkan sikit untuk tandakan bahagian leher. Contoh 3" ... potongkan kekek 4 segi. so. so. kena buat / tebuk leher dulu! PERSEDIAN NAK BUAT LEHER Ambil bahagian badan tadi. 3"+3/4"+3/4" = 4 1/2" ADUHHHH. tadi ukur leher? katakankan 5" Ambil kertas suratkhabar.

ambil satu kain lebih (perca). apa-apalah.Lepas tu. lekatkan dengan jarum peniti. atau jahit jelujur.. kemudian diterbalikkan. ambil kain badan tadi. potong kat badan tu. jelujur kasar pulak untuk jahit bunga/ mata lalat. potong betul2 ikut pelan tu. potong satu lagi sama macam Cantumkan leher pada badan dengan leher pada kain perca tadi. buka panjang dan lipat dua. kain perca jadi bahagian dalam badan. Letakkan pelan leher di tanda guntingan. . jahit jelujur halushalus sekeliling leher tu. guna pelan leher tu.

Jahit mata lalat nantilah.. CANTUM BADAN 1. biru dengan biru dan kemudian hijau dengan hijau . bahagian atas pesak dan bahagian bawah pesak... kalau tak tindih aje dengan mesin. Ambil satu kekek Cantumkan. tadi kita dah tanda dengan kapur.. atas dan atas. ambil yang kita tandakan tu (yang sama ye.okeylah tu bahagian leher. merah dengan merah. 2. Ambil sepasang pesak.

kemudian cantumkan tangan. Sekarang ini kita cantumkan kedua-dua bahagian pulak . pesak. kiri dan kanan. Buat kan kedua-dua belah. Badan sudah.Cantumkan pesak yang telah sambung dengan kekek tadi pada tangan mengikut biru dengan biru. kekek dan tangan sudah. depan dan belakang. hijau dengan hijau.

... atau kanan. dah boleh pakai dah.. kemudian. Jahit depan kiri dahulu. tapi. . DAPAT TAK BAJU KURUNG?????.... mana-manalah.. kemudian belakang kiri. kemudian jahitkan dengan jahit zigzag...cantumkan bahagian tengah badan dengan bahagian tengah tangan. asalkan sesual. belakang dulu.... leher belum siap. gosoklah bahagian bawah tangan dan badan.

Nota Baju Kurung Pesak Gantung Assalamualaikum. Kali ni saya akan beri nota baju kurung pesak gantung kerana ramai yang mencari nota ni. Saya harap anda semua berjaya membuat baju kurung pesak gantung daripada nota ni. Sila tinggalkan komen anda =) BAJU KURUNG PESAK GANTUNG Ukuran-ukuran Paras pinggang belakang Paras Punggung Labuh baju Lebar bahu Labuh tangan dari tengkuk Keliling pangkal lengan Keliling leher Keliling dada Keliling punggung Cara-cara merajah pola .

Badan 0-1 = Ukuran paras pinggang belakang dicampur 2cm 2-1 = Ukuran paras punggung 3-0 = Ukuran labuh baju dicampur 2cm 4-3/5-0 = 1/2 ukuran lebar bahu Lengan 6-0 = Ukuran labuh lengan ditolak ukuran 5-0 7-6 = 1/3 ukuran pangkal lengan dicampur 3cm atau mengikut suka Gariskan untuk mendapat 8 dan 9 Pesak atas 10-9 = 1/4 keliling dada dicampur 4. Bentukkan 10-14 Pesak bawah 15-2 = 1/4 keliling punggung dicampur 4.5cm atau mengikut suka.5 cm atau mengikut suka 12-11 = dinaikkan 3cm dari garis pinggang 13-12 = 4cm 14-13 = dinaikkan 2cm Sambungkan 14-12. Sambungkan 14-15 untuk mendapatkan 16. Leher .

Cantumkan pesak-pesak bawah pada kelim rusuk mengikut ira lurus. Kelim ditekan hala ke pesak..Cantumkan pesak-pesak atas pada kelim rusuk. 4. Lipat dan jahit kelepet-kelepet. 2. . .Cantumkan bahagian-bahagian ini pada badan baju.(seperti membuat leher baju kurung biasa) Cara menjahit baju kurung pesak gantung 1. Kelim ditekan hala ke bawah. bukan buat sekali je terus elok. Beginilah hasilnya. Kelim ditekan hala ke pesak. .Cantumkan pesak-pesak pada lengan baju. *** Selepas setiap cantuman hendaklah diseterikakan supaya lebih kemas. anda punya tak lawa? CUBA LAGI! jangan putus asa.Cantumkan pesak atas pada pesak bawah... . Ketepikan kertas-kertas pola setelah memindahkan tanda-tanda pola dari kertas ke fabrik. Jahit kemasan leher. Rujuk di sini untuk lubang leher. Cantumkan bahagian-bahagian baju: . teruskan usaha . 3.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful