Kerja Cyber Cafe 1

Dikarang Oleh Jacky . Hakcipta terpelihara. Kerja Cyber Cafe “im slim shady and im the real Shady , or you….” Bergema musik daripada pembesar suara di Pusat Internet di tempat dimana aku berkerja , waktu itu menunjukkan pada pukul 9:45 mlm , menandakan waktu berkerja aku semakin hampir tamat . Waktu itu tidak ramai pelangan yang datang , yang ada pun cuma 2 – 3 org remaja bawah 18thn yang berkeliaran mencari ketenangan di alam maya yang bergitu popular dengan ruang sembang seperti MIRC , ataupun sepertimana ruang sembang yang popular di internet . “AhhCiuuss!!!” tersentak kejutan daripada seorang budak yg bersin mungkin akibat kesejukan dibawa suhu 20 bawah selsius aircond . Sambil memerhati kearah jam tangan yang semakin dekat pukul 10mlm , aku meneruskan tugasku seperti biasa. Seperti sudah diarahkan, para pelangan mulai berhenti menatap skrin komputer dan berlakulah sistem pembayaran perkhidmatan yang telah diberikan . Bergitulah rutin harian sebagai seorang penjaga di sebuah Pusat Internet , Sebagaimana kebiasaannya. “apakah masa depan aku nanti , adakah aku akan menyara hidupku seperti ini” bicara aku sendirian sambil menutup dan mengunci pintu utama kerana aku akan bercuti selama 1 minggu , Sambil berkata dalam hati “apakah perubahan yg berlaku di kampung,tambahan sudah setahun tak balik” . “woi!! Awal tutup jacky?, kurang r lalu nn tuk” sapa kawanku yang melepak di sebelah kedai mamak . “ Ala biaselah sok aku nak balik Sarawak hahaha,aku tau kau xdpt balikkan” jawapku sambil mengeluarkan rokok sebatang. To be Continued

Kerja Cyber Cafe 2
1

Dikarang Oleh : heaven_eYe hakcipta Terpelihara

Cyber Cafe Tempat Kerjaku

"hurmm lama lagi flight saya." keluhan aku , selepas membayar rm50 sebagai ganjaran kepada Pak Uda kerana kesangupan menghantar aku ke Terminal Lapangan Terbang LCCT . Tapi awal sangat , bayangkan jadual penerbangan aku ialah pada pukul 11 pagi tapi waktu sekarang pukul 6.30 pagi . Nasib saya agak baik pada waktu itu keadaan di LCCT masih lengang dan tanpa berlengah aku terus ke arah MC D. masa itu aku belum sarapan lagi apatah lagi menunggu beberapa jam lagi untuk penerbangan ke Sibu . "yum... sedap gak burger nih" kataku sambil sebelah tangan aku memegang air mineral yang baru sahaja dibeli . Seperti 2

rutin harian seorang perokok selepas sahaja makan aku terus menyeluk saku yang menempatkan rokok aku. " aih mana rokok aku, tadi ada emm.. mesti tertinggal ni" luahku dengan perasaan geram . Terpaksalah aku ke kaunter yang menempatkan 2 wanita comel dengan selamber aku bersuara " ambik winston merah 18 satu kay" soalku kepada perempuan tersebut . "Tut tut " Bunyi msj daripada telefon bimbitku. "Dini nuan diatu"bicara msj yang berbahasa iban tersebut . Aku mengendahkan buat seketika kerana pandangan aku terpaku sejenak kepada beberapa Pramugari Air Asia melintas di hadapan ku ." Bang, semua rm5.80 " hilang dari khayalan seketika apabila gadis kaunter pembayaran menegur aku. Selepas membayar aku terus keluar dari situ . Sambil membuka kotak rokok aku fikiran aku asyik terbayangkan kampung halaman tidak sabar rasanya ingin cepat sampai harini 29/6 esok 30/6 perkahwinan kakak aku , macamana rupanya abg ipar aku. Sebaik selesai menghabiskan sebatang rokok waktu itu pukul 8.30 pagi , masih ada 3 jam lagi. "em.. lebih baik aku cari port tidur kejap" kataku , aku menuju ke arah tepi yang menempatkan kerusi panjang di bahagian LCCT dan terus membaringkan badan dan beg aku dijadikan bantal. " hai , balik mana?" sapa seorang gadis yang ku rasakan seperti orang Sabah . "ahh... kacau nak tidur, tapi xper gak comel gak awek ni , layan je lah" bicaraku sendiri didalam hati . "Balik Sarawak , tapi Flight awal lagi pukul 11 pagi" balasku . "Sa mau balik Sabah bah , sambut Kaamatan " bicara gadis itu . "ooooo orang sabah , Seorang ja? nama sa Heaven" balasku kembali sambil memerhatikan wajah ayu gadis Sabah itu . " Nama sa Alice " balas Gadis itu . Apa lagi tidurku pun tak jadi , kami rancak berbual tidakku sangka Alice bergitu peramah orangnya. Tidak ku sangka kami dah berbual berjam - jam lamanya.Waktu sekarang dah dekat 10.15 pagi , waktu sesuai untuk ku cek in masuk kerana dalam beberapa minit lagi adalah pernerbangan aku . " bah sa mau pergi sudah ni , emmm ko ada nombor handphone tak" soalku kepada Alice , aku tak nak perkenalan hanya di LCCT sahaja . "ada , 0138627282 bah kalo ko ada masa , call sa k" balas Alice dengan pernuh keayuan , sesiapa sahaja melihat muka Alice tentu akan jatuh cinta pandang pertama . " Ok , bha sa pergi bye , jumpa lagi" kataku . "Bye , Call sa k" kata Alice sambil memberi isyarat menyuruh telefon .

To Be Continued.....

3

Kerja Cyber Cafe 3

Dikarang Oleh : Heaven @ Jacky Hakcipta Terpelihara Kerja Cyber Cafe 3 (Just Arrived At Sibu Airport)

Berdiri: Heaven , achik , kakak aku (Seri) Duduk: Cath , Ndu , Sharon , Ramos

4

"Selamat Pagi" terkeluar suara dari seorang pramugari Air Asia . "Hem , Pagi ..Pulai gawai aku endun" jawap ku dalam bahasa Iban . Tersenyum seketika terbayangkan wajah Pramugari tersebut . "Cik, mana - mana boleh duduk tak?"keluar pertanyaan daripada aku dengan penuh keraguan , manakan tidak ini kali pertama aku menaiki Air Asia . "Boleh" jawap Pramugari tersebut yang rupa seiras dengan awek lama aku dulu iaitu Fasha Shada .

Tanpa berlengah aku terus duduk dan mengeluarkan buku yang baru sahaja diberi di Lapangan LCCT sebentar tadi . Dalam keasyikkan membaca tiba - tiba fikiran aku melayang jauh hingga ke rumah sewa aku di Seremban . "hemm, siapa yang jaga ikan emas " rugutku sendirian . "Sila pastikan semua peralatan .............." Khayalan aku hilang apabila gemaan di setiap ruangan penumpang dengan bunyi speaker arahan daripada krew - krew kabin Air Asia . Cantik juga Pramugari Air Asia seksi pula tu , itulah pandangan setiap lelaki apabila menaiki Air Asia . Lima minit kemudian Pesawat AK5610 akan berlepas ke SBW , kepenatan seharian menunggu di LCCT menyebabkan aku tertidur.

"Encik , Bangun dah sampai Sibu " sapa salah seorang pramugari tersebut. Bangunku sambil mengosok mata dan memandang ke kiri dan ke kanan , seorang pramugari sempat mencuri tumpuan ku. "Fuh! Seksinye nampak plak tu" bicaraku dalam hati . Mesti korang tau apa yang aku nampak. Kepenatan seharian dalam penjalanan mula tidak dirasakan apabila menlihat wajah kedua ibubapaku yang menunggu di luar balai ketibaan lapangan terbang Sibu. "Apoo nama nuan kurus mai diatu" soalan pertama daripada ibuku dalam bahasa Iban. "nadai , enda cukup belanja meh tuk" Balasku sambil memeluk kedua ibubapaku. "Aram jampat agik madik nuan kawin pagilak , ka berumban tuk" bagitau ayah ku . " Aram meh" balasku .

Setibanya aku dirumah di Sibu , aku ingin melenakan mata buat seketika tapi hati ku , fikiran ku asyik terkenangkan gadis yangku jumpa di LCCT pagi tadi. " Dedek, ambik hp aku ba atas TV diak" jeritku kepada adik ku ." ooOOOO ambik kendirik ah" balas adik ku dengar Suara yang agak kasar sikit. Dengan malasnya aku berjalan tetapi kerana Gadis yang bernama "Alice" aku sangup berkorban , dengan cepat ku mencuba call nombor yang diberi . "tuttttttt tutttttt"ah, hampa sekali tidak dijawap. Dengan rasa yang teramat hampa sekali aku terus menghantar msj kepada kawan rapatku iaitu Ramos ." Pok , dini kitak, aku dah datai Sibu . Kituk ngirup kitai lama nda bertemu" Sms yang ku hantar kepada kawanku. Jam pula menunjukkan pada tepat pukul 7.30 petang. "Brommmm brommmm , Oii ebi tuk kami ka gabas bubu kitak" jerit gurauan daripada kawanku dan aku mengenai suara itu. " o Ramos , niki " pelawaku naik ke rumah. Teringat kisah kawan aku iaitu Ramos semasa ponteng sekolah dahulu. "Ngirup kitai sampai pagi , pasang lagu Poco - poco diak ka bertanda tuk" soal ramos meminta memainkan lagu Poco - poco . wah, lagu Poco - poco yang popular Tahun ini dulu Aselehe. hahhaa.. . 5

"ebi, Bisi orang call " Jerit adikku dari arah dapur. Siapa yang call aku . "Hello Siapa ni"? Soal aku. "ala awak ni nda kenal sa lagi , sumandak tamparuli bah ni , maaf tadi hp off Charge Bateri . " suara Alice . wah.. merdu dan lunak betul suaramu . " oh , tidak apa . buat apa sekarang dah sampai Tamparuli?" soalku kembali. "bah sudah"jawapnya. "Ok , lah nanti Jam 1pagi i call Alice k.boleh?" tertiba soalan bergitu terkeluar dari suaraku , atau mungkin aku dah pening sikit . "bah bulih bah kalau ko. ok lah bye" . Alice Call aku , mcm tak percaya pula ada Sumandak sangup call aku.. " Hoi dah cukup berangan ebie, sengapa nuan tuk, ngirup kitai .kapak kiruh ke indu" Jerit kawanku dari ruang tamu . To be continued....

Kerja CC Part 4 : SMS

HakCipta Terpelihara Hasil Karya : HeaVen eYe / J J J "akaidai... Pedis mai kepala!!! " tu lah sapa suruh minum banyak semalam , marahku sendiri .. hinga tak perasan pula dah pukul 11pagi . Mana tak nyer semalam minum bukan main banyak , Ngirup Tuak , langkau putih tabas perut babi campur enggau nenas , perhhhh~ yamai y. Ku gagahi jua bangun mandi pada masa yang sama juga kepalaku terasa amat sakit . Selesai mandi ku terus ke dapur untuk minum tekak terasa amat kering sekali . "bendar amai nn ngirup kemarik yau bertanda kitak ney" sapa emak aku dari belakang . Tanpa mengendahkan sapaan emak aku, aku terus mencari handset . " Mak bisi meda talipaun aku ?" tanya ku . " Din ba baruh katil" jawap mak aku. Terusku ambik telefon bimbit , alamak banyaknyer misscall dan sms . Ku buka SMS erk , dari Sumandak sabah yang ku jumpa di terminal LCCT lah , ku baca sms "bha mana ko , lama sa tunggu sms dari ko .sa call pun nda jawap yalah ko hinsum mana boleh kawan sama sa kan..." bunyi sms tersebut . Aku pun terus membalas sms " Sori bha , sa nda sengaja . mabuk sa semalam aramaiti banyak sangat" . 6

"makai agik umbas sms sms " tegur mak aku. Wah... banyak nyer lauk.. ada kasam babi , kasam ensabi , daun cangkuk dan lain lain . Apalagi aku terus makan siap dua pingan sekali wawawa.. sedap oooOO .. tiba - tiba ayahku menlontarkan persoalan " Sapa indu ari sabah call nuan kemari maia aku yaut ia madah kaban nuan?" soalan dari ayahku . Erkk... habislah.. camner aku nak jawap. "oo kaban aku nyak apai , indu dara menua Sabah bajik umbas ia gak" balasku dengan selumber yaya je.. cepat - cepat aku menghabiskan makanan kalau tak emm alamatnye sepuluh soalan nak kena aku jawap. Kenyangnyer.. terusku buka TV baring sambil menahan kekenyangan tahap level 10 Dragon Ball . em... rase cam nak Sms je dengan Sumandak tu.. "I alice ko dah makan sudah? " sms sent . "tutuututu" bunyi sms dan terusku buka "dah , ermm bolih sa tanya kamu satu soalan? ko ada Gf ke?" soalan cepu emas . Apa aku nak balas .... jap fikir dulu aku ader ke x GF.. rase2 nye belum ada lagi kot.... "sa nda ada gf.. muka nda hisum bha" balasku sms . Sms kami berlanjutan hingga ke petang , macam macam soalan ditanya. "ooooooiiiiiiiiiiiii EBIiiiiii ni nuan?Ngintik kitai aram" Jerit kawan aku dari luar. "oi tuk aku" balasku. Alamak kacau betulah ajak mancing pula.. em... ok lah .. Kami pun pergi memancing di anak sungai... aderke ikan ? hahaa...Best juga mancing kat sini lama dah tak jenguk tempat ni.. "ni indu iban bebajik ditu?" tanya ku kepada Ramos kawan sekolah ku dulu . "nadai temu tuju diatu.. dah kawin mangang" jwp ramos kembali. em... To be Continue

Kerja CC Part 5 : Habis Gawai

Dikarang olih : Jacky Juing Jonathan Hakcipta Terpelihara. Tinggal dua hari lagi aku dirumah panjang ,cuti aku dah nak habis lusa kena balik K.L em... malas pula nak balik sana.. sini best. yerlah kampung sendiri. "semua utai udah simpan aku tadi , sikda lauk kasam nuan" mak saya berkata. "auk meh indai , cukup nyak nyakung bala kaban aku ba din , tuak mai 3 butul auk" balasku. Sambil baring di kerusi panjang aku membelek handsetku "kenapa dia tak SMS aku?" keluhku sendiri . Mungkin dia masih sibuk rasanya ,tinggal dua hari lagi aku disini masani aku habiskan untuk borak borak dengan keluarga aku. 7

. "ebie, ngulam kak nuan?,ngulam buah timun kitai" kakakku mencadangkan idea. "tau gak, aku lama nda ngulam beri pedas - pedas " jawapku. Aku pun terus Call kawan kawanku mengajak mereka join sekali. "ebie sapa indu kok apai lebuh maia kitai makai kemarik?" soal kakakku sambil memotong timun . "erk .. ooo indu sabah temu aku ba LCCT , semina kabannya" jawapku terputus - putus . "Girlfriend ianyak!!" jerit adik perempuanku . Ciss menyibuk je dia ni. "aram kitai bertanda , aram...." bunyi telefon bimbitku . Lantas aku berlari ke ruang tamu mendapatkan telefon bimbitku . "heloo bha napa ko nda sms sa. sa balik KL lusa ni " suara daripada Alice . "uiina sa ada sms ko bah , ko nda reply " balasku kembali dengan menafikan . Perbualan kami dekat 30minit lama . Patutlah dia tak SMS aku , Sms yang aku hantar pending je sebab tak ada Kerdit hehehe...gelakku sendiri. Fikirkan balik dia balik lusa tak kan kebetulan pula. "oiii ebie aram ngulam dah siap gaga aku " jerit kakak aku dari dapur . "au au " balasku. . Pagi yang mengharukan , pagi ini flight aku akan bertolak pukul 11pagi dari SBW ke KL . Semua telah bersiap untuk menghantar aku ke Lapangan terbang Sibu . Selesai barang dipungah masuk ke kereta kami pun bertolak , dalam masa tidak kurang 20minit kami pun sampai di Lapangan Terbang Sibu . " nuan anang maio macam ba menua orang , kerja berbadas anang ngaga ulah nda menuku din" nasihat daripada ayahku. "au meh apai " jawapku . kami semua berpelukan . Aku pun melambai tangan ke arah keluargaku berat rasa nak meninggalkan tapi apakah dayaku . . Mencari tempat duduk di dalam kapal terbang tidaklah memeningkan jika anda menaiki Mas Airlines Kerana tempat duduk memang telah disediakan mengikut di ticket anda. Tempat duduk ku kali ini di tepi tingkap , Ku memandang ke luar terharu rasanya . Sambil menyandarkan badang di Kerusi Sofa empuk aku memandang Pramugari Mas Airline dengan senyuman yang menawan. hahaha .. haritu naik Air Asia harini naik Mas Airline wah.. comel - comel berlaka Pramugari. Dulu cita - citaku nak jadi Pramugara tapi belum sampai lagi . "Penerbangan akan bertolak dalam 15minit lagi , para penumpang sila pakaikan tali pinggang keselamatan anda" suara dari speaker pesawat. Seperti kebiasaan aku, bila dah kat dalam kapal terbang aku tidur , penerbangan mengambil masa 1 jam 45minit untuk sampai ke KLIA . . To be Continue

Kerja CC Part 6 : ungkapan cinta
Hakcipta Terpelihara: HeavEn_eYe : JJJ Kerja CC Part 6 : ungkapan cinta Setibanya di lapangan terbang KLIA aku masih lagi terpinga - pinga dengan keadaan yang dipenuhi memori indah tatkala di Sarawak. Berasa berat hendak meningalkan kampung halaman , tapi apakah dayaku. Mencari Ilmu untuk Masa depan adalah diperlukan dahulu. "tutt tuttt tutt " sms berbunyi . Ku buka dan baca " sa sudah sampai dah.. tengah tunggu beg ja 8

ni , ko dimana" . Lalu ku membalas " Sa sudah setengah jam sampai, kat luar kk " . Keriangan dihati tidak dapat diungkapkan lagi , setelah berpisah pada jarak , waktu . Perjumpaan dahulu di KLIA juga mengamit rasa yang lain sekali ku rasa, masa itu waktu berkenalan tidaklah sampai 2-3jam... tapi ... emm... memang cinta itu indah sekali jika dihayati. "jacky!"jeritan kedengaran dari arah belakangku. wah, comel dan cantik apa komen saudara saudari yang membaca blog ini. Ia bukan imanginasi semata-mata , tapi telah dilalui oleh insan seperti ku.. " ko dah makan, sa laparni" tanya ku kepada Alice. "belum jum gi makan kejap nanti ambik teksi" Balasnya. Kami berdua pun menjalan mencari restoran makanan segera Mc.D di Sekitar KLIA. Kami hanya memilih untuk membungkus makanan disebabkan tiada tempat duduk. Sambil berjalan aku asyik berfikir "bilalah i nak bagitau yang sememangnya aku telah jatuh hati dekatnya... tapi aku xtau mcamana nak mulakan" fikirku sejenak . "jom makan kat sana sambil tunggu teksi " kata Alice . aku pun ikut saja.. Sambil makan Burger yang di beli tadi aku curi2 pandang ke arah wajah Alice, em ... membuatkan hatiku semakin berdebar-debar bilakan masa yang sesuai untukku menyampaikan hasrat yang telah lama tersimpan di lubuk hati ini. Akhir nya aku mengambil keputusan untuk meluahkan sekarang , ya Sekarang! juga aku akan meluahkan ungkapan "i love u" , tiga perkataan yang cukup Keramat sekali. "Alice.. em.. i ...i .... iii ...." kataku sambil tersangkut2 . "i apa?" balas Alice. "em... ii ii em xpala lah lupa sudah hehehe tu teksi sudah datang" jawapku .. ah.. kenapa begitu sukar sekali untuk meluahkan cinta. Kami masuk ke dalam Teksi .. ku tatap wajah Alice yang kepenatan.. sambil tertidur dan bersandar di bahu saya..

To Be Continued...

Kerja CC Part 7: Sham
Dikarang olih: JJJ @ HeaVen_eYE Hakcipta terpelihara. Pada tepat pukul 7 petang kami tiba di destinasi Iaitu Serdang , Selangor . "Alice , bangun dah sampai bah ni" bisik ku sambil memgerakkan Alice yang sedang lena tidur di bahuku. Selesai membayar tambang sebanyak rm70 dari KLIA ke Serdang , Selangor kami terus berjalan ke arah Restoran Kassim untuk menikmati makanan kerana kepenatan seharian. 9

"Lepas makan ni ko pegi mana?" soal ku kepada Alice . "Kejap , i dah janji dengan kawan i bah. pukul 8pm dia sampai sini ambik sa" balas nya sambil sms. Nampaknya aku kena lah berpisah lagi dengan dia.. tapi tak apa lain hari boleh jumpa lagi. "Ko pula?" tanya Alice . "sa pula kena ambik bas , dalam 15minit baru sampai rumah" jawapku sambil mengacau milo ais. Agaknya apakah pandangan Alice terhadapku, haritu xsempat pula menyatakan 3 ayat keramat , xkan nak try kat kedai mamak ni ucapkan ungkapan I Love You . fuh~ susahnya. Adakah dia sepertiku jua ?, menyimpan hasrat yang sama?. semua itu persoalan yang belum dijawap. "er.... ko ada bf?" tanyaku sambil segan - segan . "napa ko tanya?, ko mau jadi BF sa kah?" balasnya dengan selamber yaya.. Erk hampir tertelan tulang ayam yang aku nikmati sebentar tadi apabila mendengar jawapan seperti itu. "nda lah manatau , skrang sa tgh dating sama ko di kedai mamak ni, takut - takut bf ko nampak bah" balas ku sambil kebingungan samada jawapan aku ni betul atau tak. "ahhhhhh kenyangnye...." rasa macam tak nak bangun je dari kerusi. Sambil memandang Alice yang sentiasa sibuk SMS , entah dengan sapa dia SMS . Tiba - tiba "i Alice lama sudah ko tungu saya" sapa seorang lelaki berjaket hitam . ahhhhh ini lah yang membuatkan aku terasa tercabar. "nda lah lama sangat "jawap Alice dengan manja ke arah lelaki yang tidak ku kenali itu. "kenalkan kawan sa Jacky yang sa sms sama ko dulu tu bha.. yang jumpa di LCCT" bagitau Alice. Lelaki itu memperkenalkan dirinya Sham . Selesai Bersalaman kami berborak. Tapi diaorang macam tak nampak aku je time borak. HUh~ . "bha dah lewatni" Sham berkata . "Ko nda balik lagi"sapa Sham sekali lagi ke arah aku. Cis macam menghalau ja dia nih. aku lepang kang~ baru tau. "sa dengan Sham nak balik, Sham antar sa balik nanti2 mlm sikit sa sms ko k" beritahu Alice kepadaku. "Ok xperlah kalau i penat mana tau tertidur". Selesai membayar Makanan Alice Dengan Sham pun bertolak dengan Kereta Camrynya. "ahhh menunjuklah tu. mentang aku jalan kaki je." marahku sendirian. TO BE CONTINIUED............

10

Kerja CC Part 8 ::
Hasil Karya : Jacky J J @ Heaven_eYe HakCipta Terpelihara "tok tok tok " em kenapa x ada orang je ni? mana member rumah aku ni? hampeh betul ada ke xder. "kejappp Kejappp , sapa tu" Aper punye kawan suara aku pun xkenal , ni mesti buat projek kat rumah , mentang - mentang aku tak ada. "akulah hitrik roshan , farid kamil , dll" gurau ku . "ceh perasan nak mampus konon " balas kawanku . Ko balik apsal x bagitau? kalau ko bagi tau awal - awal boleh lah i belikan makanan . Yerlah tu makanan ape.. ko apsal lambat bukan pintu ni mesti ada benda sebalik pintu nih. "ko ade bawa Kasam janik ke? " soal Eric . Kejap lah aku penat ni , dahlah awek tadi melepas . Aku terus ke dapur meletakkan barang yang dibawa dari Sarawak dan terus menuju ke bilik merebahkan diri di atas katil ku.. "ahhh sedapnye baring.. penat betul harini " apalah si Alice buat sekarang dgn si Sham , Cis potong trip langsung . Aku terus mencapai Hp dan Terus SMS Alice . " i sa sudah sampai rumah , ko dimana sekarang?"taipku . "Oiiii Jacky ko lapar x , aku lapar ni nak masak apa mlm ni" jerit Eric dari arah dapur. Ah... mengangu je , bile aku nak senang ada je ganguan huh~ . "Ko masaklah apa-apa " balasku. Kenapa ALice tak balas - balas SMS i ni, ni yang malas ni. Malas untuk memikirkan lagi , i terus ke ruang tamu On kan TV , layan TV lagi best. TV pun xbestlah pula... emm... ahak.. Ada VCD 7 Perhentian ha.. best juga citer ni... To Be Continue.....

11

SEGALA PENCETAKAN , PENJUALAN ADALAH TIDAK DIBENARKAN TANPA MEMINTA KEBENARAN DARIPADA JACKY JUING JONATHAN . SILA LAYARI SAMBUNGAN BERIKUTNYA DI

HTTP://BUNGAIPENGRINDU.BLOGSPOT.COM Dan lawati http://kedaionline.ecrater.com utk mendapatkan pelbagai ebook bermula dari $1 dan RM2 .

12

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful