Solok Lada

umifeeza@myresipi.com

Sedap dimakan dengan nasi kerabu.
Created on : 06-09-2008 Print E-mail kepada kawan Tulis Laporan

591Share
Bahan-bahan ( 5-8 biji -bergantung saiz cili )
      
5-8 biji cili hijau 3-4 ekor ikan kembung- rebus ambil isinya 1/2 cawan kelapa parut putih 3-4 biji bawang merah 1 sudu teh lada hitam 1 cawan santan Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara
1. Cili hijau dibelah tengah dan rendam dalam air. 2. Tumbuk lada hitam,isi ikan dan bawang merah bersama kelapa parut putih. Tapi jangan terlalu lumat. 3. Perasakan dengan garam dan gula. 4. Ambil cili yang telah di belah tadi dan sumbatkan bahan yang telah ditumbuk ke dalam cili. Buat hingga habis. 5. Susunkan cili yang telah disumbat tadi ke dalam periuk dan tuangkan santan. Rebus hingga cili agak layu. 6. Angkat dan bolehlah dihidangkan

Bahan2nya:     6 cili hijau/lada solok secawan kelapa parut muda 1 ekor ikan kembong/2 ekor ikan sardin 4 ulas bawang merah/1 labu bawang merah India

Kalau tumbang isinya akan hancur). Sesuaikan rasa dengan garam dan gula. Tekan2kan biar padat. 6. Tumbuk lagi. Kemudian dalam lesung yang sama. 5. Masukkan sedikit santan pekat untuk tujuan merebus. tumbuk isi ikan. Tuang santan pekat ke dalam periuk secara perlahan-perlahan. Pastikan tidak mengenai isi solok tersebut. 5. Tumbuk lada hitam. Kemudian rendam seketika dalam air cuka. 3. 8. 2.. Sumbatkan inti solok ke dalam cili yang dibelah sehingga penuh.   1 ulas bawang putih setengah inci halia lada hitam 7 . Bila dah siap semua. Cili hijau dibelah tengah dan dibuang bijinya ( hati2 supaya tidak terkopek di pangkal dan di hujung cili) 2.*tak payah direbus/panggang ikan. Bila dah kering santannya bolehlah diangkat dan dihidangkan. Sumbatkan bahan2 yang dah siap ditumbuk ke dalam cili. bawang putih dan halia. 7. Buat sampai habis. Bahan-bahannya 20 biji lada hijau kelantan/cili hijau/cili merah 4 ekor ikan kembung~dibakar dan diambil isinya 2 biji kelapa ~ 1 biji kelapa untuk inti solok. Kupas isi ikan mentah2. buang biji dan urat tengahnya. Campurkan kelapa dan isi ikan. Cili di belah tengah.8 biji Cara buat: 1. 1 biji untuk santan pekat( 2 cawan ) 6 ulas bawang merah 1 ulas bawang putih sejemput lada hitam Garam secukup rasa 1 sudu teh gula Cara membuatnya 1. 4. Masak dengan menggunakan api yang sederhana pada mulanya dan kemudian kecilkan api bila solok lada dah hampir2 'sekhing'(masak sepenuhnya). . kelapa. bawang merah. 6... Tumbuk lada hitam. nanti hilang rasa manisnya * 3. 5. susunkan dalam periuk. Pastikan inti solok di bahagian atas (jangan kasi tumbang. Tutupkan periuk dan dimasak di atas api yang sederhana. 9. garam dan gula sehingga sebati semua bahan~ sudah jadi inti solok 4. Sedia untuk dihidangkan. susun cili solok itu di dalam periuk. 7. bawang putih dan bawang merah sehingga lumat.

Buangkan semua biji yang ada di dalam perut cili (boleh korek2 dengan mata pisau ye). Potong sedikit kulit cili dibahagian tangkainya supaya bahagian bijinya boleh dibuang.. sesuai untuk budak2 sebab tak pedas. Cuci bersih dengan air paip. Angkat & hidangkan. .Solok Lada / Sarok Lada Resepi : MaDiHaA & Mum Bahan2 Lada solok atau lada hijau secukupnya (pilih yang besar2 & lesuh2 kalau boleh jangan pilih lada/cili yang bengkok!) 1 kg ikan kembong / ikan selayang (ambil isinya saja) 1/2 biji kelapa parut saiz besar ~ kalau kecik letak je sebiji (guna kelapa yang agak muda yg berkulit hijau yer) 8 ulas bawang merah garam secukup rasa sedikit gula Cara2 menyediakan 1. Kemudian tumbuk pula isi ikan hingga halus. Jika tak cukup cili. Sumbat isi ikan ke dalam perut cili hingga penuh. Tumbuk bawang merah hingga halus.. Sediakan cilinya dulu. Buat sehingga habis. Buat sehingga habis & toskan cili. Gaul dengan kelapa parut muda dengan menambah garam & sedikit gula. 2. Kukus sehingga solok masak lebih kurang 15 minit. Tumbuk lagi campuran ini sekadar sebati (tak perlu sampai kelapa hancur.. (masa ni dah boleh panaskan kukusan). Belah memanjang cili (jangan putus & jangan sampai terbelah dua!). Sediakan isinya pula. 4. tumbuk gitu2 je). Cuci bersih cili & toskan. boleh buat bulat2 macam vadei tu. Susun dalam periuk kukusan. 3.

Jangan lupa tumbuk bersama dengan garam dan sedikit gula. . sedikit halia. tumbuk bersama bawang kecil (1-2 labu je).Selepas itu masukkan bahan yang ditumbuk tadi ke dalam perut lada hijau.Taburkan sedikit garam.Bila dah agak kering.Apabila semua sudah siap. gula secukup rasa dan ikan mentah yang telah dibuang tulang tadi.8 biji lada hijau besar @ lada hijau (Thai) . Untuk buat isi solok ni .Rebus sekejap dengan api sederhana. Ianya perlu ditumbuk biar sebati. Mungkin ramai dah kenal. Ini adalah petola ular. Tie korek isinya dan buang.kemudian buangkan semua biji lada berkenaan. kelapa parut. .masukkan kesemua lada tersebut dalam periuk dan dimasukkan secawan santan cair.1 sudu kecil garam . dan akhir sekali masukkan kelapa parut putih. dah boleh makan. .3 ekor ikan kembung/selayang mentah diambil isinya .1 cawan santan cair Cara membuatnya: .segenggam kelapa parut/mesin yang berwarna putih . Susun comel2 dalam periuk. Makanlah dengan nasi panas. Rasalah supaya dapat pastikan rasanya seimbang.Ambil bawang merah tumbuk sampai hancur. Bila dah empuk petola tu. Guna api yang perlahan.Lada dibasuh dan dibelah tengah jangan terputus.) . lada hitam 6-7 biji dan jika hendak lebih pedas bubuhlah lada kecik. bolehlah diangkat dan dihidangkan. ambil isi ikan mentah (kembung pun boleh). kemudian masukkan garam. bubuh santan sederhana pekat..4 ulas bawang merah ..Solok Lada: . Kemudian sumbat campuran isi ikan tu ke dalam petola yang dipotong2 tu. Memang berselera tu… hubby Tie suka (biasalah masakan kelantan.hehe….1 sudu kecil gula .

Nanti. Ada sedikit kuah santan tu. lebih pedas menyengit!! . Tapi hubby Tie suka yang berkuah. Nak kena cari lada tu. Lada solok tak sama. Tie ajar cara buat solok lada pulak. Ada orang kukus je.Inilah rupanya bila masak.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful