P. 1
Layakkah Kita Digelar Saudara

Layakkah Kita Digelar Saudara

|Views: 4|Likes:

More info:

Published by: Mrchip Muhammad Faiz Nasir on Apr 18, 2012
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

11/04/2013

pdf

text

original

LAYAKKAH KITA DIGELAR SAUDARA?????!!!.. "Umi!!!!" Khalid menjerit nyaring.

Sebaris rumah baru sahaja dihancurkan oleh jentolak di hadapan matanya. Khalid yang bersembunyi di sebalik batu-batu yang ada hampir sahaja menjerit ketakutan, mujur suaranya itu tersekat di kerongkong sehinggalah tentera-tentera kejam itu berlalu pergi... Jika tidak, entahkan hidup entahkan tidak lagi dirinya di muka bumi ini. "Umi!!!" Khalid menjerit lagi. Kanak-kanak berusia 6 tahun itu berlari-lari di atas serpihan batu-bata,t erpaksa memungkinkan bahawa ibunya ada di situ... Cuaca yang panas terik tidak memberhentikan kakinya daripada terus melangkah, berlari ke segenap penjuru mencari insan yang paling dikasihinya. "Khalid.. Khalid anak umi..." Suara lembut itu membuatkan kepala Khalid menoleh ke arah sisinya. Wajahnya yang dibasahi peluh tersenyum senang melihat kehadiran Nur Laili, satu-satunya ahli keluarganya yang masih hidup pada saat itu. Khalid berlari ke arah Nur Laili, Nur Laili mendakapnya senang... "Umi, Khalid ingat umi dah tinggalkan Khalid macam abi..." *** "Khalid... Mari cepat pergi ke masjid, sekejap lagi azan ni!" Kedengaran suara Salman Al-Farisi memanggil dari luar rumah. Khalid yang baru sahaja keluar dari bilik air terkedek-kedek lari mendapatkan bapanya. "Umi, Khalid pergi dulu..." ucapnya seraya melangkah pergi... "Abi, kenapa kita kena solat di masjid?. Umi tak pergi masjid pun abi..." Khalid bertanya. Matanya yang bening memandang tepat ke dalam anak mata Salman Al-Farisi. Salman Al-Farisi menarik nafas panjang. "Kita kan orang Islam sayang, kita lelaki, lelaki kuat, jadi kena solat di masjid. Umi tak apa solat di rumah. Lagipun, bila ramai-ramai orang Islam berkumpul di masjid, orang kafir pun akan gerun, nampaklah orang Islam ni bersatu, bila bersatu, kita akankuat kan sayang?" Salman Al-Farisi cuba menerangkan seringkas mungkin buat kanak-kanak berusia 6 tahun itu. "Tapi abi...." "Kenapa Khalid?" "Kenapa dulu masjid kosong saja, sekarang ni baru nampak penuh... Bukankah sekarang ni banyak tentera, kat setiap penjuru ada tentera, dulu tak ada tentera kenapa orang tak sibuk ke masjid?" Penuh ketulusan suara itu bertanya.

Tangannya yang memimpin tangan Khalid digenggam seerat mungkin...." "Abi. Kelima-limanya adalah lelaki dan 4 orang daripadanya telah pun syahid di jalan Allah.. Dia seorang panglima perang yang hebat. Anak-anaknya semua berjumlah 5 orang.. Allah bagi nikmat banyak sangat. Khalid hidup susah. Khalid menangis semahunya di bahu abi tercinta.. Khalid tak mahu lawan cakap Allah!" Khalid bersemangat. Satu-satunya anak yang masih tinggal untuk bersama-samanya berjuang di jalan Allah. tak mahu dengar cakap abi. Matanya tertancap. Salman Al-Farisi mendukung tubuh kecil Khalid dan melangkah gagah menuju ke masjid yang berada beberapa langkah lagi di hadapannya. bila dah susah baru semua tahu betapa pentingnya sesuatu arahan Allah. Salman AlFarisi memandang Khalid di sisi yang ketakutan. Tapi manusia tak mahu bersyukur malah manusia tak nak dengar cakap Allah. Bagaimanakah cara terbaik untuknya menerangkan keadaan ummah pada masa kini kepada kanak-kanak sekecil Khalid. Lamunan Salman Al-Farisi terhenti... baru Khalid rasa betapa bermaknanya kesenangan yang lalu kan?" Angguk. Tibatiba satu hari semua tu abi ambil balik . dan tentera-tentera kejam itu pun pergi meninggalkan mayat-mayat bergelimpangan di dalam masjid. Mustahil arahan daripadaNya itu sia-sia.. dia tak pernah gentar dalam mempertahankan agama Islam bahkan dia rela mati di jalan Allah". melihat objek-objek yang bergerak di hadapannya. Kelihatan beberapa orang tentera berlegar-legar dengan senapang di sisi.. Allah. Dulu. "Ya sayang." Khalid mula menyorok di belakang Salman Al-Farisi. Biarpun perit. Terlalu perit kenangan yang lalu itu untuk dikenang. Kalau Khalid dapat apa yang Khalid nak.. Khalid terpaku melihat beberapa baris jemaah yang telah pun rebah ke bumi akibat ditembak ketika sedang bersolat.. tapi Khalid degil. namun Salman Al-Farisi tetap bersyukur kerana mempunyai anak-anak yang bergelar mujahid fi sabilillah! "Abi. Sebentar sahaja.. . "Macam abang-abang?" Khalid bertanya lagi.Salman Al-Farisi termenung jauh.. lindungilah anak yang tidak berdosa ini. *** Pom! Pom! Bunyi ledakan peluru membantutkan konsentrasi seluruh jemaah yang sedang bersolat. Khalid kena jadi macam Khalid Al-Walid. Sekarang ni. "Khalid.. "Macam tu jugalah keadaan sekarang ni. Bersemangat Salman Al-Farisi memberi kekuatan buat si anak kecil itu.

"Ya sayang. kan umi?" Nur Laili terdiam. "Ya sayang. Penuh kasih. Dan. mereka beri duit. Khalid mundar-mandir. Kepetahan Khalid membuatkan jiwanya bergelora. makanan.. "Kenapa negara Islam yang lain tak bantu kita?" Nur Laili terdiam.. Di mindanya tergambar wajah abi tercinta. "Ya. Khalid memanggil.Khalid mula tidak keruan." Perlahan." Tangan yang mampu menggoncang dunia itu mengusap lembut kepala Khalid. Satu persatu wajah para syuhada' yang berada di lantai masjid di tatapnya.. "Abi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" Khalid meraung. Wajah insan yang amat disayanginya berada di situ.. adakah kami berada dalam ingatan saudara-saudara kami yang sedang hidup dalam kesenangan sekarang???.. "Abi.." "Tapi umi.." Khalid bersuara dalam sendunya yang masih berbaki.... *** "Umi." .... Khalid nak senjata! Khalid nak lawan tentera-tentera yang zalim tu!" Nur Laili tersentak sekali lagi.. melarat tanpa insan bergelar ayah di sisi..." Pandangan Khalid mulai kelam dan Khalid rebah di situ. Ya Allah." Khalid memanggil lagi. Nur Laili yang asyik mengelamun tersentak.. kengerian peperangan. Kepala Salman Al-Farisi berlubang ditembusi peluru.. Orang Islam semua bersaudara.Mengerikan. "Siapa?" "Semua orang Islam.. "Mereka bantu sayang. Kenapa tinggalkan Khalid. terpegun dengan pertanyaan si anak kecil yang dimatangkan dengan kesusahan hidup.. "Umi.. "Umi. Darah yang berwarna merah pekat mengalir membasahi separuh mukanya." "Adakah mereka mendoakan kita?"..

" ''Oh Allah. Orang Islam semua bersaudara. membisu tanpa memberi bantuan....." "Ya sayang. "Umi. "Umi. kan umi?". seharusnya mereka berperang dengan tentera sahaja. "Siapa?" "Semua orang Islam. "Umi."Tidak malukah mereka apabila ditanya di Padang Mahsyar nanti apa yang mereka telah lakukan untuk saudara mereka yang berada dalam kesusahan seperti kita?". Tidakkah mereka tahu keadaan saudara mereka ketika ini....." "Ya nak." Nur Laili mengucup penuh kasih dahi anak kecil itu. terlalu kejam buat dirinya. dia tidak tahu mengapa mereka digelar pengganas.. Khalid tidak seharusnya merasai suasana seperti ini. bukan orang awam macam kita. "Siapa?" "Semua orang Islam. Masihkah kami layak bergelar saudara???''. Setitik demi setitik. air mata ini bakal menjadi saksi buat saudara-saudara kita yang diam.. Orang Islam semua bersaudara... Abi pernah kata kalau perang." "Apa yang telah mereka lakukan untuk kita?". "Umi... . Mungkinkah faktor media massa atau apa?.. kan umi?" Ayat yang sama diulang-ulang oleh anak kecil itu. Khalid yang selesa berada dalam pelukan seorang wanita bergelar umi menggenggam erat tangan wanita solehah itu. di padang Mahsyar nanti.. "Umi tidak tahu sayang. Mata Nur Laili mula digenangi air. Betulkah umi?" "Ya sayang... "Kenapa umi menangis?" Khalid yang merasa titisan air mata jatuh ke atas kepalanya lantas bangun dan mengelap air mata itu." "Jadi mengapa kita digelar pengganas umi?" Nur Laili tidak mampu lagi menahan air matanya daripada tumpah. kan umi?" Diam... Itu semua dia tidak kisah tapi mengapa ada juga segelintir umat Islam yang mengatakan mereka pengganas?.

.." Tentera-tentera kejam itu mara menghampiri Khalid... dan.... Khalid terperanjat. Tangannya yang kecil menggoncang-goncang tubuh Nur Laili yang kaku.. siapa lagi yang akan menerangi malam Khalid. Kita dapat jumpa abi dan abang-abang nanti.... tepat menembusi kepala Khali. Khalid memandang dengan perasaan amarah kerana maruah dia dan keluarganya telah dirobekrobek. Allahu akbar!!" Khalid bangun dan melontar batu itu ke arah tentera yang hampir dengannya.com . tangannya merah dibasahi darah umi tercinta." Dan mata Khalid terpejam jua. Khalid rebah di samping uminya. "Umi.... Khalid menangis. Sekejap sahaja. Serentak dengan itu juga bunyi ledakan peluru kedengaran lagi.. untuk selamanya. Ini merupakan kali kedua insan kesayangannya rebah di hadapan matanya. Batu di sebelahnya di genggam kemas. Senapang diacukan ke kepala kanak-kanak kecil itu. Dia tidak lagi gentar. Ledakan peluru itu tepat mengenai dada Nur Laili.Angguk..Artikel iluvislam. Pom!!!. "Umi. "Aku mahu jadi seperti Khalid Al-Walid. .

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->