Amalan Ketika Mengandung

Sewaktu mengandung, sebaik-baiknya kita membaca surah-surah di dalam Al-Quran untuk dijadikan amalan harian. Ia juga baik diamalkan sewaktu membesarkan anak-anak. 1. Surah Yusuf: Utk mendapatkan anak yang comel/cantik 2. Surah Luqman: Utk mendapatkan anak yang bijak/pintar/pandai 3. Surah Maryam: Utk mendapatkan anak yang soleh 4. Surah An-Nahl ayat 78: Utk memudahkan bersalin (dengan izin Allah SWT) 5. Surah Al-Fatihah 6. Surah Yaasin 7. Surah Ayatul Kursi 8. Surah Al-Araaf ayat 189 9. Surah Al-Imran ayat 38: Doa memohon anak yang baik 10. Surah Al-Imran ayat 8-9: Doa memohon rahmat 11. Surah Ibrahim ayat 40: Doa agar anak tetap mengerjakan solat 12. Surah Al-Baqarah ayat 128: Doa agar anak patuh kepada Allah SWT 13. Surah Yassin ayat 22 - 23: Untuk menjaga aqidah/memberi hidayah kepada anak 14. Surah As-Sajdah ayat 7-9: Doa agar anak menjadi orang yang soleh dan baik 15. Surah Al-Furqan ayat 74: Doa agar dikurniakan anak yang menyejukkan/menyenangkan hati ibu bapa/doa untuk mendisiplinkan anak/doa untuk kebahagiaan sekeluarga. *************************************** Untuk mudahkan anak-anak menerima pelajaran, suruh anak-anak mengamalkan bacaan surah Al-Insyirah ayat 1 - 8 (Alam Nasyrah) dan surah Al-Alaq (Iqra') dalam solat Subuh. Selain itu, hafal serta amalkan surah An-Nur ayat 30 untuk terangkan hati, insya-Allah. SURAH AL-HIJ'R (Batu Gunung) Barangsiapa membaca 3 ayat yang terakhir dari surah ini ke atas perempuan yang selalu anak kandungannya gugur, nescaya anak kandungannya itu akan terselamat. SURAH YUNUS (Yunus) Barangsiapa membaca ayat 31 dari surah ini ke atas perempuan yang hamil, nescaya ia melahirkan anak dalam kandungannya itu dengan selamat.

Wallahu a'lam . SURAH MARYAM (Maryam) Barangsiapa membacanya. nescaya akan mendapat kejayaan di dunia dan di akhirat. SURAH LUQMAN (Luqman) Barangsiapa membacanya. nescaya akan terselamat dari bencana banjir. nescaya ia akan terhindar dari segala penyakit terutama dari penyakit perut. Barangsiapa membaca ayat 31 dari surah ini. nescaya Allah akan mengurniakan kesolehan kepada anak-anaknya. SURAH AS-SAJDAH (Sujud) Barangsiapa membaca ayat-ayat 7 hingga 9 dari surah ini ke atas kanak-kanak yang baru lahir. SURAH IBRAHIM (Ibrahim) Barangsiapa membaca ayat-ayat 32 hingga 34 dari surah ini.SURAH YUSUF (Yusuf) Barangsiapa membaca ayat 68 dari surah ini. Barangsiapa membacanya akan dimurahkan rezekinya dan diberikan kemuliaan kepadanya. ia akan terhindar dari kepahitan dan kesukaran hidup. nescaya ia akan terhindar dari segala penyakit rohani dan jasmani. Barangsiapa membaca ayat 64 dari surah ini. nescaya anak-anaknya akan terhindar dari perbuatan-perbuatan syirik dan bida'ah.

. nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar. bersopan santun serta cerdas pemikirannya. kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma. Semasa bayi dilahirkan. ayat 78: Untuk memudahkan wanita hamil bersalin/beranak/melahirkan anak." "Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan. ************************************************* "Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil. buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit bayi.Amalan Memudahkan Bersalin Surah An-Nahl: ayat 78-80 [78] Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran). Khasiat Surah An-Nahl. supaya kamu bersyukur. Kebaikan Kurma Ketika Mengandung dan Bersalin Adalah amat baik sekali jika mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung kerana ini akan memudahkan bersalin nanti. insya-Allah. sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertaqwa (bersih hatinya)".

Wallahu a'lam.Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasa melahirkan Nabi Isa AS. .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful