Hikmat Ayatul Kursi oleh: Ali Zulfakar 1989

Makna Ayatul Kursi DENGAN NAMA ALLAH PEMURAH PENYAYANG         Dialah Tuhan, tiada Tuhan yang sebenar melainkan dialah yang hidup kekal berdiri dengan sendirinya. Tidak dipengaruhi oleh rasa mengantuk dan tidur. Tuhan mempunyai segala apa yang dilangit dan apa yang di bumi. Tak seorang pun sanggup memberi syafaat disisinya kecuali dengan izinnya. Tuhan mengetahui apa yang ada disisi mereka, dihadapan dan yang dibelakang. Sedang mereka tidak mengetahui sesuatu daripada ilmunya sekadar mana Tuhan kehendaki. Amat luas kursi Tuhan sepenuh langit dan bumi. Tidak berat bagi Allah memelihara kedua-duanya dan Allah Maha tinggi lagi Maha Agong.

Turun Ayatul Kursi Kata sesetengah ahli-ahli tafsir, ikut mengiring turunnya “Ayatul Kursi” 40,000 Malaikat, dan kata sesetengahnya 80,000 Malaikat yang mengiringkannya ialah kerana kebesaran dan pri mulia serta pentingnya Ayatul Kursi itu. Masa itu Saiyidina Zaid bin Sabit pun dipanggil oleh Rasulullah s.a.w untuk menuliskannya serentak dengan itu menjadi kelam kabut dan keluh kesah kedudukan syaitan2 yang tidak tahu menahu akan sebab2 kegelisahan mereka.

maka dinamakan Ayatul Kursi. tidak satu yang baik didunia bagi Ahkirat melainkan telah dilindungi olehnya.kursi itu diciptakan Tuhan dari mutiara manakala Qalam diciptakan dari mutiara jua. Menurut apa yang tercatit dalam kitab Raunaqut tafasir.adalah langit dan bumi terletak didalam Kursi diantara Arasy Tuhan. . Riwayat daripada Ibnu Jarir dan Ibny Hatim.Iblis Alaihi Al-lanatullah memerintahkan sekelian syaitan2 supaya menyiasat dan mencari punca yang menyebabkan rasa resah gelisah yang berlaku dalam golongan hantu syaitan. tebalnya tiap2 selepas awan itu perjalanan 570 tahun. Kursi adalah salah satu dari ciptaan Allah sebagaimana Allah menciptakan langit bumi gunung dan lautnya luas dan besarnya.a.w menepuk-nepuk dada Abuzar sambil berkata: Tidak terlindung dari engkau Abuzar. Menurut riwayat daripada Akramah cahaya matahari itu adalah satu bahagian daripada 70 bahagian cahaya Kursi dan nur Kursi itu sebahagian dari 70 bahagian cahaya Arasy.lalu mereka dapati itu adalah bahana turunnya Ayatul Kursi di Madinatul Almunawarah. panjang Qalam itu sama dengan perjalanan 700 tahun dan panjang Kursi tidak diketahui selain dari Allah. Kursi dari mutiara Kata Abu Al-Syaikh dan Abu Nu`aim –mendapat riwayat daripada Saiyidina Ali Karramal Allah Wajahahu. Kursi diciptakan itu melingkungi tujuh petala langit dan bumi. Sesungguhnya Ayatul Kursi itu mempunyai lidah dan bibir mengucap takdis dan tasbih dikaki Arasy. Lidah Ayatul Kursi Pada satu hari Rasulullah s. Nama Ayatul Kursi Ayatul Kursi mempunyai 390 nama tetapi yang biasa dikenal dan biasa dikatakan ialah “Ayatul Kursi” kerana didalam susunan ayat itu ada tersebut kalimah kursi. Demi nyawaku disisinya. adalah diantara malaikat yang menanggong Arasy dan Malaikat yang menanggong Kursi 70 lapis awan kelam dan 70 lapis awan cahaya.kiranya tidak ada lapis-lapisan yang tersebut nescaya terbakar pukulan cahaya yang begitu kuat dan cerah dari penaggong2 Arasy.

digerun dan dihormati.a.w apakah ganjaran Ayatul Kursi iyu dijawab. dialah mengandungi sifat2 Tuhan.w bertanya apakah cahaya itu. siapa2 membacanya dia akan melihat wajah Allah pada hari kiamat yang diisyaratkan dalam Al-Quran. Berat Ayatul Kursi Abu-Zar Al-Ghafari bertanya kepada Saidiyina Rasulullah s. nescaya Ayatul Kursi lebih berat timbangannya.a.siapa mengekalkan membaca Ayat kursi sebanyak bilangan yang tersebut. Ertinya: muka di hari penuh berseri kepada Tuhannya ia melihat.Kandungan Ayatul Kursi Ayatul Kursi mengandungi 16 fasal. tersusun dari 50 perkataan. menyatakan: Rasulullah s. dirangkai dengan huruf sebanyak 170 huruf. dijawab: 1) Yang pertama itulah dia kedudukan cahaya Ayatul Kursi 2) Yang kedua itulah dia kedudukan cahaya surat Yasin 3) Yang ketiga itulah dia kedudukan cahaya Qul-huallah –U-Ahad Bertanya Rasulullah s.t akan membukakan lapan pintu syurga baginya dipersilakan ia masuk di mana2 pintu yang dipilih olehnya sendiri. Allah s.a.w baginda menjawab: Jika dibandingkan langit dan bumi dengan Ayatul kursi samalah seperti selingkar rantai dicampakka ke bumi. Tidak siapa yang boleh menyusahkannya samada dengan perbuatan atau perkataan. bilangan ini adalah bilangan yang terpilih. meransangkan jiwa. Rasulullah s.w terlihat 3 jenis cahaya di Lauhul Mahfuz berasing-asingan di 3 penjuru.w bersumpah denga kebesaran nama Allah dan kudrat kuasanya telah bersabda siapa2 mempelajari Ayatul Kursi dan mengetahui benar2 akan hak ayat itu. Rasulullah s.tidak ada suatu yang dituntut olehnya melainkan berhasil. Cahaya Ayatul Kursi Pada malam Meraj.a. sekiranya langit dan bumi serta segala yang ada padanya ditaruh dalam sebuah neraca dan ditimbang dengan Ayatul Kursi.w. Mempelajari Ayatul Kursi Terdapat dalam tafsir Bahrul-ulum. .a.

Jawab Rasulullah s. setelah dikebumikan pada malamnya saudara bagi mayat itu telah bermimpi dan melihat mayat didalam kuburnya. dicemeti oleh Ayatul Kursi. akan bertambah berkat dengan izin Allah. Hai Ali ajarkanlah dia kepada anak isterimu.Amalan Ayatul Kursi Ibnu-Dharis meceritakan katanya: Seorang sahabat telah meningal dunia.a.a.a. Diriwayatkan oleh Saidiyina Ali bin Abi Talib.Rasulullah s. keluarga dan tetanggamu. Ulamak mengambil daripada hadis itu dan menerangkan. semulia2 ayat dalam surat Al-baqarah ialah Ayatul Kursi syaitan akan bertempiaran lari dirumah2 yang membacanya. Berkat Ayatul Kursi Al-Hassan bin Syam`un meriwayatkan daripada Saiditina Aisah r.w bersabda: Tidak ada siapa2 yang membaca Ayatul Kursi dalam sebuah rumah melainkan menyingkirkan diri.w.w dimanakah engkau dari Ayatul Kursi? Ayatul Kursi itu tidak dibacakan pada suatu makanan melainkan ada berkatnya. Cemeti Ayatul Kursi Sabda Rasulullah s. . Dia bertanya: Apakah amalan yang terlebih baik bagimu? Jawab mayat: Sebaik2 amalan bagiku ialah membaca Al-quran Ditanya lagi: Apakah ayat yang terlebih afdhal didalam Al-quran? Jawab mayat: Ayatul Kursi Tanya lagi: Adakah engkau bekehendak sesuatu daripada kami Jawab mayat: Aku tidak bekehendak apa2 selagi Ayatul Kursi menjadi amalanku. Ayatul Kursi sebanyak 313 kali pada apa sahaja makanan dan minuman ditiupkan pada tiap2 kali bacaan pada makanan dan minuman itu.a anha berkata: Dating seorang sahabat mendapatkan Rasulullah dan mengadu bahawa kekurangan berkat dirumah tangganya. dan tidak dimasuki oleh pembuatan sihir.

Insya Allah apabila ia membacakan menurut bilangan yang tersebut dengan penuh yakin ia akan mendapat kebajikan. . Sheikh Al-Buni Rahimahullah berkata.Peristiwa Ayatul Kursi Jin tewas Irfit terbakar Pertolongan Ayatul Kursi Abi-Qutadan radial-lahu anhu. dilapangkan dadanya tidak dukacita dan dijauhkan dari malapetaka daripadanya. Tidak putus2 Bacalah 312 kali Ayatul Kursi iaitu menurut bilangan rasul2 dan bilangan tentera Jalut yang mengalahkan tentera Talut. dan kelapangan yang tak terbanyang padanya. dijauhkan dari dukacita samada berhubung dengan perkara dunia atau ahkirat. Siapa2 membaca Ayatul Kursi tatkala dalam kecemasan nescaya mendapat pertolongan sebagaimana kejadian seorang dalam pengembaraan kejadian seorang dalam pengembaraan merentas hutan rimba tiba2 diserang oleh seekor serigala maka terus ia membaca Ayatul Kursi.a. Siapa2 membaca Ayatul kursi sebanyak 170 kali. dia ditolong Allah dalam segala kesusahan dan kecemasan.w bersabda. Selagi ia terus beramal dan membacanya selagi itu tidak putus pertolongan Allah. sama juga seperti bilangan pejuang2 peperangan Badar. meriwayatkan katanya. berpaling seriagala itu dan pergi dari mana ia datang meninggalkan mangsanya. kesenangan. Rasulullah s.

Insya Allah dianugerahkan darjat kebesaran.hendaklah ia sambong pada akhir Al-muna taqim La-ela-ha-ellahul. dijinakkan hati manusia hamper kepadanya dengan rasa mesra dan kasih saying.hendaklah ia sambong pada akhir Al`Alim La-ela-ha-ellahul-`Alim 4 Memohon kasih sayang . Sekiranya ia hendak lebih berkesan lagi hendaklah disambong pada ahkir Asma itu dengan salah satu daripada Asmaul Husna seperti: 1 Meminta rezeki – hendaklah ia sambong pada akhir Ar-Raz-zak La-ela-ha-ellahur-raz-zak 2 Memohon pangkat .hendaklah ia sambong pada akhir Al-wudud La-ela-ha-ellahul-Wadud 5 Menurut bela . Sambil menuntut sesuatu daripada perkara dunia dan ahkirat. `Asma pertama mengandungi tiga asam siapa2 kekal menjadikan asma ini sebagai zikirnya.Muntaqim . siapa2 yang megetahui rahsia2 dalam kelima2nya itu adalah dia sangat bertuah da beruntung dunia dan ahkirat.Roket Ayatul Kursi DALAM AYATUL KURSI LIMA ASMA` iaitu 1 2 3 4 5 Al-laa-hu laa-elaha-ella-huwa Al-Haiyu Al-Qaiyum Al`-Aliyu Al-A zim Kelima2 `Asma ini mempunyai rahsia dan nikmat yang terpendam.hendaklah ia sambong pada akhir Al-Muez La-ela-ha-ellahul.Mu-ez 3 Memohon pengetahuan .

a menceritakan katanya: Aku berjuang dalam peperangan Badar bersama2 RAsulullah s. kesombongan. Kedua2 Isma mengandungi Al-Aliyul Adhzim erti kebesaran dan ketiggian tiada siapa yang mengamalkan kedua2 Isma ini melainkan dia akan mendapat tempat yang tinggi di muka dunia. Rasulullah diletakkan dalam sebuah khemah sedangkan aku dalam medan perang. Tetapi hendaklah ingat tatkala memohon hendaklah yakin dengan sepenuh2 hati. sekali sekala aku berulang mendapatkan Rasulullah s.a. Setiap kali aku lihat baginda sujud membaca “yahaiyu ya Qaiyum” tidak lebih dari itu. yang mana kedua2 kalimah ini terdapat dalam Ayatul Kursi dengan itu tahulah aku bahawa Ayatul Kursi itu mengandungi Rahsia yang tersembunyi bagi menewaskan musuh dan mendapat kemenangan. setelah itu aku kembali ke medan perang – kemudian aku balik mendapatkannya lahi aku lihat baginda masih dalam keadaan sujud membaca “yahaiyu ya Qaiyum”.w dan para sahabat 313 orang.a. siapa2 menghimpunkan kelima2 Isma yang tersebut di atas iaitu: “Al-laa-hu-la-elaha-ella-huwal.w tidak bergerak dan berubah dari keadaannya. dan zikir “yahaiyu ya Qaiyum” sentiasa dibibirnya.a. Begitulah seterusnya aku berulang balik. sekiranya dia takut diapa2kan oleh orang yang besar yang bongkak atau seteru yang zalim.w memelihara keselamatannya dan melihat keadaannya. Terutama Isma Al-Aliyul Adhzim pendinding segala keganasan. . Isim yang keduaal-aliyul-`Adhzim. Rahsia Ayatul Kursi Saidiyina Ali r.Demikian seterusnya dengan lain2 permohonan disambong dengan `Asmaul Husna yang manasabah dengannya. berulang2 kali dan sepanjang2 masa tetapku lihat Rasulullah s.Haiyul Qaiyum Al-Aliyul Adhzim” Dibacakan pada satu perkara yang penting sebanyak 313 kali tatkala membacanya hendaklah menghadap kiblat InsyaAllah dengan izin Allah permohonannya dikabulkan dengan lebih cepat dari perjalanan roket.

menyusah dan membuat fitnah.Murah rezeki dengan tidak terkira2. 7.Siapa2 berdoa dengan Ayatul Kursi dikabulkan doanya dan didorongkan kepada kebajikan. .Apabila dibacakan sedang ia marah kemudian diludahkan sebelah kiri. 2.Membayar hutang piutang walau banyak seperti gunung sekalipun melainkan didorongkan sebab hingga terjelas hutang piutangnya. setelah itu dia menurunkan ijazahnya kepada siapa saja yang ingin beramal dengannya sambil menyatakan fadhilatnya. 5. 8. 2. atau orang jahat tau binatang buas melainkan dilepas-ia dari kepungan itu.5 Rahsia Ayatul Kursi Siapa2 membaca Ayatul Kursi sebanyak 170 kali.Terangkat dukacita dan ancaman di atas dirinya. Fadhilat Ayatul Kursi Al-Buni menyatakan dia telah mengamalkan Ayatul Kursi.00 pagi sangat cepat kesannya dengan izin Allah.Menolak perseteruan dan kebencian.Meminta rezeki yang halal.Mendapat kemulian didunia dan ahkirat diutamakan dikasihi sekalian makhluk. 4. insya Allah disampaikan.Apabila dibacakan tatkala hendak tidur terdinding dari kejahatan hantu syaitan dan terpelihara dari angkara2nya. Kata Al-Buni satu perkara yang telah mujarab iaitu barang siapamembaca Ayatul Kursi sebanyak 301 kali setelah it uterus ia memohon apa sahaja daripada pertolongan kemurahan dan pengurniaan Allah. Apabila ingat dihati musuh itu hendak dimusnahkan. menganiaya. iaitu tiga suku malam yang terakhir.Jika musuh benar2 menyakiti. kira2 jam 3. Khasiat Ayatul Kursi 1.Jika dikepung oleh musuh.Ayatul Kursi apabila dibacakan lepas sembahyang fardhu diampunkan dosanya dari satu waktu ke satu waktu dan dihapuskan kejahatan. 4. padam kemarahannya dan terhenti.Menuntut sesuatu darjat yang mulia dalam kehidupannya didunia dan ahkirat melainkan diperolehi. mudah dan lapang melainkan mendapat. 3. 3. Apatah lagi sekiranya amalan itu dibuat setelah sembahyang fardhu dengan penuh yakin menurut bilangan yang tersebut 170 kali atau diamalkan pada tengah malam. melainkan dikabulkan Allah dan musnahlah musuh itu. tertegah dari maksiat. 5. Tetapi ingat bersabar terlebih baik dari mendoakan orang dengan kejahatan. 6. Tidak ia: 1.

atau hendak menuntut sesuatu perkara yang dicita2kan olehnya.Perlindungan Ayatul Kursi Kalau ada siapa2 yang merasa bimbang dan gelisah dalam hal kehidupannya atau takut. Hendaklah ia membaca 170 kali Ayatul Kursi kemudian disambung dengan wirid: Ya Kafi. atau menghalang kebencian manusia kepadanya dengan tidak bersebab atau menghindar kejahatan dari orang yang irihati. Ya-fattah. atau tujuan menewaskan seteru yang menyakitinya. siap2 yang selalu mengalami keadaan seperti ini hendaklah ia membaca: A-u-zubil-lahi minaan Syaitanir rajim 3 kali dan membaca Ayatul Kursi 3 kali diulang2 kalimah 3 kali kemudian mengiring sebelah kanan bacalah apa saja zikir yang boleh dibacanya hingga terlena. Saluran Ayatul Kursi Adat hidup didunia sehari pasang seminggu surut dan ada yang terus dalam kesempitan walaupun ia berusaha tetapi usahanya tidak Berjaya. bacalah Ayatul Kursi 170 kali diatas niat2 yang tersebut. . Insya Allah dikabulkan Allah dengan tidak ragu2 lagi amalan ini telah mujarab. Kadangkala saluran mendapatkan rezeki tidak terbayang padanya dan sebab musabab kearah itu dipandang kelam. Ya-Ghani. berhasad dengki. Amal Mujarab Ayatul Kursi Satu amalan yang telah diamalkan sangat member kesan dan mujarab bagi orang2 yang ingin mendapat kasih saying. Pengawal Ayatul Kursi Setengah2 orang berasa takut apabila hendak tidur dan kalau dia tidur dia terlihat dalam tidurnya bermacam2 perkara yang mengerun dan menakutkannya. Insya Allah dengan izin Allah akan disalurkan kepadanya sebab2 yang boleh mendapat pertolongan dan rezeki. dari kejahatan manusia samada dengan perbuatan2nya yang menyusahkan atau kata fitnah yang merosakkan jiwa dan pergaulannya hendahlah ia baca 170 kali Ayatul Kursi mudah2an dengan izin dan pertolongan Allah akan lebur segala kebimbangan yang dihadapinya selain dari ia terlindung daripada godaan syaitan dan terlindung dari kejahatan manusia siapapun makhluk Allah tidak dapat mengapakan dia. 3000 kali pada bila2 masa sahaja samada siang dan malam tetapi sebaik2nya biarlah diwaktu malam. Ya-razzak. Insya Allah ia tidur dalam keadaan kawalan khadam Ayatul Kursi aman dan sentosa.

tatkala . Pelesit. Insya Allah terhindar jauh segala hantu. Tangkal Ayatul Kursi Tuliskan ayat2 yang tertera dibawah kemudian diapaki sebagai Tangkal.falaq Qu-a-`zu-birabbin-nas Ayatul Kursi Dan surat2 wassaf-fati hingga akhir Dan akhir surat Ha-shar iaitu Lau-an-zal-na-ba-zal-Quran Hingga akhir dan surat Wassma-i-Wat-tarriq Hingga akhir. kejahatan.Pembakar Ayatul Kursi Oarang2 yang kena rasuk jin. jin itu kalau tidak ia tidak terbakar dia akan meninggalkan jasad yang dirasukkannya. keraguan dan godaan syaitan. Syaitan. bangkan ditelinga kanannya 7 kali. Jin dan irfit dan ia tidak akan menemui seseuatu yang tidak diingini. dialah tangkal menjadi banteng kukuh dari segala angkara dan pancaroba. ini telah diamalkan berkali2 dan amat berkesan. terutama sekali tatkala masuk rumah dan keluar daripadanya tatkala hendak tidur. Membekalkan diri itu ialah dengan membaca Ayatul Kursi sekurang2nya 7 kali dimasa pagi dan petang. kemudian bacakan surat: Surat fatihah Qul-hu-wallah u ahad Qul-a-`u-zu-birabbin. Pendinding Ayatul Kursi Pendinding Ayatul Kursi ialah sebagai membekalkan diri untuk keselamatan sehari2 kerana manusia terdedah kepada berbagai ancaman. bahaya. Polong. hingga tidak sedarkan diri.

Insya Allah akan pulih segala2nya dengan berkat ini. untuk menghalau keluar syaitan yang bertapak di tubuh pesakit. Insya Allah ia sedar dan lari syaitan yang menyelubungi jasadnya.belayar.a. tidak sedarkan diri dan meracau2. menjerit dan sebagainya. tenang dan luas dadanya. kerana dirasuk hantu syaitan. Penghalau Ayatul Kursi Biasa terjadi kepada laki2 dan perempuan terutama gadis2. dan jika dibacakan atas orang gila atau tidak sedarkan diri melainkan sedar” Bagi orang2 yang menghidap penyakit dan orang2 yang tidak sedarkan diri bacakan Ayatu Kursi 50 kali atau 170 kali atau 313 kali selama 3 hari atau 7 hari atau lebih dari itu. godaan syaitan. Pemulih Ayatul Kursi Pemulih Ayatul Kursi ini ialah berpandukan kepada sabda Rasulullah s. hidup semangat Tauhid.w sabdanya: “tidak siapa membaca Ayatul Kursi ini ialah berpandukan kepada sabda Rasulullah s. bahaya2 binatang dan terselamat dari penyakit dengan izin Allah. iblis. semburkan air ke muka pesakit. Kepada orang2 yang tidak benak jika meminum air ini akan ditambahkankecerdikan dan kecergasan fikiran. jika ini terjadi jangan rasa takut dan tergencat kerana syaitan akan terhenti dan tidak dapat mengikut bacaan hingga akhir ayat. Bacakanlah dihulu kepalanya 11 kali Ayatul Kursi. Sebaik2 lepas baca Ayatul kursi. Bagi menhingdarkan idap2an yang tersebut hendaklah ia bacakan Ayatul kursi sebanyak 50 kali dalam sebuah bijana yang mengandungi air hujan ditadah pada malam jumaat. kejahatan2 orang jahat.w sabdanya: “tidak siapa membaca Ayatul kursi pada satu2 penyakit melainkan dipulihkan oleh Allah. Kadangkala syaitan akan turut mengikut bacaan itu. . Penyuluh Ayatul kursi Benak hati adalah satu idap2an yang kerap ada pada kanak2. bahkan pemikiran yang tidak cergas juga kadangkala terdapat pada orang2 yang dewasa. Kemudian diberi minum kepada siapa2 yang benak hati dan orang2 yang dewasa yang tidak cergas pemikirannya dan diterangkan hatinya.a. pelesit dan polong. Insya Allah dipelihara akan Allah ahli rumahnya harta benda dari kecurian dan kebakaran jauh dari keraguan2.

Sebutkanlah seruan dan doa ini berkali2 hingga puas seolah2 terasa bahawa doa itu telah didengar oleh Tuhan. sekiranya khadam itu tidak datang pada malam yang . 2. Maka khadam yang tersebut tidak ada apa2 bahayanya kerana dia akan menerangkan segala2nya itu didalam tidur. para ambia dan As salihin serta Malaikat2 Al-Muqarabin. Wal-hamudlil-lahi rabbilalamin. Berdoalah dengan benar2 tulus dn ikhlas dan jujur. demikian diperbuat pada rakaat yang kedua hingga salam. Wasallahllahu-ala-saidiyina Muhammadin wa-ala-alihi wasahbihi-wasalam. Apabila telah dilakukan dengan sempurna seorang diri. Qul-hu-wallah-u-ahad 3 kali.Apabila selesai salam bacalah selawat 11 kali dan fatihah sekali dihadiahkan kepada Saidiyina Rasulullah s. menyusahkan. (seruan dan doa ini dimelayukan bagi memudahkan kepada siapa2 yang berminat mengamalkan) Seruan dan doa Ya! Allah. jika ia suka mendapat pertolongan khadam Ayatul Kursi bagi menyelesaikan perkara itu dan memberitahu baik dan jahat perkara yang sedang dihadapinya bolehlah ia menyeru khadam Ayatul kursi untuk memberi pertolongan dan penerangan. dan tidak dapat jalan keluar daripadanya.Lepas isya hendaklah sembahyang dua rakaat. setelah membaca fatihah baca Ayatul kursi 21 kali dan surat In-na-an-Zalnahu sekali. Ya Rabbi. yakin dan penuh percaya setelah it uterus dibawa tidur. hamba mu mohon barang diperlihatkan di malam perkara2 yang terlindung dan tersembunyi dari pengetahuan hamba mu. Ya! Allah sekiranya perkara itu baik tunjukkanlah kepada hambamu terserlah putih atau hijau. hambamu bersempenakan kalammu yang qadim. sesudah itu serulah dengan doanya. perkara2 yang sedang berlaku dan akan berlaku.a. dan kiranya merbahaya atau jahat. hantarkanlah kepada hambamu khadam ayat yang mulia ini bertugas dengan seberapa segera. Muslimin-muslimat sekelian. ia akan menerangkan kedudukan perkara itu. sekali. sia2 dan tidak berfaedah dan tunjukanlah kepada hambamu ini dengan terangnya hitam dan merah.w.Khadam Ayatul Kursi Bagi seorang yang menghadap sesuatu perkara yang meragukannya. hambamu bermohon dengan kemurahanmu tunjukkanlah kepada hambamu ini jalan yang benar dan jalan keluar dalam perkara2 yang membimbangkan. Qul-a-uzubirabbin-falaq dan Qul-a-uzurbirabbin-nas sekali. atau menakutkan sedang ia tidak tahu buruk baiknya. khadam ayat ini akan datang dalam tidurnya. Cara menyeru khadam itu ikut seperti aturan dibawah ini: 1.

kalau boleh bacalah 1000 kali Ayatul Kursi pada siang malam selama 40 hari akan dibuka baginya Tabir Rohani dan diziarahi oelh malaikat serta mendapat segala apa jua kehendaknya. balqam dan sebagainya dan suka dirawat dengan Ayatul Kursi. Wafaq Ayatul Kursi Tuliskan wafaq yang tersebut di atas pada sekeping kertas. Sebelum memakainyabungkus tangkal itu hendaklah diusapkan terlebih dahulu dengan bu-bauan yang harum. kemudian dibungkus sebagai tangkal dan dipakai. kalau ditambah dengan membacanya malaikat rahmat datang datang menghampiri orang yang membaca Ayatul Kursi kerana suka mendengar bacaannya. Tulisan Ayatul Kursi Mana2 rumah bertulis dengan Ayatul Kursi rumah itu selalu dilintasi oleh malaikat membawa rahmat dan keselamatan sambil menyekat segala urusan2 jahat yang disebabkan kejahatan manusia dan syaitan. amalkan lagi pada malam yang kedua. PENAWAR AYATUL KURSI Penyakit Lendir Siapa2 mengidap penyakit lendir.pertama. Insya Allah dengan berkat ayat yang mulia ini dia akan pulih. kerana semangat manusia berlainan2 ada semangat yang cepat serap dan ada semangat yang lambat serap. bolehlah ia bacakan Ayatul Kursi itu kepada 7 butik garam putih sebanyak 7 kali pada tiap2 pagi sebelum sarapan selama 7 pagi Insya Allah dengan pertolongan Allah akan hancur penyakit balqam yang dihidapi. . Ubat Jantung Siapa2 mengidap penyakit jantung lemah dan berdebar2 atau penyakit paru2 atau penyakit dalam perut hendaklah ia tuliskan Ayatul Kursi 3 kali dalam sebuah pinggan putih dan suci dan kemudian dihapuskan tulisan itu dengan air diberi minum kepada orang yang menghidap penyakit2 yang tersebut tatkala meminumnya hendaklah ia berniat: Sahaja aku berniat. sembuhkanlah Allah akan penyakitku (sebutkan nama penyakit). yang ketiga hingga malam khadam itu datang.

Gunanya: menghampirkan hati manusia berasa belas kasihan. Jika digunakan menghadap orang2 yang berkuasa mendapat sambutan baik. dan kasih mesra kepadanya menghindarkan malapetaka. . dan jaya segala maksud dan tujuannya.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful