Peribahasa 1. 2.

Maksud Peribahasa Keinginan Segala kesusahan tidak akan terasa lagi sesudah biasa Jika mengerjakan sesuatu janganlah sekerat jalan Memberikan perhatian yang istimewa terhadap sesuatu Mula hendak bertindak Orang yang termasuk dalam sesuatu keluarga/pasukan/ terletak di bawah tenggungjawab seseorang Anak abdi yang diambil jadi anak angkat oleh suaminya; orang yang dikasihi dan diberikan layanan istimewa. Berbagai-bagai pengalaman hidup (pahit, manis, suka duka) Orang yang telah diketahui kejahatannya ke mana pergi dihinakan orang juga Kecantikan makin terserlah apabila dikelilingi orang yang cantik. Peri keelokan muka perempuan Sama padan, cocok benar Sudah putus harapan Orang bermusuhan atau tidak sehaluan mustahil dapat dicampurkan jadi satu Perempuan yang suka bercakap banyak Sangat laju atau luncur perginya Anak itu mengikut sikap dan rupa ibu bapanya kerana faktor baka Sementara menunggu sesuatu yang lebih baik, yang kurang baik pun boleh dipakai dahulu. Semakin berilmu atau tinggi pangkat semakin merendahkan diri (tidak sombong) Bersusah payah dahulu kemudian baru bersenang-senang Berterus-terang demi kebenaran walaupun mungkin menyakitkan hati seseorang

3.

4. 5. 6.

7.

8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18.

19. 20. 21.

37. barang yang dibawa daripada perjalanan. kita akan menjadi lemah. 39. 32. 36. 41.22. 33. ole-ole Lurus hati. Berpeluk tubuh Hanya memandang dari jauh sahaja. Besar hati 25. kita terpaksa menghadapi pelbagai cabaran dan berlumbalumba untuk mencapai sesuatu tujuan.sungguh-sungguh dalam kekuasaan seseorang Anak atau orang yang mempunyai pertalian darah Darah panas Diam orang yang berilmu itu berfikir. 23. Hidup segan mati tak mahu . Biar putih tulang jangan putih mata 29. 28. 34. teguh hati . Buah fikiran 30. 27. 38. 42. 24. tidak melalukakan apa-apa hanya melihat sahaja. Jika dikehendaki bermacam-macam ikhtiar boleh dijalankan dan demikian kebalikannya Dalam kehiduoan seharian. Kalau kita bersatu padu. Buah hati Buah mulut Hasil pekerjaan. Bekerjasama antara satu sama lain akan menghasilkan kecemerlangan Melakukan kerja secara bertangguh akan merugikan diri sendiri. 35. 40. 26. sementara diam orang yang bodoh itu sia-sia sahaja Hancur hati Orang yang berjasa itu akan selalu disebutsebut orang walau berapa lamapun dia telah mati. kita akan menjadi kuat tetapi kalau kita bercerai-berai. 31.

46. melapangkan fikiran Yang nampak baik itu jangan lekas diterima dan yang nampaknya buruk itu jangan lekas ditolak. 45. Membaca jambatan ilmu 58. Orang mudah melupakan bahaya tetapi bahaya tetap mengancam 50. 60. Perkataan yang dituturkan lebih menyakitkan 52. Kebudayaan menjadi sandaran dalam menyatukan sesuatu bangsa Pengetahuan dan kelebihan itu tidak khusus pada orang-orang tua sahaja Bersiar-siar untuk mendapatkan angin. 55. 47. 57. kalau sudah besar tidak akan berhasil lagi. .43. seseorang itu mampu mengemukakan fikiran yang bernas. 54. Sesuatu kerja yang dilakukan dengan persetujuan bersama akan menghasilkan sesuatu yang baik. Mencari akal 59. 44. Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya 49. Dengan kesihatan yang baik. Kalau pengetahuan itu sedikit. Khabar mengenai satu-satu perkara biasanya dilebih-lebihkan Hanya orang yang bijak sahaja yang mengetahui tentang keelokan ilmu Tidak berkasut atau berselipar Mengajar seseorang itu hendaklah ketika ia masih muda. tidak dapat diubah lagi. 61. Kata dikota 51. jangan hendak berbuat sesuatu yang besar 48. Masa itu emas 53. 56. Perbuatan yang sudah terlanjut.

66. 73. Peramah. lancar dan fasih tutur katanya Rajin bekerja. 64. 72. cerdik Orang yang menjadi umpama penyampai rahsia orang lain) Suka menolong orang yang dalam kesusahan. murah hati Walaupun bersifat lemah-lembut dan keibuan. 69. 70. 68. . 77. tidak boleh diubah lagi. 76. tangkas Anak yang dimanjakan dan isteri yang diuliti selalu itu akhirnya menjadi sombong Sesuatu pekerjaan jika dilakukan melalui pakatan atau mesyuarat akan membawa hasil yang baik Tidak muafakat dalam sesuatu perbincangan. 75. 67. 78. 74. 63. 65. 80. 81. 79. pantas atau cekap membuat kerja Sesudah terkena baru beringat-ingat Mudah menangkap sesuatu atau mengerti. 71.62. hanya berpegang pada pendapat masingmasing sahaja Selalu bergerak dengan cepat. Padang atau tanah luas yang ditinggalkan Berhiba hati menanggung rindu (seperti orang muda melihat tunangnya diambil orang) Habis harapan (tiada harapan lagi) Sesuatu sudah ditentukan. mudah mengerti Anggota badan Tiap-tiap pekerjaan itu hendaklah dipilih sesuai dengan kebolehan kita Orang yang semuafakat itu sama hidup sama mati dan tidak berubah setianya. pintar . wanita mampu menyumbangkan untuk membangunkan negara Tempat berlakunya sesuatu peristiwa pahit lagikan dikenang inikan pula tempat berlakunya peristiwa manis. Terang fikiran.

orang yang dikasihi dan diberikan layanan istimewa. Anak emas 8. Berbagai-bagai pengalaman hidup (pahit. Bagai murai dicabut ekor 16. Bagai layang-layang putus tali 14. Alang-alang mandi biar basah 4. Ambil berat 5. Peri keelokan muka perempuan Sama padan. suka duka) Orang yang telah diketahui kejahatannya ke mana pergi dihinakan orang juga Kecantikan makin terserlah apabila dikelilingi orang yang cantik. Alah bisa tegal biasa 3. Ambil langkah 6. Anak buah Maksud Peribahasa Keinginan Segala kesusahan tidak akan terasa lagi sesudah biasa Jika mengerjakan sesuatu janganlah sekerat jalan Memberikan perhatian yang istimewa terhadap sesuatu Mula hendak bertindak Orang yang termasuk dalam sesuatu keluarga/pasukan/ terletak di bawah tanggungjawab seseorang Anak abdi yang diambil jadi anak angkat oleh suaminya. Bagaimana acuan begitulah kuihnya 18. Bagai cincin dengan permata 13. Baik berjagung-jagung sementara menanti padi masak 19. Bagai bulan dipagari bintang Bagai bulan empat 11. belas 12. yang kurang baik pun boleh dipakai dahulu. cocok benar Sudah putus harapan Orang bermusuhan atau tidak sehaluan mustahil dapat dicampurkan jadi satu Perempuan yang suka bercakap banyak Sangat laju atau luncur perginya Anak itu mengikut sikap dan rupa ibu bapanya kerana faktor baka Sementara menunggu sesuatu yang lebih baik. Bagai anjing buruk kepala 10. Semakin berilmu atau tinggi pangkat semakin merendahkan diri (tidak sombong) 7. Asam garam 9.Peribahasa 1. manis. Bagai pucuk dilancarkan 17. Bagai minyak dengan air 15. Baik membawa resmi padi daripada membawa resmi lalang . Ada hati 2.

teguh hati .sungguh-sungguh 34. Besar hati Bangga. ole-ole 33. kita akan roboh menjadi kuat tetapi kalau kita berceraiberai. 27. putus asa 39. Bersatu teguh bercerai Kalau kita bersatu padu. Buah fikiran Pendapat 30. Berpeluk tubuh Berdakap tubuh. Bertangguh itu pencuri Melakukan kerja secara bertangguh masa akan merugikan diri sendiri. nama 40. 32. Bersekutu bertambah Bekerjasama antara satu sama lain akan mutu menghasilkan kecemerlangan 26. Berpeluk tubuh Hanya memandang dari jauh sahaja. lekas marah 37. Darah panas Pemarah. Jika dikehendaki bermacam-macam tak hendak seribu dalih ikhtiar boleh dijalankan dan demikian . Darah daging Anak atau orang yang mempunyai pertalian darah 36. berenang-renang ke tepian. 25. Berakit-rakit ke hulu. 24. Bulat hati Lurus hati.20. diam-diam besi berkarat sementara diam orang yang bodoh itu sia-sia sahaja 38. bersenang-senang kemudian 21. gembira. bongkak. tidak membuat apa-apa kerja 23. Buah hati Orang yang dikasihi 31. barang yang dibawa daripada perjalanan. disebut-sebut orang walau berapa manusia mati meninggalkan lamapun dia telah mati. kita akan menjadi lemah. tidak melakukan apa-apa. Diam-diam ubi berisi. Harimau mati Orang yang berjasa itu akan selalu meninggalkan belang. Hendak seribu daya. bersakit-sakit dahulu. sombong 28. Buah tangan Hasil pekerjaan. Berkatakanlah besar walaupun pahit Bersusah payah dahulu kemudian baru bersenang-senang Berterus-terang demi kebenaran walaupun mungkin menyakitkan hati seseorang 22. Buah mulut Percakapan orang. Diam orang yang berilmu itu berfikir. Hancur hati Sedih. Dalam tangan dalam kekuasaan seseorang 35. Biar putih tulang jangan Lebih baik mati daripada menanggung putih mata malu 29. hanya melihat sahaja.

Kancil juga lupakan jerat 50.41. Orang yang hidup melarat Khabar mengenai satu-satu perkara biasanya dilebih-lebihkan Hanya orang yang bijak sahaja yang mengetahui tentang keelokan ilmu Tidak berkasut atau berselipar Mengajar seseorang itu hendaklah ketika ia masih muda. pahit jangan terus dibuang 56) Masa itu emas 57) Membaca jambatan ilmu 58) Mencari akal 59) Muafakat membawa berkat . 54) Makan angin 55) Manis jangan terus ditelan. Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya 49. besar jangan disangka bapa kebalikannya Dalam kehidupan seharian. Kalau pengetahuan itu sedikit. Kebudayaan sendi perpaduan 53) Kecil jangan disangka anak. melapangkan fikiran Yang nampak baik itu jangan lekas diterima dan yang nampaknya buruk itu jangan lekas ditolak. Jauhari juga yang mengenal manikam 45. jangan hendak berbuat sesuatu yang besar Tidak tercapai cita-cita jika tidak berusaha Orang mudah melupakan bahaya tetapi bahaya tetap mengancam Janji mesti ditunaikan Perkataan yang dituturkan lebih menyakitkan Kebudayaan menjadi sandaran dalam menyatukan sesuatu bangsa Pengetahuan dan kelebihan itu tidak khusus pada orang-orang tua sahaja Bersiar-siar untuk mendapatkan angin. Kata dikota 51. kalau sudah besar tidak akan berhasil lagi. Kalau hendak melentur buluh biarlah dari rebungnya 47. Kaki ayam 46. Masa sangat berharga Ilmu pengetahuan dapat ditingkatkan melalui pembacaan Berusaha mendapatkan cara untuk mencapai tujuan Sesuatu kerja yang dilakukan dengan persetujuan bersama akan menghasilkan sesuatu yang baik. Kata-kata yang lebih tajam daripada mata pedang 52. Hidup segan mati tak mahu 43. kita terpaksa menghadapi pelbagai cabaran dan berlumba-lumba untuk mencapai sesuatu tujuan. jangan lautan hendak diduga 48. Kalau kail panjang sejengkal. Indah khabar daripada rupa 44. Hidup ini satu perlumbaan 42.

murah hati 76) Tangan yang Walaupun bersifat lemah-lembut dan menghayun buaian keibuan. sayangkan isteri tinggal-tinggalkan 69) Sepakat membawa berkat 70) Seperti enau dalam belukar. hanya berpegang pada pendapat masing-masing sahaja Selalu bergerak dengan cepat. Peramah. tangkas Anak yang dimanjakan dan isteri yang diuliti selalu itu akhirnya menjadi sombong Sesuatu pekerjaan jika dilakukan melalui pakatan atau mesyuarat akan membawa hasil yang baik Tidak muafakat dalam sesuatu perbincangan. cerdik 74) Tali barut Orang yang menjadi umpama penyampai rahsia orang lain) 75) Tangan terbuka Suka menolong orang yang dalam kesusahan. pintar . tidak boleh diubah lagi. melepaskan pucuk masing-masing 71) Seperti lipas kudung 72) Sudah terhantuk baru terngadah 73) Tajam akal Perbuatan yang sudah terlanjut.60) Nasi sudah menjadi bubur 61) Otak yang cerdas ada pada badan yang sihat 62) Padang jarak padang terkukur 63) Putih mata 64) Putus asa 65) Rezeki kalau secupak takkkan jadi segantang 66) Ringan mulut 67) Ringan tulang 68) Sayang anak tangantangankan. wanita mampu mampu menggoncangkan menyumbangkan untuk membangunkan dunia negara 77) Tempat jatuh lagi Tempat berlakunya sesuatu peristiwa dikenang inikan pula pahit lagikan dikenang inikan pula tempat bermain tempat berlakunya peristiwa manis. lancar dan fasih tutur katanya Rajin bekerja. pantas atau cekap membuat kerja Sesudah terkena baru beringat-ingat Mudah menangkap sesuatu atau mengerti. Padang atau tanah luas yang ditinggalkan Berhiba hati menanggung rindu (seperti orang muda melihat tunangnya diambil orang) Habis harapan (tiada harapan lagi) Sesuatu sudah ditentukan. 78) Terang hati Terang fikiran. mudah mengerti 79) Tulang empat kerat Anggota badan . Dengan kesihatan yang baik. seseorang itu mampu mengemukakan fikiran yang bernas. tidak dapat diubah lagi.

.80) Ukur baju di badan sendiri 81) Umpama telur sesangkak. Karim sekarang 2bagai layang-layang putus tali kerana gagal dalam peperiksaan. berenang-renang ke tepian. Karim. Gina 3) hancur hati melihat Karim bersedih kerana dia sayang akan Karim seperti 4) buah hati. Setiap hari. bersenang-senang kemudian. Karim sedar dia patut berusaha sekarang kerana 9) berakit-rakit ke hulu. bersakitsakit dahulu. pecah satu pecah semuanya Tiap-tiap pekerjaan itu hendaklah dipilih sesuai dengan kebolehan kita Orang yang semuafakat itu sama hidup sama mati dan tidak berubah setianya. dia tetap sayang akan Karim kerana dia adalah 7) darah dagingnya. Emak berpesan agar dia berusaha kerana 8) hendak seribu daya tak hendak seribu dalih. Latihan: Gina sering meng 1)ambil berat tentang keadaan kawan baiknya. Karim menangis dan tidak lalu makan seperti 5) hidup segan mati tak mahu Emak Karim marah kerana 6) darah panas Walaubagaimanapun.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful