You are on page 1of 33

1

BUKU PANDUAN MENGAMALKAN TAFAKUR GERAK BAPAK BAGINDO MUCHTAR PhD

BUKU TIGA
Karangan AYAHDI PAKNGAH ROSMAIDI GERAK ABADI SEJATI PERJALANAN CAHAYA ILAHI Wakaf Baru, Kelantan.

Disusun oleh : OMAR ABDULLAH Kampung Londah, Gemas, Negeri Sembilan

KANDUNGAN INTIPATI RISALAH JILID TIGA

Bab 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29

Tajuk Tentang Syahadah Petua Menjalani Amal AKU YANG BERDIRI DAN BERBADAN MENDUDUKKAN PADA TEMPATNYA

Dari 04 05 06

Hga -

Bab 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44

TENTANG SYAHADAHAyahdi PakNgah


ASYHA DU'ANLA ILAHA ILLALLAH WA'ASYHA DU'ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH.
Ucapan Syahadah yang menentukan islam atau tidaknya kita dan kalimah ini juga merangkumi sebuah penyataan Ketauhidan dan Kerasulan pada setiap kesaksian dan pengakuan Ianya bagi menentukan pangkat, darjat dan martabat.Syahadah adalah ungkapan yang amatamat tinggi nilainya bagi yang mengerti akan kedudukan Tuhan dan RasulNya. Didalam Ilmu Hakikat ada beberapa jenis syahadah dan bermacam-macam ungkapan yang disebut oleh guru-guru tharikat dan hakikat. Namun disini saya cuma sekadar mengingati apa yang terlintas dibenak sahaja iaitu.. Syahadah Syariat.... Syahadah Tharikat.... Syahadah Hakikat.... Syahadah Makrifat.. RAHSIA SYAHADAH. 1-pengakuan 2-penyaksian 3-pangkat 4-darjat 5-martabat Hal ini terbahagi ia kepada dua bahagian iaitu..... 1 2 KALIMAH TAUHID KALIMAH RASUL sedia maklum La ilaha illal lah la maaujudul ilallah La ma'buudu illallah La maksuudu illallah

RAHSIA UCAPAN. 1 2 Kalimah Tauhid Kalimah Rasul ---ucapan dari Nur Muhammad kepada Tuhan ---ucapan Tuhan kepada Nur Muhammad.

Rahsia yang terkandung didalamnya terlalu banyak,oleh tu jika anda semua sanggup berkorban masa,tenaga dan harta maka kajilah,carilah akan rahasia syahadah ini dan jika sudah ditemui maka fahamkanlah serta hayatilah akan rahasianya itu. Sekian

Ayah Di Pakngah .

PETUA MENJALANI AMAL.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13Menyediakan tempat yang tertutup (tiada ganguan) Tempat yang bersih Sejadah di alas dengan kain putih bersih. Menyediakan bau-bauan Pakaian hendaklah bersih dan kalau boleh warna putih atau hijau. Mengadap kearah kiblat Duduk dalam keadaan berwuduk Membaca pembukaan amalan sebagai syarat memohon barokah dari Allah. Istiqfar....3x, Auzubillah....1x, Bismillah...1x, Syahadah...3x, Selawat..3x. Doa pokok Tarik nafas kedalam jantung perlahan-lahan dan lepaskan, Membuat penyerahan kepada Tuhan Zikir dengan khusuk dan tawakduk

Peringatan.... Semasa zikir dan melakukan peramalan dan dalam gerak berjalan maka hendaklah kau fanakan akan segala keakuanmu terhadap dirimu dan niatkan didalam hatimu itu ALLAHU MAUJUD. Ini adalah kaedah yang saya lakukan dan tidak ada bersangkutan dengan ilmu atau pelajaran dari bapak baginda muchtar.ianya dari olahan dan kaedah saya sendiri. sekian.

Ayah Di Pakngah

AKU YANG BERDIRI DAN BERBADAN

AKU yang hidup ini menggunakan Amanah Tuhan untuk menghambakan diriku padanya.... 1. BADANKU yangku gunakan untuk mengabdikan padanya 2. DIRIKU yangku gunakan untuk menyempurnakan badanku dan ibadatku 3. AKU yangku duduki untuk Mengenali Tuhanku Badanlah yangku gunakan untuk menzahirkan pengabdianku pada Tuhanku. Tanpa badan ini maka tidaklah aku dapat menzahirkan sesuatu itu. Inilah zahirnya ibadahku pada Tuhanku. Segala perbuatan yang berlaku ini akan terzahir pada badan diri ini. Oleh itu jagalah dan perbaikilah akan keadaan badanmu itu supaya ia tetap terpelihara akan kemuliannya nya pada kita dan disisi Tuhan,,Janganlah kita berfahaman bahawa badan ini tiada penting dan tiada apa-apa padanya . Yang perlu kita ingati adalah suatu hal iaitu tanpa badan apakah engkau dapat tahu dan sedar akan kau ini ada Bertuhan dan kau itu bergelar hamba. Persoalan nya adalah....apakah ada kezahiran amalmu jika kau tiada berbadan?...Memanglah badan tidak berkuasa apa-apa akan tetapi kalau badan tiada dapatkah kau tahu yang engkau berkuasa dan Tuhan Maha Kuasa,maka tidak munkin bukan!! Segala hakikat itu adalah dari Allah jua namun Rahsia Penciptaan Jasad inilah untuk Tuhan menzahirkan akan segala hakikat itu. Ada orang berkata.... 1 2 3 4 Buat apa kita cakap pasal jasad Apa benda yang ada pada jasad Jasad hanyalah belulang kering Jasad hanyalah tong kosong dll

Namun bagi saya jasad adalah dalil bagi kewujudan Tuhan dan padanya ada bukti-bukti ke-. Esaan nya. Dengan jasadlah kita dapat jumpa apa yang kita mahu,,, Jasad itu adalah Sifat Yang Mulia bagi orang yang tahu. Cuma kita belajar Ilmu Hakikat ini perlu kita nafikan sahaja akan kewujudan yang tidak ada kesannya sahaja kecuali Kewujudan Tuhan dan ia bersifat binasa itu saja... Namun kita perlu akui akan keadaannya... Berkata Tuhan.... Hai Nur Muhammad wajiblah engkau menyembah AKU...Maka Nur Muhammad berkata mana munkin aku dapat menyembahmu kerana aku pun bersifat suci dan aku adalah kenyataanmu. Atas dasar Kebesaran Tuhan maka Nur Muhammad akur akan keputusan itu, lalu ia berkata...Wahai Tuhan jika engkau ingin aku menyembahmu maka ciptakanlah untukku jasad (sekadar riwayat al-ibyat) Inilah Kelebihan Tuhan Yang Maha Besar pada menjadikan jasad untuk menyatakan Af'alNya atau Gerak Kudrat Irodhatnya kepada Nya jua. KESIMPULANKU. Pada mereka yang membuang jasad (tidak ambil tahu soal jasad) maka orang itu jahil dalam Ilmu Allah ini. Kalau kita tidak ambil tahu dan malas menitik beratkan pada jasad maka jika kita buang najis maka janganlah kita basuh kerana ianya adalah hal jasad maka anda katalah begini "buat apa basuh ini hal jasad" cuba tengok macam mana jadinnya. Inilah yang perlu kita jaga dan ianya dinamakan Syariat atau Kezahiran Agama (ilmu fiqah). mata dalilnya-basar allah telinga dalilnya-sama' allah mulut dalilnya-kalam allah tangan dan kaki dalilnya-kudrat allah otak dalilnya-ilmu allah jangtung dalilnya-hayat allah hati dalilnya-irodhat allah Maka inilah rahsia yang ada pada Jasad dan Sifatullah. Saling liput meliputi, perlu memerlukan, sebab itulah Bapak Baginda Muchtar berkata..perbaikilah keadaan badan dirimu. Maknanya disini ada hal yang kita tidak tahu pada badan dan kita akan dapat tahu bila badan menjadi sempurna bila dibaiki dengan sempurna.

AKU ADALAH HAMBA KERANA BERJASAD. Diriku yangku gunakan untuk menyempurnakan badanku dan ibadahku. Hal ini tidaklah perlu dihuraikan kerana telah banyak artikal tentang diri dan AKU. Maka saya huraikan tentang jasad dan apa yang perlu kita titik beratkan sahaja. Dewasa ini ramai anak2 muda yang minat dan suka mempelajari ilmu hakikat( roh) dan tasauf (soal hati) sehingga lupa akan soal hukum agama yang mengsyaratkan oleh Tuhan kepada Nabi kita untuk kita demi menjaga keharmonian insan sesama insan dan insan dengan Tuhannya...hablum minan nass dan hablum minallah. Pesanku......KALAU BADAN TIDAK DIJAGA DAN DIPERBAIKI DAN TIDAK DIISI MAKA TENAGA QUDRATULLAH TIDAK AKAN BERFUNGSI 100% PADA KITA, KERANA TENAGA ITU AKAN BERCAMPUR DAN TERPALIT DENGAN DOSA DAN NODA SERTA TITIK2 HITAM PADA NYA,,,, ILMU SYARIAT PERLU DIJAGA UNTUK BADAN DAN JUGA JIWA SUPAYA SEMPURNA AMAL KITA DALAM MENUJU MAKRIFAT NYA KALAU HAKIKAT SEMATA-MATA KAU DIGELAR MANUSIA BUTA ADA HARTA TIDAK DIJAGA TINGGAL BADAN JADI KERANGKA SYARIAT DAN HAKIKAT PERLU SEIRING SAMA PERLU SAMA PENTING IA UMPAMA CAHAYA DAN LILING DUA SAUDARA TIDAK TERASING KALAU JASAD TIDAK SEMPURNA TIDAKLAH AKU JADI HAMBANYA KERANA IA BUKTI NYATANYA HAMBA BERGELAR ADAM NAMANYA SYARIAT BADAN AKAN NAMANYA MENYATAKAN UJUD AKAN TUHANMU HAKIKAT PULA AKAN NYATANYA TUHAN ITULAH SYARAT SEMPURNA ILMU BUANGNYA JASAD ENGKAU KAN RUGI KERANA IA ADALAH NEGERI TEMPAT MENYATAKAN AMAL DAN BAKTI BAHARULAH DINAMAKAN INSAN SEJATI

TIDAKLAH KAMI MEMBUANG JASAD CUMA BERLAJAR MENGENAL HAKIKAT SUPAYA HAMBA SEMPURNA ITTIQAD DALAM MENCARI RAHSIA MAKRIFAT JASAD ITU AMATLAH PERLU KERANA IA NYATAKAN AKU SUCI MENYUCI ITULAH RAMU ITULAH ASAS BAGI ILMUMU KALAU JASAD TIDAK DIJAGA KELAK MEROSAK SEGALA YAN ADA ILMU HAKIKAT TIDAK SEMPUNA KERANA BERCERAI AKAN KEDUANYA TANPA JASAD DIRIKU TIADA TIDAKLAH AKU MENGENAL RAHSIANYA MAKA AKU TIDAKKAN NYATA MANAKAH TUHAN MANAKAH HAMBA. Oleh itu...bagi ahli2 yg masih baru dan muda perlulah mempelajari asas2 agama dan jagan asyik dalam Ilmu Hakikat sahaja, nanti kau rugi bila dewasa.....sekian.

NASIHAT
Jikalau engkau tidak dapat memasuki syurga allah didunia ini,maka tidak usahlah engkau impikan syurga akhirat.Janganlah kau mencari kehebatan duniawi untuk duniawi kerana ia umpama menempah kunci pintu neraka. Usah kau bangga dengan ilmu mu itu kalau engkau tidak mengenali tuan ilmu. Usah kau memikirkan tentang Allah jika kau tidak habis2 memikirkan soal duniamu. Jangan asyik memikirkan imbuhan kalau amalmu itu tidak kau fahami. Jangan merasa cukup dalam amalmu kerana itu angkuh namanya. Jangan kau malas dalam tenagamu kelak Tuhan tarik nikmatmu jangan kau berat untuk membantu kelak Tuhan akan jauh darimu jangan tengok saja sahabatmu maka bantulah ia kerana itu budimu jangan kikir pada hartamu kerana itu milik allah jauhilah bicaramu pada hal2 yg merugikan jauhilah akan angkuhmu pada setiap kebolehan buangkanlah rasa malumu dalam mencari kebenaran buktikanlah akan kebenaranmu jika kau rasa ia benar

10

orang yang takut memberi pendapat maknanya kurang yakin pada fahamnya orang yang malu menjawap itu sombong namanya orang yang tahu tapi tak mahu membantu itu kikir namanya orang yang pandai berkata-kata tapi tak tahu apa dunggu namanya orang yang diam bila disoal bukan saudara akan kedudukannya oarng yang berpangkat hampirnya ia dengan laknat orang yang lari dari masalah hampirnya dengan kifarah orang yang suka bila dipuji itulah sifat orang yang keji orang yang suka mengankat diri menjadi teman firaun nanti orang yang hampir dengan sesat adalah orang mengejar pangkat kalau guru pangkatmu dimana baktimu kalau murid pangkatmu dimana budimu kalau ayah darjatmu dimanakah tanggungjawapmu kalau ibu martabatmu dimanakah letaknya kasih sayangmu kalau anak kedudukkanmu manakah janji taat setiamu kalau hamba akuanmu dimana penyerahanmu kalau raja darjatmu dimanakah keadilanmu jangan berat tulang pasti dosa berkurangan jangan pelihara sifat malas pasti bala akan terlepas jangan simpan hasad dan dengki pasti rahmat akan menyertai jangan mudah putus asa kelak nanti akan bahgia.

GERAK SAMA GERAK NAMUN LAIN PUNCA DATANGNYA.


Ada orang kata jalan kita sama kerana amalan kita sama bergerak dan dapat bersilat dan lainnya. Namun aku mengatakan tidak sama ya. Kita sama bergerak namun punca datangnya berbeza dan tujuan pun berbeza. Dan sesungguhnya gerak yang datang kepada ahli Kebatinan tidaklah sama dengan gerak yang datang kepada Ahli Hakikat dan Makrifat akan puncanya pasti berbeza, antara gerak yang ada pasti ada cetusan nya iaitu pembawaan geraknya antaranya...

1 2 3 4 5

gerak dari jin gerak dari saudara kembar(qorin) gerak amalan2 gerak dari tenaga dalam gerak dari allah

11

Baiklah disini kita dapat menilai akan keadaan pembawaan gerak kita. Adakah berbeza akan yang lima diatas itu. Pasti ada walaupun gerak dan bergerak jua. Dalam Ilmu BBM kita menggunakan gerak dari Allah dan gerak ini langsung dariNya.Maka cara dan kaedah kami mendapatkan gerak ini bukanlah dengan cara menyeru, bangkitan arwah, olahan tenaga atau dengan kaedah mengamali doa2 atau ayat-ayat tertentu untuk mendatangkan gerak. Kami mengunakan kaedah TAFAKUR dan membuat PENGAKUAN serta KESAKSIAN dan juga PENYERAHAN secara total kepada Yang Maha Kuasa. Disini kami dapat mengenali akan DIRI kami dan Tuhan dengan RASA dan PERASAAN yang terasa kami mengorak langkah menuju ke-hadirat Ilahiah bak kata Bapak Baginda Muchtar.... melakukan perjalanan dari ADA kepada TIADA dan TIADA ADA sampai ke TIDAK ADA dan MENJADI ADA KEMBALIi dengan keadaan nya. Perjalanan dari luar kedalam sampai mendalam sehingga si GHAIB bersatu dengan yang MAHA GHAIB. Nah inilah perbezaan antara jalan kami dan jalan lainnya walaupun gerak sama gerak tapi PUNCA-nya- lain hulunya. Jalan ini menggunakan Gerak Kudratullah dan tujuannya bukan sekadar untuk bersilat atau perubatan namun tujuan kami lebih dari itu. Jalan ini juga tidak menggantungkan peramalannya kepada ayat-ayat khususiah untuk bergerak cukup dengan Syahadah dan lainnya sahaja..Terkadang ada orang keliru akan perjalanan ini ada yang mengatakan...aku lihat caramu itu sama dengan apa yang aku amali dan pelajari" dan bila kita tanya dari mana asal ilmu itu siapa guru asalnya maka lainlah asal gurunya maka aku mengatakan lainlah pula tujuannya. Ada gerak tidak sedarkan diri itu kerasukan (kesarupan) jin atau arwah. Ada yang bergerak menggunakan saudara kembar, ini perlu amalkan amalannya. Ada gerak dari amalan-amalan sebagai mana gerak silat yang pernah saya pelajari dulu kita perlu mengamali ayat dan melakukan kaedah ritual nya. Ada gerak dari olahan tenaga dalam biasa......kebanyakan gerak-gerak ini digunakan untuk tujuan ilmu kanuragan dan juga pengobatan dan lainnya. Namun ianya tidak digunakan untuk jalan Makrifatullah. Dan jika ada guru-guru yang membawa aliran diatas itu yang mengajarkan Ilmu Hakikat dan Makrifat pun, itu bukanlah diolah dari gerak. Ianya hasil dari pelajaran lain nya. Akan tetapi jika ada jua jalan yang hampir sama dengan jalan kami maka ianya tentu ada perbezaan. Maka dengan ini tidaklah sama jalan ini dan jalan lainya walau gerak jua yang sama, Punca dan tujuan adalah melambangkan hakikat ilmu itu. Oleh itu jika ada antara ahli kita yang telah mempelajari ilmu gerak lain nya maka hati-hatilah dan jika ada orang yang mahu

12

mengambil intipati tujuan dari jalan kami batalkan niat itu kerana ianya tidak akan berhasil malah penat dan lelah jua anda dapat. Ini adalah alasanku...walaupun Tuhan Berkuasa atas segala-galanya namun Tuhan memerintah alam dengan undang-undang ..suatu contoh....kalau anda hendak pergi ke Johor tapi anda menuju ke Kelantan adakah sampai ketempat itu ? pasti tidak bukan!.. kerana jalannya salah.Dan jika anda sampai jua ke Johor walaupun anda menuju ke Kelantan itu maknanya jalan anda telah berubah secara tidak lansung. Apatah lagi jika anda yang mahu menggunakan jalannya untuk mendapat hasil yang sama maka tidaklah munkin kalau itu kemahuanmu kecuali Tuhan akan menukarkan arah tuju dan bentuk pembawaanmu itu. Disini anda perlu faham. Bukanlah saya mahu membandingkan Ilmu Allah namun bagi saya Ilmu Allah itu luas dan ilmu itu ada punca-puncanya suatu contoh.. -ada ilmu yang mendatangi kita melalui perantara -ada ilmu yang langsung dari tuhan dan begitulah akan GERAK ini jua. fahamkanlah wahai saudaraku... lahirkanlah kandunganmu masukilah kedalam hakikatmu jumpailah rahsiamu bersatulah dengan tuhanmu keluarlah menyempurnakan badanmu sucikanlah diri lahir batinmu bebaskanlah burung didalam sangkar moga burung dapat membawa sarangnya pula datang bersama pulang pun bersama. Inilah slogan jalan kami. Pasti BERBEZA sekian.

TENAGA@KUASA YANG MENGERAKKAN.


Tenaga ataupun Kuasa Kudratullah lah yang mengaliri dan mendatangkan GERAK serta menghidupkan segala organ-organ badan kita ini Ia berasal dari Zat Yang Mutlak. Segala kelengkapan badaniah yang ada didalam badan diri ini seperti jantung, paru-paru, buah pinggang, darah, otak, limpa, saraf-saraf serta usus-usus dll semuanya itu digerakkan atau dihidupkan dengan pengaliran Tenaga Zat HAYAT.

13

Ini untuk memberi kehidupan pada badan diri ini. Didalam Ilmu Tharikat kita di didik dengan jalan zikir dan antara zikir-zikir itu ada yang berpandukan kepada pedoman nafas dan nadi atau dibangsakan ia dengan zikir daim (zikir yang tiada berputusan) Kajian demi kajian yang dibuat oleh Ahli-Ahli Tharikat ataupun Ahli Metafizik untuk menemukan punca dan tenaga asal yang bertitik awal dari mana asal usulnya mula datangnya dan dari mana pula ia. Maka disini saya menemukan nya dengan nama Tenaga @ Kuasa Zat Hayatullah darinyalah segala sesuatu itu datang. Ilmu pengetahuan kita ini pula memfokuskan pada tenaga @ kuasa yang awal iaitu punca segala punca dari tenaga-tenaga yang ada. Kalau kita selidiki dalam dalam adakah nafas dan nadi atau lain2nya dapat bergerak sendiri ?..pasti tidak munkin ianya berlaku kerana setiap yang berlaku itu pasti ada keteraturan nya yang tersendiri . Maka Tuhan yang bernama Allah lah yang mengaturkannya didalam sifat al-mudarbir ( yang mentadbi r) pada sekalian kejadian. Tenaga-tenaga itu merupakan elektron, proton,ion, baion, nitron dan atom-atom kesemuanya ini merupakan sumber tenaga ghaib ( meta energy) Didalam badan diri kita yang asal dibalik asal berasal dari Kekuasaan Qudrat ALLAH. Kajian demi kajian dan renungan yang mendalam dapat menemukan akan punca itu maka kini saya menemukan RAHSIA PUNCA TENAGA itu iaitu TENAGA ZAT HAYATULLAH ataupun RAHASIA ILAHI ( SIRR ) Rahasia inilah yang menjadi punca segala gerak yang ada samada gerak nadi, nafas, darah dan minda oleh itu saya medifinasikan segala gerak itu adalah gerak yang baru dan ianya bersifat mahaddist walaupun ia datang dari dalam jua namun ia tetap berwasitah( perantara) akan kehadirannya. Oleh itu saya mendapat penjelasan dan kejelasan bahawa ada sesuatu tenaga yang tidak ada awal dan akhirnya iaitu tenaga yang menggerakkan segala sesuatu dan tenaga yang mendatangkan sesuatu itu adalah Tenaga Quratullah dan kini ia menjad rahasiaku jauhnya tiada antara dan dekatnya tiada berbatas, Inilah induknya...ketahuilah RUH itu atau NUR MUHAMMAD itu adalah titik yang pertama merupakan kenyataan nya dan padanyalah tenaga-tenaga itu ujud.... STROOM atau tenaga yang mengaliri setiap organ-organ badan diri ini ..dialah menjadi pengeraknya. Akan tetapi apakah yang ada pada Nur Muhammad itu tidak lain dan tidak bukan iaitu Rahasia Tuhan dan ia dinamakan SIRULLAH. Tenaga merupakan PANCARAN NUR yang MENJADI DIRI PADA BADAN sehingga meliputi sekaliannya. Maka itulah yang kita perlu tahu dan ambil tahu akan pecahan-pecahan nya..

14

ZAT adalah hakikat segala kejadian dan kehidupan NUR MUHAMMAD adalah pemegang amanah bagi Rahasia Tuhan iaitu Tenaga@Kuasa ORGAN -ORGAN adalah bekas untuk menyimpan atau menyatakan akan fungsi2 nya. ASMA ALLAH yang bernama AZ-ZHOHIRU=yang zahir ASMA ALLAH yang bernama AL MUZHOOHIRU=yang mengzahirkan.

Gerak yang berlaku didalam adalah gerak nafas dan nadi serta lain nya adalah gerak Pembawakan Tuhan jua akan tetapi ianya bertitik tolak dari Nur Muhammad. Ianya Asma Allah jua iaitu Az-Zhoohiru. Ianya bersifat baru kerana apabila Nur Muhammad menerima badan baharulah tenaga itu ujud . Itupun kerana berbadan dan tenaga-tenaga inilah yang digunakan oleh ahli-ahli kebatinan dan ahli ilmu tenaga dalam biasa. Mereka hanya mengambil manfaat dari tenaga itu sahaja yang bertitik tolak dalam jantung dan nafas nya. Akan tetapi ilmu pengetahuan kami adalah mendudukki pada yang mendalam lagi iaitu tenaga yang asal iaitu tenaga yang mengerakkan nafas dan nadi serta lainnya atau tenaga yang mencipta tenaga itu dan ia adalah QUDRATULLAH iaitu RAHSIA Nur Muhammad. Melakukan pengakuan untuk mendapatkan pengakuan dan melakukan penyerahan yang sejati dari ada kepada fana dan sampai bersatu dengan Yang Maha Ghaib sehingga menjadikan kerjaku kerjanya, kerjanya adalah kerjaku, jauhnya tiada antara dekatnya tiada berbatas,,,, Maka dengan anugerah pembukaan jalan ini kami anak-anak BBM dapat merasai Pembawakan Tuhan pada kami dan pada badan diri kami sehingga mendatangkan daya-daya ghaib...Inilah Kebesaran Asma Allah yang bernama AL-MUZHOOHIRU iaitu Yang Menzahirkan. Kezahiran yang membawa kenyataan Nya iaitu gerak pembawaan. Disaat itu minda, nadi dan nafas akan sirna dari kesedarannya dan hanya kedudukan hidup yang sejati sahaja yang menjadi RAJA sehingga Kekuasaan Raja itu melenyapkan kuasa menteri dan hulubalang yang ada. Kesedaran azali sahaja yang ujud iaitu minda bawah sedar. Minda ini tertakluk didalam Ilmulah. Pertukaran martabat antara Nur Muhammad kepada Nurullah semasa penyerahan berlaku. Maka setiap yang ada ini akan menjadi hak milik kawalan Nurullah. Namun Nur Muhammad tetap sedar didalam kesedarannya akan tetapi diwaktu itu ianya bersatu didalam kesatuan yang satu. Disinilah segala gerak murni dan gerak suci akan berlaku kerana daya kawalan minda sedar tidak lagi berfungsi kerana kita telah mengfokuskan dan menyerahkan pada tuhan yang maha kuasa maka setiap gerak yang berlaku dimasa latihan itu adalah gerak kudratullah. gerak kudratullah inilah yang kita perlu tahu dan ia merupakan daya seribu daya inilah kedudukan syuhud bukan syuhud lagi tetapi menduduki tempat syuhud itu.

15

satu gerak bersamanya.umpama panas......sekian.

memasang

pelita

di

tengah2

padang

diwaktu

KAEDAH MEMOHON GERAK SILAT.


12Baca Password Baca Doa.... Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim makbulkanlah permohonan hambamu ini, tiada hamba yang berkuasa melainkan Allah. Ya Allah izinkanlah pergerakkan persilatan hak hamba sendiri yang se-asli-aslinya yang belum pernah dibawa dan dimainkan oleh orang lain.Yya Allah gerakkanlah persilatanku ini dengan sepantasnya tidak hamba yang berkuasa melainkan Allah, Allah, Allah, Allah (semasa gerak maka zikirlah) 3Mohon berhenti.....ucapan Kalimah Syahadah 1 x dan ucapkan...Ya allah kembalikanlah aku seperti sediakala,,kembali, kembali, kembali. Apabila gerak berhenti maka ucapkan,,,kesyukuran pada Tuhan.

4-

PERMISAHAN DAN PEMECAHAN


PEMISAHAN adalah bermaksud memisahkan sesuatu keadaan yang satu menjadi dua atau lebih dan hal ini adalah untuk mencari bukti pada sesuatu keadaan. Didalam Ilmu Pengetahuan BBM ini permisahan yang disebut ini adalah pada masalah kedudukan kita,iaitu pada 2 kedudukkan.. 1 2 Kedudukan pada badan Kedudukan pada diri

Oleh itu kita perlu tahu akan kedudukan permisahan ini iaitu antara badan dan diri ianya bertakluk pada gerak yang berlaku pada kita. Pada gerak pula ada dua kawalan minda 1 2 Kawalan minda sedar-kawalan minda sedar- Kehambaan Kawalan minda bawah sedar-kedudukkan diri- Ketuhanan

16

Dengan demikian ini kita perlu pastikan yang kita dapat memahami akan kedudukan permisahan itu. Hal ini ada beberapa bahagian tentang permisahan. 1 2 3 4 terpisahnya antara perbuatan zahir dan batin terpisahnya antara keakuan hamba dan tuhan tepisahnya antara aku dan dia serta engkau Terpisahnya antara minda sedar dan minda bawah sedar

Lakukanlah permisahan dan pemecahan ini agar kita dapat membezakan mana gerak dari Kehambaan dan mana gerak dari Ketuhanan. Hal ini amatlah mustahak kerana dengan kita dapat memisahkan antara perkara-perkara itu maka kita akan mendapat satu kekuatan baru, semangat baru dalam menjalani kehidupan dunia dan ukhrowi. Pemisahan dan pemecahan ini perlu dititik beratkan oleh kita semua kerana ramai diantara kita yang belum memahami arti permisahan dan pemecahan, Oleh itu perhatikanlah dan bezakanlah oleh mu yang manakah perbuatan kehambaan dan yang manakah Perbuatan Ketuhanan atau yang mana gerak hamba dan yang gerak Allah. Maka disini saya cuma ungkapkan dengan kiasan sahaja agar tidaklah berlaku salah sangka didalam akidah kita. Bagi ahli lama munkin memahami akan tetapi ahli baru munkin menjadi bingung dalam masalah ini,,, Gerak Kehambaan adalah gerak yang berserta hawa dan nafsu. Gerak Allah adalah gerak yang terbit dari sifat.... 1 2 3 4 hayat ilmu qudrat irodhat

Inilah yang dikatakan Gerak Qudratullah. Permisahan bukanlah terasing akan keduanya akan tetapi ianya tetap bersatu jua, terpisah pun tidak, sekutu pun tidak. Namun ia tetap bersama. Permisahan ini adalah permisahan keakuan. Pemecahan ini adalah keudukan bukan bermaksud atau berbetuk terasing dan terputus akan zahiriahnya cuma pada kedudukan perasaan dalam ittiqod sahaja. Keluar aku kehambaan, kedalam aku Ketuhanan, mendalam aku bersatu lagi dalam aku satu, maka aku hilang pada kesedaranku pada kedudukan Tuhan kerana Nur Nya yang melenyapkan akan ujudku ini. Maka itulah penyatuan dan kesedaranku itulah permisahan.....sekian.

17

Amal yang gagal adalah amalan yang tidak disertai dengan syuhud yang sejati. Tidak tahu akan pembawakan Kudrat dan Irodhat Tuhan pada amalnya.

PENGALAMANKU DIDALAM IP BBM


Pada tahun 1996 saya mulai berjinak-jinak dalam mencari ilmu dan kebetulan pada masa itu saya mempunyai ramai kenalan yang berlajar ilmu kebatinan dan silat. Maka saya pun terikut sama dalam keadaan itu. Maka bermulalah kisah saya mempelajari ilmu kebatinan, perubatan dan lain2. Niat masa tu mahukan kehebatan dan kelebihan. Hari berganti mingu, bulan berganti tahun namun apa yang saya cari tidaklah menemukan hasil yang memuaskan hati. Desakan hawa nafsu ingin kehebatan dan ingin mengatasi yang lain makin membua-buak. Dalam hati ini sentiasa ada perkataan"aku belum puas". Setelah lama mencari dan mendalami ilmu ini saya pun berjumpa dengan sesaorang tua iaitu guru tharikat ianya tahu yang saya ini ada memperlajari ilmu2 dalaman maka ia berpesan"carilah kehebatan yang sempurna iaitu didunia dan akhirat" Nah saya terkedu masa tuh. Maka bermulalah lembaran baru dalam hidupku kisah mencari Ilmu Ketuhanan maka saya mendatangi guru2 tharikat dan hakikat serta saya berbai'ah dengan mereka . Berbagai-bagai ilmu yang saya pelajari macam2 tharikat saya amali demi untuk mendapatkan Ilmu Ketuhanan itu. Saya pernah pergi bertapa kat bukit sempadan kelantan dan perak selama berbulan-bulan namun kepuasan masih lagi tidak dapat ku capai.... Aku termenung apakah aku salah dalam pelajaran atau salah bacaan atau salah pegangan atau salah permahaman aku bingun. Bertahun-tahun hidup menjadi pengamal tharikat inilah aku yang memang tidak memahami, mencari Tuhan. Kuasa Tuhan mengatasi segala-galanya aku dipertemukan Tuhan dengan seorang yang amatamat ku sayangi iaitu guru ( bidan ) yang telah membuka jalan bagiku namun pada masa itu saya tidaklah ingin menerima ilmu ini kerana pada masa itu saya bertemu dengen nya atas dasar tujuan lain. Akan tetapi dengan tidak sengaja dia membuka hal ehwal ilmu Ilmu Pengetahuan BBM ini masa itu saya yang tengah mabuk dan kemaruk ilmu maka tidak berfikir panjang terus menerima saranan nya. Selepas itu pulanglah saya kerumah dan membuat latihan walaupun dalam keadaan tidak tahu apa-apa. Disinilah saya mula menerima ujian dari Allah dan guru saya, kerana selama ini

18

setiap amalan atau ilmu memang ada ayat atau wirid dan jumlah tertentu tapi ilmu ini sebaliknya. Setiap saat aku bingun g amalan GERAK aku amalkan namun apa yang aku dapat bingung....saya hampir2 gila kerana ujian ini bidan saya hanya senyum. Saya pernah tinggal dikuburan selama 3 bulan demi memohon pertunjuk Tuhan atas ilmu ini. Tanpa ada buku rujukkan bidan palak uji macam2. Selepas pada itu saya dapati ada perubahan pada diri saya. Saya yang cacat ini rasa bersyukur pada Tuhan kesihatan menjadi semakin baik. Selepas 10 tahun barulah saya memahami arti sebenar ilmu ini dan ianya memang banyak beza dengan ilmu2 yang ada yang pernah saya pelajari. Maka dengan ini saya bersyukur kerana dapat mengubah keadaan badan diri ini dengan apa yang ada ini. Nikmat yangku dapati sudah lebih dari cukup, namun aku tidak pernah puas dengan yang ada ini kerana GERAK inilah rahsianya,,, Gerak yang membawaku bersertanya. Aku kini terus bergerak, pengakuan demi pengakuan kini aku dapat pengakuan nya. Hidupku tenang, rezki mendatang, tenaga pun pulih tidak penat, amal ibadat pun rasa mudah. Banyak yang dapat aku berbuat dengn gerak.....terima kasih bapak. Syukur pada Tuhan. Al-Fatihah..kepada Arwah Bapak dan Armarhumah ibu.

AKU & AKU


Dimanakah aku berada..dan siapa aku. AKU pun aku Yang berdiri pun aku Manakah aku. Bukan ujudku tetapi ujudMu Bukan gerakku tetapi gerakMu Bukan kuasaku tetapi kuasamu Bukan kehendakku tetapi kehendakMu Bukan hakku tetapi hakMu Engkaulah segala-galanya, Dimanakah aku diwaktu itu, satu dan bersatu, apakah yang SATU, siapakah yang BERSATU Adakah itu sekadar bahasa atau ungkapan biasa atau kiasan atau ianya mimpi2 atau ilmu sahaja maka fikir-fikirkanlah.

19

zat=diri namanya allah, sifat=namanya ketuhanan muhammad namanya tuhan adalah pangkat bagi zat adam adalah bekas@medium AKU adalah ganti nama bagi...............?

MAKSUD HURUF HURUF


ALIF=Tuhan=Pangkat Tertinggi LAM=Ketuhanan=Darjat LAM=Kerasulan=Martabat KHO=Kehambaan=Pengakuan R=Rahsia Ketuhanan O=Otak@Minda H=Hidup Menghidupkan D=Deria I=Ingatan R=Rasa I=Ittibar

TANDA TANDA AKHIR ZAMAN


Suatu saat nanti akan sampai kepadamu suatu zaman iaitu Zaman Fitnah yang mana pada masa itu kamu semua keliru seumpama diwaktu malam yang kelam gelap gelita. Maka dimasa itu orang yang ada didalam hati nya Nur Keimanan akan terselamat dari fitnah itu. Antara fitnah2 itu adalah.. -agama semuanya sama -ada yang mendakwa nabi -ada yang mengaku pasangan jibril -imam solat jumaat kaum hawa pun boleh -si alim penakut -si jahil menjadi ketua agama -pemimpin macam singa -hakim2 macam anjing -menteri2 macam serigala -orang ramai macam kambing -al-quran dipersendakan

20

-ilmu hakikat dipersalahkan -sesama alim bergaduh - si jahil menuduh -menghukum sesama jahil -orang hakikat mengata -orang syariat menhukum Inilah antara kerosakan dan fitnah yg berlaku pada zaman ini. Maka hati-hatilah olehmu akan dakyah dan fahaman2 sakular,,,mazhab pulak brbagai-bagai, fahaman palak bermacammacam..hati-hatilah. Islam sekarang telah ternoda oleh fahaman kapitalis dan sosialis serta berbagai-bagai lagi. Oleh itu...ikutilah jalan yang benar iaitu jalan pembawakan Tuhan padamu.

HAKIKAT HURUF...
1-ALIF-awal muhammad 2-BA-bismillah muhammad 3-TA-tak'yan muhammad 4-SA-syaktah muhammad 5-JIM-jisim muhammad 6-HA-hayat muhammad 7-KHA-khalaq muhammad 8-DAL-daim muhammad 9-ZA-zat muhammad 10-RO-rahmat muhammad 11-ZAI-zam zam muhammad 12-SIM-saat muhammad 13-SYIM-syukur muhammad 14-SHOD-sabar muhammad 15-DHOD-dhomir muhammad 16-THO-taat muhammad 17-ZHO-zhohir muhammad 18-AING-ainu yakin muhammad 19-GHAIN-ghina ul mutlak muhammad 20-FA-fakir muhammad 21-QHOF-qodir muhammad 22-KHAF-kabir muhammad 23-LAM-latif muhammad 24-MIM-maqom muhammad 25-NUN-nur muhammad 26-WAU-wahid muhammad

21

27-QHO-hapus@fana muhammad 28-LAM ALIF-lahut muhammad 29-HAMZAH-amin muhammad 30-YA-ya mutakallim wahdah muhammad. Inilah ittibar makna hakikat bagi hurufiah maknanya semua huruf inilah yang melengkapkan ayat Al-Quran menjadi 6 ribu lebih ayatnya. Maka kalau kita perhatikan baik2 pada siapakah ianya tertakluk tentunya pada Muhammad iaitu Hakikat DIRI kita. Bila anda telah memahami hal ini baik2 maka anda telah menemui raja ayat dan segala rahsianya. Untuk itu kita tidaklah perlu menyusahkan untuk mengamali ayat2 yang panjang2. Cukuplah dengan mendudukinya pada Maqom Hakiki iaitu kedudukan awal. Oleh itu gunakanlah apa yang ada padamu itu, Kuasa dan Kehendak Ilahi, yang melakukan kita tidak menggunakan fadilat ayat dan doa2 lainnya melainkan doa nya jua penyerahan dan gerak. Peringatan.... Akan tetapi bagi mereka-mereka yang tidak memahami atau mengikuti jalan ini atau pun yang ingin mengamali ayat serta doa2 maka itu perkara sunnah ataupun hal kebaikan namanya. Bukan saya menolak akan tatacara pengamalan ayat dan doa. Ini adalah tapsiran mengikut hakikat perjalanan dalaman Rahsia Ilahi. Harap jangan disalah ertikan.

TENTANG PERBUATAN JAHAT


FIRMAN ALLAH YG BERMAKSUD: Mereka mengatakan yang baik itu dr Tuhan mereka yg tidak baik itu datang dari diri mereka sendiri..katakanlah kedua2nya dari Tuhan. Kalau kita hendak megentahui akan hal ini iaitu siapakah yang melakukan kejahatan sedangkan segala sesuatu itu tuhan yang menjadikan dan ada yang mengatakan segala-gala af'al nya walau baik maupun jahat,baiklah kita akan menghuraikan akan kekusutan ini,untuk itu kita perlu kembali kepada kejadian asal iaitu ROH. Apabila roh masuk kedalam badan maka ianya telah menjadi diri,walaupun asalnya roh itu suci namun apabila roh itu menerima badan maka ia mula bersatu dgn jasad maka pada jasadlah ianya berubah segalanya iaitu keadaan asal iaitu titik menjadi diri,,suci menjadi kotor,bebas kini terkurung dll,baiklah kenapa saya mengatakan dulu suci kini kotor kerana ianya telah mampat pada jasad kerana jasad itu terjadinya dari air yang berhadas maka jasad ini adalah hadas pada asal kejadiannya sebab itu kita perlu bersihkan mandi dan

22

sebagainya,berbalik pada hal ini apabila ia kotor maka segala yang hidup pada nya akan turut bercampur dgn kekotoran itu yang jelasnya adalah 3 perkara iaitu.. 1-akal 2-hati 3-perbuatan Apabila ia sebati dgn jasad maka akan lahirlah perbuatan jahat maka setan akan mengoda setiap yg berjasad kerana dendamnya pada adam,oleh itu walaupun tuhan mencipta manusia dengan sempurna tidaklah ia merujuk kepada umumnya akan tetapi ia meujuk kepada penciptaan keadaan manusia ia cukup dengan kelengkapan akal dan nafsu dan kemulian yang ada padanya iaitu sirullah. Pada kedudukan pula aku yang berdiri pada badan namanya insan=perbuatannya bercampur. bila ia sampai dan fana serta baqa pada martabat ketuhanan dan bersatu dgn yg satu maka segala amal perbuatannya akan murni. suatu contoh.. Sebelum anda melakukan gerak apa yang anda buat dan bagaimana gerak anda dimasa itu,tangan kaki hati dan minda serta diri pasti tidak terurus dan berbagai hal yg berlaku. akan tetapi semasa anda melakukan gerak adakah perbuatan yg tidak baik berlaku,adakah gerak anda itu bangun dan lompat turun tingkap,gerak belasah org,gerak lainnya tentunya tidak bukan,yg pasti itu dalil perbuatan sempurna yang suci dan perbuatan yang kotor dan keji,,yang pasti tahu dan sedar akan keadaan ini. Maka disinilah qadak dan qadar allah berlaku...INNALLAHA QADARIHI BI TAQDIRUHU sesungguhnya allah mentakdirkan ia(makhluk) dgn takdir kesesuaiannya. nah baik dan jahat itu dari tuhan jua utk memilih antara intan dan kaca. aku keluar bercampur af'alku aku kedalam suci af'alku.

MENDUDUKKI PADA TEMPATNYA. Ketahuilah olehmu akan kefahaman menduduki akan AKU pada tempatnya. Jika kau tahu akan konteks kefahaman mendudukkan AKU pada tempatnya pasti kau akan merasa bahagia dan senang segala urusanmu. Mendudukkan AKU pada

23

tempatnya adalah ia terbahagi kepada beberapa martabat yang mulia dan ianya perlu kau fahami secara khusus dan mendalamKedudukan itu adalah 1234Tuhan Ketuhanan Kehambaan Hamba hilang segala yg ada padamu nyatalah Ia. nyatalah AKU muhammad nyatalah segala padamu afal menanti dan mengikut segala titah perintah

Oleh itu jika kau tahu meletakkan serta mendudukkan aku pada tempatnya pasti kau akan sampai dan dapat menemuiNya serta kau akan senang dan menyenangkan hidupmu. AKU yang perlu duduk pada tempatnya secara sempurna demi menyempurnakan akan segala kehidupan ini samada didunia mahupun diakhirat. Didalam ilmu ini ada beberapa hal yang kau telah tahu namun perlu kau mendalaminya dan mendudukkinya iaitu gerak-gerak yang berlaku padamu antaranya. GERAK ALLAH GERAK hamba Untuk kau mendapatkan sesuatu dan mentadbir alam ini dengan cara mudah iaitu jalan kebenaran dan jalan kenikmatan diredhoi dan tidak dimurkai maka gunakanlah ataupun dudukilah pada gerak ALLAH semata-mata. Hilangkanlah perasaanmu pada keadaanmu diwaktu itu iaitu semasa gerak berjalan maknanya itulah kau telah mendudukki pada tempatnya iaitu GERAK ALLAH dan kenyataannya semata-mata. Apabila kau sedar pada keadaan gerak itu akan gerakmu maka kau telah menduduki pada gerakmu sendiri maknanya kau telah mentauhidkan ini gerakku. -AKU-Allah -aku-ujudullah(nurullah) -DIRIku-sifatullah(nur Muhammad)

24

Badanku-adam(jasad)-hamba. PESANKU.WALAUPUN DIMANA KAU BERADA DAN APA JUA TUGASMU PADA KEHIDUPANMU MAKA KAU AKAN BERBAHAGIA DAN MULIA ASAL KAU TAHU MENDUDUKI AKU PADA TEMPATNYA.BAGIKU aku adalah AKU ini tempatku.

amalan scan@mukasyafah.
1-password 2-doa...ya allah makbulkanlah permohonan hamba ini,tiada hamba yg berkuasa melainkan allah.ya allah gerakkanlah zahir dan batin bukakanlah hijab utk ku agar dapatku melihat dan megetahui ( niat hajat ) dgn sejelas-jelasnya.tidak hamba yg berkuasa,melainkan ALLAH,ALLAH,ALLAH.. 3-serahkan padanya dan ikutlah gerak. 4-jika dlm tafakkur blh guna zikir...ya alimu ghaibil wassyahadah. peringatan.latihlah dgn tekun insya allah berhasil. Ayah Di Pakngah kenalilah tenaga-tenaga yang ada diluar badan dirimu dan kuasailah ia agar kau dapat memilikinya. segala tenaga itu dapat kau kuasai jika kau tahu akan tenaga itu.kekuatan yg kita ada ini mampu menguasai tenaga-tenaga itu.kaedahnya tafakkur dan fokus pada benda yg kita mahukan itu,maka ia akan menimbulkan tenaga-tenaga lalu kau perlu hayati dan resapi dengan batinmu iaitu tenagamu perlu menangkap akan tenaga2 itu.dalam sedikit masa saja kau akan mendapat berita baik jika tenaga itu kau telah kuasai. Ayah Di Pakngah untuk rezeki.. 1-password 2-doa... ya allah kurniakanlah rezeki(atau lainnya) kepada hamba, jika yang berada didasar laut mohon engkau timbulkan,jika didalam bumi engkau naikkan,yang diatas engkau turunkan,yg jauh engkau dekatkan,yg sedikit engkau lebihkan,yg kurang engkau berkatkan,,,engkaulah yg maha kuasa atas segala-galanya.barang diminta biar

25

menjadi,barang diucap biar menjadi,apa yang aku mohon semuanya (jadi..3x) aallah.allah,allah. peringatan. tumpukan perhatian pada kekuatan tenaga2 alam dan resapilah dgn penghayatan mu.tenangkan dirimu,minda perlu fokus pada titik yg satu iaitu niat yg satu. guna gerak atau tafakkur biasa...kalau tafakkur biasa stabailkanpenafasan iaitu nafas masuk dan keluar perlu seimbang.pejam mata dan buatlah penyerahan yang total...pasti kita akan dapat mnguasai tenaga2 luar utk badan diri. OA.kenalah buka tajuk...ttg tenaga dari luar tu boleh PN huraikan lagi... PN. kalau nk cari modal untuk rezki kita perlu guna tenaga nurilahi atau qudratullah untuk menguasai yg luar..itulah pesan bapa kuasa menguasai OA caranya sama dgn cara GERAK ke PN..cuma nak mulakan dgn doa yg khusus ke ? PN caranya tafakkur jgk gerak pun blh...nanti saya pust kan cara2nya moga2 kita semua mendapat manfaatnya. inilah kaedah untuk tarik rezeki bagi kesenangan hidup diluar kat dalam dah dapat Ayah Di Pakngah 8 sifat kekuatan alam iaitu.. 1-tanah 2-air 3-api 4-angin 5-suria 6-candra 7-kartika 8-samirana kalau kita nak kuasainya perlu banyakkan tafakkur.dan serapkan pada dirimu..tetapi awas...serapkan zat yg murni sahaja,kerana kalau salah serapkan nanti bahaya pada kita.dalam hawaa'un ada berbagai-bagai zat atau tenaga yg melulu. SM tok ayah, suria candra kartika dan samirana tu tenaga yg mcmana? PN.tenaga yang berada di bahagian atas ..4 anasir di bumi

26

PEMAHAMANKU TENTANG TUJUAN / OBJEKTIF ILMU BBM...Omar Abdullah


NAZ...Aku akan mengatakan, hendak mengenal diri bercerminlah ke kaca. Setelah seseorang bercermin ke kaca, apa yang telah dapat dikenalnya tentang dirinya? Kalau hanya rupa dan bentuk, cukup dengan cara melihat saja, akan tetapi samakah ertinya dengan keadaannya melihat dan mengenal? Dengan melihat saja belum bererti telah mengenalnya, akan tetapi dengan mengenalnya mungkin dengan pengertian engkau telah melihatnya lebih dahulu, setelah itu baru engkau dapat mengenalnya. Dan sekarang timbul pertanyaan apa yang telah engkau lihat itu? Iaitu samakah dasarnya engkau yang mengadap ke kaca dengan orang yang timbul dari kaca? Pertanyaan ini sudah tentu ditujukan kepada seseorang yang mahu mengerti dan mahu mengetahui dan mengenal akan dirinya sendiri? kata-kata dari BBM tentang mengenal diri OA..ke-muka-kan diri...macam mana caranya...dan modal di-DIRI-mu...entahlah TM saya dah bodoh ni... NAZ...apa bila rasa yang terasa itu telah berkembang..disitulah berlakunya kemukakan diri itu..hehehe..sebab tu lah BBM sebut jangan sampai hilang rasa tu..apa bila bertafakur.. kalau hilang maka lupalah kita pada diri kita..nanti takut kemasukan lah pulak.. OA...tq bos ...saya tahu bos amalkan ini dlm cari rezeki..sharelah caranya dgn kami semua boleh ke ?...demi Ilmu BBM.. NAZ...Oleh kerana aku mahu mengerti dan mahu mengetahui dan mahu mengenal akan diri yang sebenarnya diri dan yang akan menjadi pendirianku pula, maka aku akan mengatakan bahawa dasarnya yang sebenarnya, adalah tidak sama. Kalau dasar dari yang berkaca, kuketahui tadinya air titisan dari ibu bapa dan sebelumnya, tanah (ingat akan kejadian nenek-moyang kita, manusia yang pertama), maka dasarnya dari orang yang timbul dari kaca itu hanya sebagai perumpamaan saja. Kasarnya disebut kaca. Bagi yang mahu mengerti akan tujuannya yang sebenarnya, halusnya iaitu cahaya dan kalau diperdalam lagi, maka aku mengatakan dasar yang sebenarnya ialah nur. Dan untuk keseluruhannya (iaitu yang meliputi badan diri kita) menjadikan apa yang dinamakan orang rohani iaitu perkembangan dari kata asal roh. jawapa yang kita bincang kan tadi BBM dah jelaskan mengapa kita kena kenal denga orang yang timbul dari kaca itu OA...share cara bos nak ke-muka-kan diri dalam mencari rezeki...

27

NAZ...bab itu bukan lah saya tak nak share bang..saya pun tak tahu..sebab pekara itu terjadi dengan sendirinya.. OA...alahai.......bos guna kunci ke ..mcm mana nak guna kunci tu ajarlah kami... NAZ...kuncinya adalah ketenangan bang..insahallah kalau kita tenang reziki mendatang dengan tenteram je hehehe.. semuannya macam diatur-atur oleh yang maha pengatur Itulah pengalamannya.. OA...cara nak tenang ...tu macam mana bos..ajarkan kami semua disini... TM...sbb ramai hendak tahu tapi tak pandai bertanya itulah tujuan Abg Omar, Azman NAZ...kita balik pada soalan tadi..cara nak tenang macam mana..bacalah buku BBM didalam buku diri yang ku kenal tu..kalau tak silap muka surat 16 BBM telah jelaskan untuk kita duduk didalam keadaan tenang tu..kalau buku petikan lama muka surat 10.. Air hampir makanan murah, kalau dah kenal sama la tu....hehehe Demikian bayangan rezeki yang mendatang OA...oh..kalau tenang yang itu saya fahamlah bos..jadi keadaan TENANG sebegini perlulah kita amalkan setiap detik dan ketika....itu yang bos maksudkan barangkali..betul ke bos ? Naz...yang tadi tu sebenarnya kata BBM apa bila aku kemuka.. ya betul tu bang.. boleh saya bertanya pula.. NAZ...sebenarnya apa yang kita faham tentang yang kita baca mengenai buku2 BBM tu.. OA...Azman tanya abang ke atau nak tanya ahli ahli GAS...? NAZ...saya tanya abg..sebab abg kan wakil heheh.. OA...pulak.....abg melihatnya dari segi apa objektif bapak menulis dan mengajar ilmunya keseluruh nusantara dengan penuh susah payah..Kalau nak sebarkan ilmu agama ..bapak pula kata ilmunya bukan ilmu agama..Jadi nape-lah bapak susah payahkan dirinya ....itu yang bermain dikepala abg ..agak lama juga dah...nanti sambung..panjang ni .. NAZ...Aku buta pada kenyataan dan engkau ada mata untuk melihat, akan tetapi padaku ada jalan untuk pencapai tujuan. Jadikanlah jalanku itu menjadi jalanmu dan jadi jalan kita bersama, engkau dan Aku. Dan dalam segala tindak-tanduk, Aku di muka atau kemukakan Aku. Engkau di luar Aku di dalam. Kenyataanku ada padamu dan padakulah letaknya rahsiamu. Akulah ilmumu; ilmu aku-mengakui sampai mendapat pengakuan. kata2 BBM yang bersangkut paut dengan perbincangan kita tadi

28

OA...kalau untuk kepentingannya barangkali bapak wajar puas hati sebab dengan menulis buku DIRI YANG KU-K ENAL ( DYKK ) ..beliau dianugerahkan PhD dan bergelar doktor...Bapak sangat berhati mulia dan amat sayang akan bangsa seagamanya yakni melayu nusantara yang ketika itu..( dan sekarang juga ) amat dhaif kehidupannya..berbanding bangsa pendatang..mengikut bapak puncanya ialah SALAH MENJALANI KEHIDUPAN... NAZ...sebenarnya bergini bang..apa yang BBM tulis itu adalah atas dasar pengalaman beliau..untuk di pisahkan sampai dapat kita memahami..BBM menunjukkan kaedah2 cara faham beliau tentang Ketuhanan..jadi sesiapa yang dah lalu pengalaman2 yang beliau sebutkan itu barulah meraka2 percaya..benar atau tidak pekara yang BBM ceritakan mengenai pengalaman bertuhan dalam erti kata sebenar tu.. OA..kerana bergantung pada barang mati ..dan bukan kepada YANG HIDUP... NAZ...kita fokus kan apa yang terkandung didalam buku2 beliau.. OA....Yang MATI disini pada bapak ialah BADAN manakala YANG HIDUP bapak kata AKU..pada kita Yangg Hidup & Menghidupkan itu NYAWA-lah...Satu lagi kesilapan Melayu Islam ialah..tidak faham akan Ilmu Ketuhanan sebenarnya..Walaupun bapak tak sebut tetapi itulah yang saya fahamkan bos...Ini adalah kerana Ilmu Ketuhanan tentunya bertumpu pada ZAT YG Maha Perkasa itu ..melayu islam walaupun muslim tidak tahu akan ilmu ini..dan bergantung sepenuhnya pada tenaga luar dan SINIS bapak yang dahsyat ialah melayu cakap tak serupa BIKIN... TM...Haa Haa...Baru betul tu Abg Omar...saya setuju dgn ini NAZ...hehehe hati2 bang.. OA..cakap semuanya ketentuan Tuhan..cakap semuanya ..persoalan dikembalikan pada Tuhan ..cakap BERSERAH pada Tuhan tetapi tidak faham apa yang dikatakan...dan tak tahu macam mana nak bukti atau lakukan apa yang dicakapkan... TM...JIWA YG TENANG di maksudkan DIRI NYA ..YANG MELIPUTI NAZ...sebab apa tu bang....ya TM menjadi orang lah tu.. TM..tapi tak tahu bahawa DIRI NYA SENDIRI YANG BERPANGKAT KETUHANAN..Ini lah yg saya di fahamkan OA..orang melayu islam juga ..sering BERDOA..dan meminta pada Allah tetapi tidak tahu KEMANA DOA diarahkan sebab TAKUT disalahkan ..mengatakan Tuhan itu bertempat ...PERLI bapak yang paling menghiris hati sanubari saya ialah...apa lagi yang kamu pinta pada Tuhan sedangkan apa yang kamu pinta itu telah dianugerahkan Allah kepadamu sebelum kamu

29

memintanya..MODAL-nya di_DIRI kamu..kamu tidak mahu guna otak kamu ( maknanya kamu sangat bodoh-lah bos ) ..ini sangat MENCABAR minda kita bagi yang mahu memikirkanlah... TM...Tapi di perhambakan DIRI TERSEBUT sebab tidak mahu membebaskan nya NAZ..cerdik dari segi apa bang.. TM..Asyik meminta2 di luar drp diri nya sendiri dan bukan drp yg lebih hampir drp urat leher nya sendiri. Setiap kali berdoa mengankat tangan dan mata pandang keatas seolah2 Tuhan tu sangat jauh di atas langit OA..Soalnya...kenapa MODAL itu sudah diberikan tetapi hasilnya...atau kesan modal itu tidak ..jelas ..Tok Mat dah sebut diatas..sebab DIA TERKURUNG..modal dalam PETI BESI..yang ada adalah pancarannya yang hanya SESUAI UNTUK HIDUP je... bukan UNTUK HIDUP BAHAGIA...jika nak hidup BAHAGIA kena ambil modal dari PETI BESI itulah...BEBASKAN MODAL YG HEBAT itu ????????!!!!!! Itulah kepakaran BOS..BUKA PETI BESI biar MODAL boleh diguna kita sebut BUKA JALAN..saya nak sebut BUKA MODAL... TM...Berbual lah sendiri di antara ENGKAU DAN AKU Yang Memberi dan Menerima NAZ..maksud BBM sering-seringlah berdailog dengan diri sendiri.. ia-ini diri yang sebenar diri itu.. Sebab kita tidak berani mengaku bahawa AKU YANG BENAR, olih kerana kita sudah hanyut terbawa bawa agama penyembahan sembah menyembah DIA MEMPERSEMBAHKAN DAN KITA PERSEMBAHAN DIA dan bukan sembah menyembah OA...maaf bos ..panjang lebar ni..bukan maksud tu itu teorinya tu..maksudnya...KELUARKAN MODAL itu..MODAL itu ialah AKU..AKU itu ialah KETUHANAN..biar AKU yang buat bukan aku...kalau aku yang buat hanya guna kuasa PANCARAN yakni DIRI yang bukan KUASA SEBENAR cuma pancaran yang telah dihadkan oleh pelbagai LAPISAN...MODAl maksudnya BIAR AKU YG BUAT bukan engkau sebab engakau HAMBA...AKU ini RAJA ...itulah maksudnya KE-MUKA pada saya yg dhaif ini bos..itu yg saya MAHU FAHAMKAN... TM..MAKA BUAT LAH DIA AKAN PD DIRI SENDIRI DISINI TIADA HAMBA LAGIMAAFKAN SAYA YER......HENDAK NAFIKAN APA LAGI BENDA SUDAH MATI NAZ....AKU itu raja dalam keadaan hamba TM..kerana dia sesuatu dari yang satu.. OA....Sekarang ..MODAL sudah ADA dan kiata BEBAS gunakannya..soalannya sekrang CAMNO NAK GUNA..bapak perli kita lagi dengan SINDIRAN TAJAM dalam bentuk pertanyaan..SIAPA AKU , DIMANA AKU , MAHU KEMANA AKU ????? wow dahsyat pertanyaan bapak ini bagi mereka yg

30

sensitif dan mahu BERFIKIR...bapak perli lagi GUNAKAN OTAKMU....dia raja kepada alam atau kerajaan nya sendiri sahaja yaini badan.. OA...wah saya nak sambung..bos pulak dah bagi jawapannya..ya... AKU itu RAJA dan AKU itu juga HAMBA....pelik ni sebab BERANTAKAN bagaimana pula siRAJA boleh jadi HAMBA pula...bapak perli kita lagi..kata bapak DIA-lah YG MEMBERI dan DIA jugalah YG MENERIMA...YG MEMBERI RAJA ..yg menerima ialah hamba... TM...Dimana ada HAMBA disini melainkan hanya alat sahaja alat yg tidak tahu membantah drp titik hinga lah tersiap sekujur tubuh NAZ...pada badan AKU raja pada dia AKU hamba,,kalu AKU tu dia cubalah buat anak ayam hehehe.. OA...bagaimana mahu memaham kan perkara ini ?..senang je belajarlah ILMU KETUHANAN dan LIHAT-lah ILMU BBM dari segi ILMU MERTABAT TUJUH yakni MAKSUD dan Alam Alam PENTAJALLIAN dan TAUHID TERTINGGI YAKNI LA MAUJUDA ILLALLAH yang Wujud Hanya-lah Allah..INILAH MAKSUD SEBENAR KALIMAH TAUHID...La Ilaha Illalah..Lah ( Tiada ) Ilaha ( Nyata ) Illa ( hanya ) Allah..Itulah sebab bapak kata ILMUBBM ialah ILMU SYAHADAH... TM...hanya angan2 dan hayalan ujudnya kehambaan ..tidak lain tidak bukan hanya sifat menduakan sahaja NAZ...ingat saudara-saudarku rahsianya telah menjadi rahsiaku....APA ITU SIRR SIRR adalah istilah bahasa ARAB dan ia nya bukan rahsia maksud nya...nanti mendatangkan fitnah.. OA...Belum habis ni ampunkan aku Ya AKU....dah ada modal macam mana nak guna modal..dah tahu dah seperti saya katakan diatas tadi RAJA =MEMBERI ..raja maksudnya Maha KUASA...hamba menerima ..maknanya lemah..apa yang hamba nak terima ????? OA...dan sdra Azman kata RAJA = HAMBA ..hujahnya sebab IANYA adalah YANG TUNGGAL ESA itu apkah YANG TUNGGAL & ESA..jawablah.. sendiri..jadi bagimanakah penjelasan bapak akan hal ini......bapak kata DUDUKKAN IA DITEMPATNYA....DUDUKKAN IA PADA MAQAMNYA BERBAHAGIALAH orang yang TAHU MENDUDUKKAN-nya.... NAZ...alhamdulillah faham abg ku seorang ni.. TM...Maha Tunggal akan Ke Esaan ZAT DIA. Tunggal tentang pembatasan sifat nya yang ada pada benda yang mati tadi NAZ...alhamdulillah dah reda pun TM..

31

TM...ini dinamakan TEMPAT ...Mustahil ZAT bertempat melainkan menyatakan sifat2 yang terhad menurut ciptaan nya mati tadi...saya all out hari ini ...Ini diri pribadi sifat ketuhanan kepada ZAT NYA YG ESA...mana ada hamba disini OA....MENDUDUKKAN PADA TEMPATNYA ..apa maksudnya ..dan macam mana nak BUAT..cakap je tak jadi apa apa pun...setakat cakap je-lah....RAJA itu TUHAN ..MakamNya KETUHANAN...hamba itu rakyat makamnya dibawahlah tukang menerima ...untuk menerima sihamba kenalah SEBUTKAN apa yang dia MAHU dan sihamba kenalah MEMINTA pada RAJA...kalau tidak minta RAJA tahu ..tetapi RAJA tidak BERKENAN sebab pada RAJA hamba kena merayu dan meminta..sedangkan RAJA itu besifat Ar-RAHMAN & AR-RAHIM..kenalah minta ..permintaan inilah saya nak saya sebut sebagai DOA sihamba yakni DESTINASI PERJALANAN.... TM...Katakan lah Ya Muhammad, Tuhan itu Esa. Ayat ini mengatakan kpd sifat nya yg terpuji NAZ...teruskan lah lagi hujah2 tu.. TM...Hee..Hee...dah penat Azman..lain kali saja lah...salah seorang darapada kita mesti ambil sikap membangkang jika hendak memajukan pengetahuan...Hee...Hee... NAZ...dah penat rehatkanlah hambanya dulu..TM OA...Pendekkan sikit ya...dimana RAJA sekarang ini ..dia hamba sedang menaip..RAJA tak -kan menaip sebab dia RAJA....kita bermula DI-SINI yakni sebagai hamba...kita mulakan dengan menyatakan DESTINASI kita yakni DOA yaitu permintaan dan rayuan agar Raja perkenankan ( makbulkan )...Ya Raja aku mahu duit yang banyak....Raja yang sekarang duduk pada makam hamba senyum je... baiklah hamba jika mahu ditunaikan AKU ...KENALAH TUKAR PAKAIAN ku..bukankah AKU ini Rajamu YANG KELUAR DARI ISTANA MENYAMAR SEBAGAI hamba ( pengemis )..Nak tukar pakaian RAJA kenalah aku NAIK ke ISTANAKU...Istana Ku berada di Alam Lahut...NAIK KE-ISTANA ALAM LAHUT inilah disebut sebagai MIKRAJ....jom mari kita MIKRAj wahai saudara ahli GAS semuanya..kita NAIK..ke Alam Lahut ..yakni Alam ASAL kita yakni ...Alam Ketuhanan... TM...Enjin motor lah yANg penat..atau pun dinamakan Jentera untuk DIA ..Jentera DIA yANg menaip...Bukan kah kita adalah produk DIA ..mcm juga COMPUTER ...semua chip dan memory ada di dalam OA...Yang MIKRAJ ..Baginda Rasul ...kita sebagai Umat Muhammad je ..mana boleh Mikraj...kita tak boleh guna istilah khas untuk Nabi kita ...kena nak guna istilah biasa je yakni NAIK KEATAS...Nabi Mikraj KENDERAANNYA ialah BURAQ...kita NAIK ...KENDRAAN kita ialah GERAK TAFAKUR DR BAGINDO MUCHTAR... TM...computer pun berhayal juga mcm pandai

32

NAZ...perkataan naik itu janganlah disalah ertikan tuan2,,maksdnya renunglah kedalam badan diri masing2..dengan menumpukan rasa yang terasa itu..nanti ada pulak yang menunggu kenderaan untuk naik hehehe.. OA....Baiklah kita pun BERGERAK ..dengan DIRI.. kita yakni RASA..yakinlah kita akan sampai kedestinasi kita yakni ALAM LAHUT. Nape yakin begitu ? ..sebab bukan kita yang BERGERAK NAIK tetapi AKU kita...kita badan jadi pelakun je..dan terima signal signal je seperti rasa rasa dihujung jari dan seluruh badan itu,,,indication je tu...AKU yang NAIK bertukar kepakaian RAJANYA dan hanya si RAJA yang BOLEH BERKATA KUN yakni JADILAH manakala sihamba kenalah sahkan dengan berkata sudah nyata wahai tuanku terima kasih ..ini istilahnya FAYAKUN. Apabila RAJA TURUN sebelum bertukar pakaian maka dibawanyalah apa yang diminta oleh sihamba tadi dalam kes ini duit yang banyak...tetapi duit itu dari Alam Ghaib..tak nampak dan belum boleh digunakan..oleh sihamba ( badan yang bernyawa= manusia ) maka kenalah disebut KUN dan disambut dengan FAYAKUN dulu... INILAH SATU SATUNYUA ILMU YANG PERNAH SAYA TEMUI YANG MENGAJAR KITA TENTANG APPLIKASI KUN FAYAKUN...Ilmu yang Dikasihi Bapak Dr Bagindo Muchtar..belum ada Ilmu seperti ini yang saya temui wahai sdra sdraku semuanya...BELUM ADA... UNTUK duit Yang Ghaib itu menjadi nyata maka KUNCI WASIAT PERLULAH DIGUNAKAN...kunci ALIF LAM MIM....ada kaedahnya ..ada caranya..ada tertibnya..pelajarilah dulu ya kawan kawan.. Maaf berbanyak dan ampunkan saya jika pemahaman saya tentang Ilmu BBM tidak sama dengan pemahaman sdra semua. RUMUSANNYA..bapak mahu kita jadi senang lenang menikmati hidup duniawi...menjadi MANUSIA BARU dengan KEHIDUPAN BARU dengan menggunakan MODAL di-DIRI melalui KAEDAH PENYERAHAN TOTAL / ESA..Alif & Mim tidak PERNAH BERPISAH ..ESA dulu kini dan selama-lamanya. PELAJARI KAEDAH GUNA KUNCI & PENYERAHAN TOTAL.Sekian wassalam... TM...saya harap semua jangan salah faham yer....dlm perbincangan yang sengaja dia ada2kan untuk bersama saya mabil di sebelah pembangkang...Hee...hee... OA..ya itulah yang Allah beri fahaman kepada saya kawan kawan ....entah betul atau tidak tetapi pada saya itulah yang saya pegang dan amalkan...berkat research saya sendiri dan bimbingan guru guru saya sdra Norazman Md Diah dan Sdra Rosmaidi Abdullah @ PakNgah OA..kalau bos nak komen komenlah...

33

NAZ..saya tak de apa nak komen bang cuma betri dah mula lemah nak kena cas dulu hehehe..askum OA...w/salam/..bos maaf ya kalau saya silap..minta dibetulkan ...esok - esok le... GERAK ABADI GERAK SEJATI - GERAK BERISI - GERAK SEIMBANG ..PERTEMUAN KIRI & KANAN i.e DUNIA & AKHIRAT. GERAK AKU bukannya.. gerak aku dan bukannya aku bergerak...