Kahwin Awal? Apa Masalahnya??

Ditulis Oleh Pakar Cinta Pada 27 Nov 2011 Kategori : Motivasi Cinta Rasulullah s.a.w bersabda: “Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya.” – (H.R. Tirmidzi)

Kahwin awal bukan satu masalah. Mari lihat persoalan-persoalan yang selalu menerjah di kepala anakanak muda yang fitrahnya terhalang atas sebab-sebab tertentu. 1. Kahwin waktu masih belajar, adakah tidak mengganggu pelajaran? Siapa cakap kahwin waktu sedang belajar mengganggu? Salah tanggapan tu. Sepatutnya,kahwin awal lebih memberi kita semangat yang membara. Yelah, sudah ada pasangan yang halal dan akan sentiasa menyokong kita, mesti la lagi bersemangat mau belajar kan? Lagi satu, orang yang sudah kahwin ni akan berasa lebih bertanggungjawab dari sebelum kahwin. Sebab mereka tahu bahawa mereka punya pasangan untuk dijaga, jadi mereka pun akan berusaha untuk buat yang terbaik bagi pasangan mereka. Apa-apa pun, tengok ibu bapa kita saja sebagai contoh. Sudah kahwin, tapi adakah mengganggu kerja mereka? Tidak kan? 2. Saya masih belajar, macam mana mahu bagi nafkah pada isteri kalau belum ada kerja? Saya tahu ramai antara kita yang masih belajar, dan ramai yang meminjam PTPTN atau dapat biasiswa. Saya beranggapan pasangan yang ingin dikahwini jugak masih study, dan juga meminjam PTPTN atau dapat biasiswa. Jadi ia bermakna dua-dua masih dapat hidup dengan wang yang asas tu. Jadi, sementara masih belum ada kerja, suami berilah nafkah yang termampu kepada isteri. Mungkin RM50 atau RM100 sebulan? Bergantung kepada berapa banyak isteri gunakan untuk makan. Lagipun, isteri jugak ada wang, jadi tak perlu rasa ada masalah di situ. Yang penting dua-dua masih dapat hidup. Lain la kalau isteri demand kereta, rumah, rantai emas, baju berlambak-lambak, dan macam-macam lagi. Jadi, sepatutnya tiada masalah dalam bab nafkah. Cuba kita tengok orang Arab zaman Nabi dulu. Adakah kebanyakan daripada mereka orang berharta? Tidak. Mereka cuma mampu memberi isteri makan makanan setakat yang mereka mampu beri. Itu pun sudah mencukupi untuk dijadikan nafkah. Nabi tak larang pun orang miskin berkahwin. Jangan jadikan kekurangan wang sebagai penghalang perkahwinan. Itu namanya menyalahkan takdir Allah. Berdosa.

Merisik dan bertunang tu bukan wajib pun. lagi Maha Mengetahui.” – (H. Sabda Rasulullah s. Takut kelak bertukar menjadi benda yang tidak baik. Benda yang baik. Mas kahwin pun tidak perlu tinggi-tinggi kerana sebaik-baik magar adalah yang paling rendah.w: “Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang. sewa jurukamera dengan mak andam semua tu kerana ia termasuk dalam hal-hal yang sia-sia. Tidak terlalu awalkah untuk saya berkahwin? Kalau rasa dengan kahwin boleh buat semangat untuk belajar semakin meningkat. Jika mereka miskin. Dan tidak perlu sanding-sanding semua tu kerana hukumnya haram jika bersanding depan bukan mahram. potong kos seperti bagi hantaran waktu merisik dan bertunang. seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya. Apa perkara asas dalam kahwin? Ya. Tirmidzi dan Ahmad) . kahwin la.w: “Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s. jemputlah keluarga terdekat dengan kawan-kawan saja yang dapat datang.w. tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Tanya diri. Kalau rasa kahwin boleh buat diri semakin bersemangat dalam agama. Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya). jangan dilambatkan. kahwin la. Sabda Rasulullah s. kahwin la. yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya. Cuba bayangkan anda ada pasangan yang disukai. dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu.R. Macam mana mahu cari modal untuk majlis perkahwinan? Sebelum itu. akad nikah dan walimatul urus. kahwin memang perlu di usia muda. sewa baju pengantin. Tapi kalau kita melambatkan perkahwinan yang bagus itu. lelaki dan perempuan. Kalau rasa kahwin boleh elak daripada fitnah dan maksiat.a. mungkin kita akan terjerumus ke lembaah maksiat. Kan bagus kita cepatkan benda yang baik dengan berkahwin terus. sudah jimat wang. Jadi.t. maka nikahkanlah dia. Mudah saja majlis perkahwinan dalam Islam. Thabrani) 4. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi. Itu maksudnya. Berdosa bila tidak menghadiri jemputan walimatul urus. Tidak sampai puluh ribu pun.a. saya mahu tanya.R. Buang wang saja sewa pelamin.” – (H. Waktu akad nikah pun. jagalah iman.” – (An-Nur:32) 3. Jadi.Firman Allah: “Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu. Kenapa kita boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal. jimat sikit kos kenduri.

Sentiasalah perbaiki diri dan mantapkan diri. Tanya dulu soalan asas ni. ini nasihat saya. Kalau kita dapat menjelaskan dengan baik kepada ibu bapa dan mereka faham. InsyaAllah. . sudah tentu mereka tidak akan terima setiap hujah yang diberikan seperti di atas. Orang yang sudah berkahwin dan sedang belajar solat lebih baik berbanding orang yang sudah kahwin dan pandai solat tapi tidak amalkannya lepas kahwin. Bersediakah saya untuk kahwin awal? Ini soalan paling bagus ditanya kepada diri sendiri. Sudahkah saya solat penuh 5 kali sehari semalam? Bertanggungjawab sudahkah saya? Adakah saya panas baran atau penyabar? Adakah saya seorang yang bercakap menggunakan akal atau bertindak menggunakan akal di lutut? Pendek kata.a telah berkata: “Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh. sebaiknya kahwinlah awal. Umar bin al-Khattab r. serta pemikiran risau akan tak cukup wang nak sara anak dara orang. Macam mana dengan restu ibu bapa? Ya. janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka. bila seseorang itu berkahwin kerana ingin mengikut sunnah Rasulullah. saya doakan yang terbaik untuk mereka yang mahu kahwin awal supaya cepat bertemu jodoh.” – (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa) Nasihat saya untuk golongan-golongan yang sedang hangat bercinta tu.. Lihat. ada banyak soalan spesifik yang boleh ditanya kepada diri sendiri. Tapi kalau ibu bapa kita susah mahu terima sebab fikiran mereka masih terikat dengan fikiran tipikal masyarakat Melayu sekarang ni yang lebih terpengaruh kepada adat dan cerekarama di tv semata-mata. “Orang yang bersedia mengubah dirinya adalah yang paling bersedia sebenarnya. insyaAllah tiada masalah untuk berkahwin awal. Walau apa pun jawapan dia. Apa-apa pun. ini la benda paling susah bila mahu kahwin awal.5. Lebih banyak kelebihan kahwin awal berbanding kahwin lambat. Fikiran kita yang sempit saja membuatkan kahwin ni nampak terlalu susah sangat. maka terbukalah segala pintu rezeki untuknya. Faktor penghalang paling utama. Tapi semua itu pilihan masing-masing juga. Ingat.” 6. Mudah-mudahan setiap pilihan yang kita buat adalah yang terbaik dan dirahmati Allah. betapa banyaknya kelebihan kahwin awal.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful