APLIKASI GEOMETRI DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN

Dalam kehidupan seharian kita, banyak benda atau objek yang berada di persekitaran kita mempunyai bentuk dan saiznya yang tersendiri. Semua benda atau objek yang dicipta menggunakan bentuk-bentuk asas geometri yang kadangkala terbentuk daripada satu bentuk sahaja mahupun gabungan daripada beberapa bentuk untuk menghasilkan objek yang tampak lebih menarik. Setiap ciptaan atau pembuatan objek yang mengaplikasikan bentuk geometri padanya mempunyai sebab-sebab tertentu dan ia berdasarkan keperluan objek itu sendiri. Mempelajari geometri dapat meningkatkan rasa ingin tahu apabila kita memerlukan jawapan tentang peristiwa dan fungsi terhadap kepelbagaian bentuk dan objek seperti garisan, bulatan, segi tiga segi empat yang begitu dekat dengan kehidupan manusia. Sebagai contoh, bola mempunyai bentuk bulatan dan ia direka sedemikian berdasarkan fungsinya supaya dapat bergolek dengan baik. Bayangkan sekiranya bola itu mempunyai bentuk segi empat, nescaya bola itu tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik sesuai dengan namanya. Terdapat beberapa aplikasi geometri yang nyata dalam kehidupan seharian kita dan ia dapat dijelaskan dari pelbagai aspek seperti aplikasi geometri dalam seni bina, seni hiasan, bidang pemakanan, bidang sukan dan permainan dan alam semula jadi.

Seni bina merupakan satu bidang yang mempunyai aplikasi geometri paling banyak kerana dengan adanya geometri, ia memudahkan manusia dalam untuk melaksanakan kerja-kerja seperti kejuruteraan, pereka ciptaan dan pembinaan bangunan. Sejujur nya pengetahuan objek geometri telah pun ada dalam masyarakat primitif dan pada awal ketamadunan manusia. Buktinya, telah terbina beberapa binaan piramid yang gah serta menjadi tarikan manusia setiap masa. Malahan misteri pembinaannya yang menggunakan bentuk piramid bertapak segi empat tepat menjadi persoalan yang harus dirungkai. Selain itu, untuk contoh yang lebih baik, setiap pembinaan rumah atau pun bangunan yang ingin dibina, pasti terdapat lakaran atau “blueprint” nya yang tersendiri. Daripada situ kita dapat melihat banyak aplikasi bentuk geometri yang digunakan untuk membina sesuatu rumah atau pun bangunan mengikut

Ini kerana ia lebih mudah digunakan berbanding bentuk-bentuk yang lain. segi tiga. Sesungguhnya. ia secara tidak langsung memberi daya tarikan dan juga terdapat sebab-sebab tertentu ia diaplikasikan pada pembuatan makanan itu sendiri. geometri juga menampakkan aplikasinya dalam bidang pemakanan. lukisan serta corakcorak pada pakaian juga kadangkala menampakkan proses ini berlaku. penerokaan bentuk-bentuk geometri dilakukan dengan cara pantulan. Kebiasaannya. dinding-dinding dan juga hiasan-hiasan di masjid merupakan antara contoh bentukbentuk geometri yang mengalami proses teselasi. Sebagai contoh. maka terhasillah proses yang dinamakan teselasi. ia membuat sesuatu itu menjadi lebih menarik. silinder. Hasil daripada penerokaan ini. Selain itu. Dengan adanya bentuk-bentuk ini. Dengan adanya bentuk. . banyak contoh makanan lain yang menggunakan bentuk-bentuk geometri seperti donut. putaran dan translasi. bentuk-bentuk yang terlibat adalah segi empat. ia memudahkan sesuatu pengukuran itu untuk dilaksanakan. Selain itu. kita juga dapat melihat aplikasi geometri dalam bidang seni hiasan. Proses teselasi adalah proses yang dapat menghasilkan bentuk – bentuk yang cantik yang terdiri daripada kepelbagaian bentuk yang sama. Di samping itu. kerepok dan lain-lain. Dalam bidang ini. Oleh itu apabila bentuk-bentuk ini diaplikasikan dalam pembuatan makanan. setiap bentuk geometri itu mempunyai keistimewaan dan tarikannya yang tersendiri. separa bulatan dan sebagainya. Gambar-gambar. bekas yang mengandungi makanan tin mempunyai bentuk silinder. Kepelbagaian teselasi yang mengabungkan bentuk-bentuk geometri ini akan menghasilkan satu corak yang sangat cantik. Makanan yang terdapat dalam bekas berbentuk silinder mudah untuk dikeluarkan dan disimpan berbanding bekas yang mempunyai bentuk yang lain. Jubin.cita rasa yang tersendiri.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful