KEBERKESANAN PENGGUNAAN STILISTIK DALAM CERPEN Pengenalan Cerpen yang telah dipilih bertajuk “Laut Kehidupan.

” Cerpen ini mengisahkan Milah yang datang dari sebuah keluarga yang hidup susah dan sering dihina oleh orang kampung terutamanya Mak Jenab. Namun keluarga tersebut sentiasa sabar sehinggakan pada suatu hari rahsia di antara Mak Jenab dan ibu Milah terbongkar. Sejak dari itu, Mak Jenab sudah tidak menghina keluarga Milah lagi malahan Mak Jenab sering membantu keluarga Milah. Analisis keberkesanan penggunaan stilistik dalam cerpen Menerusi stilistik, kita dapat menggunakan gaya bahasa atau ayat dengan baik serta dapat menguasainya. Melalui cara ini, sesuatu karya akan lebih indah dan kreatif. Analisis keberkesanan penggunaan stilistik dalam cerpen yang dipilih ini merangkumi aspek keindahan bahasa, gaya bahasa dan peribahasa. Keindahan bahasa Dalam kehidupan sehari-hari, manusia berkomunikasi dengan menggunakan bahasa. Bahasa merupakan wadah untuk manusia berkongsi maklumat, menyampaikan maksud dan apa-apa juga justifikasi yang mewajarkan berlakunya tindak balas. Dalam konteks karya sastera seperti cerpen, bahasa turut memainkan peranan penting. Hal ini demikian kerana peranan atau fungsi bahasa dalam kesusasteraan merupakan tulang belakang kepada penghasilan sesebuah hasil kesusasteraan. Bahasa

menjadi wahana kepada pengarang untuk mencurahkan pemikiran, perasaan dan juga falsafah yang diperjuangkan oleh pengarang. Di samping itu, bahasa jugalah yang merupakan medium ekspresi, komunikasi dan juga medan pernyataan manifestasi jiwa seseorang pengarang. Jadi, bahasa merupakan wahana atau alat berkomunikasi, alat berfikir dan alat untuk mengembangkan ilmu pengetahuan (Arba’ie Sujud 2010 : 131 ). Sebagai contoh, ayat “ Dasar laut kelihatan jernih. Sejernih fikiranku saat itu.” Ayat ini digunakan agar dapat memberi kesan ke dalam jiwa

pembaca untuk membaca dan menghayati apa yang ingin disampaikan oleh pengarang dalam cerpennya. Aku mual dengan sikapnya. Jumlah 6 Contoh dari cerpen . “Aku muak dengan tingkahnya. “Laut adalah nadi kehidupan keluargaku. Pengulangan Gaya Bahasa Bilangan penggunaan Anafora 4 i. … rindukan ayah. iv. … rindukan ayah. “Ayahlah yang mengajarku mengenali … Ayahlah yang mengajarku membelah … Epifora 2 i. melangkah menenangkan ibu. Antara gaya bahasa yang terdapat dalam cerpen ini ialah: 1. … membisikkan kata-kata untuk ibu. ii.” iii. Ibu juga selalu sakit. Gaya bahasa Gaya bahasa digunakan dalam sesebuah karya adalah untuk mempelbagaikan penggunaan bahasa supaya karya tersebut menjadi menarik dan memberikan kesan kepada pembaca. “ Ibu sudah tua. ... Laut adalah kehidupanku.” ii.

… ada hati pulak tu menggoda suami aku. vii. iii. Laut adalah jantungku Hinaan penduduk kampung dengan benang kesabaran. vi. iii. bang? …perempuan tak sedar diri. Kami bertiga menyulam segala nista. Contoh dari cerpen . Segala yang terbuku di hati. Kalau mak kau ni … Aferesis Jumlah 1 10 i.2. Penyirnaan Gaya bahasa Bilangan Penggunaan Sinkof 7 i. Menginsafkanku tak baik nak. …Midah lakukan. … pergi dululah. Tanpa ayah di sisi. i. ii. ii. ii. iv. v. Aku lihat ibu membuang pandangan ke arah laut yang sedang terbentang luas. tiang kekuatan kami seakan runtuh. … kita bahagia bu. Personifikasi 9 i. 3. ii. Kalau mak kau ni … … menyihir suami aku kan? Contoh dari cerpen Afesis 2 i. Perbandingan Gaya bahasa Bilangan penggunaan Depersonifikasi Metafora 1 3 i.

ii.iii. …ada tangisan yang menyapa gegendang telingaku. Aku lihat dadanya beralun deras. Milah tahu setiap kedengkian yang bersarang dalam hati semua orang di sini. iv. Mengharapkan ibu mencari sesuap nasi aku tidak tega. kenapa abang pergi terlalu awal? Contoh dari cerpen . Pertautan Gaya Bahasa Bilangan penggunaan Sinekdok 2 i. Membelah lautan … Apatah lagi rumah beratap rumbia yang sudah senget itu hanya……(menggambarkan keadaan hidup yang susah). viii. vii. Jumlah 15 4. ix. vi. Aku menyalurkan keyakinan kepada ibu. Abang. Habis sumpah seranah meluncur dari mulutnya yang lancang. Bukan menjadi tulang belakang kepada mereka … Eufemisme 1 i. v. Diksi 1 Hatiku sedang tersenyum. Simile 1 Memisahkan aku dengan laut ibarat memisahkan jasad dan nyawaku.

Rumusan Kesimpulannya.11 2. sakit hati dan tulang belakang.78 100 .Antonomasia 1 i.78 41. PERATUSAN PENGGUNAAN ASPEK STILISTIK DALAM CERPEN Aspek Stilistik Pengulangan Penyirnaan Perbandingan Pertautan Pertentangan JUMLAH Bilangan Penggunaan 6 10 15 4 1 36 Jadual 1 Peratusan 16. Pertentangan Gaya bahasa Bilangan penggunaan Hiperbola 1 Takut ada air mata yang akan membasahi lantai kayu jati rumahku.67 27. Tok penghulu Ketua kampung Jumlah 4 5. Jumlah 1 Contoh dari cerpen Peribahasa Penggunaan peribahasa dalam sebuah karya.67 11. antaranya bertujuan untuk menimbulkan unsur keindahan dan memantapkan penceritaan. ii. Contoh peribahasa yang terdapat dalam cerpen ini ialah ada hati. penggunaan stilistik di dalam sesebuah cerpen amat penting dalam melahirkan unsur kekreatifan dalam menghasilkan sesebuah karya.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful