1.

0 EMPAT BIDANG KEGIATAN PENDIDIKAN SENI VISUAL

Sukatan pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah rendah disusun dalam empat bidang kegiatan iaitu menggambar, membuat corak dan rekaan, membentuk dan membuat binaan dan mengenal kraf tradisional. Setiap bidang ini menekankan keempat-empat aspek iaitu pemerhatian secara aktif, interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan, apresiasi seni visual serta menghargai nilai baik. Pengajaran akan dilakukan secara bersepadu.

Kegiatan ini dapat memperkembangkan persepsi visual murid dan kesedaran terhadap asas seni reka seperti warna. garisan. struktur. susunan dan kesannya. imbangan dan komposisi. .1.1 BIDANG MENGGAMBAR BIDANG MENGGAMBAR Bidang kegiatan ini menegaskan perkembangan persepsi dan kemahiran serta kemampuan murid terhadap aspek melukis serta kegiatan membuat gambar dengan pelbagai media dan teknik yang menekankan aspek ruang. Ini akan membolehkan murid menyelaras apa yang dilihat dan dialami dengan apa yang dilakukan melalui gubahan.

pen.2 TEKNIK CATAN satu ciptaan gambar yang berwarna yang diaplikasikan pigmen dari satu media ke atas permukaan seperti kertas. animasi. cat minyak. 1. .1 TEKNIK LUKISAN Kerja-kerja peringkat awal dalam bentuk imej untuk menghasilkan karya-karya yang lebih kompleks. CATAN Proses menyapu warna atau cat ke atas sesuatu permukaan rata yang mewakili gambaran pemikiran atau rekaan tertentu sama ada yang nyata atau abstrak melalui sapuan warna ke atas permukaan rata dengan menggunakan berus. cat gouache dan cat akrilik. cat tempera.1. seni bina dan sebagainya. seni halus. kanvas dan dan dinding dengan mengaplikasikan warna basah ke atas permukaan 2D dengan teknik menyapu warna basah. arang. pastel dan sebagainya. Menggunakan warna sebagai bahan pewarna untuk menghasilkan gambar seperi cat poster. LUKISAN Bentuk-bentuk ini dihasilkan menggunakan media kering seperti pensel. cat air.1.1.

1.1. gunting. MONTAJ Menggunakan potongan gambar-gambar yang berkaitan dari mana-mana media cetak untuk menghasilkan satu tajuk atau tema. koyak. KOLAJ Permukaan seperti cebisan kertas-kertas.1. .1.3 TEKNIK KOLAJ Kolaj bermakna potong. kain atau bahan lain di atas permukaan 2D yang mengandungi sebahagian imej seperti gambar foto atau dari cetakan majalah disusun dan ditindih untuk menjadi satu komposisi.4 TEKNIK MONTAJ Satu teknik menampal dan melekatkan gambar-gambar pada suatu permukaan untuk menimbulkan mesej. gam dan tampal sesuatu bahan ke atas sesuatu permukaan.

1.1.1. Resis juga boleh dijalankan dengan cara menggunakan tindihantindihan lilin dan menyapu warna dari peringkat warna terang ke peringkat warna gelap. 1.5 TEKNIK CETAKAN Satu proses hasil kerja seni menggunakan dakwat yang dicipta melalui perpindahan dakwat ke atas satu permukaan. Merupakan satu proses ulangan imej daripada satu permukaan yang disediakan ke atas sesuatu permukaan lain. . Menggunakan acuan cetakan untuk menghasilkan satu atau beberapa siri cetakan. RESIS Lilin digunakan untuk menutup kawasan permukaan kertas atau kain.6 TEKNIK RESIS Satu aktiviti menggamabr yang dihasilkan dari warna basah dan contengan lilin. CETAKAN Imej atau gambar yang dihasilkan dengan menggunakan acuan plat yang dilakukan pada permukaan rata.

1. . bahan warna akan melalui ruang yang kosong atau lubang di atas stensil dan diserap oleh kertas. kapur ke atas sekeping kertas yang diletakkan di atas suatu permukaan. 1. Apabila bahan warna disapu atas stensil yang diletakkan atas kertas. STENSILAN Rupa bentuk gambar dikeluarkan dari alat stensil dengan sesuatu cara supaya meninggalkan ruang kosong di atas stensil.1. pensel.1. GOSOKAN Hasil cetakan dibuat dengan menggosok dakwat.8 TEKNIK STENSILAN Garis luar pada lubang itu memberi kesan kepada sifat garis luar rupa bentuk yang dihasilkan.7 TEKNIK GOSOKAN Satu proses menggosok dan merekod corak daripada permukaan yang berjalinan.

1.10 TEKNIK GURISAN Permukaan kertas boleh disapu dengan warna krayon secara berlapis-lapis supaya bahan krayon yang tebal melekat di atas ketras.1.1. . PERCIKAN Percikan adalah salah satu teknik hiasan catan dengan mendetik. GURISAN Satu karya yang dihasilkan dengan teknik gurisan dengan menggunakan sesuatu objek atau alat yang tajam untuk mengguris keluar sesuatu bahan yang lembut dari sesuatu permukaan.9 TEKNIK PERCIKAN Percikan-percikan halus warna disembur ke serata tempat untuk menghasilkan kesan antik.1. mengetuk atau menjentik bahagian bulu berus yang akan menghasilkan kesan ‘a speckled granite – style finish’ yang akan kelihatan lebih moden daripada kesan warna yang lain.

marmar atau pecahan tembikar. . kayu.12 TEKNIK MOZEK Teknik mozek luas digunakan dalam pembinaan bangunan dan aktiviti seni di sekolah. CAPAN Cara untuk menghasilkan karya dengan menggunakan bahan yang disapukan warna (cat air atau poster ) dan dicatkan ke atas sesuatu permukaan. MOZEK Mengikut rujukan dan kamus Glosari Seni Lukis. mozek boleh didefinisikan sebagai satu reka bentuk atau gambar yang dibuat daripada serpihan kaca.1. 1.11 TEKNIK CAPAN Capan boleh dihasilkan dengan berbagai rupa bentuk menggunakan berbagai jenis bahan.1.1.

2 BIDANG MEMBUAT CORAK DAN REKAAN CORAK TERANCANG LUKISAN CATAN CETAKAN CAPAN LIPATAN DAN GUNTINGAN RESIS KOLAJ KALIGRAFI .1.

CORAK TIDAK TERANCANG PUALAMAN TIUPAN TITISAN RENJISAN DAN PERCIKAN IKATAN DAN CELUPAN .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful