You are on page 1of 4

Cabaran Guru Masa Kini

Tugas seorang guru kini bukan sekadar pengajar, sebaliknya mencurahkan segala ilmu pengetahuan dan kemahiran kepada semua murid dan pelajar. Begitupun pada masa kini peranan seorang guru semakin kurang memberi tumpuan kepada aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah walaupun tugas dan tanggungjawab itu sebagai skop tugas utama guru di sekolah. Tugas seorang guru pada hari ini semakin berat dan ramai dalam kalangan guru meluahkan rasa keluhan dan rungutan mengenai tumpuan tugas mereka yang semakin hari semakin membebankan.Tugas dan tanggungjawab guru kini tidak seperti guru pada satu zaman sebelum ini yang dihormati atas kredibiliti sebagai guru yang tegas dalam menyampaikan pengajaran serta cukup disegani atas kedudukan sebagai gedung ilmu. Sebaliknya, pada hari ini semakin banyak pihak yang mungkin mencebik, menjuih bibir apabila guru merungut mengenai beban yang mereka hadapi di sekolah. Tidak kurang juga yang mengatakan guru ketika ini manja dan banyak ‘songeh’ serta pelbagai kritikan lagi dilemparkan kepada para guru termasuklah sindiran seperti ‘sudahlah kerja separuh hari, cuti banyak pula, itupun nak merungut’.

Peranan guru semakin mancabar Mereka yang kebanyakannya menyalahkan guru dalam isu ini mungkin tidak peka mengenai situasi sebenar kerjaya guru di sekolah ketika ini yang bukan sekadar bekerja melebihi masa sepatutnya, malah dibebani dengan longgokan kerja yang ada kalanya tidak selesai di sekolah dan terpaksa dibawa sehingga ke rumah pada hari Sabtu dan Ahad. Di sekolah pada hari ini, banyak kerja yang sepatutnya dilakukan oleh seorang kerani atau pegawai data kini menjadi tugas seorang guru. Tugas-tugas guru yang rutin seperti merekod maklumat murid, data profil murid, analisis keputusan ujian dan peperiksaan secara manual dan berkomputer. Begitu juga dengan kerja-kerja pembayaran buku rujukan, pembahagian susu dan

ramai kalangan guru tinggal di taman perumahan. Oleh itu gaji mereka agak tinggi juga.org/2013/03/15/cabaran-guru-masa-kini/ Salam. Bagi ketua panitia mata pelajaran pula. bayangkanlah jumlah gaji pada pay-slip mereka.edublogs. Secara purata kebanyakan kita berhutanglah untuk mendapatkan kemudahan seperti ini. Ada yang tinggal di dalam rumah banglo dan ada yang tinggal dalam rumah teres 1 atau 2 tingkat. Jika pada hari ini semua kerja perlu direkod dalam sistem berkomputer walaupun rekod bertulis telah dibuat dan yang menyedihkan. Kadang-kadang ada guru mengambil ibu ayah mereka yang sudah uzur tinggal bersama-sama.. Kita perlu buat begini untuk mewujudkan tenaga kerja yang kompeten dan setanding dengan mereka di barat. Pertama . rekod skim pinjaman buku teks. inventori aset sekolah dilaksanakan oleh seorang guru. Kereta dan rumah. penyimpanan dan pelaporan serta analisis peperiksaan dan ujian yang telah dilaksanakan sepanjang tahun. Jadi di sini kita lihat ada 2 benda besar yang dimiliki se orang guru.pakaian sekolah. kalau tidak silap pada tahun ini jika kedua- . adalah tidak wajar seorang guru dahulu dan sekarang dijadikan perbandingan kerana pada zaman berteknologi maklumat serba canggih ini. bukan semua guru ada komputer dan tidak semua guru tahu dan celik menggunakan komputer.sistem pendidikan negara semakin selari dengan sistem pendidikan barat terutamanya dari England. Ketiga. England. Cukup berjimat kehidupan masa lalu. Jika mereka suami isteri berkerja sebagai guru . Guru sekarang bukan macam guru pada zaman dahulu. Aktiviti ini kadang-kadang melarat sampai ke hujung minggu Sabtu. Banyak aktiviti ko-korikulum di sekolah. mereka sudah boleh pulang ke rumah dan berehat dengan keluarganya masing-masing. Dulu guru mengajar dari jam 0730 sampai jam 100 ptg . Bahkan sijil-sijil peperiksaan SPM dan STPM direstui oleh Univ of Cambridge. Bila saiz keluarga besar . Kedua . Bukan sekarang di mana kita mengajar dari jam 0730 hingga jam 0500. bebanan itu ditambah dengan keperluan menyediakan kertas soalan peperiksaan.taraf akademik guru. Ini berbeza dengan guru zaman dahulu kala. Mengapa? Ada beberapa faktor yang menyebabkan ini semua. jarak rumah dari sekolah pun bukan dekat. Justeru itu. Mereka berbasikal atau berjalan kaki sahaja kerana sekolah mereka mungkin dalam kampung mereka juga.. Sekarang ada guru memiliki ijazah sarjana/ doktor falsafah.kos kehidupan yang tinggi.. kos sara hidup dalam taman perumahan pun semakin membesarlah. Tugas-tugas tambahan ini kemudian diteruskan lagi dengan tugas arahan pentadbiran dan sehinggalah kepada urusan pada peringkat pejabat pelajaran daerah serta jabatan pelajaran negeri. http://pgsrkent08. Oleh itu kebanyakan guru mempunyai kereta untuk ke sekolah.

akan datang menyerang guru disiplin tersebut. .000 tetapi jumlah hutang termasuk kad kredit melebihi RM10.masalah disiplin dan akhlak pelajar. tak pakai hand phone. badan mereka berpeluh. Oleh itu mereka terpaksa buat banyak aktiviti sampingan seperti melibatkan diri mengajar tuition.000 itu. Banyak tu. Bayangkan badan pelajar macam badang tetapi ia berada dalam kelas 1 lagi.. Kena baiki kehidupan kita cepat-cepat kerana anak-anak kita semakin membesar/ akan berkhawin tak lama lagi dan . kita dapati guru zaman dahulu lebih happy..00. semua mak bapak budak perempuan itu ..duanya gred gaji DG48 . ceria dan bermacam-macam cahaya noor dari wajah mereka. kos hidup semakin tinggi dan bertambah tinggi . Siapa yang rugi? Masalah berpakaian.000.tahniah lah cikgu Yam dan Adam. kenduri kahwin... Walaupun begitu kalau ditanya . Kadang-kadang ada pergaduhan antara guru dan murid-muridnya.UM.. Masa yang silam mana ada semua ini? Ibu bapa cukup menghormati sang guru. jual kereta terpakai. Dengan aktiviti yang terlampau banyak bercampur dengan masalah disiplin pelajar-pelajarnya yang lebih pelik . Keempat . majlis orang mati. nampaknya se tiap bulan ada guru yang mengalami penyakit moden bergelar hyper-tension.. Mengapa yer? Ada orang kata . apa yang sudah jadi. Setahun RM108. Jika 10 tahun . ASTRO.maka jumlah gaji mereka menjangkau melebih RM10. ini membawakan keadaan di mana rumah guru ada air cond tetapi . gaji guru RM30 jer sebulan. bila tidur pun .. Pelajar tidak boleh naik kelas baru jika mereka gagal peperiksaan pada darjah yang sebelumnya. Bila ditegur oleh pihak sekolah. jual binatang ternakan seperti lembu dan kambing dan macam-macamlah.000. Bayangkanlah.000..guru sekarang .00 Jutawan ni! Dulu tidak. walaupun gaji mereka berbakul-bakul banyaknya. Ditorehnya kereta Honda Accord guru disiplin sekolah tersohor itu. rasa2nya jumlah simpanan wang mungkin mengjangkau RM1.agh macam2 ada .kehidupan mereka . Dah 10 tahun tak naik-naik kelas. jika tidak berhutang apa-apa. broadband. Jika guru merotan . Contohnya jumlah gaji sebulan RM10.. jual kain batik.. zaman sekarang.108. jual karipap segera. Kadang-kadang semua anak mereka berjaya belajar sekolah tinggi hingga ke universiti ...se tiap guru dulu dan guru sekarang . majlis orang nak berangkat ke tanah suci.. Kereta gurulah yang menjadi mangsa. Ada yang tidak menghormati guru-guru mereka.000. jual mak jun. Kelayakan akademik ialah setakat darjah 6 sekolah melayu sahaja. Disiplin ialah perangai budak zaman lani.00 se bulan. bahagia. Gila . Badan dan dahi mereka berpeluh tidak tentu pasal.... Bolehkah kita katakan keberkatan hidup keluarga guru tersebut sudah ditarik sedikit-demi sedikit oleh ROBB kita yang maha esa? So macam mana ini? bagus dibuat post mortem . UKM. mereka mempunyai hutang yang banyak. pada tahun 1950'an. Jika kedua-dua tidak mempunyai hutang apa-apa ... Kesihan sungguh mereka ini tuan-tuan dan puan-puan. UPM dan sekarang jika kita tanya . Terlampau nipis baju kurung pelajar perempuan itu. tak menyertai apa-apa function seperti Marhaban. tiap-tiap bulan mungkin mereka dapat menyimpan wang sebanyak RM9..00 !! wah ..

.kaki anaknya. Baru-baru ini ada guru mati dalam kereta barunya. Tidak payah gila beli kain baru nak buat baju kurung baru.. Heart attack .Awaslah . stroke kata doktor.. Cukuplah hutang kita selama ini. Asalkan kereta itu tidak meletup pagi-pagi . Tengok! Zaman sekarang guru problem. silap-silap pihak keluarga akan menambahkan lagi dendaan rotan itu.. Rumusannya .. http://nenez9595. tak takutkah kita? Stress kerana banyak sangat kita berhutang telah mematikan kita pada hari ini.. prestasi peperiksaan problrem. itu pun dah ok dah. Jom kita bayar cepat-cepat duit hutang kita sebelum mati menjemput kita .com/2010/09/cabaran-guru-masa-kini. Maka wujudlah masyarakat berproblem.. ibu bapa problem. saya memanggil diri saya dahulu dan rakan-rakan . Wallahu alam. Jika rotan kita berikan kepada anaknya yang berdisiplin . pakai jer kereta lama. Sekarang tidak. kita kena permudahkan stail kehidupan kita mulai hari ini. Dah banyak dah baju dalam almari itu. anak murid problem. hadiah penumbuk akan menghinggap pipi guru. Why? stail hidup kita dah berubah kot.html . Tidak payah fikir kereta barulah .blogspot. pada bila-bila masa sahaja. duit problem dan mati pun problem.