SATU-SATUNYA RESTORAN DI ALAM SIBER INTERNET PELBAGAI RESIPI-MAUT MENANTI ANDA DI SINI

RESTORAN PAK-AMIR

RESIPI-NET RIANG-RIA AIDILFITRI 2000 KUIH-MUIH / PENCUCI MULUT
Langganan adalah percuma dan sila hantarkan satu e-mail kosong ke alamat berikut :

resipi-subscribe@yahoogroups.com ( Untuk menghubungi Pak Amir : pak_amir@yahoo.com )

COMPILED BY: PENYULAWA
Email Address:

turtle696@yahoo.com

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
CONTENTS (KLIK SAJA PADA TAJUK)
1. AGAR2 CENDOL........................................................................................................................................................... ...3 2. AGAR-AGAR TAIK MINYAK....................................................................................................................... ...............3 3. AIR JAGUNG................................................................................................................................................... ...............3 4. BUBUR CACA........................................................................................................................................................... ........4 5. BUBUR PUTIH BUBUR MERAH................................................................................................................... ..............4 6. CUCUR MAGGIE - INDO STYLE..................................................................................................................... ..........5 7. CUCUR MAGGIE KARI............................................................................................................................. ....................5 8. JEMPUT-JEMPUT ROTI MANIS........................................................................................................ .....................5 9. KUIH CUCUR UDANG............................................................................................................................................ .......6 10. APAM SIAM................................................................................................................................................................ ...6 11. TEPUNG PELITA....................................................................................................................................................... ....7 12. COCONUT BLOSSOM............................................................................................................................................ .....7 13. KUIH KACAU KELEDEK............................................................................................................................................ ..7 14. KUIH HASIDAH.......................................................................................................................................................... .8 15. KUIH LAPIS.............................................................................................................................................. ....................8 16. KUIH LOMPAT TIKAM.............................................................................................................................................. .8 17. KUIH ROTI........................................................................................................................................................ ............9 18. KUIH SERI MUKA..................................................................................................................................................... .10 19. TAKO SIAM......................................................................................................................................................... ........10 20. TEPUNG BUNGKUS................................................................................................................................... ................11 21. KULIT CUCUQ BADAK............................................................................................................................... ..............12 22. POPIAH BASAH ALA THAI.................................................................................................................................. .12 23. PUDING SEJUK......................................................................................................................................... ................13 24. PUDING CARAMEL POKKU.................................................................................................................................. ...13 25. CARAMEL PUDDING............................................................................................................................ ....................13 26. PUDING COCKTAIL BERKUAH..................................................................................................................... ........14 27. PUDING RAJA........................................................................................................................................................... .15 28. PUDING ROTI BERMENTEGA............................................................................................................... ...............15 29. VELVET STEAMED PUDING................................................................................................................................ ..16 30. FRUIT PUNCH............................................................................................................................................... .............16 31. ROTI JALA..................................................................................................................................................... .............17 32. ROTI PAUN (Roti Manis)........................................................................................................................................ .17 33. PIZZA.......................................................................................................................................................................... ..17 34. TAUFU FA............................................................................................................................................. ......................18

Page 2 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
1. Masak agar-agar bersama gula batu, gula halus dan daun pandan. Masak sehingga cair dan tapiskan. sementara itu.. Masak gula merah sehingga cair dan ditapis lalu dicampurkan dengan susu cair, telur yang telah dipukul dan tak lupa juga santan. Campur agar-agar yang telah siap ditapis bersama dengan dengan canpuran yang kedua tadi Masak agar2 nie sehingga ia membentuk seperti taik minyak. Tapi agar2 nie jangan dikacau sampai ia menjadie seperti taik minyak keseluruhannya. Lepas tu boleh lah dituang didalam bekas, tunggu ia sejuk dan boleh lah dimakan.... Kembali ke Menu Utama AIR JAGUNG

1.

AGAR2 CENDOL

From: "Anita Mahadi" anita@affinbank.com.my Bahan2nya: 1 peket agar2 20gm 2 cawan cendol 3 senduk gula pasir 4 sb gula merah 1 cawan santan pekat dari 1/2 biji kelapa 1 cawan susu cair 3 cawan air sehelai daun pandan Cara Membuatnya: 1. Agar2 dimasak dengan 3 cawan air hingga hancur. 2. Masukkan gula putih biar hancur masukkan pula gula merah yang dibancuh dulu dengan sedikit air panas pastu tapis masuk dalam agar2. 3. Masukkan daun pandan, gunakan api yang kecil bila agar2 dah mendidih, masukkan pula santan dan susu cair, didih sekejap tutupkan api. 4. Masukkan cendol, kacau rata dan tuang dalam acuan, kalau masuk cendol semasa agar2 tengah mendidih nanti warna cendol jadi tak cantik. Kembali ke Menu Utama

2.

3.

4.

5.

3.

From: Khalida Asri (K.L.) Khalida@saipem.com.my 1 tin creamer jagung 1 tin susu sejat gula ikut rasa garam secubit 1. cara; campur kesemua bahan ke dalam jug atau mangkuk punch 2. susu guna ½ tin saja, gula di bancuh dengan air baru di campurkan garam. kacau dan taruh ais... 3. kalau nak cun lagi taruh ice cream soda dalam se cawan. kalau nak meriah, taruh pewarna kuning sikit. Pandai-pandai lah nak menambah nak bagi penyeri...tapi yang basicnya...macam tu lah....

2.

AGAR-AGAR TAIK MINYAK

From: Suhaiza Muhammad Sujari suhaizms@malayancement.com.my 1 pek agar-agar ½ cawan gula halus ½ pek gula batu ½ tin susu cair 1 kati gula merah 1 biji kelapa diambil santannya 4 biji telur ayam dipukul sehingga kembang 1 sudu teh esen vanila 2 helai daun pandan jika suka Cara-caranya

CENDUL PULUT KODIANG From: Salina Salina@smlawpub.com.my Bahan A 1 cwn tepung beras 2 sudu tepung gandum sedikit tepung jagung air daun pandan air kapur Bahan B

Page 3 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
Santan Gula merah Gula Pasir Pulut yang telah dikukus/dimasak cara membuatnya 1. Bancuh tepung beras + gandum + jagung beserta air daun pandan dan sedikit air kapur makan. Agak-agak bancuhan tidak terlalu cair dan terlalu pekat. Letak bancuhan tadi di atas api dan kacau sehingga nampak berkilat. Kemudian lenyekkan ia dalam bekas berlubang-lubang yang ditadah di bawahnya bekas yang mengandungi air yang banyak. 2. Masakan gula merah dan pasir yang dicampur air sehingga gula cair. 3. Untuk hidangan campurkan cendul, pulut, santan kelapa (susu segar), air gula... Kembali ke Menu Utama 3. Sambil tu (jgn tutupkan api tapi biarkan api perlahan), masukkan adunan tepung yg dibancuh tadi dlm acuan cendul, titiskan ke dalam kuah yg tengah mendidih di atas dapur. Ikut suka sama ada nak titiskan besar2 atau kecil2. 4. Sentiasa dikacau agar adunan tepung tidak melekat2. Masakkan sehingga isinya kelihatan masak dan kental. 5. Tutup api dan sedia utk dihidangkan semasa b'buka puasa nanti. Kembali ke Menu Utama

5.

BUBUR PUTIH BUBUR MERAH

From: "Rohaida Jasman" jrohaida@minolta.com.my Bahan-bahan 5 pot beras pulut/ beras Santan dari 1 biji kelapa. 1 gula Melaka/gula merah 1 senduk gula pasir atau secukup rasa. sedikit garam 2 helai daun pandan Cara membuatnya : 1) Masak beras pulut (lebih sedap digunakan dari beras biasa) dengan santan kelapa. 2) Basuh daun pandan dan lipat sehingga tidak terbuka dan masukkan ke dalam beras pulut yang sedang di masak tadi. 3) Masukkan garam dan tunggu sehingga masak. Kacau. 4) Kemudian, ambil sebahagian kecil dari bubur ini untuk menjadi bubur putih. 5) Yang selebihnya , masukkan gula melaka yang di potong-potong (untuk lebih sedap). 6) Masukkan gula pasir dan kacau. Rasa dahulu mengikut cita rasa kita sekiranya kurang manis, masukkan lagi sedikit gula. 7) Setelah itu, angkat. * Untuk hidangan seorang, ambil bubur merah dan letakkan di dalam mangkuk. Kemudian, ambil sesudu/2 sudu bubur putih di letakkan ditengahnya. Boleh lah di makan. Kembali ke Menu Utama

4.

BUBUR CACA

From: "Roslina Ashikin" roslinaam@tnb.com.my Utk isinya : Tepung gandum Air + sedikit kapur (utk mengentalkan adunan) 1. Masukkan tepung, campurkan air dan air yg mengandungi kapur. Gaulkan sehingga sebati. Adunan jangan keras. Macam buat cucur aje. Dan jgn lembek sangat nanti melekat2 . 2. Sediakan bekas yg b'lubang macam utk buat cendul/sudukan aje sikit2 ke dalam adunan kuah di atas dapur. Utk kuah : 3 cawan santan gula melaka/gula kabung/nisan kerek gula pasir (ikut kemanisannya) secubit garam daun pandan Cara buat kuah : 1. Masukkan santan, gula melaka, gula dan secubit garam dan daun pandan. 2. Masakan hingga mendidih. Sentiasa dikacau agar tidak naik kepala.

Page 4 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
Bahan-bahan: 1 bungkus maggie kari 1 cawan tepung gandum 10 ekor udang (lagie banyak lagie sedap) 1 sudu makan serbuk kari ayam/daging garam secukup rasa 1 biji cabai masak dihiris nipis 1 biji bawang besar dipotong dadu Cara buat: 1) Maggie direndam lembut dan ditoskan. 2) Campurkan semua bahan tepung gandum, udang, serbuk kari, garam, cabai masak dan bawang. Kesemua bahan ini digaul rata, campur air sikit agak-agak macam buat cucur bawang dan sewaktu dengannya. 3) Panas kan minyak goreng hingga kekuningan lepas tu angkat dan toskan. Sedap kalau cicah dengan sos cili. Kembali ke Menu Utama

6.

CUCUR MAGGIE - INDO STYLE

From: jurinah.samsari@my.pwcglobal.com Bahan2: 1 bungkus maggie 4 cawan tepung gandum 1 batang carrot - dihiris panjang2 1 biji bawang besar dihiris2 taugeh ] ikut daun bawang ] suka daun kucai ] byk daun sup ] mana lada hitam/putih, ditumbuk ] nak taruh garam secukup rasa p/s: nak campur ikan bilis/ udang/ sausage yang dipotong2 pun boleh. Cara2: 1) Maggie direndam lembut dan ditoskan. 2) Campurkan semua bahan. 3) Masukkan air dan gaul rata2 - agak2lah macam kita buat cucur kodok. 4) Lepas tu, bolehlah goreng. Minyak jangan lupa panaskan dulu.... 5) Dah masak boleh makan, cicah dengan sos cili atau sambal ikan bilis. oooppppsss....sorry. 1) campur sebiji telur untuk lembutkan adunan. 2) maggie plak, memang kena gunting, kalau tak, alamat berjurai panjanglah. 3) waktu nak goreng tak payah bulatkan. selalunya goreng macam cucur udang. Saiz gorengan tu tak kisahlah, nak besar - senduk nasi, nak kecil – pakai sudu. Kembali ke Menu Utama

8.

JEMPUT-JEMPUT ROTI MANIS

From: jurinah.samsari@my.pwcglobal.com 4 cawan tepung 4 keping roti gula sedikit garam air caranya: 1) rendamkan roti sampai lembut. 2) masukkan tepung dan gaul hingga rata. 3) air yang digunakan tu, agak2lah supaya tidak terlalu lembut dan tidak juga terlalu kurang. 4) masukkan juga gula (gula ni pun, agak2 jugalah supaya tak terlalu manis). 5) Jangan lupa taruh sedikit garam untuk menyeimbangkan rasa adunan - kalau tidak, rasanya manis aje, tapi kalau tambah garam sikit - umphhh...baru sedap rasanya. hint:roti yang digunakan tidak boleh terlalu banyak kerana selepas digoreng, ia akan menyimpan banyak minyak di dalam jemput2. (tapi kalau suka - boleh juga taruh roti byk2.)

7.

CUCUR MAGGIE KARI

Suhaiza Muhammad Sujari suhaizms@malayancement.com.my

Page 5 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
senduk dah panas, keluarkan dan taruk sedikit taugeh dan dengan menggunakan senduk lain, cedukkan sedikit adunan tepung tadi ke dalam senduk yang berisi taugeh tadi. 3) Hiaskan dengan udang dan cili merah, kemudian masukkan ke dalam minyak panas. 4) Bila adunan telah lekang dari senduk, ulangi proses yang sama sehingga habis. Teruskan menggoreng hingga kuning. Hidangkan dengan sos cili. Sos cili 10 biji cili kering, buang biji dan kisar 2 biji bawang putih, dikisar 1 cawan air asam jawa pekat 1 cawan gula merah @ manisan ½ cawan gula pasir Sedikit garam Sedikit bijan goreng ditumbuk sedikit. Cara Menyediakannya 1) Satukan cili kisar, bawang putih, air asam jawa, gula merah, gula pasir dan garam. 2) Masak hingga mendidih dan pekat. Bila telah sejuk, taburkan bijan goreng. Hidangkan. From: Norzi Mat Desa norzimd@malayancement.com.my Saya nak tambah cikit, kalau nakkan cucur tu lagi lazat, tambahkan jagung (jagung mentah, hiriskan ambil isinya) kemudian adunan tepung dan lain-lain bahan hiasan masukkan kedalam satu bekas dan bancuhlah dengan air panas yang baru mendidih. Sukatan air panas ikut lembut. I cakap lu.. cucur tu kalau dah goreng, boleh lembut sampai ke malam… tak payah nak bubuh soda or telur. Tak payah nak goreng pakai senduk, goreng aje macam kita goreng cucur kodok tu lee... Kalu tak caye..cuba leh... Kembali ke Menu Utama

zalina zalina@ssp.sankyoseiki.co.jp dari radio ria 89.7 Fm singapura Bahan-bahannya 1 bungkus roti (semua roti pun boleh) 5 biji telor ½ kilo udang hidup yang kecil 3 biji bawang besar - hiris/potong dadu 5 batang lada merah - hiris/potong dadu 5 biji lada hijau - hiris / potong dadu 30sen daun sup / bawang - hiris 2 sudu besar tepung naik sendiri garam / ajinomoto Cara-caranya Roti di rendam hingga kembang dan di toskan airnya dan campurkan semua bahan-bahan hingga sebati dan goreng. Kembali ke Menu Utama

9.

KUIH CUCUR UDANG

From: noraini noraini@antara1.po.my Bahan-bahan utk adunan tepung 300gm tepung gandum 1 biji bawang besar 100 gm isi udang 1 biji telur ayam Daun kucai dihiris halus sedikit garam dan serbuk perasa ½ camca teh soda bikarbonat Air secukupnya Pewarna kuning jika suka. Bahan-bahan hiasan Sedikit taugeh Sedikit cili merah dipotong-potong Udang basah secukupnya Minyak untuk menggoreng Senduk Cara Menyediakannya 1) Satukan bahan-bahan A dan kacau hingga sebati. Agak-agak pekatnya jatuh bertitis. 2) Panaskan minyak yang penuh dan kuali dan rendamkan senduk ke dalamnya. Agak-agak
Page 6 of 18

10. APAM SIAM
From: Aisah Yusof aisah.yusof@smp.com.my 3 bj telur 1 cawan air soda (sprite/seven up/ais krim soda) 3 cawan tepung gandum

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
1½ cawan gula Pewarna (ikut suka) Cara membuatnya:1) Pukul telur dengan gula sehingga kembang. 2) Apabila bahan sudah kembang. Masukkan air soda dan kacau rata. 3) Masukkan tepung sedikit demi sedikit. 4) Masukkan dalam talam dan kukus selama 20 minit. • Hiaslah dengan pewarna mengikut corak yang disukai. Saya lebih menyukai corak pelangi. • Dinasihati supaya anda mengukus dengan menggunakan satu tingkat sahaja bagi memastikan apam tersebut naik. Jika tersilap sedikit ia akan batat. Sila ikut turutan jika tidak, apam anda tidak akan berhasil. • Ha...pewarna tu dimasukkan setelah bancuhan apam dah dimasukkan kedalam talam. Kalau nak pakai 3 warna, titiskan tiga-tiga warna tersebut ditempat yang berlainan. kemudian pusingkan garpu pada bancuhan tersebut sehingga ia bercorak pelangi. • Sesetengah orang jika rajin, mereka akan asingkan bancuhan pada 3 warna. Misalnya, warna kuning, hijau dan merah. Masukkan warna selangseli di dalam tengah talam. warna kedua pula dimasukkan ditengah warna pertama tadi dan seterusnya. so, ia akan berselang seli.. Kembali ke Menu Utama Gula pasir secukupnya Daun pisang secukupnya, dibuat bakul Cara Membuatnya 1. Didihkan air untuk mengukus. Bubuh 1 sudu gula atau lebih (ikut manis yang dikehendaki) dalam setiap bakul daun pisang. Kemudian masukkan adunan A agak-agak ½ atau ¾ bakul. Kukus sehingga masak. 2. Kemudian masukkan bahan B hingga penuh bakul. 3. Kemudian kukus lagi hingga lapisan atasnya masak. Untuk memastikan kuih betul-betul masak, cucuk dengan garpu atau lidi. Kalau tak melekat, masaklah tu.. Kembali ke Menu Utama

12. COCONUT BLOSSOM
From: "Shandrayah@Anne Hj. Kadir" akadir@1stsi.com Bahan-bahan 3 biji telur 10 ½ oz tepung gandum 8 oz gula 6oz santan atau Ideal Milk 1 sudu besar Ovalette 1 sudu teh pandan paste Cara-cara 1. Campurkan kesemua adunan dan pukul menggunakan mesin pemutar sehingga menjadi dua kali ganda adunannya. 2. Kemudian letakkan didalam paper cup yang sederhana besar dan kukuslah selama 10 minit sehingga merekah dan masak. Kembali ke Menu Utama

11. TEPUNG PELITA
From: noraini noraini@antara1.po.my Bahan-bahan A disatukan- lapisan bawah 2 cawan tepung beras sedikit air kapur 7 helai daun pandan, kisar dan ambil airnya anggaran 4-5 cawan Bahan B : disatukan - lapisan atas Santan pekat 1 biji kelapa 1 senduk tepung beras secubit garam Bahan C
Page 7 of 18

13. KUIH KACAU KELEDEK
From: noraini noraini@antara1.po.my Bahan-bahan 1 kg keledek, direbus dgn secubit garam hingga empuk dan dilecek 1 biji kelapa, ambil santan secukup kegunaan 2 biji telur ayam, dipukul 2-3 helai daun pandan, disimpulkan

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
gula pasir/gula merah ikut manis yang dikehendaki sedikit minyak masak Cara Membuatnya 1. Satukan santan, telur, daun pandan dan gula. Masak hingga mendidih. 2. Kemudian masukkan keledek yang dilecek tadi dan terus dikacau hingga pekat dan keluar minyak. Pastikan air gulanya telah betulbetul kering agar kuih kacau tidak cepat basi. 3. Lenser sedikit minyak dalam loyang dan tuangkan adunan yang masih panas. Tekantekan hingga mampat. 4. Sejukkan sebelum dipotong. Kembali ke Menu Utama 5. Terapkan dengan acuan bentuk bunga teratai dan taburkan bawang goreng diatasnya. Boleh juga digentel bulat-bulat dan disepit menggunakan penyepit kuih. Kembali ke Menu Utama

15. KUIH LAPIS
From: fatimah mahmud fattymah@yahoo.com Bahan-bahannya 920 ml santan pekat 400 ml santan cair 300 gm gula pasir 4 helai daun pandan 150 gm tepung beras 150 gm tepung kanji ½ sudu teh garam ½ sudu teh esen ros sedikit pewarna merah Cara-caranya: 1. Masak santan pekat dengan gula dan daun pandan sampai mendidih. Oiii... bau daun pandan saja dah buat perut lapar. Lepas tu biarkan sejuka sebentar. 2. Santan cair, tepung beras, tepung kanji dan esen ros dikacau rata. Bila adunan santan pekat sudah agak-agak suam- suam panas, campurkan dua-dua adunan. 3. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian , putih dan merah jambu. Kukus selapis- selapis hingga habis. Loyang agak-agak ukuran 8 inci 4. Setiap satu lapisan dikukus lebih kurang 5-6 minit. 5. Biar sejuk dahulu sebelum dipotong. Kembali ke Menu Utama

14. KUIH HASIDAH
From: noraini noraini@antara1.po.my Bahan-bahannya 300gm tepung gandum 2 helai daun pandan 2½ - 3 cawan santan dari satu biji kelapa 1½ cawan gula, atau secukup manis yang diperlukan 5 biji telur ayam, dipukul 4 sudu besar minyak sapi secubit garam sedikit pewarna kuning Untuk hiasan 10 biji bawang merah,dihiris nipis dan gaul sedikit garam, kemudian digoreng hingga kuning. Cara Membuatnya 1. Tepung disangai hingga wangi dan kuning. Sejukkan sebentar. 2. Kemudian dicampurkan santan, telur, daun pandan, secubit garam dan pewarna kuning, jika suka. 3. Kacau atas api kecil hingga pekat. Barulah dimasukkan gula. Kacau lagi hingga gula sebati dan kering, baru dimasukkan minyak sapi. Kacau lagi hingga keluar minyak. 4. Proses mengacau kira-kira 1½ - 2 jam. Bila telah menjadi seketul adunan yang lembut, bolehlah diangkat.
Page 8 of 18

16. KUIH LOMPAT TIKAM
From: noraini noraini@antara1.po.my Adunan A 1 mangkuk tepung beras + ½ mangkuk air + sedikit air kapur sirih 2½ mangkuk air daun pandan Cara Menyediakannya

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
1. Didihkan air daun pandan. Masukkan tepung yang telah dibancuh dengan air dan kapur sirih tadi perlahan-lahan sambil dikacau tanpa henti. Gunakan api sederhana. Teruskan mengacau hingga pekat dan berkilat. 2. Untuk memastikan tepung benar-benar telah masak, aduan yang dikacau tidak akan melekat pada tepi kuali dan rupanya berkilat. Jika dititiskan sedikit ke dalam air, ianya akan membeku. 3. Kemudian tuangkan ke dalam loyang dan sejukkan. Lepas itu bolehlah dihidangkan dengan adunan B, C dan D. Adunan B Santan pekat satu biji kelapa 1 senduk tepung beras secubit garam Cara Membuatnya Satukan santan dengan tepung beras dan secubit garam. Kemudian kacau atas api sederhana hingga pekat, tapi jangan sampai pecah minyak. Jika suka lebih pekat, tambahkan tepung. Bahan C Air gula melaka - manisnya terpulang kepada individu Bahan D - pulut merah (jika suka) 2 cawan beras pulut, dibasuh dan direndam 4 jam bersama sedikit pewarna merah 1 cawan santan pekat dan secubit garam. Cara Menyediakannya Campurkan pulut dengan santan dan secubit garam, kemudian kukus hingga masak. Kacaukacaukan sedikit biar santan mesra dengan pulut. ATAU Santan dan pulut disatukan, kemudian ditanak seperti biasa.

Lapisan Putih: ½ cawan tepung beras 1¾ cawan santan pekat (daripada ¾ biji kelapa) secubit garam Air Gula : ½ cawan gula pasir ½ keping gula melaka 1 helai daun pandan Kaedah: 1. Bagi lapisan hijau, satukan semua bahan, kacau atas api sehingga agak likat. Tuangkan ke dalan acuan atau loyang. 2. Bagi lapisan putih, satukan semua dan kacau atas api sehingga likat dan tuangkan ke atas adunan hijau tadi. Sejukkan 3. Masakkan semua bahan untuk air gula dengan segelas air sehingga semuanya larut. 4. Setelah kuih dalam loyang sejuk dan keras bolehlah dipotong dan dihidang dengan air gula. Kembali ke Menu Utama

17. KUIH ROTI
From: "Dezerin bt. Abdullah" dezerin@lth.gov.my Bahan-bahan Roti satu bungkus kecil 8 biji telur susu cair ½ tin gula (ikut citarasa nak manis atau tidak) sedikit mentega esen vanilla coktail buah-buahan gula halus dan ceri utk hiasan. Cara-cara. 1. Di dalam mangkuk adunan, ramaskan roti tersebut. Boleh juga dikoyak-koyak. 2. Campurkan telur, susu, gula, esen vanilla dan coktail di dalam mangkuk lain dan kacau. 3. Satukan campuran tadi ke dalam roti yang telah diramaskan dan gaul hingga rata. 4. Sapukan sedikit mentega di dalam loyang dan panaskan.

From: "shaiha mahmud" nurshahma@hotmail.com Lapisan Hijau: ½ cawan tepung beras 1½ cawan air sejuk 1 atau 2 camb. air daun pandan secubit garam
Page 9 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
5. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar hingga kekuningan. 6. Bila dah kekuningan taburkan gula halus ke atas kuih tersebut. 7. Sejukkan dan hias dengan ceri dan siap utk dihidangkan. Kembali ke Menu Utama

19. TAKO SIAM
From: Khairul Anizah Yaakob aniza@mampu.gov.my Bahan-bahanya untuk lapisan bawah:1 bungkus tepung hon kwee (tepung yang dalam paket macam sagun, ada berbagai warna, so pilih warna hijau) 4 tin air (gunakan tin jagung) 1 cawan gula 1 tin kecil jagung whole kernel - bukan jagung berkrim Bahan untuk lapisan atas:4 cawan santan (daripada sebiji kelapa) 4 sudu besar tepung jagung 1 camt gula Hiasan:½ kg sengkuang cina - dipotong dadu Cara membuatnya:1. Letakkan sengkuang cina ke dalam acuan yang telah diperbuat dari daun Pandan bentuk empat segi. 2. Untuk lapisan bawah: campurkan kesemua bahan ke dalam periuk dan masak hingga pekat. Kemudian masukkan ke dalam acuan yang dibuat dengan daun pandan. 3. Kemudian buat lapisan bawah pulak...masukkan santan, tepung jagung dan garam ke dalam periuk dan kacau hingga pekat. Kemudian tuangkan ke atas lapisan pertama tadi. 4. Apabila telah siap sejukkan dan simpan dalam peti ais...hmm sungguh sedap...

18. KUIH SERI MUKA
From: ACC - Rosemary IMCEAMSUMWT_001_rose@umwt.toyota.co.jp Bahan: 1 cawan beras pulut 1 biji kelapa - ambil santannya 3½ cawan + sedikit garam Bahan untuk bhg atas : 2 cawan santan 1 cawan pati daun pandan - dicampurkan dgn sedikit kapur sirih ½ cawan gula 1 biji kuning telur 1 sudu makan tepung gandum ¾ cawan tepung jagung sedikit garam Cara menyediakannya : 1. Bersihkan pulut & toskan airnya. Masukkan ke dlm loyang kemudian ambil 3½ cawan santan tadi & tuangkan & gaul pada beras pulut. Setelah itu bolehlah dikukus sehingga masak. Setelah masak ratakan sehingga padat dgn daun pisang & ketepikan sementara waktu. 2. Campurkan santan dgn pati daun pandan. Kemudian masukkan gula dan kuning telur yg telah dipukul terlebih dahulu. Tambahkan sedikit garam & kacau hingga rata. Ayak tepung gandum dgn tepung jagung sedikit demi sedikit ke dlm campuran santan sambil dikacau supaya tidak bergentel. 3. Kemudian tapiskan & tuangkan ke atas pulut tadi dan kukus semula hingga cukup masak. Kembali ke Menu Utama

From: "Umyah" umyah@ssp.sankyoseiki.co.jp Utk Lapis bawah 4 sudu makan Arrow Root (tepung dalam kotak kecil boleh beli dikedai menjual peralatan kek) 2½ cawan santan cair 1 cawan gula pasir 5 helai daun pandan (tumbuk dan ambil airnya) 15 biji sengkuang cine (buang kulit dan ptg dadu) 1. Arrow root, santan cair, gula dibancuh dan ditapis.

Page 10 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
2. Kemudian masukkan air pandan. 3. Masak di atas api yang sederhana sehingga pekat sedikit. 4. Masukkan sengkuang cine dan kacau hingga pekat. 5. Masukkan dalam mangkuk pandan dan pastu tarukkan toppingnya. (mangkuk pandan Ambil daun pandan yg lebar dan buat macam acuan segiempat. Anyway kalo gagal nak buat mangkuk pandan tu, bolehlah letak dalam mana-mana acuan pun tapi bubuh sepotong pandan biar wangi gituh ) Bahan Untuk topping 1 Biji kelapa (ambil 2½ cawan santan pekat) 2 sudu makan tepung beras ½ sudu garam (secukup rasa untuk menimbulkan rasa lemak). 1. Satukan bahan-bahan topping ini lalu masak di atas api hingga pekat sedikit. 2. Pastu bubuhlah atas lapis bawah yang dah disiapkan tadi. 2 sudu makan tepung beras 1½ sudu makan gula Cara membuatnya 1. Campurkan keempat-empat bahan diatas dan pastikan tepung tidak berketul. 2. Masak dengan menggunakan api yang perlahan, kacau perlahan-lahan agar ia masak sekata. Masak sehigga agak pekat tapi jangan terlalu pekat. setelah itu bolehlah dimasukkan di dalam acuan yang mengandungi lapisan bawah tadi. 3. Biarkan selama 5 mini didalam suhu bilik, apabila sudah beku boleh lah dihidangkan. Acuan: buat bentuk kotak dengan menggunakan daun pandan. Kembali ke Menu Utama

20. TEPUNG BUNGKUS
From: noraini noraini@antara1.po.my Bahan-bahannya Dadih tepung beras - lihat cara menyediakannya di bawah Inti kelapa - lihat cara menyediakannya di bawah Daun pisang atau daun pinang untuk membungkus Periuk pengukus Bahan intinya ½ biji kelapa hijau, diparut 2 kpg gula kerek (nisan)/gula melaka/gula merah sedikit gula pasir secubit garam 1 helai daun pandan, disimpul 2 cawan air 1 sudu tepung beras Cara Menyediakannya 1. Masak kelapa dengan air, daun pandan dan secubit garam hingga empuk. 2. Masukkan gula kerek dan gula pasir dan kacau hingga kering. 3. Masukkan tepung beras untuk mengentalkan adunan. 4. Sejukkan dan gentel bulat-bulat kecil sebesar ibu jari.

From: "Noor Azlina Ismail (PKOM)" azlinais@uum.edu.my Untuk lapisan bawah 3 cawan air daun pandan (4 helai daun pandan tu tumbuk) 3 sudu makan tepung jagung 3 sudu makan gula 5 buji sengkuang cina di potong dadu atau memangjang (optional) Cara membuatnya 1. ketiga-tiga bahan tadi dicampur dan pastikan tepung tidak berketul. 2. Masak dengan api yang perlahan sementara itu kacau supaya ia masak sama rata. 3. Masak sehingga ia menjadi seperti agar-agar jangan terlalu pekat. 4. Kemudian masukkan sengkuang cina dan boleh lah diangkat dan di masukkan kedalam acuan. Untuk lapisan atas 3 cawam pati santan yang diambil dari 1 biji kelapa 1 sudu makan tepung jagung
Page 11 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
5. Kemudian salut dengan adunan pulut. Ketepikan. Adunan pulut 1 cawan tepung pulut sedikit air kapur sedikit air daun pandan. Caranya : campur semua bahan dan uli hingga jadi seketul doh. Gentelkan bulat-bulat sebesar guli dan isikan inti kelapa tadi. Ketepikan. Bahan dadih 1 mangkuk tepung beras 1 biji kelapa, ambil 3½ mangkuk santan secubit garam Cara Membuatnya Campurkan santan dengan tepung beras dan secubit garam dan kacau atas api sederhana hingga pekat. Cara Membungkus tepung bungkus Ambil sekeping daun pisang atau daun pinang, Letakkan sesenduk dadih yang masih panas ke atas daun tersebut dan susun intinya dua atau tiga. Tutup dengan sedikit dadih dan bungkus seperti lepas. Susun ke dalam periuk kukus dan kukus sampai masak. Kembali ke Menu Utama

22. POPIAH BASAH ALA THAI
From: "Umyah" umyah@ssp.sankyoseiki.co.jp ½ kg kulit popiah Bahan A 2 Biji Sengkuang dihiris 2 biji lobak merah dihiris 2 sudu makan sos tiram 1 sudu makan kicap pekat 2 biji bawang putih sedikit minyak bijan, garam, lada putih dan perasa 1. Tumis bawang ptih hingga wangi. 2. Campurkan kicap, sos tiram, lada putih dan minyak bijan. 3. Masukkan sengkuang & lobak. 4. Masak hingga empok dan kering. Bahan B 1 biji timun diptg 2 inci memanjang daun salad udang, isi ketam, telor (rebus dan cincang berasingan) SAMBAL PETIS 250g gula merah ½ botol sos tomato ½ botol sos cili cili boh (giling) ikut suka, nak pedas letak lebih 5 sudu makan petis 1. Gula merah dan cili boh dimasak bersama 2 cawan air 2. Masukkan sos tomato, sos cili dan petis hingga mendidih. SAMBAL CILI PADI Cili padi 5 biji bawang putih - ditumbuk 5 sudu makan cili sos 2 sudu makan gula 5 sudu makan kicap pekat 1 sudu makan cuka Campur semua bahn dan masak

21. KULIT CUCUQ BADAK
From: Suhaiza Muhammad Sujari suhaizms@malayancement.com.my Cara buat kulit cucur badak.. 1. 1 kati ubi keledek dibuang kulit dipotong kecil-kecil supaya cepat empok campur sikit garam (agak-agak ujung sudu). dah empok tu, toskan 2. lepas tu tumbuk bagi hancur dan campur dengan tepung gandum. sukatan tepung lebih kurang 2 cawan. kalau adunan tak melekat kat tangan kira okay le tu kalau tak campur le lagie tepung. 3. bulatkan buat lubang masukkan inti, lepeklepekkan, jadie le cucur badak. Kembali ke Menu Utama
Page 12 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
24. PUDING CARAMEL POKKU
From: hamidi@mobikom.com.my Bahan-bahannya :10 biji telur 1 tin susu cair 7 sudu besar susu pekat 1 cawan/mug air masak 1 sudu teh perasa vanilla 10 sudu besar gula pasir Cara-cara membuatnya :1. Mula-mula kita pukul telur sampai berbuih. 2. Masukkan susu cair dan terus pukul lagi sampai sebati. 3. Masukkan susu pekat dan pukul sampai sebati (kalau suka manis tambah lagi susu pekat) 4. Masukkan air dan perasa vanilla dan kemudian kacau/pukul sampai sebati 5. Panaskan gula sehingga bertukar warna perang. Nota: Kacau gula perlahan-lahan dan pastikan api tidak terlalu besar bagi mengelakkan gula tadi menjadi hangit dan pahit. Kemudian campurkan gula yang telah bertukar warna perang tadi dengan ½ cawan air untuk dijadikan air gula. 6. Masukkan air gula tadi kedalam acuan dan tuangkan bahan yang telah dipukul sebati tadi diatasnya. 7. Last but not least, masukkan acuan tadi kedalam bekas kukusan diatas api yang sederhana selama 45 minit. (pastikan air didalam bekas kukusan mendidih sebelum dimasukkan acuan kedalamnya) 8. Siap dan enak dimakan waktu berbuka puasa, lebih enak kalau diletakkan kedalam peti ais terlebih dahulu. Kembali ke Menu Utama

Cara Menggulung Popiah 1. Sapukan popiah dengan sambal petis. 2. Aturkan sehelai daun salad di atasnya. 3. Bubuh pula sengkuang isi ketam, telur, udang timun dan sapukan dengan sambal cili padi 4. Gulung rapi dan hidangkan Kembali ke Menu Utama

23. PUDING SEJUK
From: rozitahe rozitahe@tm.net.my Bahan-bahan Puding: 1 cawan cornflour 5 cawan air ¾ cawan susu pekat manis Kismis secukupnya Kuahnya: 1 tin susu cair 1 senduk gula pasir 1 tin air 1 biji telur (kuning shj) Sedikit esen vanilla Cara: 1. Campurkan cornflour, air, susu manis dan buah kismis. Masak sampai pekat dan berkilat. 2. Masukkan ke dalam acuan kecil dan sejukkan. Kuahnya: 1. Campurkan susu cair dengan 1 tin air. 2. Masukkan kuning telur (jika suka boleh masukkan putih telur) dan gula. 3. Masak dengan api sederhana. Kemudian masukkan esen vanilla. Kacau sehingga mendidih. Cara menghidang: Keluarkan puding drp acuan ke dlm mangkuk. Siramkan kuah ke atasnya, jika suka taburkan dgn jeruk nenas. Kemudian boleh dimakan, jikalau suka boleh masukkan ketulan ais bersama puding tadi. Kembali ke Menu Utama

25. CARAMEL PUDDING
From: Norliza Ishak lizaishak@labuanre.com.my Bahan A :1 tin Ideal Milk 6 biji telur ½ tin air ½ cawan gula

Page 13 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
1 sudu kecil vanilla Untuk Caramel nya, 1. ½ cawan gula dimasak atas api yang pelahan sehingga kuning keemasan. 2. Jerangkan kukusan & masak caramelnya dulu dan tuangkan didalam bekas semasa ia nya masih panas. 3. Campurkan kesemua bahan A dan kacau sehingga gula hancur. 4. Tuangkan diatas kedalam bekas yang berisi caramel tadi dan kukus lah higgan masak. Anggaran 30 mins. 1 sudu tepung jagung (optional) 3 sudu gula (untuk buat gula hangus) cara2nya: 1. pukul telur & gula hingga kembang 2. masukkan susu cair & esen vanila } pukul sedikit 3. masukkan tepung jagung 4. panaskan gula didalam bekas puding hingga keperangan 5. masukkan adunan tadi dan kukus selama 15 20 minit.

From: "Sharifah Bibi Hj. Nar Hussain" sharifah@mampu.gov.my 7 biji telor ayam 1 tin susu pekat (tin kecil) 1 susu teh vanilla 1 sudu besar tepung kastard 1½ tin air(guna tin susu pekat) Caranya 1. Pukul telor dgn susu pekat. Pukul sekejap sahaja (hingga semua telor sudah sebati). Jangan pukul hingga kembang. 2. Tepung kastard gual dengan air – campurkan kedalam adunan telor, masuk vanilla dan tuang habis kesemua airnya. 3. Kukus selama 10 - 15 minit saja. Gula hangus 1. 1 cawan gula-dihanguskan - masukan satu cawan air - didih diatas dapur sehingga gula pekat. 2. Tuang diatas loyang - kemudian baru tuang puding karamel di atas gula hangus dan kukus selama 10 - 15 minit. 3. Bila sejuk terbalikkan puding...

From: noraini noraini@antara1.po.my Bahan-bahan 10 biji telur ayam ½ tin susu pekat 1 senduk gula pasir 1 gelas air 1 camcateh esen vanila 1 biji loyang/acuan untuk mengukus Cara memasaknya 1. Jerangkan air untuk mengukus. 2. Gorengkan gula hingga perang. Gula yang masih panas dan pekat tadi hendaklah dimasukkan ke dalam loyang dan tuang segelas air. Jangan dikacau dan ketepikan. 3. Sementara itu, pukul telur dengan susu pekat dan esen vanila. Jangan terlalu lama, agakagak telur dah kembang dan sebati dengan susu bolehlah dituang ke dalam loyang tadi. 4. Kukuslah selama 25 - 30 minit atau hingga masak. Sejukkan sebelum dihidang. Kembali ke Menu Utama

26. PUDING COCKTAIL BERKUAH
From: noraini noraini@antara1.po.my Bahan-bahan agar -agar 1 paket agar-agar 6 gelas air 5 biji telur ayam (putih sahaja) 1 helai daun pandan sedikit pewarna merah jambu atau kuning sedikit esen ros

From: Hana Mazita bt Hamid hana@mpk.gov.my bahan2: 8 biji telur 1 tin susu cair (kecil) ¾ cawan gula esen vanila
Page 14 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
27. PUDING RAJA
From: rozitahe rozitahe@tm.net.my 1 paket agar2 1 kotak jeli alsa 11 cawan air gula secukup rasa (1 cawan/senduk) pisang (saiz kecil) disalut telur dan digoreng } buah prune, ceri, gajus } disusun dlm acuan jala mas } Kuah puding: 6-8 biji kuning telur 2 tin susu cair gula secukup rasa esen rose daun pandan semua bhn tadi dimasak di api yg sederhana sehingga mendidih. • hidangan ni utk 8-10 org. Kembali ke Menu Utama

Bahan-bahan untuk kuah 1 tin susu cair 5 biji kuning telur 1 tin cocktail buah2an ditos tapi jgn buang airnya gula secukup manis 2 sudu tepung kastad 1 tin air (sukat guna tin susu cair) Cara Menyediakannya 1. Masak agar-agar dengan air dan daun pandan hingga hancur. Campurkan sedikit pewarna. Tapiskan dan ketepikan dulu, biar suam-suam. 2. Sementara itu pukul putih telur dengan sedikit esen ros hingga kembang dan putih dan tak berair. 3. Setelah itu, masukkan ke dalam agar-agar yang masih suam tadi dan terus dipukul tanpa henti hingga agar-agar sebati dengan telur. Masukkan ke dalam loyang dan bekukan. 4. Selepas itu bolehlah dipotong kecil-kecil, tuangkan kuahnya dan hidang dengan cocktail tadi. Agar-agar ini menghasilkan dua lapisan, iaitu satu lapisan nipis agar-agar dibawahnya dan satu lapisan seperti span di atasnya. Cara Membuat kuahnya 1. Pukul kuning telur dengan gula hingga hancur. Tuangkan susu cair sedikit demi sedikit sambil terus dipukul hingga sebati. Ketepikan. 2. Bancuhkan tepung kastad dengan air cocktail tadi. 3. Didihkan air yang satu tin tadi dan masukkan bancuhan tepung kastad sambil terus dikacau tanpa henti. 4. Kemudian masukkan susu bercampur gula dan kuning telur tadi sambil terus dikacau hingga mendidih dan kelihatan berkilat. Jika terlalu pekat, tambahkan air panas. 5. Sesuaikan rasa dan angkat. Kuah puding ini jangan terlalu pekat dan jangan terlalu cair. Ketika menghidang, baru dimasukkan buah-buah cocktail tadi. Hidangkan sejuk. Kembali ke Menu Utama

28. PUDING ROTI BERMENTEGA
From: ACC - Rosemary IMCEAMSUMWT_001_rose@umwt.toyota.co.jp Bahan : 800gm gula halus 300ml air 10 keping roti - potong segitiga 200gm kismis 20gm serbuk kulit kayu manis 100gm mentega - dicairkan 8 biji telur 1 liter susu penuh krim 1 biji limau nipis - ambil airnya sedikit jem aprikot (jem lain pun boleh) sedikit badam hiris sedikit gula aising Cara menyediakannya : 1. Sediakan acuan yg kering 2. Masak gula (500gm) dgn air - jadikan gula hangus 3. Kemudian tuang gula hangus kedlm acuan

Page 15 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
4. Susun roti diatas gula hangus. Taburkan kismis, kulit kayu manis, lebihan gula & mentega 5. Menggunakan bekas lain, pukul telur bersama susu. masukkan air perahan limau nipis & tuang ke atas susunan roti tadi. 6. Masukkan acuan dlm dulang berisi air & bakar 45-60 minit pada suhu 180 darjah celcius. 7. Setelah puding masak, sapukan jem aprikot yg telah dicairkan dibhg atas puding. Tabur kepingan badam & gula aising. 1. Blend kesemua bahan di atas kecuali buahbuahan/kismis dan minyak. Gunakan high speed sehingga adunan kembang dan naik. Bila telah naik dan terasa ringan masukkan minyak dan kacau sehingga sebati. Bahagikan kepada dua bahagian. Bahagian pertama dikukus selama 15-20 minits. Angkat dan masukkan bahagian kedua pula. Sebelum itu taburkan kismis/buah-buahan. Kukus selama 40 minit. Bila telah masak angkat kuih dan buat kertas lapik atas.

2. 3. 4.

5.

From: "Saripah JASMAN" sjn@psb.gov.sg 1 batang French loaf - di hiris hiris setebal 3cm. 2 cawan santan pekat (kelapa yg di buang kulit.) 2 cawan santan cair ½ cawan gula pasir 1 s/t garam Cara: 1. Masukkan santan pekat, cair, gula dan garam ke dalam mangkuk. 2. Susun hirisan roti di dalam mangkuk yg lain dan tuangkan santan ka dalamnya hingga roti itu agak berkuah sedikit. 3. Masukkan ka dalam peti sejuk selama sejam/dua sebelum di hidangkan. Sesuai untuk berbuka puasa. Kembali ke Menu Utama

Peringatan:1. semasa mengukus kuih pastikan api panasnya sekata. Loyang hendaklah ditutup dengan kertas lapik kuih/kertas minyak yang transparent supaya air wap tidak termasuk didalam kuih yang sedang dikukus. Nanti ia tidan spongy. 2. Wap yang keluar daripada pengkukus hendaklan di tutup supaya kuih tidak bantat. Kemusykilan noranih@tnbit.com.my nampaknya resipi ni sedap. Tapi saya tak faham bab no. 5. satu lagi adunan tu dibahagi 2. Selepas kukus bahagian pertama apa nak buat. Jawapan 1. Selepas kukus lapisan pertama selama 15-20 minits angkat dan taburkan kismis/buahbuahan diatasnya. 2. Selepas itu masukkan pula bahagian no. 2. Selepas itu tutup balik loyang tadi dengan kertas minyak tadi supaya air wap tidak masuk semasa mengukus. 3. Kemudian kukus balik kuih tadi selama 40 minits sehingga semuanya masak. 4. Angkat dan buangkan kertas minyak yang menutup loyang tadi. Kembali ke Menu Utama

29. VELVET STEAMED PUDING
From: "Siti Aminah Zainuddin" aminah@bnm.gov.my 5 biji telur sejuk 225 gm gula melaka (dihiris) 150 gm susu cair (sejuk) 220 gm tepung gandum 100 gm minyak mazola 1 sudu besar ovelate 1sudu teh baking powder 1/4 sudu teh garam 100 gm buah-buahan campur or kismis saja.

30. FRUIT PUNCH
From: Aida Zuhara aida@myetutor.com Sunquick orange

Page 16 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
pineapple juice strawberry juice pati limau nipis 7 up 1. buah orange yang dipotong kecil-kecil atau fruitcocktail yang dalam tin bancuh ikut rase, 2. 7 up tambah last sekali Kembali ke Menu Utama 5. Masukkan majerin yang telah dicairkan tadi dan kacau sebati. Masukan pewarna kuning telur. 6. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan ulikan hingga menjadi satu doh. 7. Kalau boleh doh ini diramas-ramas dan dilayak. (macam orang dulu-dulu basuh kain). 8. Biarkan seketika (lebih kurang 20 minit) untuk doh naik. 9. Ulang proses melayak doh roti untuk tiga atau empat kali dan biarkan doh naik. 10. Proses kali terakhir bentukan adunan doh bulat-bulat dan susun didalam acuan. 11. Biarkan doh naik lagi. 12. Bakarlah sehingga roti kekuningan. 13. etelah masak sapukan mentega di atas roti untuk rasa yang lebih sedap. Kembali ke Menu Utama

31. ROTI JALA
From: "Intan" intan@fmssb.com.my tepung gandum secukupnya 1 mangkuk santan kelapa 2 biji telur garam daun pandan - diambil airnya sebagai pewarna pewarna kuning jika ingin warna kuning.... cara. 1. Pukul telur dan campurkan semua bahan dan kacau sebati sehingga pekat. 2. Tambah tepung jika adunan agak cair dan anda boleh mula menjala diatas kuali dengan acuan roti jala. Kembali ke Menu Utama

33. PIZZA
From: rozitahe rozitahe@tm.net.my Doh: 3 cawan gandum 1 peket yeast 2 sudu minyak masak 1 cawan air suam garam dan gula secukup rasa Cara: 1. Masukkan yeast ke dlm air. Kacau sedikit. 2. Kemudian masukkan minyak, garam & gula. Kacau. 3. Lepas itu masukkan tepung gandum. Uli sehingga sebati . Biarkan doh selama 15-30 minit. 4. Kemudian bentukkan doh tersebut. Tekan hingga leper dan memenuhi seluruh tudung periuk. 5. Bakar dlm oven sehingga separuh masak sahaja. Keluar dan biarkan. Sos Pizza: 1 tin kecil tomato paste 1 biji bawang besar 1 sudu teh spices - oregano, basil, italian seasoning, garlic (jika suka blh lebihkan) 2 sudu besar tomato ketchup

32. ROTI PAUN (Roti Manis)
From: "Dezerin bt. Abdullah" dezerin@lth.gov.my 6 cawan tepung gandum 1 1/4 cawan susu cair 3 biji telur 10 gm yis segera (selalunya saya gunakan mauripan) 3/4 cawan gula halus 1/4 cawan mentega 1 camca teh pewarna kuning telur Caranya: 1. Ayakkan tepung terlebih dahulu. 2. Cairkan mentega dalam periuk di atas api yang kecil. 3. Di dalam mangkuk adunan, satukan susu cair, telur, gula dan yis. 4. Kacau sebentar kerana yis akan berkembang.
Page 17 of 18

RESTORAN PAK AMIR PENCUCI MULUT 2000
1/2 cawan air 1 sudu besar cili boh gula dan garam secukup rasa sedikit minyak Cara: 1. Tumis bawang hingga layu. Masukkan bahanbahan yg lain. Masak hingga rata. 2. Jika suka pedas, lebihkan cili boh. Pizza topping: 1 bungkus daging cicang + lada hitam + garam 1 tin cendawan butang 1 buku mozarella cheese lada benggala lain2 sayuran (cth: mix vege, tomato, nenas -ikut citarasa ) Cara : 1. Goreng daging dgn sedikit garam dan lada hitam. Bila sudah masak, diangkat. Cendawan butang dan lain2 sayuran dihiris. Mozarella cheese diparut. 2. Sapukan sos pizza di atas doh yg separuh masak tadi. Taburkan daging cincang dan sayur-sayuran lain. Di atas sekali masukkan cheese yg telah diparut. 3. Bakar hingga cheese cair kekuningan. Jgn sampai hangus. 4. Bila masak bolehlah dihidangkan. ** biasanya saya buat doh dgn menggunakan 1kg tepung + 1 peket yeast dan dibiarkan selama 2-3 jam. Adunan hendaklah ditutup dengan tuala. Boleh dpt 4-5 biji pizza... depends on saiz tudung periuk. Kembali ke Menu Utama 2 canca besar tepung jagung. Campurkan kesemua (B) kedalam mangkuk besar atau periuk dan biarkan sementara menunggu kacang soya siap diblend. Cara-caranya 1. Kacang soya yang telah direndam selama 4-5 jam tadi di blend dgn 14 cawan air. Perah ambil airnya dengan menggunakan kain jarang (muslin). 2. Masak dalam periuk hingga menggelegak. Biarkan menggelegak lagi anggaran 5-10 minit. 3. Sementara tu kacau (B) tadi supaya tepung jagung mendap. 4. Kemudian angkat periuk yang berisi air taufufa dan terus tuang kedalam (B). Tutup periuk. Nota: Jangan sekali-kali kacau taufufa (taufufa akan menjadi seperti dadih (curdle) kalau dikacau). Tunggu dlm 5 - 10 minit baru boleh makan. Kalau inginkan air taufufa pula, bolehlah ambil dari hampas kacang soya tadi dan campurkan dengan air anggaran 8 - 10 cawan. Perah dan masak seperti di atas. (tak payah bubuh ubat sekko) Bolehlah dihidang panas atau sejuk. Air Gula Gula, air, daun pandan dan sedikit bunga cengkih. (kemanisan terpulang kepada selera masingmasing).

34. TAUFU FA
From: fatima@bnm.gov.my Bahan-bahannya: (A) 600gm kacang soya (direndam selama 4-5 jam) agar kembang 14 (cawan minum) air Bahan (B) 1 camca teh ubat sekko (boleh beli di kedai Sengseh - katakan kat tauke, nak buat taufufa)
Page 18 of 18