You are on page 1of 16

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

IN THIS ISSUE
1. JOURNALISTS STILL ATTACKED BY POLICE AND GANGSTERS / Ukraine 2. JOURNALISTS QUIT STATE-BACKED TV CHANNELS / Ukraine 3. TWO TV STATIONS SNUB VIDEO OF TORTURES / Ukraine 4. ANOTHER NGO FOUNDED BY GEORGIAS FORMER PRIME-MINISTER TO WORK ON DEVELOPMENT OF INDEPENDENT MEDIA / Georgia 5. JOURNALISTS NOT CONTENT WITH NEW WORKING CONDITIONS IN RENOVATED PARLIAMENT BUILDING / Moldova 6. HUMAN RIGHTS WATCH STRESSED LACK OF PLURALISM IN ARMENIAN BROADCASTING / Armenia 7. COMMITTEE TO PROTECT FREEDOM OF EXPRESSION RECORDED 77 CASES OF VIOLATION OF RIGHTS OF JOURNALISTS AND MASS MEDIA / Armenia 8. BILL AMENDING BROADCASTING CODE REGISTERED / Moldova 9. BELARUSIAN JOURNALISTS IN KYIV: THINGS ARE PRETTY BRUTAL HERE / Belarus 10. HUMAN RIGHTS SITUATION AND FREEDOM OF EXPRESSION BECOMES MORE COMPLICATED IN AZERBAIJAN / Azerbaijan 11. JOURNALISTS WON TRIAL AGAINST TBILISI CITY COUNCIL / Georgia 12. PRESIDENT OF AZERBAIJAN NAMED PERSON OF THE YEAR BY ANS TV COMPANY / Azerbaijan 13. POLICEMEN OPEN FIRE AGAINST JOURNALISTS / Ukraine 14. BALTI COURT OF APPEALS DISMISSES BANK CLAIM AGAINST NEWSPAPER / Moldova 15. REGIONAL NEWSPAPER DEFENDS POLITICAL PRISONER, ITS FORMER EMPLOYEE / Belarus

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

JOURNALISTS STILL ATTACKED BY POLICE AND GANGSTERS


Ukraine / In defense of the media / 27.01.2014

Journalists, who cover mass protests in Ukraine, continue to suffer from the tyranny of the police and gangsters loyal to authorities. Attacks on journalists are reported not only in Kyiv, but accompany active protests in Ukraines regions.IN LVIV, early on January 26th, three unknowns severely beat Vadim Shevchenko (in the photo), a cameramen of the TV channel Zik. The strangers attacked the journalist near his house, and hit him in the face. It was clearly not a robbery as attackers did not take his money, but seized an electronic TV channel pass. Recently Vadim filmed protesters storming of the regional council in Lviv and other hot spots.

IN CHERKASSY on January 24th, during the clashes between protesters and the police a fighter of the special police division Berkut seized a camera from Marianna Nemchenko, a photographer of the Internet media outlet Pro Vse. She was filming the detention of a group of young people. The police gave the camera back after deleting all its content. Also in Cherkassy two journalists of Polish TV channel Belsat were attacked: Serhei Marchuk was wounded, and Yurii Vysotskii was detained by the police. The Union of Polish Journalists protested against the arrests and expressed its worries that journalists could be deported to Belarus. The reporters are known for their journalistic investigation in Belarus, and can face persecutions of the local authorities. IN DNIPROPETROVSK, clashes near the building of the regional state administration took place on January 26th. Two cameramen of the local 34 channel asked for medical help. Both of them were wearing special clearly marked press vests. According to the journalists, they were shot in the back (in the photo) with traumatic weapon by young men of sporty appearance, presumably hired by the authorities. In the same city, in Dnipropetrovsk, the unknown showered stones onto a film crew of the TV channel ICTV. IN ZAPORIZHIA during the dispersal of Euromaidan on the evening of January 26th Dmitrii Smolenok, a journalist of the website VV, was beaten by the police and detained. Another journalist, Yurii Gudimenko,

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

was injured too. I was filming until I was struck by police truncheon in my hand, in which I was holding my journalist ID a useless thing, as it appeared. The hand seems undamaged, only a finger is broken. Hospitals are full of beaten people, he wrote on Facebook. IN MYKOLAIV Oleh Dereniuha, a journalist of the website NilVesti, was attacked at a rally in support of the ruling Party of Regions. He was filming a fight, which occurred at the rally, when a group of people started wringing the journalists hands and pulling him away. IN KHARKIV on January 25th, young men wearing sports suits attacked the supporters of Euromaidan. Some journalists were injured: one of them got a head injury, another (a photographer of the channel 1+1) got his camera broken. IN KYIV soldiers of internal troops attacked Myroslav Misa, a journalist of the Radio Liberty, and seized his phone when he was filming the police frisking people on the streets. The soldiers twisted the hands of the journalist, torn his journalistic ID and threatened him. Based on materials by Institute of Mass Information and Telekritika

JOURNALISTS QUIT STATE-BACKED TV CHANNELS


Ukraine / In defense of the media / 24.01.2014

Oksana Korniichuk, the chief editor of news, and Yulia Galushka, the anchor of the Novosti and the Itogi Dnia programs, are leaving the First National TV channel. According to Telekritika, a Ukrainian media-focused website, they both took a leave with a further possibility to resign. In early December, Ihor Medelian, a special correspondent of information and analytical programs of the First National, and the channels correspondents Serhiy Lefter and Yaroslav Trakalo, quit their jobs in protest against the channels editorial policy.

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

The First National is a state-owned channel promoting the standpoint of the Ukrainian authorities and providing biased coverage. Additionally, some journalists from the other state-backed channels have reportedly resigned. In particular, Serhiy Barbu, a TV presenter, left the 112 channel, associated with Vitaliy Zakharchenko, Ukraines Interior Minister. The journalist said in his Facebook page that any person must know the moment for drawing a line. Given the developments in the country, I ought to be somewhere else, he added. Serhiy Kudimov, a presenter of the Business channel, resigned too. The level of pain I could endure was exhausted, when people were killed at the Maidan, while I had to tell the viewers that Ukraine was improving and everything was going well, he said. TV channel Business is associated with Serhiy Arbuzov, Ukraines First Vice Prime-Minister. Source: Telekritika

TWO TV STATIONS SNUB VIDEO OF TORTURES


Ukraine / Politics and Media / 24.01.2014

Yesterday two leading Ukrainian TV channels state-owned First National and private Inter loyal to the authorities, didnt broadcast shocking footage of the police mocking at a naked detained protestor. This video shocked the Ukrainian society. Officers of Ukraines Special Forces Berkut filmed a protestor whom they undressed and harassed. The video was later posted online.

Snubbing these videos is another evidence that the authorities severely censor these channels. Source: lekritika

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

ANOTHER NGO FOUNDED BY GEORGIAS FORMER PRIME-MINISTER TO WORK ON DEVELOPMENT OF INDEPENDENT MEDIA
Georgia / / 24.01.2014

Bidzina Ivanishvili, a former Prime Minister of Georgia and a billionaire, founded NGO Mokalake (Citizen). According to a special statement, issued on this occasion, the organization is to work on development of independent media in Georgia. Ivanishvil heads Mokalake, while Georgiy Sabanadze is its Executive Director. Georgiy Sabanadze refused discussing with Media.ge specific objectives of the organization and noted that Ivanishvili would answer all the important questions from the public on Jan. 28, when a meeting with representatives of Georgian and international media is to be held. Views and goals of the organization are to be discussed in detail at this meeting. Source: media.ge

JOURNALISTS NOT CONTENT WITH NEW WORKING CONDITIONS IN RENOVATED PARLIAMENT BUILDING
Moldova / In defense of the media / 23.01.2014

Many journalists didnt like their new working conditions in the renovated building of the Parliament of Moldova. Representatives of media believe that these innovations restrict freedom of the press and could complicate the work of journalists. In particular, they are denied access to the session hall. The chief editor of Adevrul Alina Turcanu considers these innovations to be an attempt to restrict freedom of speech. Journalists are denied access to the session hall, not to distract MPs from the important work. But why ban applies to corridors where MPs go? the reporter wondered.

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

In turn, an expert of the Foreign Policy Association, Lina Grau, (previously a journalist accredited in the parliament), draws attention to the fact that this initiative was discussed in advance with journalists and representatives of non-governmental organizations. This is an unprecedented attempt to close and restrict access to information in the institution, which by definition is intended for public debate in the parliament, Grau says. The expert also expressed regret that the public did not resist this innovation. A journalist of the web portal unimedia.md Elena Robu doesnt welcome the new conditions of the press work. She believes that it will be more difficult for journalists to obtain information from MPs, with limited access to them. This initiative should be reconsidered, Robu said. Anisoara Login, a reporter of the channel Pro TV, also believes that journalists will face hard time in the new conditions. MPs can easily avoid media, and, accordingly, all the uncomfortable questions, Login says. Journalists found out about new working conditions in the parliament on Dec. 30, on the New Years Eve, during the presentation of the parliament building, renovated after the events on April 7, 2009. Journalists will have to work in a separate room, where they will watch MPs on the monitors. Access to MPs will be restricted. From now on, journalists will have to contact parliamentarians through the Bureau of Public Relations. Source: Media- Azi.md

HUMAN RIGHTS WATCH STRESSED LACK OF PLURALISM IN ARMENIAN BROADCASTING


Armenia / In defense of the media / 23.01.2014

The other day, Human Rights Watch published its annual report on the human rights situation in 2013 in more than 90 countries worldwide. The report on Armenia contains a separate section, which is devoted to freedom of speech. Having stressed diverse print and online media, Human Rights Watch highlighted the lack of pluralism in broadcasting. For

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

example, only one of Armenias 13 television stations carries live political talk shows, the report reads. The reports authors also provided opinion of international observers, who noted the medias selective approach in covering post-presidential election developments, notably limiting views critical of the conduct of the election. Violations of journalists rights and media are mentioned in the report as well. EaP Media Freedom Watch

COMMITTEE TO PROTECT FREEDOM OF EXPRESSION RECORDED 77 CASES OF VIOLATION OF RIGHTS OF JOURNALISTS AND MASS MEDIA
Armenia / In defense of the media / 23.01.2014

On Thursday the Committee to Protect Freedom of Expression presented it annual report on the activity of the organization during the past year. As stated by Ashot Melikian, the Chairman of the Committee, in 2013 77 cases of violation of rights of journalists and pressure on media were registered in Armenia. Ashot Melikyan compared 2013s situation to that of 2012. According to him, in 2012 there were 64 cases of violations of journalists rights in the Republic of Armenia. This means that the year 2013 year was less favorable for journalists than the previous one. The expert puts the increase in cases of violations of rights of journalists in the past year down to active political life of the country. In particular, the February 2013 Presidential Elections and the May elections to Yerevan Council of Elders may have had bad implications for journalists. Ashot Melikyan noted that all the violations can be classified into three categories: physical violence, pressure against media representatives, and violation of the right to receive and disseminate information. According to him, in 2013 the Committee recorded 10 cases of physical violence comparing to four cases in 2012, 57 cases of pressure on media to 37 in 2012, and 10 cases of violations of the right to receipt and

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

dissemination of information to the 23 such cases in the previous year. The only positive moment in 2013 was the reduction of cases of violation of rights of journalists to receive and disseminate information, Ashot Melikian stressed. However, he also noted that in 2013 the country saw increased number of lawsuits against journalists - 24 comparing to 17 in 2012. On most of them courts delivered verdicts not in favor of journalists. At the same time, Ashot Melikian is sure that the information presented in the annual report doesnt reflect the real situation with violations of journalists rights, as many media representatives often conceal violations against them, preferring not make their problems public and to solve the issues by themselves. EaP Media Freedom Watch

BILL AMENDING BROADCASTING CODE REGISTERED


Moldova / Politics and Media / 22.01.2014

As reported by the omg.md, after the failure to convene a parliamentary meeting in the framework of an extraordinary session aimed at discussing the situation in the media field, the MPs of the Party of Communists of the Republic of Moldova registered a bill on amendments to the Broadcasting Code. They did so despite the fact that earlier the Parliamentary Commission on Mass Media had established a special working group to draft the law regulating the relations between broadcasters and cable operators. According to the bill introduced by the Communists, cable operators shall be obliged to broadcast TV channels, which produce their own news and analytical programs, free of charge. Also the MPs suggest introducing the provision that the members of the Coordinative Council on Broadcasting be appointed by vote of 3/5 of the members of the Parliament. Another interesting provision of the bill is that a natural or legal person, or their affiliates, may not possess more than two licenses for broadcasting. The current legislation allows one owner hold up to five licenses.

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

Earlier the press reported that Vladimir Plahotniuc, the Vice-Chairman of the Democratic Party, politician and businessman, owns most of the media assets in Moldova, including four licenses for broadcasting of TV channels with national and quasi-national coverage. A few days earlier the members of the Parliamentary Commission on Mass Media formed a working group to draft the law, clarifying the relationship between broadcasters and cable operators. The reason for it creation was the removal of the TV channels RTR Moldova, Accent TV and Jurnal TV from cable operators packages. The cable TV services providers resumed retransmission of the said channels after negative international reaction and protests rallies against their actions. Source: omg.md

BELARUSIAN JOURNALISTS IN KYIV: THINGS ARE PRETTY BRUTAL HERE


Belarus / Politics and Media / 22.01.2014

Belarusian photojournalist Vasilii Fedosenko, working for the Reuters Agency in Kiev right now, was injured by a rubber bullet on January 22nd.Serhei Grits, another Belarusian journalist, a photographer for the Agency Associated Press, told told Radio Liberty about the event with his colleague. According to Serhei Grits, a bullet hit Vasilii in the forehead, right between his goggles and helmet. However, Fedosenko feels well now and continues work. I testify that the policemen with rifles aim and shoot journalists, photographers and cameramen deliberately, Grits added. The worst thing is that the police officers attack everyone indiscriminately, they dont look whether youre a journalist or not; they shoot and cover with tear gas everyone present there, Yurii Karmanov, another Belarusian journalist of the Associated Press Agancy working in Kiev, reports. A journalists ID doesnt help. The things are pretty brutal here. EAP MEDIA FREEDOM WATCH BASED ON MESSAGES BY BAJ.BY

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

HUMAN RIGHTS SITUATION AND FREEDOM OF EXPRESSION BECOMES MORE COMPLICATED IN AZERBAIJAN
Azerbaijan / Politics and Media / 22.01.2014

As recent report by the Human Rights Watch (HRW) informs, the human rights situation and the freedom of expression in Azerbaijan has become even more complicated in 2013. The authorities of Azerbaijan have arrested on forged charges dozens of political activists, journalists criticizing the authorities, dispersed a number of peaceful protests. The government adopted laws restricting citizens fundamental rights. All this was happening on the background of Ilham Aliyevs elections as President for the third term with 84.5% of votes, the report says. Giorgii Gogia, a human rights expert on the South Caucasus, said that last year, the Azerbaijani authorities turned to unprecedented measures against those critical towards their activities. The report mentions the names of the arrested activists, journalists and bloggers. The HRW believes that the government has to release them and stop the persecution of people for their political beliefs. Rachel Denber, the HRWs Deputy Director of the Europe and Central Asia Division, told the Washington correspondent of the Turan News Agency in an interview that the Azerbaijani Head of State was trying to mislead the world community, denying the existence of political prisoners in Azerbaijan. President Aliyev, during his visit to Brussels, drew up a rosy picture, claiming that there were nopolitical prisoners in Azerbaijan. He also reminded that the majority of PACE members had rejected the resolution on the existence of political prisoners in Azerbaijan in January of the previous year. Aliyev noted that neither the Council of Europe, nor the European Parliament has yet agreed on the term a political prisoner. I expect that a political leader of such a high level as of Ilham Aliyev would find time and receive detailed information from his subordinates on the occurrences of allegedly politically motivated persecution, which cast a dark shadow on his presidency. The officials should inform the president that, at least in 23 cases,

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

the authorities of Azerbaijan used contrived pretexts to arrest and prosecute political activists, journalists, bloggers and human rights activists critical towards the government, she said. The police used different various pretexts to arrest these 23 activists hooliganism, tax evasion, drug possession and the like. The evidence presented at trials and documents of prosecution were very weak. All these cases are not only a tragedy for each of the detainees, they are a disgrace for the system of justice of Azerbaijan, and this fact should concern the head of state in the first place, R.Denber said. Based on materials by www.contact.az, www.azadliq.org

JOURNALISTS WON TRIAL AGAINST TBILISI CITY COUNCIL


Georgia / Politics and Media / 21.01.2014

Tbilisi City Court sustained a claim filed by online-portal Media.ge against Tbilisi City Council. The latter one is to meet the requirements of the media outlet and to provide it with public information on funds transferred to TV channels and Radio stations from 2003 till the date of request. In addition, the City Council is to compensate the lawsuit state fee paid by the media outlet. The given verdict was announced by the judge Natia Buskadze on Jan. 20. The court agreed to the complainant arguments and decided that the requested information is public. The claims of the defendant regarding the fact that given information is not archived in their office in a processed way, cannot be a basis for the refusal to issue public information, the judge clarified. Media.ge Chief Editor Maia Tsiklauri filed a lawsuit to Tbilisi City Court on June 11, 2013. The first preliminary hearing on the given dispute was held Nov.18. At one of the first hearings Court obliged Tbilisi City Council to present evidences on whether or not requested information was archived in the City Council. Due to the fact that the Municipality failed to provide such information to the Court, the trial was adjourned several times.

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

Source: media.ge

PRESIDENT OF AZERBAIJAN NAMED PERSON OF THE YEAR BY ANS TV COMPANY


Azerbaijan / Politics and Media / 21.01.2014

Azerbaijani President, Ilham Aliyev, has been awarded with the Person of the year 2013 prize, founded by Chingiz Mustafayev Foundation and ANS Group of Companies. Delivering a speech at the award ceremony, he noted that the last year was successful for the development of independent journalism in the country. Azerbaijan respects all freedoms, including freedom of speech and the Internet. There is no censorship, no interference into journalists work. In Azerbaijan, everything regarding freedoms is provided at the appropriate level,- the President said. Information: Chingiz Mustafayev is a journalist who made a significant contribution to the development of national television. He collaborated with a number of foreign news agencies. He is the author of reports from the war area in Nagorno-Karabakh. In 1992, Chingiz Mustafayev was mortally wounded by a mine while trying to film the attack of the Azerbaijani army. He is the National Hero of Azerbaijan. The prize has been awarded since 2001 and it is based on the idea of patriotism and of evaluation of services to the nation. Source: www.azertag.com

POLICEMEN OPEN FIRE AGAINST JOURNALISTS


Ukraine / In defense of the media / 20.01.2014

The civic movement Stop Censorship has delivered a statement on recent events connected to the police's

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

brutal behavior towards Ukrainian journalists.Stop Censorship representatives stated that Ukrainian journalists became victims of the authoritarian regime. At least 25 of them were injured as a result of clashes in downtown Kyiv on January 19-20th. Some of them were hospitalized. At least 10 injured journalists said the police deliberately targeted them and opened fire. This is a regrettable symptom of the way in which Ukrainian authorities respect media freedom and human rights. Almost all the injured journalists were wearing bright vests clearly marked PRESS, and were holding professional photo and video equipment. A Radio Liberty (Radio Svoboda) journalist who was broadcasting events live actually captured the moment in which Berkut officers aimed and fired at reporters: http://www.radiosvoboda.mobi/a/25235297.html. This is how a rubber bullet pierced through a Channel 5 camera: http://5.ua/69909. Natalka Pisnya, a journalist at 1+1 TV channel, was injured in her leg with a similar bullet: http://5.ua/69925. A cameraman of Spilno TV, an online TV channel, also suffered a hand injury while broadcasting the police attack: http://www.ustream.tv/recorded/42895376. Events in the "government quarter" of downtown Kyiv became powerful evidence of negative developments in the Ukrainian media in the past few years: assaults, equipment damage, shooting and detention became common practice aimed at preventing journalists from reporting about violations and from knowing the truth. When an American tank killed Ukrainian journalist Taras Protsiuk in Iraq, the American authorities assured that the soldiers took the camera flash for a glint of a shooters gun. This was not an explanation, journalists said throughout the world. However, in Ukraine we are not even expecting this kind of explanations from authorities: no soldier or policemen was punished for violence exerted on peaceful demonstrators since November 30th. On the contrary, the press service of the Ministry of Interior said today that aimed fire at journalists had been a provocation against the police: http://euromaidan.rbc.ua/rus/mvd-dopuskaet-chto-informatsiya-o-strelbe-po-zhurnalistam-2001201410580 0 BACKGROUND INFORMATION

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

Stop Censorship was founded on May 21st, 2010. It is an informal group of journalists which has been created in response to the oppression of freedom of speech in Ukraine. Stop Censorship is the initiative of Ukrainian journalists and media NGOs aimed at defending freedom of speech, preventing censorship, as well as combating interference with journalistic activities and violations of professional standards in covering social and political issues. The movement neither supports, nor received funds from any political party. To learn more or to join the Stop Censorship please visit: http://www.telekritika.ua/news/2010-05-22/53128 Its official blog: http://stopcensorship.wordpress.com Or Twitter: http://twitter.com/Stopcensorship Contact person: Artem Sokolenko, coordinator of Civic movement Stop Censorship Tel.: + 38 050 440 46 08 e-mail. censor.stop@gmail.com

BALTI COURT OF APPEALS DISMISSES BANK CLAIM AGAINST NEWSPAPER


Moldova / Media in the legal field / 20.01.2014

Balti Court of Appeals dismissed the case of Moldindconbank against Adevarul newspaper, in which the former requested damages in the amount of over 11,000 euros. The conflict arose after the newspaper published an investigation on bank loans taken by Chisinau Court of Appeals chairman Ion Plesca.

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

Previously, Chisinau District Court also dismissed the case, but the bank attacked its decision at the higher court. Roman Zadoinov, the newspapers lawyer, said that the Court of Appeals dismissed the claim due to lack of legal grounds. In addition, the bank had violated the procedure of filing a lawsuit to the court. The lawyer also argued that the information published in the investigation titled Judge with bank debts of dozens of millions lei did not affect the interests of the bank. The media has the right to publish information about public officials. If a newspaper affected the interests of the judge Plesca, then he should have filed a lawsuit - but not the bank, Zadoinov said. Earlier, on June 5th, 2013, Chisinau District Court decided the information in the newspaper Adevarul did not harm the interests of Moldindconbank, and representatives of the bank failed to provide sufficient evidence to support their claim. The plaintiff stated that the investigation Judge with bank debts of dozens of millions lei published on September 20th by Adevarul, contained information that does not correspond to reality, which defames and damages the reputation of financial institutions quoted in the article, including Moldinconbank. The investigation described how the chairman of the Chisinau Court of Appeal Ion Plesca registered as collateral the same apartment at two banks in order to obtain several loans totaling 17 million lei (over one million euros). The newspaper noted that the price of the apartment was estimated at nearly 1.2 million lei (about 73,600 euros), which is ten times less than the amount of credits received. The newspaper informs that a similar trial involving another bank mentioned in the investigation, Victoriabank, is also in the process of being heard. The financial institution also demands 200,000 lei from Adevarul. Source: adevarul.md

REGIONAL NEWSPAPER DEFENDS POLITICAL PRISONER, ITS FORMER EMPLOYEE


Belarus / Politics and Media / 20.01.2014

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.

NEWSLETTER

MEDIA FREEDOM WATCH PROJECT


20.01.2014 - 27.01.2014

Eugenii Vaskovich, a Bobruisk courier journalist have been punitively confined in a special housing unit (SHU) for eight months out of almost three years of imprisonment. Now a 22 -year-old prisoners weight is 65 kg, while he is 186 cm tall. A protest statement has been published on the website of the newspaper Bobruisk Courier, where E. Vaskovich had worked for a year and a half. The newspapers editors claims that Eugenii Vaskovich has been punitively confined in SHU for 247 days out of almost three years of serving his sentence in the prison 4 of Mogilev city. Moreover, the newspaper reports that punitive confinement in SHU is considered to be tortures, according to international classification. Eugenii was punitively confined for the last time for 10 days, on New Years Eve, Dec. 27. This punishment regime (he is allowed to have only one grocery parcel weighing up to two kg within a year) has affected his physical condition - Eugenii Vaskovichs weight is only 65 kg, while his height is 186 cm. The editors reminds that a citizen of the Republic of Belarus, who is serving his sentence in prison, is not deprived of his or her legitimate civil rights. Moreover, -Bobruisk Courier writes - Eugene Vaskovich was convicted under a legally unjustified article, for the actions he hadnt done, - damaging on a large scale, while the damage from his actions amounted to 253,000 rubles (at the time about $ 84). This is the cost of a small section of whitewash of administrative facade that had been soiled. Eugene Vaskovich was convicted for arson attempt of the KGB building in Bobruisk, where firebombs were thrown on the night of Oct. 17, 2010. On May 18, 2011, Vaskovich, together with other members, was convicted for criminal charges with hooliganism and intentional destruction of or damage to property on a large scale to seven years of imprisonment in a penal colony with a reinforced regime. EaP Media Freedom Watch

This newsletter has been produced within Eastern Partnership Media Freedom Watch Project, funded by the European Union. The content of this publication can in no way be taken to reflect the views of the European Union.