You are on page 1of 5

POLA BADAN BELAKANG

AB labuh baju di kehendaki


AC ukuran bahu ke pinggang atau ukuran standart 14'
AD 1/4 ukuran keliling dada atau ukuran standart 9'
DE naikkan 4'
CF ukuran dari pinggang ke punggung atau standart ukuran 8'
FB ukuran punggung ke labuh baju
*garis semua garisan melintang tadi

AG ukuran lebar bahu bahagi dua
AH ukuran leher (boleh ikut ukuran leher baju kurung anda dgn meletakan pola leher di situ dan tandakan )
GG1 turun 1' dan buat garisan HG1
EI ukuran bidang dada depan bahagi 2 +0.5'
DJ ukuran keliling dada bahagi 4+0.5'
sambung garisan G1,I dan J...*pangjang garisan ni mestilah gunakan formula ni ~ukuran ketiak bahagi 2-0.5'
cnth ehhh : ukuran ketiak cik sue 19.5' bahagi 2-0.5'=9.25,maka garisan G1,I dan J mesti nak kene 9.25..kalau tak
sama,korang kne adjust titik G1 sama ada naik sedikit atau turun sedikit...
semoga korang faham huuuuu...

CK ukurang keliling pinggang bahagi 4+1.5 ( 0.5 adalah keselesaan dan 1'untuk dat )
*sekiranya tidak suka buat dat ukurang keliling pggang +0.5 sahaja..dan garisan dada ke pinggang akan terhasil
seperti garisan JK1 bukan JK..jgn panik!! ehehehe..
FLdan BM ukurang keliling punggung bahagi 4+0.5'
C1=3.5'@3'@2.5' ( bergantung kelebaran pinggang...gemuk..sederhana..kurus)
1,3=4.5' dan buat garis lurus hingga ke garisan DO
1,4 dan 1,5=0.5' sambung garisan2 3,4,2 dan 3,5,2

POLA HADAPAN BAJU
Guna pola yang sama cuma anda tukar pensil warna lain plak..kalau anda rajin,boleh la buat sekali lagi untuk pola
hadapan baju secara berasingan..
semua ukuran adalah sama kecuali :-
-EN ukuran bidang dada depan bahagi 2
-DO ukuran keliling dada bahagi 4 +1
Formula untuk garisan G1,N dan O adalah : ukuran ketiak bahagi 2 +0.5'..cara adalah sama seperti pola belakang
untuk menentukan pangjangnyer ok.
-2,6=turunkan 1.5'
* untuk garisan OK kalau anda tak suka buat dat akan terjadi garisan OK1

Lengan






POLA LENGAN
AB-panjang lengan
AC-turun 4inci dan garis lurus garisan .
AD-Titik tengah untuk garisan CB ( siku )
D1=D2-Adalah ukuran keliling siku bahagi 2 ( saya letak 6inci)
B3=B4-Adalah luas bukaan tangan bahagi 2 ( saya letak 7inci)

A5-Garisan ini nak kene guna formula ukuran keliling ketiak bahagi 2.Contoh= 19.5 bahagi 2 adalah 9.75 maka
garisan A-5 mestilah 9.75inci.
A6-Buat garisan lurus 1.5 inci
A,6,5-Adalah garisan jatuh bahu yang perlu menggunakan formula : ukuran keliling ketiak bahagi 2 +0.5-0.25
contoh pengiraan 19.5 bahagi 2+0.5-0.25=10
Maka garisan dari titik A,6 yang merentasi titik tengah garisan tadi ke titik 5 adalah sepanjang 10inci.Untuk
panduan sila gunakan benang dan ukur garisan ini,lepas tu korang ukur pulak benang tadi dekat tali
inci.Sebenarnyer ada caranya tapi cik sue xgeti nak xplant kat sini .Kalau orang dah biaas jahit2 ni tahu le..

A7- ukuran ketiak bahagi 2 - 1.Buat garis lurus.Garisan ini di bahagi kepada tiga dan tandakan titik2 itu.
A8-Buat garisan lurus 1.5inci
A,8 dan 7 Ukuran ketiak bahagi 2 - 0.5 - 0.25.Untuk Membuat garisan ini sila tengok gambar yer..Sama je ngan
yang sebelah dia cuma laluan titik tu berbeza.Sila mabil perhatian dekat situ k.

-Sambung garisan lurus 7,2 dan 5,1
-Bentuk garisan 2,4 dan 1,3 dengan pembentuk
-E4 -naikkan 0.5 inci dan betukkan B4....begitu juga untuk yang sebelah lagi...

Kesimpulan Formula Untuk Lengan