ETE 502 ALTERNATING CURRENT MACHINES

TUGASAN INDIVIDU 1

NAMA: WILLIAM ANTHONY
I/C: 960609-15-5087
KURSUS: TEKNOLOGI ELEKTRIK
NAMA PENSYARAH: NOOR FAHMILAH BINTI MOHD NOOR

ISI KANDUNGAN Tajuk Muka Surat Jenis-Jenis Motor Arus Ulang Alik (AU) 3 Prinsip Kendalian Motor Arus Ulang Alik (AU) 4 Jenis-Jenis Pejana Arus Ulang Alik (AU) 5 Prinsip Kendalian Penjana Arus Ulang Alik (AU) 5 .

JENIS-JENIS MOTOR ARUS ULANG ALIK (AU) 1. Motor Tiga Fasa MOTOR ARUHAN SATU FASA - Motor aruhan fasa terpisah - Motor aruhan kutub berteduh - Motor aruhan penolakan - Motor universal MOTOR ARUHAN TIGA FASA - Motor sangkar tupai - Motor belitan pemutar . Motor Satu Fasa 2.

Kehadiran dua fasa arus terbelah memberikan nama kepada motor ini iaitu motor fasa belah. pengubah’ kerana prinsip penghasilannya sama dengan yang berlaku di pengubah. Arus yang terhasil ini cukup kuat untuk menghasilkan fluks di pemutar kerana litar pengalir di pemutar itu berlitar pintas. kelajuan. Setelah motor ini berputar kira-kikra 75% . Dengan perubahan bekalan arus ulang-alik.e. Mengikut hukum Faraday tentang aruhan elektromagnet.e. suis empar akan membukakan litar belitan tambahan dan motor akan terus berputar mengikut perubahan medan magnet belitan utama pada arah yang sama semasa dihidupkan atau boleh dikatakan motor ini berputar secara aruhan.80% kelajuan putaran medan magnet.g.e. Arus di belitan tambahan akan mendulu arus dalam belitan utama pada sudut hampir 90º. Fluks ini akan memotong pengalir di pemutar dan menghasilkan d. arus bekalan telah terbelah dua. Tambahan pula litar belitan utama mempunyai ciri-ciri kearuhan yang tinggi berbanding dengan belitan tambahan.g. belitan utama dan belitan tambahan akan bertenaga. Ini bererti pemutar juga akan berputar kerana ia adalah bahagian yang mudah berputar. teraruh di pemutar atau dipanggil ’d. . Arus aruhan akan mengalir dalam pengalir pemutar kerana litar pengalir itu lengkap. Di samping itu d.e teraruh akan terhasil. apabila pengalir dipotong oleh fluks atau sebaliknya.PRINSIP KENDALIAN MOTOR ARUS ULANG ALIK(AU) Apabila bekalan satu fasa diberikan.g.e teraruh di pemutar.e boleh juga teraruh kerana pemotongan pengalir oleh medan magnet berputar atau dipanggil d. Kelajuan putaran pemutar ini tidak dapat menyamai kelajuan medan magnet di pemegun kerana perbezaan kelajuan diperlukan bagi menghasilkan d.g. fluks di pemegun juga turut berubah.g. Oleh kerana sambungan di antara belitan utama dengan belitan tambahan dalam sambungan selari. Dua fasa arus ini menghasilkan satu gabungan medan magnet yang berputar atau dipanggil medan magnet berputar di pemegun. Fluks ini akan memerangkap medan magnet berputar di pemutar dan menyebabkan ia berputar bersama-sama medan magnet itu.g. Medan magnet berputar ini akan melalui selar udara dan memotong batang-batang pengalir di pemutar. d.

Prinsip penjana a.e akan terjana dalam pengalir tersebut.u juga dikenali sebagai pengulang alik.g. Penjana segerak 2. Dimana kedua-dua penjana ini mempunyai gelung angker dan medan magnet. angker yang berputar dan medan magnet pegun sebaliknya dalam penjana a. Diketahui dalam penjana a.e yang terhasil bergantung pada : Kekuatan medan magnet Panjang pengalir Kelajuan pemotongan Sudut pemotongan .u.g. Penjana induksi PRINSIP KENDALIAN PENJANA ARUS ULANG ALIK (AU) Penjana a. kebanyakannya medan magnet yang berputar dan angker pegun. Nilai d. Penjana a. d.JENIS-JENIS PENJANA ARUS ULANG ALIK (AU) 1.t. Pengujaan tambahan dari luar diperlukan kerana penjana a. Apabila pengalir memotong medan magnet atau sebaliknya.t iaitu berasaskan prinsip aruhan elektromagnetik.u adalah berasaskan hukum faraday.u tidak boleh menguja dirinya sendiri.u beroperasi sama seperti penjana a.