You are on page 1of 11

KAMUS LIPIS

CETAKAN PERTAMA

A
Aok - awak
Aok me - kamu semua
Ampuh - sempat
ambender / amendeh - apa benda
anggu- kesepian /sunyi
Ameh - kalau
B
Babir - degil
Berderau - gotong royong
Bahan - pukul, Contoh : bahan kuat sket..bior mampuih.
Berlengging - tak pakai baju, pakai suar jer
Berlemin - berminyak
Biroh - gatal
Buas - lasak
Buboh - letak
Boyaih - boroi
Berambi - berhati-hati, berwaspada
Borok – borak/bual
Bobok - Menipu Cth ayat : budak itu bercakap bobok sangat.
Berte'eih - bertungkus-lumus, usaha gigih
Beraluih/beralus - perangai yang sopan santun,berbudi bahasa ,contoh
ayat : mak suka benor ngan si tipah tu..beralus budaknya
Bela - repair contoh ayat Bila aok nok bela TV tu?
Beringor - memberitahu
Bersalai - disebut bersalei- maksud : tak mandi pagi
Berahi - suka (lebih kpd barang ye bukan org...kekkeke. ..disebut
Bergodok - menghentak kaki ke batang lesung secara bersama/serentak
serta dengan kadar yang cepat masa mengempin
Bertonyeh - gaduh mulut

keadaan air liur/ air hidung meleleh Bertonjeng/bertojeng .awalan pada beberapa perbuatan..Contoh :sebab pagi tadi aku lupa gi keja gosok baju.sempat.[ Menunujukkan terlalu haus (bunyi) ] Cth ayat : Palih sampai berdegut.cth : la napenye tak makan lagi?tak dan ker? Doh .Berlenja/ berlejis. aeh sungguh ( Amboi haus sungguh) Dedor ..sebab melakukan sesuatu luar biasa/tabie.mual/muntah/ perut memulas/cirit-birit/ keracunan makanan Cokei .cakup/beritahu Celau .(pulau tawar jerantut sahaja) .cukai cokeng .seperti.kuku cekam tu le cengkeliik . Contoh : awok doh makan ker? Dema .berlawan cakap Berlabok ..berkaitan dgn usia Degut .tegak Cakner -tak amek peduli.sudah . lalu mak aku kata bebudak sekarang ni tok cakne langsung Ceridan – tempiaran D Dan . .seperti laga kucing Chike .ambil hal ce .banyak C Cakne .hari ribut.sebaya.(awak.suam-suam kuku DI . tak kisah.bosan Cenekang .biasanya utk ramai) cthnya: dema ni takde keja lain ke Daur .(saya) ganti nama saya .awok ce cuba dulu Cemuih/cemuh . .nok tenggelam(lemas) dalam air (BARU DAPAT) Cekut .

kacau kacau air.lembap.selimut Gonyoh .Undur Godei .meluat Gamoknye .pengotor Hantoi .Sental kuat2 Getik .hingar bingar Gebor .geli.slow pergerakan Hampuras .Tidak berguna / tidak sempurna Homih .rambut yang digunting tak sekata H Habat/habad .goyang/ gegar Heban.suka hati awaklah Gonggot .Menghempas.E F G Gohek – menyuruh ke depan (go ahead ) Gostan.Baling/ hayun ke dinding . Hogoh.agaknya Gasok . dodol Goge .cerewet Hampuk .

ketawa teramat sangat.ngail Kome . .cth : ntoh ler.celup ngan air asam jawa.sengal Kerang – menangis sampai tak keluar bunyi/ menangis dengan sepenuh hati Keri .jenis Jenuh .sebentar lagicth : karang lah mok koi kupas nyour tu . kehak .kedekut Kerapoh .nanti.puas.jenuh dah koi nunggu Juwei .saya (jerantut.kehot.keadaan buah durian/ kepala yang ditebuk tupai karang .saya..gelak guling-guling Kupik . jelun kepala Jolong – tinggi Jas-rosak teruk / buruk K kas .kami Kulo .dahan pokok yang yang mencecah permukaan sungai (kalau tak silap la) Jelun .letih.(ke air)maknanya.aku(biasa pakai belah temerloh je) Kair .plastik Jenih .pergi ke sungai.warna kelabu tahi anjing kehut.I J Jabir .. lipis raub) koi .biasanya kalau demam ambil tuala.sisa2/bersepah cth:sisa -Boh ke kawan kerapoh tulang2 ikan tu yek Kecah – Lecak Kerewok/ keruwok.

cuai lecoh – becak .menyiasat ( bukan menyiasat org ye ) kepok .biase nye menunjukkan sesuatu yang banyak/ramai Komoih .tempat simpan padi kehem . lengit .Gomol.Tilam.‘Pergi tempat orang pun tak kemeroh’ ( pergi tempat orang pun tak boleh ) / ‘tak kemeroh nak buat kerja’ ( tak mampu nak buat kerja ) L lat .belek2.tetapi kipai ..sinonim ngan nyiur/kelapa Kuit/menguit .sama cam tembe gak kekalu .letih /lenguh tangan kahat .ketinggalan zaman keknye .tempat yang banyak dilalui atau digunakan lehet – berlendir / melekit (dipakai bagi buah labu) Lece .Jgn le komoih budak tu nak tido weh kobek .emping dibuat dari padi pulut kerajat .kecil kederat – upaya Kemeroh – ( susah nak terang ) cth ayat.tipu (nie bukan kelat buah tau)cth ayat :tak aci sungguh main kelat Kememe .kalah teruk ledut . bersungguh-sungguh/ keterlaluan kodi/kudi? .tenggang/jarak masa lantak aok .berkehem.basah teruk(lencun) Lepe .suka hati awak lacuh .jimat kenit ..Kelat .taktau (kena tanya tihani ni) komeng .pekat Lejut .

wangi sangat Melantong .sepah.(Susah la nak explain maknanya).makna Menggeledeng . berterabur lensung .kita dekati pihak lain secara diam-diam.buang air besar Membute .mak Mengelice.Masam Sesangat Masam mencekut .rambut tak terurus Merening -benda yang nak pecah(bulat) Meraban . tp something yg merujuk kpd pergerakan badan.lebam2 akibat dipukul M Moh ..jugaberma ksud berdampingan Mengekelan .memanjat Masam Menaung .bercakap mcm nak tak nak Mereloh – waktu sudah tengah hari Meronoh .tanya orang tembeling.lemah longlai(cakap atau utk perbuatan) lembang(berlembang) .mari Mok .kemana-mana Merarau .jom.tercekik(berkaitan dengan makan) Mengkone . terlalu lemah lebam birat .keletihan.laju sangat bawak moto Mengelentat .busuk sangat Merebang/mengereban g .mengada2 seksi Merohong .buah tembikai Meleweh .mengelupur Menikai/kenikai .tak tentu hala Menginding .masam sesangat .Bakper menggeledeng ngat ni? Merahang .tido Mencayat tu .(jarang digunakan) Merungkeh.Lonyeleweh .

pegang sini.tgn tak dok diam melukah .mencangkul rumput Mengopeh .tidur Merepih .ala cam asam gelugur kedudukanya.(menoreh getah) Mamai – keadaan baru tido / emosi tak stabil(betul ke guna makna ni?) Manis meleting .malas Mombong – penuh Mengkane .menangkap ikan dengan cacak tiang tgh sungai ikat tangsi dan mata kail.satu lagi cara menangkap ikan.tolak balik/undur Merembat. Mengoloh .contohnya perahu yang hampir nak dimasuki air Merabung -kuantiti yang banyak. meroteh ..nasi sepingan rabung Mengoteh.mengejek Motong .teramat manis Mengekot .tidur Memuki – sedap sangat. Mengaran.untuk pemberatnya tampat botol bersama.Meretuh .pahit/.apa ye perkataan sesuai. Merawei .tubuh berbaring dengan bengkok..menajau .lari laju Malaih .masin/ masam sangat Mencanak -laju sangat(mencayat? ) Mek nye(matnya) – kenapanya Mencecit..sangat .(kain yang dipakai terbuka) menganjing .kerja kahwin Mencelabak .benda jatuh dalam jumlah yang banyak atau berat Melepam/ mendepa .telekung sembahyang Meretuh .tangan tak duduk diam Merepau -jalan dalam hutan tanpa tujuan Melengger .suka pegang sana.

(dengan bot/perahu) secara perlahan. cthnye : pepalih awok nyape buat gitu Podot/podok ..operasi buru binatng hutan pada mlm hari Ngilir .air sungai yang terkepung dek pasir(air tak mengalir) Pundung/safa . ..gelojoh Palor .tipu Paluh .suruh O Oteing .kuat berletir P Pane .tinggi sangat diatas atau bawah sangat Nyuluh ..sunyi sepi Penek @ pandok .jerat ayam hutan .Pendek Pedo’oh .koi nok keluor kejak jumpa ghodong Racik .sumbatcth ayat: kadir.menghala kehilir sungai. Ngonyoh .ishh.gosok dengan kasar Nyeraya .N Nyayup .kebun durian dsb Pepalih .teruknye.rumah kecik yang dibuat untuk berehat seperti tepi sawah. ayat: mok.Pening!Pah palih! Oteing paler kawan nak buat mende ni! Omis.Keadaan..Biar Pering – hancing pering (hancing sangat (bau air kencing) Q R Rodong/ghodong .kengkawan cth.kalau tok muat jugek aok podot je la baju tu dlm beg ni Perintan .maksudnya macam.masa Polok .

tudung saji sengkawang -(tak tau makna dia ni) Sengkelen -duit siling/pulas tangan kebelakang Sempelet . Contoh :ler.koyak Rebat @ merebat .tingkat Tea'endok .hujan mula2 @ lari semua.kebas kaki juga Seronyih . tak seperti keadaan asal Semonyeh . Seman (sebutan dengan seiman) .kotoran di badan Se'eh .tidor sekejap sangat Sokmo .kotor cth ayat: budak itu sempelit dengan tanah.harga Rompung . tak kemas. Sempelit .di sana. sepolit . Rabet .Kenyang yg teramat sgt.selalu .selalu Sakat -kandas/tersekat pergerakan perahu/bot.Tidak mahu (jerentut. lipis raub) .Cth : Se'ehnya perot kawan ni.sokmo nye aku yang kena buat.kusyuk Rege .serabut..dalam air dek kerana pasir T Taruk – letak Take – rambut bertingkat.tinggal sedikit Sekeceng . S Sesemut -kebas kaki Senyour.rase macam tok leh nok bangun doh! Sokmo .pemalas betul budak nie! Setoho ..makan makanan tidak cermat atau kerja tidak sempurna.Ralit . sangei .terkena badi/kenan.abis sebahagian cth ayat : kerete itu rompung beloh (bahagian) hadapan.

jatuh tersembam.zaky. tersungkur Terkerenyi.. manja Tok .lembek.tersengih Tembe .sekeh/ketuk/ pukul dengan belakang gemgaman tangan.sangat tebal ( bak kata org pahang ckp bahse KL tebal giler!) U V W Wabe/bala/papalih .macam itu Z. Tawor Hebe .tekeh .henskem PERHATIAN ORANG LIPIS .tidak .kata seruan . lemah.cetek .lebih kurang le makna tiga perkataan tu. X Y Yas .kawan lapo nie. tekeih dah no kena ikan tadi.. Cth : tok makan lagi la.mek nya tohor ngat air sungei nie Tertomos .sikit lagi. Tebal bakut . cth ayat: lor.Tawar Sesangat (Air) Tekeih .(sikit lagi nak dapat tangkap ikan itu) Tohor .

Kalau ada tambahan sila KOMEN di bawah . terima kasih .