http://sobhishpa.blogspot.com/2010/02/membina-yakin-diri-bermula-darimembina.

html
Yakin diri bermaksud kita ada kawalan penuh terhadap semua yang kita cakap
dan semua yang kita buat.
Untuk membina sikap yakin diri, terlebih dahulu Anda kena berlatih mengawal
perbuatan Anda dan mengawal percakapan Anda. Fikir dulu sebelum buat, fikir
dulu sebelum cakap.
Masalah tidak yakin diri akan mula timbul bila Anda bercakap tergagap-gagap,
teragak-agak, cakap main lepas dan Anda dikawal oleh emosi.
Anda akan mula mendapat kawalan penuh pada percakapan dan perbuatan
apabila Anda selalu bertenang. Elak untuk membiasakan diri mempamer air
muka yang tegang, yang stress, yang ‘blur’ atau yang bingung. Itu petanda
emosi menguasai Anda, bukan Anda yang menguasai emosi.
Biar kita nampak cool dan tenang-tenang saja, barulah keyakinan diri kita ada
pastu kekal lama pula. Ketenangan ambil sedikit masa untuk dikuasai, namun ia
boleh dikuasai melalu latihan berterusan juga lakonan berterusan.
Lakonan cemana? Berlakon menjadi orang yang tenang saja, tenang setenangtenangnya.
Jika sebelum ni Anda orang yang tak yakin, bahkan tidak ada keyakinan, lakukan
latihan ketenangan diri. Pejamkan mata untuk seketika, bernafas perlahan-lahan
dan diamkan diri seketika. Amalkan setiap hari, supaya Anda merasa tenang
selalu, lantas membangkitkan sikapyakin diri.
Orang yang kita nampak konfiden, biasanya tenang-tenang saja.
“Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur,
senyum, pejam mata, katakan di dalam hati: Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku,
esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif. Menurut kajian
saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur
sehingga keesokan harinya.”
Kata-kata motivasi kali ni dipetik dari “artikel motivasi bertajuk 17 Petua
Mencuci Hati karya asal oleh Dr Fadzilah Kamsah.
Hati yang bersih memancarkan gelombang positif yang amat kuat, lantas
mempengaruhi orang sekeliling dan situasi-situasi menjadi positif sama.
Sebaliknya, hati yang kotor akan memancarkan gelombang negatif yang amat
kuat, menukarkan orang-orang sekeliling menjadi negatif juga membuat situasisituasi pada saat kita berada tu menjadi negatif. Kesannya, kita jadi murung,
tertekan, tiada kegembiraan dan menjalani hidup penuh dengan tekanan.
Nak bahagia, nak berjaya, nak gembira, kita perlu ubah persekitaran kita
menjadi positif. Kita boleh ubah semua tu bermula dengan rajin-rajinkan diri
mencuci hati simply dengan memprogram minda 7 saat sebelum kita tidur.

. walaupun ianya saling berkaitan. NIKMAT ALLAH. saya dapat mengubah diri saya kepada lebih berkeyakinan dan saya sudah dapat merasakan hasilnya. insyaALLAH saya akan kongsikan lagi tip yang saya gunakan pada hari yang lain. Syukur Alhamdulillah. Sebelum ini..  Sentiasa mencari ilmu dan mengamalkannya.  Tidak takut mengambil risiko dan bertanggungjawab keatas risiko yang diambil  Cipta kejayaan kecil dahulu sebelum anda mencapai kejayaan yang lebih besar. Tiba-tiba pula otak rasa blank idea tak datang. kejayaan adalah pengembaraan bukan destinasi. Hanya itu yang dapat saya kongsikan disini.KEBESARAN DAN KETINGGIAN NYA. Perancangan adalah penting. setiap apa yang saya lakukan dapat diselesaikan.. Ingat.. ..  Sentiasa ingat dalam otak kita. Alhamdulillah berkat dengan usaha. Walaupun adakalanya ia mengambil masa kerana apa yang dilakukan adalah di luar kepakaran saya.php/2006/12/26/tip-yakin-diri/ Kebelakangan ini.com/index. tetapi ianya akan menghasilkan keputusan yang berbeza. dan yang paling penting mengamalkan apa yang dipelajari.0 ulasan: to “ Membina yakin diri bermula dari membina ketenangan ” http://linncomel. Dunia arab mewah…dunia lain merana… YAKIN DENGAN DIRI SENDIRI .. saya dapat merasakan sedikit perubahan dalam hidup saya. Saya akan berkongsi dengan anda apa yang telah saya lakukan sehingga dapat merubah tahap keyakinan yang terdapat di dalam diri saya. masalah yang paling besar yang melanda di dalam kehidupan saya adalah kurang yakin pada diri sendiri.Perniagaan saya menjadi lebih terurus.Itulah kelemahan yang paling nyata.. dan sedikit demi sedikit saya cuba untuk mengatasi...Teori dan praktikal adalah sesuatu yang berbeza. UJUD BEZA ANTARA DUA CARA HIDUP DAN INI BERI RUANG UNTUK KITA BERFIKIR DAN INSAF. Apa yang pasti semua masalah pasti ada jalan penyelesaiannya yang penting kita tidak takut untuk terus mencari belajar dan belajar.  Selalu berfikiran positif tentang diri sendiri.

Hari ini saya nak tanya pendapat anda pula. usaha mu tidak menentu”. Usah risau dalam meyakinkan orang ramai… anda perlu tunjuk bahawa cita-cita anda tercapai.) Katakan kepada diri anda sendiri berkali-kali bahawa “You can do it!” http://www. Saya pun beri kan beberapa tip (nanti saya kongsikan di sini) Tak yakin dengan diri sendiri.com/blog/bincang-bincang/kenapa-tidak-ada-keyakinandiri/ Soalan favourite yang sering orang ramai tanya saya ketika buat talks (atau jumpa tepi jalan!) adalah… Masalah utama saya adalah tidak mempunyai keyakinan diri… Memang itulah soalan yang PALING RAMAI tanya. Anda hanya perlu meyakinkan diri anda sendiri sahaja. anda perlu mempunyai keyakinan di dalam hati bahawa cita-cita tersebut akan dicapai! Dengan keyakinan yang tinggi.irfankhairi. bunyinya amat cliché. ArMz Nak BisNez Says: June 11th. Apa yang anda lakukan untuk membina keyakinan diri anda? 79 Responses to “Kenapa tidak ada keyakinan diri?” 1. Semuanya lebih kurang sama sahaja. 4-5 peserta lepas talk akan sebut tentang mereka tidak yakin dengan diri sendiri kepada saya. 2008 at 10:35 am salam…… . tidak percayakan diri sendiri dan sebagainya. low self esteem. Kadang-kadang sekali buat talk. Bagaimana hendak meningkatkan keyakinan anda? Mainkan lagu di atas tadi berpuluh-puluh kali di dalam kepala anda!. Ya. tetapi lagu yang simple ini mengandungi mesej yang amat besar! Dalam usaha untuk mencapai apa jua cita-cita anda. ia akan menjadi penggerak kepada anda untuk tidak menoleh kebelakang lagi. kini dah yakin dengan diri sendiri… apa kata anda kongsikan pengalaman. Lagu yang popular pada 80-an. Mengapa kita tidak punyai keyakinan diri berbanding dengan orang lain yang berjaya? Apa yang buat kita tak yakin dengan diri sendiri? Sekiranya anda dulu tak yakin dengan diri sendiri. Keyakinan bukan bermaksud untuk menjadi bongkak dan taksub… anda tidak perlu meyakinkan orang ramai.itu sahaja yang akan meyakinkan orang ramai. Jika kau fikirkan ragu-ragu.Lagu yang sering bermain di kepala saya sejak dulu sehingga kini “Jika kau fikirkan kau boleh. kau boleh melakukan.

Mengapa dengan mengetahui bahawa orang lain tidak dapat melihat yang anda tidak yakin boleh membantu meningkatkan keyakinan diri anda? Hmmm…. adakah benar orang lain boleh melihat dalaman diri anda yang tidak yakin?  Soalan kedua. Ini pernah terjadi pada diri saya dahulu. tp susah sgt sy nak approach prospek2. Ini membuat keyakinan diri kita semakin jatuh.p 2. Mari kita bincangkan mengenai soalan kedua. Soalan-soalan itu ialah  Soalan pertama. bagaimanakah rahsia pertama ini dapat membantu anda? Saya telah bincangkan mengenai soalan pertama.sy stuju…. Pada pandangan saya..informasi. orang lain tidak dapat melihat kelemahan dan rasa tidak yakin itu tadi. kita akan rasa seolah-olah satu dunia dapat melihat kelemahan diri kita. Abdul Rashid Basar Says: June 11th. saya telah berikan dua soalan mengenai keyakinan diri. bagaimana orang lain yang lebih malang dari saya tetapi boleh lebih berjayadari saya. berbelit-belit pula rasanya ayat ini.motivasibelajar. outcomes = self esteem yg makin tinggi + network yg makin besar…. by joining society (actively)…. Begini. dlm mase 4-5 thn ni sy bnyk jugak (4kali) join MLM. wlaupn dah ade depan mata… sbb paling utama = takut dgn kritikan yg mungkin org bagi…. kita rasa lemah. . Apa yang saya lakukan untuk membina keyakinan diri adalah melihat dan mengkaji. Apabila kita rasa tidak yakin diri. need ur guide IK…. but i have start wif some initiative. kita akan terus kelihatan sangat yakin dan bersemangat! .com/motivasi/3-rahsia-keyakinan-diri-rahsia13.html 3 Rahsia keyakinan diri Dalam posting yang lepas. 2008 at 11:24 am Saudara Irfan. Lebih buruk lagi. ARB Dagang.com http://www. Jadi dengan menyembunyikan rasa tidak yakin itu sahaja.sy sndiri t’golong dlm glongn ‘PALING RAMAI’ tu (less confident) … self esteem sy sgt2 rendah especially when it comes to bisnez…. Apatah lagi sekiranya ia meletakkan harapan yang terlalu tinggi terhadap usahanya itu. so. Hakikatnya. sesaorang akan hilang keyakinan diri apabila pertama kali gagal setelah sesuatu yang dirancang tidak berjaya.arbdagang. sy bg 1 contoh. malu dan tidak dapat melihat kekuatan yang ada dalam diri kita.Com http://www.

Apa yang kita buat ini akan menimbulkan rasa yakin dalam diri lalu meningkatkan kebolehan kita untuk mengulangkaji atau menjawab soalan peperiksaan. Sedar atau tidak.  Jangan sebut atau beritahu orang yang kita tidak yakin.Ini adalah beberapa perkara yang perlu kita ingat jika kita sedang merasa tidak yakin.Rahsia 1. Jadi…… betul-betul lah tidak yakin rasanya. Tetapi apa yang buruknya.3 ” Comments: 1. Saya selalu mendapat soalan daripada pelajar atau orang dewasa mengenai masalah yang mereka rasa tidak yakin dengan kebolehan diri mereka. tidak pandai atau tidak hebat. PakarHowTo says: February 25th. . Tujuan kita kata begini selalunya ialah untuk melindungi diri kita agar orang faham kenapa ucapan atau presentasi kita tidak bagus. setiap kali kita rasa tidak yakin. Ini akan melatih minda kita supaya fokus kepada keadaan keyakinan diri yang tinggi. tarik nafas dalam-dalam dan bayangkan bagaimana agaknya rupa dan kelakuan kita kalau kita sedang merasa yakin. dahulu… memang ada masalah keyakinan diri terutamanya semasa bercakap di depan khalayak ramai. Mereka ini berulang-ulang kali mengatakan bahawa mereka tidak yakin. Contohnya. Saya sendiri. bila kita kata kita tidak yakin. Berlagak atau berlakon seperti yang kita sedang merasa yakin (kenang kembali pengalaman di mana kita merasa yakin dan tiru semula apa rasanya semasa yakin itu). jangan bercakap tentang rasa tidak yakin itu. Selamat mencuba. jangan sebut kuat-kuat. jika kita sedang memulakan ucapan. orang lain akan segera nampak rasa tidak yakin diri kita itu. jangan mulakan dengan “Saya sebenarnya tak berapa bersedia ni. Bertenang. baru disuruh buat presentasi ni semalam”. orang lain akan mula mencari kelemahan dan kekurangan dalam ucapan dan presentasi kita. kita sedang mengarahkan minda kita untuk merasa tidak yakin. mengulangkaji atau semasa menghadapi peperiksaan. Mulai hari ini. Malah.  Apabila kita rasa tidak yakin semasa belajar. selepas berkata demikian. bahasa Inggeris saya teruk sikit”. « 3 Rahsia keyakinan diri . 2008 at 11:18 am Saya setuju dengan tuan.Rahsia 1.  Jangan asyik ingatkan diri kita bahawa kita tidak yakin.2 | Bersama Coach Ridz & Coach Sha » 3 Responses to “ 3 Rahsia keyakinan diri . atau “maafkan saya.

kita tidak perlu berkata sesuatu yang negatif tentang diri kita. Saya sering memohon maaf atas kelemahan saya itu. Sebaliknya. saya jadi rendah diri. Hasilnya. takut2 dan tidak bersemangat langsung setiap kali membuat presentasi. saya akan mengatakan. kita buat saja apa yang kita mampu buat… dan buatlah yang terbaik!! . Sebetulnya. bisikkan kata2 positif pada hati dan pujuklah diri kita bahawa tiada manusia yang sempurna di dunia ini. Yang penting. sebelum saya berucap/membuat presentasi. “saya seorang yang lemah dalam bahasa inggeris”. Kerana ianya tidak memberikan sebarang kebaikan pun pada kita.Seringkali.