You are on page 1of 4

9 MIMPI RASULLULAH SEBELUM DI ISRAQKAN

“Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata, Nabi Muhammad saw bersabda:

“Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku
sebelum di Israqkan……..”

1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah di datang oleh malaikatul maut dengan keadaan
yg amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya, maka malaikat itu terhalang perbuatannya
itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA
IBUBAPANYA.

2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan,
diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis
lakhnatullah, maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS
kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka
jahanam yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikut
Ahzab,tetapiSOLATNYA YANG KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah
melepaskannya dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga di
halang dari meminumnya, ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA
ALLAH SWT memberi minum hingga ia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk
berkumpulan-kumpulan, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI
JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil ke kumpulanku seraya duduk
disebelahku.

7. Aku melihat seorang dari umatku berada di dalam keadan gelap gelita di sekelilingnya,
sedangkan dia sendiri di dalam keadaan binggung, maka datanglah pahala HAJI DAN
UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan
kepada tempat yang terang – benderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidakpun
membalas bicaranya, maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA
BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru k epada mereka agar
menyambut bicaranya,lalu berbicara mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya,maka segeralah
menjelma pahala IKHLAS KERANA SEDEKAHNYA YANG ALLAH SWT lalu menabir
muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.

15. Tahukah anda Hassan bin Thabit. 19. 2. 9 Tahukah anda Isteri Baginda berjumlah 13 orang. 24. Rasulullah SAW wafat semasa berusia 63 tahun. 21. 16. Tahukah anda A-Mat’am bin Adi adalah orang yang membantu Rasulullah SAW ketika Baginda kembali dari hijrah ke Taif ?. Tahukah anda Maria Al-Qibti dan Raihanah binti Zaid adalah Dua orang hamba yang telah dikahwini Rasulullah SAW?. 6. 29 OKTOBER 2012 51 RAHSIA PENTING RASULULLAH SAW Rasulullah SAW diutuskan sebagai Rasul semasa berusia 40 tahun. Cucu Baginda adalah Hassan dan Husain. Tahukah anda Zainab binti Al-Haris adalah orang yahudi yang telah meracuni Rasulullah SAW. 3. Rasub dan Al-Mukhzim adalah nama- nama bagi pedang Rasulullah SAW?. Tahukah anda Fatimah binti Amru Al-Makhzumi adalah nenek kepada Rasulullah SAW disebelah ayah Baginda?. Tahukah anda Halimah binti Sa’diah dan Suwaibah adalah keturunan Abi Lahab ?. 18. At-Tarbi dan Al-Lahif adalah nama-nama unta Rasulullah SAW. Tahukah anda kabilah Bani Nadhir Yahudi yang ingin melempar batu keatas Rasulullah SAW ?. 5. . 13 Abu Qasim adalah diantara gelaran yang diberikan kepada Rasulullah SAW. Usamahb bin Zaid adalah pencinta Rasulullah SAW. Lazzaz. 4 Haris bin Uzai adalah bapa susuan Rasulullah SAW. 20. 12 Rasulullah telah berperang dalam 9 pertempuran. 8. Al-Murtajiz. 14. Tahukah anda nama Assakab. Tahukah anda nama-nama Zul Faqqr. 7. Dicatat oleh Wan Adeli pada 9:06 PG Reaksi: Tiada ulasan: E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke FacebookKongsi ke Pinterest Label: Rasulullah Luarbiasa ISNIN. Zubir bin awwam adalah golongan penyokong Rasulullah SAW.berusaha la untuk menyampaikan atau mengingatkan saudara-sudara kita tentang pesanan Rasulullah walau hanya sepotong ayat. 17. BERSABDA RASULULLAH SAW: “SAMPAIKANLAH PESANANKU KEPADA UMATKU YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG AYAT” Maka. Abdullah bin Rawwahah dan Kaab bin Malik adalah penyair-penyair Rasulullah SAW ?. 10. Rasulullah SAW lebih rapat dengan Kabilah Quraisy Al-Adnaniah. 11. Tahukah anda Zubir bin Awwam adalah anak saudara Rasulullah SAW?. Al-As bin Ar-Rabi’ dan Utbah adalah kerabat ipar lelaki Rasulullah SAW?. Tahukah anda Ali bin Abi Tolib. Al-Haif. Nescaya kita akan mendapat ganjaran pahala yang besar dan InsyaAllah keredhaan Allah SWT. Tahukah anda Rasulullah SAW telah berperang sebanyak 27 kali. Battar. 22. Bani Najjar dan Bani Zahrah adalah keturunan Rasulullah SAW. Othman bin Affah. Huzaifah bin Yaman adalah penyimpan rahsia Rasulullah SAW. 23.

30. 44. Tahukah anda Rasulullah SAW telah meninggalkan 9 orang isteri ? 33. Tahukah anda peperangan pertama yang Rasulullah SAW hadapi adalah peperangan Al- Abwa’ ?. Tahukah anda Rasulullah telah memulakan perjalan Isra’ bermula dari rumah Ummu Hani’ ?. 32. Hanya Siti Aisyah sahaja dari kalangan anak dara. 39.A. Tahukah anda Surah An-Nur adalah surah yang Rasulullah SAW galakkan perempuan mempelajarinya ?. Tahukah anda Thabit bin Qais adalah pembaca Khutbah Rasulullah SAW ?. Tahukah anda Ibnu Qim. 40 . Tahukah anda anak perempuan Baginda SAW pertama yang meninggal dunia adalah Ruqiyah ?. Tahukah anda Ramlah binti Sufian adalah perempuan yang dipinang oleh Raja Najasyi untuk Rasulullah SAW?. Tahukah anda Rasulullah SAW telah menghadiahkan 70 Selawat dan Salam kepada Saidina Hamzah R. 34 . Tahukah anda Ummul Mukmini yang terakhir meninggal dunia dari kalangan isteri Baginda SAW adalah Umu Salamh. Tahukah anda Uqbah bin Abi Al-As adalah orang yang telah mematahkan dua batang gigi Rasulullah SAW ?.ah adalah orang yang telah melukai wajah Rasulullah SAW pada peperanagn Uhud?. Selawat dan Salam untukMu Ya Rasulullah SAW. Tahukah anda Baginda SAW dikafankan dengan kain Kafan yang disediakan oleh Fatimah binti Asadi. Tahukah anda Barrah binti Abdul Izzi adalah nenek Rasulullah SAW disebelah ibunya. Salam Rindu buatmu Rasul Junjungan. Nauzubillah Hilazim. 43. malah semua wanita yang Baginda kahwini adalah bukan anak dara. 35. Walaupun Baginda telah membentuk 27 peperangan dalam menentang mereka yang mencabar Islam. Tahukah anda kumpulan tenntera Abdullah bin Hahsyi adalah kumpulan pertama yang berhadapan dengan Rasulullah SAW di kawasan tepi pantai ?. Tahukah anda sahabat yang mengaku nabi selepas kewafatan Baginda adalah Tulaihah binti Khuwailid Al-Asadi. iaitu isteri bapa saudaranya Abu Talib. 26. 36. kemudian beliau bertaubat dan kembali kepada Islam dengan sempurna.. .25. 29. 27. Tahukah anda siapakah Isteri Rasulullah SAW? Maimunah binti Al-Haris adalah isteri terakhir Rasul Junjungan kita. Nota : Rasulullah SAW berkahwin adalah untuk menyelamatkan wanita-wanita tersebut dari berbagai masalah. 37. Baginda tidak berkahwin diatas dasar nafsu. 42. inilah bukti Baginda bukan mementingkan nafsu.?. Baginda sahaja yang mampu menyelesai dan membahagiakan wanita dengan izin Allah SWT. Tahukan anda Zaid bin Harisah adalah sahabat terakhir yang terlibat dalam sistem penceraian yang tidak berbentuk Islam sebelum wujudnya sistem pernikahan dalam Islam yang dikendalikan oleh Rasulullah SAW?. 31. 41. Betapa besarnya kesan peperangan Uhud kepada Jasad dan Jiwa Rasulullah SAW. Abi bin Khalaf adalah orang tunggal yang telah dibunuh oleh Rasulullah SAW. 28. 38.

Tahukah anda rakan perkongsian dalam perniagaan Rasulullah SAW di Mekah adalah As. Tahukah anda Daldal adalah binatang yang dihadiahkan kepada Rasulullah SAW oleh Al- Qauqas?. Tahukah anda wanita pertama yang telah membuat perjanjian dengan Rasulullah SAW dalam Aqabah kedua adalah Fukaihah binti Yazid Al-Ansari ?. Tahukah anda ibu Rasul Junjungan meninggal di Al-Abwa’ suatu tempat diantara Mekah dan Madinah ?. Tahukah anda Rasul Junjungan telah melakukan solat Ghaib ke atas jenazah Raja Habsah An-Najashi yang telah memeluk Islam tanpa pengetahuan rakyatnya. 50. 51. 46. Umrah Al-Ja’ranah dan Umrah Haji ?. Dicatat oleh Wan Adeli pada 6:41 PTG .45. 47. 49 Tahukah anda diantara umrah yang telah Rasulullah lakukan adalah Umrah Hudaibiah. Di pertengahan Ramadhan adalah Keampunan dan Diakhir Ramadhan adalah Perlindungan dari apai neraka?. Umrah Al-Qoda’.Saib bin Abi Saib?. Tahukah anda Rasulullah SAW telah membahagikan bulan Ramadhan kepada 3 bahagian: Dipermulaan Ramadhan adalah Rahmat. 48.