SEJARAH PERKEMBANGAN RENANG DI MALAYSIA DAN ANTARABANGSA

Pada abad ini , ramai rakyat di semenanjung Malaysia menunjukkan minat dalam
aktiviti-aktiviti sukan renang terancang ( organized swimming activities ) . Oleh kerana minat
rakyat terhadap renang terancang begitu besar maka beberapa buah kelab renang ditubuhkan
tidak lama kemudian, antaranya Penang Swimming Club pada tahun 1903, Penang Chinese
Swimming Club pada tahun 1928, European Swimming Club pada tahun-tahun 1930-an di
Ipoh ,Taiping dan Kuala Lumpur dan Kinta Swimming Club di Ipoh pada tahun 1936.
Kelab-kelab renang ini sangat aktif. Taraf sukan renang dinaikkan pada tahun 1931
dengan pengelolaan The Malayan Chinese Olympiad. Sukan ini diteruskan setiap tahun
sehingga 1937, dengan penyertaan kelab-kelab renang dari Pulau Pinang, Perak, Johor dan
Melaka. Selepas perang dunia kedua minat sukan renang giat dipulihkan. Banyak pertandingan
renang dikelolakan di antara kelab –kelab renang orang Asia dari Singapura, Pualu Pinang ,
Ipoh dan Kuala Lumpur.
Pada tahun 1955, The Malayan Amateur Swimming Union ditubuhkan. Dengan
pertubuhan persatiuan ini, pertandingan antara kelab renang digantikan dengan pertandingan
antara negeri. Pada tahun 1956, Malaya menyertai dalam 5 jenis acara sukan, iaitu
olahraga,angkat berat, renang, menembak dan hoki. Untuk sukan renang hanya dua perenang
lelaki dihantar. Mereka ialah Fong Seow Hor dan Lim Heng Chek.Sekarang persatuan renang di
Malaysia dinamai Amateur Swimming Union, Malaysia (ASUM) . presidennya Ghazali Bujang
dan setiausaha Kehormat Allan Hoh. Alamat ASUM ialah 1049, jalan 17/42, 46400 Petaling
Jaya, Selangor Darul Ehsan.ASUM sekarang adalah ahli gabungan badan renang dunia ,
Federation Internationale de Nation Amateur (FINA). Mulai tahun 1956 Malaysia ikut serta
dalam beberapa pertandingan renang antarabangsa, termasuklah sukan Olimpik , sukan
komanwel, sukan asia , sukan SEAP/SEA dan kejohanan Asia.
Dalam sukan SEA XV di Kuala Lumpur, pada tahun 1989, Nurul Huda Abdullah , perenang
Malaysia memungut lapan pingat emas dan mencipta empat rekod renang sukan SEA untuk
acara 200 meter gaya bebas (4;21.98), acara 200 meter Medley individu (4;59.61). Nurul huda
juga dihadiahkan “ The Coca-cola Outstanding Female Athlete Of The 15th SEA games”.
Seorang lagi perenang kita yang cemerlang ialah Jeffrey Ong. Jeffrey Ong yang dikenali
sebagai “King Of Malaysian Pools” memungut dua pingat emas untuk acara 400 meter dan
1500 meter gaya bebas (lelaki) dalam empat skan SEA berturut-turut iaitu pada tahun 1987
dijakarta, 1989 di Kuala Lumpur , 1991 di Manila dan 1993 di singapura. Beliau memungut dua
pingat perak untuk acara-acara yang sama di Kejohanan Renang Asia pada tahun 1988 di

Gambar-gambar ini nampak menunjukkan gaya dada atau gaya anjing mengayuh. Beliau telah bersara daripada pertandingan .1990 di Beijing juga. sejak renang dilakukan dalam keadaan tanpa pakaian. Istana Minoan Minos of Knossos di Kreta juga dilengkapi dengan bak mandi. Cita-cita Jeffrey Ong adalah menjadi penyiar sukan. Abad Pertengahan hingga tahun 1800 Renang awalnya merupakan salah satu dari tujuh ketangkasan yang dimiliki oleh para kesatria dalam Abad Pertengahan. meskipun bisa jadi ia mungkin menunjukkan gerakan yang berkaitan dengan prosesi ritual yang artinya tidak ada kaitannya dengan renang. 1995 dengan harapan memungut pingat emas untuk acara 100 meter kupu-kupu. Di World Student Games. ia menjadi kurang populer karena . Gua ini juga digambarkan pada film English Patient.C) untuk berlatih di Bolles School di Florida dan akan mewakili Malaysia di sukan SEA di Chiangmai pada Disember.Beijing dan di sukan Asia. seorang pemegang biasiswa Kementeria Sukan. Referensi lain mengenai renang juga ditemukan pada gambar timbul Babylonia dalam lukisan dinding Assyria yangmenunjukkan variasi dari gaya dada. Istana Indian Mohenjo Daro dari 2800 tahun sebelum masehi memiliki kolam renang berukuran 30 m x 60 m. 1991 beliau memungut satu pingat perak untuk acara 1500 meter gaya bebas. Makam kuno Mesir dari 2000 tahun sebelum masehi menunjukkan variasi dari gaya bebas. Anthony telah mendapat biasiswa dari International Olyimpic Committee (I. Stempel lilin Mesir yang bertanggal antara 4000 dan 9000 tahun sebelum masehi menunjukkan empat perenang yang diyakini berenang dengan variasi dari gaya bebas. Gambar timbul Nagoda juga menunjukkan perenang yang berasal dari 3000 tahun sebelum masehi. Sheffield. SEJARAH PERKEMBANGAN RENANG ANTARABANGSA Zaman Kuno Lukisan dari Zaman Batu telah ditemukan didalam “gua para perenang” dekat Wadi Sora (atau Sura) dibagian Barat-Daya Mesir dekat Libya. Lukisan yang paling terkenal telah ditemukan di padang pasir Kebir dan diperkirakan berasal dari sekitar 4000 tahun sebelum masehi.O. Jeffrey Ong telah menerima Sarjana Muda Penyiaran (Bachelor Of Broadcasting) dari University of Southern California.Perenang Anthony Ang dari Perak yang berumur 16 tahun diramalkan mengambil tempat Jeffrey Ong. Beliau jiga mewakili Malaysia di sukan olimpik pada tahun 1988 di Seoul dan 1992 di Barcelona. termasuk berenang dengan memakai baju zirah. Akan tetapi.

Berkembang awal tahun 1900-an di Kanada. Olahraga ini dipertandingkan secara beregu. nilai artistik. Swedia. tapi lebih untuk mengurangi bahaya tenggelam. Sebagai contoh. atau sabuk pelampung. keanggunan. Tujuannya bukan untuk olah raga. demikian juga halnya dengan polo air. Pada tahun 1603 organisasi renang pertama dibentuk di Jepang. Sekitar waktu yang hampir bersamaan. renang indah adalah olahraga yang didominasi wanita. pada abad ke 16. Perancis dan Jerman dengan sangat mudah. dan kemampuan menahan nafas sewaktu berada di dalam air. . Kaisar Go-Yozei dari Jepang menyatakan bahawa murid sekolah harus dapat berenang. ikatan buluh. penulis Perancis Thevenot menulis “Seni Berenang”. pengadilan Jerman mencatatkan dalam Vechta larangan tempat renang umum tanpa busana bagi anak-anak. menulis pertama kali buku renang “Colymbetes”. termasuk alat bantu renang seperti kantung berisi tekanan udara. Pada tahun 1796 klub renang (yang masih ada) telah ditemukan di Upsala. duet. Renang indah (bahasa Inggris: synchronized swimming) atau renang sinkronisasi adalah olahraga yang memadukan unsur-unsur renang. Leonardo da Vinci membuat sketsa awal tentang pelampung. buku tersebut berisi pendekatan yang sangat bagus dan metodis untuk belajar belajar gaya dada. tunggal. dan ia telah ditentang oleh gereja pada akhir abad pertengahan. dan tari. menyatakan bahwa manusia dapat berenang lebih baik dari ikan. senam. E. tahun 1716. Digby dari Inggris juga menulis buku tentang renang. Renang indah memadukan kekuatan dan ketahanan fisik dengan keluwesan. Klub Renang Osborne dari Manchester mengalahkan team klub dari Belgia.masyarakat menjadi semakin konservatif. kelompok penyelamat pertama yang dikenal “Asosiasi Chinkiang untuk Menyelamatkan Hidup” dibentuk di Cina. Profesor bahasa berkebangsaan Jerman. menjelaskan bahwa gaya dada sangat mirip dengan gaya dada modern. Benjamin Franklin diakui sebagai pencipta sirip karet renang pada usia sepuluh.Pada tahun 1708. Meskipun demikian. Pada tahun 1696. Gaya punggung juga diperkenalkan pada pertandingan Olimpiade di Paris. Pada tahun 1538 Nicolas Wynman. atau trio.

Kemudahan.pakaian dan alatan Peralatan Asas dan Pakaian dalam Renang Google Kicking Board Pakaian Renang .

Topi Renang Kemudahan Asas Pengajaran Aktiviti Renang Kolam Renang .

segera keluar dari kolam. Cara lain ialah dengan meletakkan tangan anda di dalam air. Apabila bermain berdekatan kawasan air. Sentiasa mematuhi arahan guru atau pensyarah pembimbing. Ini merupakan salah satu aspek penting dalam acara renang di dalam Kurikulum Kebangsaan Britain. pusingkan badan supaya anda berada dalam keadaan terlentang. Jangan berenang pada masa sejam selepas anda memakan makanan berat. Sekiranya anda berasa kesejukan atau keletihan ketika berada di dalam air. lambaikan tangan untuk menarik perhatian. yang mana sebahagian daripadanya boleh diajar di rumah atau di kelas di luar persekitaran kolam renang. memberi peluang kepada mereka untuk menggunakan imaginasi mereka ketika berada dalam situasi merbahaya. dan jika ternampak seseorang. Peraturan keselamatan di dalam air : 1. Kaedah CPR adalah kaedah yang terbaik untuk memberi bantuan awal sekiranya ada individu yang lemas dalam air. 3. 2. Disamping itu. Pakaian haruslah sesuai untuk menjalankan aktiviti renang iaitu pakaian renang. Sekiranya menghadapi masalah di dalam air. sentiasa pastikan bahawa ada orang dewasa atau guru yang mengajar renang yang boleh berenang dan mahir dalam memberi bantu mula bersama anda. Prinsip-prinsip berkaitan keselamatan dalam air boleh diperkuat lagi pada bila-bila masa ketika kanak-kanak berada di sekitar perairan atau apabila program di televisyen memaparkan beberapa aktiviti akuatik.Keselamatan Keselamatan dalam Air Keselamatan di dalam air memupuk pemahaman tentang keselamatan semasa di dalam dan berhampiran dengan air. 4. . Latihan mengenai keselamatan boleh dimulakan sebelum lawatan pertama ke kolam renang sekiranya kanak-kanak itu tahu memahami prinsip-prinsip. kaedah bantu mula juga adalah amat dititikberatkan untuk memastikan bahaya yang berlaku dapat dikurangkan seperti kelemasan ketika menjalani aktiviti renang. 5. bawa bertenang. 6. Pendekatan mengenai perkara ini boleh dilakukan dengan meransang minat dan cabaran kepada kanak-kanak itu.

Pengguna perlu menunjukkan resit/surat kebenaran/kelulusan sebelum menggunakan kemudahan di kompleks sukan renang. Pengguna-pengguna dikehendaki bertanggungjawab menjaga semua harta di kolam renang daripada dirosakkan atau disalah gunakan. Pengguna-penggunan dilarang berlari-lari. 8. Sebarang penjaja tidak dibenarkan di dalam kawasan kolam renang. 4. 7. 11. 3. 9. kotak-kotak.PERATURAN ASAS PENGGUNAAN KOLAM RENANG Beberapa peraturan perlu dipatuhi semasa berada di dalam kolam renang atau tempat-tempat lain : 1. 15. 14. 13. Cagaran akan dikenakan sekiranya penyewaan / penggunaan untuk tujuan bagi mengadakan pertandingan / perlawanan. Pengguna-pengguna lelaki dan wanita dikehendaki memakai pakaian mandi yang tidak turun warnanya atau "transparent" serta mengikut etika berpakaian di kolam renang. barang-barang tajam dan sebagainya. Orang ramai yang mengidap penyakit-penyakit berjangkit yang bahaya dan penyakit kulit adalah dilarang mandi di kolam renang. Pengguna-pengguna adalah dilarang membawa barang-barang bahaya dan yang boleh mengotorkan air kolam seperti makanan. Orang ramai yang mengunjungi kolam renang tidak dibenarkan membawa barang makanan atau minuman ke dalam kawasan kolam renang. Pengguna-pengguna dilarang meludah ke dalam kolam. botol-botol minuman. Orang ramai tidak dibenarkan masuk kecuali menggunakan tiket yang boleh dibeli di kolam renang 5. 2. Kanak-kanak yang berumur 12 tahun ke bawah tidak dibenarkan masuk dibenarkan masuk kecuali dengan syarat ada seorang penjaga. Semua pengguna dikehendaki meninggalkan kolam 15 minit sebelum ditutup. Tiket-tiket yang telah dijual tidak boleh dikembalikan. 6. Sebarang kerosakan/kehilangan perlu diganti. menolak atau mengganggu orang lain. . 10. majlis / program atau penyewaan / penggunaan secara harian. 12. Semua pengguna diminta sentiasa menjaga kebersihan kawasan serta keselamatan peralatan yang digunakan.

Tidak dibenarkan membakar apa-apa juga bahan di mana-mana juga bahagian di kawasan kolam renang. Setiap pengunjung yang menggunakan kolam renang perlu memakai topi renang untuk menggelakkan rambut gugur. Binatang-binatang peliharaan adalah dilarang untuk dibawa masuk ke dalam kawasan kolam renang. Pengguna-pengguna dilarang membawa masuk kamera. 20. perjudian dan aktiviti yang diharamkan oleh kerajaan adalah tidak dibenarkan. Pihak MPSP tidak akan bertanggungjawab atas keselamatan / kerosakan / kehilangan barang-barang pengguna. Sebarang sepanduk (banner) /poster/ papantanda tidak dibenarkan dipasangkan di mana- mana juga bahagian di kawasan stadium/kompleks sukan kecuali mendapat kebenaran daripada. Penguasa kolam boleh pada bila-bila masa yang difikirkannya perlu untuk menutup kolam renang daripada digunakan oleh pengguna-pengguna atau orang ramai. Sebarang salah pengertian mengenai peraturan ini akan diputuskan oleh Yang Dipertua atau wakilnya dan keputusan-keputusan adalah muktamad.kerosakan akibat penyewaan/penggunaan atau hal-hal kebersihan. 23. 25. 26. 28. Cagaran akan ditahan sekiranya berlaku kehilangan peralatan. . 27. 29. Pengguna-pengguna dilarang membawa beg pakaian serta dilarang menyalin pakaian di dalam kawasan kolam renang. Penganjuran semua jenis aktiviti politik. sekiranya ditutup maka wang tidak akan dikembalikan. Wang cagaran akan dikembalikan setelah semua syarat-syarat yang dikenakan samada secara bertulis atau lisan dipatuhi. 21.16. Penyewa hendaklah mematuhi segala peraturan yang telah ditetapkan dan syarat-syarat yang akan dikenakan dari semasa ke semasa oleh pegawai yang bertugas. Pengguna-pengguna dilarang memakai kasut atau selipar di kawasan kolam renang. Pengguna-pengguna dilarang merokok di dalam kawasan kolam renang. Penyewa tidak dibenarkan menyewa semula (meminda hal penyewaan) kepada orang lain 30. 17. alat perakam video dan sebagainya yang boleh merakam gambar orang ramai. 18. 22. 19. 24.

Donggak kepala mangsa sebelem tangan menutup hidung sambil mendonggak kepala mangsa dan sebelah tangan memegang dagu mangsa. Lakukan kaedah tersebut secara berulang-ulang sehinggalah ambulan datang untuk mengambil mangsa untuk dirawat. Untuk itu marilah kita mempelajari Adaptasi Fisiologi Tubuh di Dalam Air guna meminimalisasi hal-hal yang tidak diinginkan dalam melakukan kegiatan penyelaman. Tekan dada dibahagian bawah tulang sternum menggunakan tangan sebanyak 30 kali. Baringkan mangsa.Kemahiran Asas Menyelamat dalam Air  Kaedah CPR 1. 6. ADAPTASI JANTUNG DAN PARU-PARU DALAM RENANG Memasuki habitat bawah air yang memang bukan habitat manusia tentu sangat berbahaya bila dilakukan tanpa pengetahuan yang cukup mengenai adaptasi tubuh manusia saat berada di bawah air. Letak pipi rapat ke hidung dan mulut mangsa sambil melihat dada mangsa untuk memastikan mangsa bernafas ataupun tidak. 7. 5. Sekiranya mangsa tidak bernafas. 2. Pengertian tentang cara kerja tubuh yang normal dapat membantu untuk memahami pengaruh-pengaruh penyelaman terhadap manusia. ORGAN PERNAFASAN . buka mulut mangsa dan bersihkan mulut mangsa sekira terdapat kotorkan yang menyumbat salur nafas bahagian mulut mangsa. 4. 3. Cium dan tiup nafas melalui mulut mangsa sehingga dada mangsa naik keatas sebanyak dua kali.

Ini biasanya kurang lebih 4-5 liter. Permukaan bagian luar paru-paru ditutup oleh selaput (Pleura) yang licin dan selaput serupa membatasi permukaan bagian dari dinding dada. Udara masuk ke paru-paru melalui sistem berupa pipa yang makin menyempit (Bronchi dan Bronchioles) yang bercabang di kedua belah paru-paru dari saluran udara utama (Trachea). Dengan upaya yang maksimal pengurangan ini dapat mencapai 60-100 mm Hg di bawah tekanan atmosfir. dinding dada secara aktif tertarik keluar oleh pengerutan dinding dada dan sekat rongga dada (Diafragma) tertarik ke bawah. Berkurangnya tekanan di dalam menyebabkan udara mengalir ke paru-paru. Ini biasanya kurang lebih 5 liter. Ada lebih dari 300 juta kantong serupa didalam paru-paru manusia. tetapi hanya beberapa hal yang penting saja yang ada hubungannya dengan penyelaman yang akan diterangkan. Volume Sisa (Residual Volume / RV) . a. karenanya dapat dipisahkan dan terdapat suatu rongga di antara selaput-selaput itu yangdiberi nama ruang antar rongga selaput dada (Intra Pleural Space). Kadang-kadang juga disebut DayaTampung Vital yang dipaksa c. Bernafas itu perlu sekali supaya dapat mensuplai Oksigen (O2) ke semua jaringan tubuh dan untuk mengeluarkan Karbon Dioksida (CO2) yang dihasilkan oleh darah melalui paru-paru. b. Tekanan yangmeningkat di dalam dada memaksa gas-gas keluar dari paru- paru. Sewaktu menarik napas (inspirasi). Ini terutama terjadi tanpa upaya otot tetapi dapat dibantu oleh hembusan napas yang kuat. Kapasitas Total Paru-paru (Total Lung Capacity / TLC) Merupakan jumlah volume gas yang dapat ditampung oleh kedua paru-paru bila terisi penuh. Hembusan napas keluar (ekspirasi) disebabkan karena mengkerutnya paru-paru dan dinding yang mengikuti pengembangan. Ruang udara ini dipelihara dalam keadaan terbuka oleh bahan kimia semacam deterjen yang dapat menetralkan kecenderungan Alveoli untuk mengempis. Kapasitas Vital (Vital Capacity / VC) Merupakan volume gas maksimal yang dapat dihembuskan keluar setelah dihirup secara maksimal. Kedua selaput tersebut terletak dekat sekali dan hanya dipisahkan oleh lapisan cairan yang tipis. Pipa ini berakhir di gelembung-gelembung paru-paru (Alveoli) yang merupakan kantong udara terakhir dimana oksigen dan karbon dioksida dipindahkan dari tempat dimana darah mengalir. Pengukuran fungsi pernapasan ada banyak dan bermacam-macam.

5 liter. Ini biasanya kurang lebih 1. · Terjadinya kekurangan oksigen (Hypoxia) yang dikarenakan ventilasi paru-paru yang tak cukup. Ini sering disebut Volume Ekspirasi yang dipaksakan (Forced Expiratory Volume / FEV 1). Bronchitis. bahwa RV adalah kurang lebih 25 % dari TLC. Volume Pernapasan Permenit (Respiratory Minute Volume / RMV) Merupakan jumlah gas yang bergerak masuk dan keluar dari paru-paru dalam satu menit. Kapasitas Vital Sewaktu (Time Vital Capacity / TVC) Merupakan bagian dari Vital Capacity / VC. e.5 liter. d.Adalah jumlah gas yang tertinggal dalam paru-paru setelah dihembuskan secara maksimal. Perhatian. tetapi dapat melebihi 100 liter dengan latihan berat. dan dapat dihitung sebagai berikut : TLC – VC = RV. Ini biasanya kurang lebih 6 liter permenit dalam keadaan istirahat (5 x 12). · Kecepatan dimana penyediaan udara tekan akan terpakai habis.Parameter-parameter mekanis ini penting untuk memahami fisiologi pernapasan. Biasanya kurang lebih 0. Hal ini membantu untuk menghindari mereka yang akan menjadi cenderung terkena penyakit Pulmonary Barothauma (Burst Lung). dimana gerakan udara melalui saluran-saluran udara menjadi lemah karena penyempitan saluran udara atau kekenyalan dari paru-paru yang berkurang disebabkan oleh pengerasan.Pada orang dewasa yang sehat ini harus melebihi 75 % dari FVC tetapi biasanya berkurang pada penyakit-penyakit seperti Asma. . · Terjadinya kelelahan napas dikarenakan alat-alat pernapasan dari peralatan selam yang kurang lengkap dan kurang berdaya-guna. f. Tidal Volume / TV Merupakan volume gas yang bergerak masuk dan keluar dari paru-paru selagi suatu putaran pernapasan sedang istirahat secara normal.karena secara relatif akan dapat memungkinkan ramalan tentang : · Resiko Barotrauma paru-paru sewaktu naik. yaitu TV x frekwensi pernapasan = RMV. yang dapat dihembuskan dalam waktu tertentu (biasanya satu detik). goresan dan lain-lain. · Kedalaman maksimal untuk penggunaan pipa udara (snorkel) yang aman.Emphysema dan lain-lain.

Keseimbangan terjadi dengan masuknya oksigen ke aliran darah dari paru-paru dan dengan dikeluarkannya karbondioksida dari aliran darah masuk ke paru-paru. O2 berdifusi lebih cepat daripada CO2 karena berat jenisnya lebih rendah. Difusi gas dalam jaringan tubuh sangat dipengaruhi oleh daya larutnya di dalam cairan- cairan jaringan dan darah. Salah satu dari semua itu dapat menyebabkan kurangnya O2dalam darah atau berkurangnya pengeluaran CO2dari darah. dimana CO2 dilepas oleh jaringan masuk ke aliran darah dan O2 berdifusi ke dalam jaringan-jaringan. Sama halnya dengan karbondioksida yang dilepaskan dari darah ke dalam kantong udara untuk dikeluarkan melalui pernapasan. Difusi gas dipengaruhi oleh beberapafaktor antara lain : · Kelainan pada dinding Alveoli (Alveolar Walls). Gas buang cenderung untuk berdifusi dari daerah dengan tekanan partial tinggi ke daerah lain dimana tekanan partialnya lebih rendah yaitu dikarenakan selisih tekanan (Pressure Gradient). Selisih tekanan yang sama terdapat pada tingkatan jaringan darah. maka keseluruhan kecepatan difusi CO2 melebihi kecepatan O2 sekitar 20 kali lipat. · Peredaran pembuluh darah halus (Capillair) yang tak sempurna dapat mengurangi suplai darah ke Alveoli. Alveoli paru-paru / kantong udara merupakan kantong kecil dan tipis yang melekat erat dengan lapisan pembuluh darah halus (kapiler) yang membawa darah yang bebas oksigen (deoxygenated) dari jantung. Molekul oksigen dapat disaring melalui dinding pembuluh darah tersebut untuk masuk ke aliran darah. Darah dari jantung kanan melewati arteri-arteri yang memisahkan ke dalam jaringan pembuluh- pembuluh darah halus (capilair) yang melingkupi Alveolus. Selisih tekanan oksigen dari Alveoli ke aliran darah dan sebaliknya selisih tekanan karbondioksida dari saluran darah ke Alveoli menentukan pertukaran gas-gas tersebut di dalam paru-paru. Di Alveoli paru-paru. Pertukaran gas terjadi karena difusi. Ini terjadi pada setiap pernapasan dan pertukaran peredaran darah. Jadi Hypoxia (kekurangan O2) atau Hipercapnia . Jaringan ini menyebarkan darah ke sekeliling daerah yang luas dan memungkinkan terjadinya pertukaran gas antara Alveolus dan darah. · Mengecilnya Alveoli yang dapatmengurangi daerah pemindahan gas. menentukan jumlah oksigen yang masuk ke dalam darah dan jumlah karbondioksida yang dikeluarkan dari darah. dan ini ditentukan sampai tingkat tertentu di udara oleh berat jenis gas yang bersangkutan. dan oleh karena CO2 kurang lebih 24 kali lebih mudah larut dalam darah dibanding O2.

Dinding vena cenderrung menipis dan tidakelastis karena tekanan darah di dalamnya rendah.Diagram tersebut secara skematis menunjukkan bagaimana darah mengalir dari seluruh jaringan tubuh lewat serambi kanan. volume pernapasan semenit (adanya ventilasi dari paru-paru) harus seimbang dengan pemakaian oksigen dan kecepatannya menghasilkan karbon dioksida.(kelebihan CO2) dapat terjadi. Pusat pernapasan tidak dirangsang oleh karbondioksida. PEREDARAN DARAH Peredaran atau suplai darah diberikan pada jaringan-jaringan tubuh. Seperti pipa yang disebut arteri. Katup-katup (valves) .Arteri membawa darah pada tekanan tertentu dan memiliki dinding-dinding otot yang tebal.Untuk mempertahankan kadar oksigen dan karbondioksida. sedangkan vena paru-paru membawa darah yang mengandung O2dari paru- paru menuju ke jantung. karena disini arteri paru-paru membawa darah yang tanpa O2. Kapiler-kapiler meninggalkan jaringan membawa darah yang tanpa O2dan masuk ke pembuluh-pembuluh darah kecil yang akan bergabung membentuk pembuluh darah balik yang lebih besar yang disebut dengan Vena. Pertukaran di paru-paru dan jaringan terjadi melalui kapiler ini. Hal ini menerangkan mengapa ketidak- sadaran dapat terjadi bila melakukan hyperventilasisebelum penyelaman tahan napas. Istilah pada sirkulasi darah di paru-paru berbeda dengan jaringan lain. Pulmonalis ke paru-paru. Dinding-dinding kapiler terdiri dari hanya satu lapisan tunggal dari sel-sel untuk mempermudah difusi gas. Vena-vena membawa darah kembali ke jantung. serambi kiri. Sistem ini terdiri dari suatu pompa sentral (jantung) dimana darah vena yang tidak mengandung O2dipompakan ke paru-paru. Pernapasan diatur oleh pusat pernapasan terutama dalam hal terjadinya perubahan kadar karbondioksida darah. Jantung itu sendiri merupakan satu unit yang terbagi dalam dua bilik (vertical) dan dua serambi (atrium). melalui pembuluh nadi (arteri). Darah dibawa dari jantung ke jaringan melalui suatu saluran. bilik kiri serta arteri. Arteri ini akan bercabang-cabang dan menjadi lebih kecil (arteriol). kemudian di jaringan dan paru-paru akan menjadi pembuluh-pembuluh yang halus (kapiler). tapi juga sedikit dipengaruhi oleh sensor di dalam aortadan arteri katorisyang mengamati perubahan-perubahan kadar oksigen di dalam darah. yang telah berkurang oleh hyperventilasidan gagal untuk bereaksi dengan baik terhadap bahaya berkurangnya kadar oksigen selama penyelaman dan sewaktu naik ke permukaan.Diagram skematis berikut ini menjelaskan hal-hal yang perlu tentang peredaran darah. darah beroksigen dari paru-paru danmengalirkan sisa berupa CO2 ke paru-paru untuk dikeluarkan. Darah ini dating dari pembuluh balik (vena) tubuh dan mengambil O2dari paru-paru dan melepaskan CO2. Darah yang kaya O2 ini dipompakan ke seluruh tubuh melalui vena pulmonalis.

Faktor-faktor ini ada di bawah pengawasan susunan syaraf yang pada gilirannya dipengaruhi oleh alat-alat tubuh yang peka terhadap tekanan. tetapi rata- rata kecepatan normal adalah : 3/4 istirahat : 60-80 denyut permenit 3/4 bekerja : 80-150 denyut permenit Pada umumnya di dalam tubuh terdapat kurang lebih 6 liter darah yang terdiri dari cairan-cairan serum. . Jantung mampu memompa kurang lebih 4-5 liter darah per menit pada waktu istirahat. Tekanan darah tergantung pada kecepatan dan kekuatan pengerutan jantung dan juga pada daya tahan arteri terhadap aliran darah. Ada beberapa sebab dimana hal itu terjadi. sel-sel darah merah yang mengandung O2 dan CO2 serta sel-sel darah putih yang berguna untuk melawan infeksi. tetapi kecepatan peredaran sangat berbeda tergantung kebutuhan O2 oleh jaringan. tetapi masing-masing mengkerut secara bersamaan pada setiap putaran. Pengisian jantung juga mengikat sebelum setiap siklus dengan demikian meningkatkan pengadaan darah. dengan demikian dapat menurunkan tekanan darah. atau untuk mencegah pecahnya arteri. Bila tekanan darah turun.menjaga agar darah tidak mengalir ke dalam atrium bila ventrikel mengkerut. Pendarahan yang terlalu banyak akan mengurangi volume darah.peredaran darah ke jaringan tidak cukup hingga menyebabkan kekurangan oksigen. Kecepatan mengkerut jantung atau denyut nadi berbeda pada setiap orang. Setiap sisi jantung bebas daripada yang lainnya. Penurunan sirkulasi darah yang hebat disebut “shock”. Volume darah biasanya konstan selama hidup. dan bisa mencapai 20 liter pada waktu latihan. Tekanan dan volume darah harus tetap berada pada batas tertentu agar jaringan-jaringan tidak kekurangan oksigen. Bila shock ini tidak segera diatasi dapat mengakibatkan kematian karena kekurangan suplai darah membawa oksigen ke jaringan yang sangat diperlukan seperti otak. Oleh karena itu pada waktu bekerjadenyut nadi atau denyut jantung meningkat agar dapat mensuplai lebih banyak darah dan dengan demikian lebih banyak CO2 yang dapat dikeluarkan dari jaringan-jaringan. Shock sering diatasi dengan jalan memberikan cairan cairan melalui pembuluh darah (intra vena) untuk meningkatkan volume darah dan menaikkan tekanan darah. zat pembeku darah (plasma). Tekanan darah saat istirahat normal adalah 120-140 mm Hg sewaktu jantung mengkerut (sistolik). seperti kalau kita berdiri terlalu lama yang menyebabkan darah berkelompok di kaki hingga aliran darah yang kembali ke jantung menjadi lemah dan mengakibatkan turunnya tekanan darah.

RENANG .