You are on page 1of 8

MODUL PENINGKATAN PRESTASI TINGKATAN 5

TAHUN 2016

MAJLIS PENGETUA SEKOLAH MALAYSIA (CAWANGAN KEDAH)
___________________________________________________________________________

MODUL 2

PERDAGANGAN

Kertas 2

Dua jam

JANGAN BUKA MODUL INI SEHINGGA DIBERITAHU

1. Modul ini mengandungi dua bahagian. Bahagian A dan Bahagian B .

2. Jawab tiga soalan daripada Bahagian A dan satu soalan wajib di Bahagian B.

3. Anda dinasihati supaya mengambil masa 80 minit untuk menjawab soalan dalam
Bahagian A dan 40 minit untuk menjawab soalan Bahagian B.

4. Markah yang diperuntukkan bagi setiap soalan atau ceraian soalan ditunjukkan dalam
kurungan.

5. Sekiranya anda hendak menukar jawapan, batalkan dengan kemas jawapan yang telah
dibuat. Kemudian tulis jawapan yang baru.

6. Anda dibenarkan menggunakan kalkulator saintifik .

7. Semua kertas jawapan anda hendaklah diserahkan pada akhir peperiksaan.

____________________________________________________________________________
Modul ini mengandungi 8 halaman bercetak

1 1 (a) Jelaskan keperluan fisiologi dalam model hierarki keperluan Maslow. Pengeluaran P Q Perkilangan n R R T Rajah 1 . Gambar 1 Terangkan penciptaan nilai faedah yang berlaku. [5 markah] (b) Gambar 1 menunjukkan pengeluaran mutiara yang dikeluarkan oleh sebuah syarikat barang kemas. [6 markah] (c) Rajah 1 berkaitan dengan cabang pengeluaran.

Kedah. Jadi apa cadangan kamu sekarang? Jika kamu minat berniaga. Ladangnya seluas 5 hektar menghasilkan keluaran untuk pasaran seluruh Malaysia dan Singapura. [6 markah] (iii) Jelaskan cabang pengeluaran T. Saya juga tiada pengalaman untuk menguruskan perniagaan. Cuma yang paling merisaukan saya adalah sambutan pelanggan terhadap perniagaan baru. pengangkutan sendiri (i) Siapakah Encik Ali dan Encik Mansor. Haris : Terimakasih ayah. Selepas 3 hari memilih barang secara layan beliau akan mengutip hasil diri. [4 markah] . [4 markah] 2 (a) Berikut adalah kenyataan tentang perniagaan dan perdagangan. (i) Tentukan satu bentuk lain peruncitan yang wajar diceburi oleh Haris. [1 markah] (ii) Bagaimanakah bentuk peruncitan di 2(b)(i) dapat membantu Haris? [6 markah] (c) Berikut adalah aktiviti 2 jenis pemborong berfungsi terhad. Saya memang berhasrat memulakan perniagaan secepat mungkin. 2 (i) Mengapakah Pusat Tuisyen Indah Maju dianggap sebagai pengeluaran? [4 markah] (ii) Terangkan jenis pengkhususan di dalam aktiviti R? Kemukakan sebab pengkhususan tersebut diamalkan. Beliau akan pelanggan perlu membawa menggantikan stok yang tidak pulang barang dengan terjual dengan stok baru. jualan. . [2 markah] (ii) Bezakan antara kedua-dua jenis pemborong di 2c(i). Jika ada pihak yang boleh memberikan tunjuk ajar pasti saya lebih yakin. Encik Yusof seorang pengusaha ladang belimbing madu di Sik . Pelanggan daerah Baling. Encik Ali membekalkan aneka Encik Mansor menjual secara jenis roti ke kedai – kedai di pukal di premisnya. [6 markah] (b) Berikut adalah perbualan antara Haris dan ayahnya Encik Hasan. Encik Hasan : Ayah gembira kamu telah mendapat Ijazah pengurusan perniagaan. Selepas membayar. ayah sanggup sediakan modal. Jelaskan perkaitan antara pengeluaran tersebut dengan aktiviti perdagangan dan perniagaan.

Walaupun telah lama beroperasi.00 28 sept Nota debit D23 Caj angkutan 80. (i) Terangkan masalah yang dihadapi oleh Puan Mahani selain daripada yang dinyatakan dalam situasi di atas. Jalan Kota Lama.00 15 sept DOKUMEN Y Pulangan 150.00 Z (Ringgit Malaysia:………………………………) Razif Masor Pengurus (i) Kenalpasti dokumen X dan Y. [3 markah] . [2 markah] 3 (a) Huraikan bagaimana kerajaan membantu pengekport. dia masih tidak berupaya mengembangkan perniagaannya kerana kekurangan modal. JALAN BERJAYA. Puan Mahani menghasilkan keropok ikan secara kecil–kecilan di Tanjung Dawai. 3 (d) Rajah berikut menunjukkan sejenis dokumen perniagaan dalam negeri DOKUMEN X PERNIAGAAN MAJU SDN BHD LORONG 3/8. [6 markah] (b) Situasi berikut berkaitan dengan pengusaha Indusri Kecil dan Sederhana (IKS). ALOR SETAR KEDAH Kedai Lampu Cahaya. No 269. [2 markah] (iii) Hitungkan jumlah Z.00 1000. Sg Petani. [2 markah] (ii) Jelaskan kegunaan dokumen X. [4 markah] (ii) Jelaskan bantuan kerajaan bagi mengatasi masalah yang dihadapi oleh Puan Mahani. Kedah No Folio Lejar : 347 Bagi bulan September 2016 Tarikh No dokumen Keterangan Debit (RM) Kredit (RM) Baki (RM) 3 sept Invois 127 Jualan 1000.

Tapi awak kena jugak tengok banyak faktor sebelum melabur. Puan Huslina memiliki butik ‘Pearl Design’ dengan menyewa ruang bangunan di Aman Central. [4 markah] 4 (a) Maklumat berikut berkaitan dengan sistem pengangkutan. Mesti banyak dapat ganjaran Encik Joe : Terima kasih. (i) Kategori X [3 markah] (ii) Kategori Y [3 markah] . (i) Tentukan pulangan yang akan diperolehi Encik Joe. 4 (c) Dialog berikut adalah antara Encik Faizal dengan Encik Joe. Kategori X  Petroleum  Minyak kelapa sawit Kategori Y  Bunga orkid  Sayur-sayuran Kenalpasti jenis pengangkutan yang sesuai dipilih dan berikan alasan anda. [6 markah] (d) Maklumat di bawah berkaitan insurans. Alor Setar. Mengapakah Encik Thanawut menggunakan lori kontena dalam penghantaran buah-buahannya. [2 markah] (ii) Terangkan kelebihan melabur dalam unit amanah saham. [6 markah] (b) Maklumat di bawah menunjukkan dua kategori barang yang akan dieksport ke luar negara. Encik Thanawut seorang pengeksport buah-buahan di Negara Thailand telah menggunakan lori kontena untuk menghantar buah-buahan ke Singapura. Encik Farhan: Tahniah ! Awak dah bersara. Beliau bercadang mengambil polisi insurans kebakaran bagi bangunan kedai dan insurans perubahan fesyen ke atas pakaian yang ada dibutiknya. Saya bercadang nak melabur dalam Amanah saham Encik Farhan: Elok lah tu. Adakah cadangan mengambil polisi itu berjaya? Kemukakan alasan anda. adalah lebih kurang RM200 000.

Kedah. CITY-LINK SKY NETT POS LAJU Jelaskan kebaikan penggunaan perkhidmatan tersebut kepada peniaga. 5 (c) Maklumat berikut berkaitan perkhidmatan komunikasi. [6 markah] (c) Maklumat berikut berkaitan dengan tanggungjawab pengeluar kepada pengguna. [6 markah] . [6 markah] 5 (a) Maklumat berikut terdapat dalam satu media bercetak yang diedarkan di sekitar bandar Kulim.  Mengutamakan kebajikan pengguna di samping mencari keuntungan  Menjual barang yang berkualiti  Mematuhi sukatan dan timbangan  Menetapkan harga yang berpatutan Terangkan tiga tanggungjawab pengeluar kepada pengguna selain daripada yang dinyatakan di atas. [7 markah] (d) Bandingkan antara gudang berbon dengan gudang pengilang. (i) Apakah media tersebut? [1 markah] (ii) Mengapakah Pusat Tuisyen Alfa memilih media berkenaan? [6 markah] (b) Mengapakah peniaga kecil-kecilan masih memerlukan bantuan daripada Majlis Amanah Rakyat (MARA).

Sabrina : Betul ke? rugilah kita macam ni. dahlah kita beli dengan harga yang agak mahal. Sabrina : Kalau begitu. Kita mesti berusaha untuk dapatkan balik wang kita RM1000. Bahagian B [ 25markah] Soalan ini wajib dijawab.00 Adakah mereka berjaya memperoleh tuntutan ganti rugi? [6 markah] Kemukakan alasan. Fatin : Saya dah telefon syarikat itu. Sehubungan itu. Pelanggan-pelanggannya terdiri daripada rakan-rakan dan penduduk di sekitar Sungai Petani. Fatin : Saya dah guna kamus elektronik yang kita beli daripada jurujual semalam. Cik Intan dan Encik Zikri berminat untuk menyertai perniagaan beliau. 6 (d) Perbualan berikut berkaitan dengan produk yang dibeli secara jualan langsung. beliau perlu memikirkan tentang modal dan kemampuan dirinya. Beliau dibantu oleh seorang pekerja dalam menguruskan perniagaannya. Teruklah. kita mesti buat tuntutan ganti rugi melalui Persatuan Pengguna. Selepas tiga tahun beroperasi Datin Zurita bercadang mengembangkan perniagaannya ke seluruh Kedah. sistem audionya tidak berfungsi dan tersekat- sekat. Kedah. Biodata Cik Intan Encik Zikri Kelulusan Diploma Hiasan Ijazah Hiasan dan Dalaman Rekaan Pengalaman dalam perniangaan 10 tahun 6 tahun Sumbangan modal perkongsian RM35 000 RM30 000 Pembahagian untung bersih 50:50 40:60 mengikut perjanjian perkongsian Status Rakan Kongsi Aktif Lelap . tetapi nombornya tiada dalam perkhidmatan. 6 Datin Zurita mengusahakan sebuah kedai menjual perabot di Sungai Petani. Dua orang rakannya.

Anak Datin Zurita yang balik bercuti dari luar negara mencadangkan agar kedai mereka membina sebuah laman web untuk mempromosikan perniagaannya. jelaskan kelebihan mempromosikan perniagaan melalui media tersebut? [5 markah] (d) Sejauhmanakah promosi secara laman web memberi kesan kepada perniagaan Datin Zurita dan Cik Intan? [8 markah] KERTAS SOALAN TAMAT . Barang akan dimiliki pelanggan apabila menjelaskan bayaran deposit yang ditentukan. Ramai pelanggan tidak berpuas hati dengan kaedah jualan ini dan memohon mereka dibenarkan membayar secara ansuran. Setelah berbincang dengan Cik Intan mereka membuat keputusan membenarkan pelanggan membayar secara ansuran. (a) Mengapakah Datin Zurita memilih Cik Intan sebagai rakan kongsinya? [7 markah] (b) Jelaskan kaedah jualan yang diputuskan oleh Datin Zurita dan Cik Intan? [5 markah] (c) Andaikan anda. anak kepada Datin Zurita. Datin Zurita tidak yakin dengan cadangan anaknya itu. 7 Setelah mempertimbangkan beberapa perkara beliau hanya bersetuju menerima Cik Intan sebagai rakan kongsi. Perniagaannya pula mengamalkan kaedah jualan tunai sahaja untuk mengelakkan masalah aliran tunai.