You are on page 1of 3

Klien : Assalamualaikum cikgu.

(A/Y/C)
Kaunselor : Waalaikumusalam, ya saya. Silakan duduk.
Awak semua selesa tak?
Klien : Selesa cikgu.
(A/Y/C)
Kaunselor : Ok, memandangkan ini kali kedua awak semua datang ke sini, jadi saya
ulang semula bagaimana prosedur atau proses yang kita jalankan. Kamu
semua berperanan sebagai seorang klien, awak semua perlu jujur
berkongsi isu apa yang hendak dibicangkan dengan saya. Kamu semua
perlu luahkan apa yan terpendam di dalam hati kamu semua.

Manakala saya sebagai kaunselor hanya membantu kamu semua untuk
menyelesaikan isu yang kamu semua bawakan. Jadi sepanjang tempoh
sesi ini, kita mungkin mengambil masa lebih kurang 30 minit bergantung
kepada sesi yang kita akan jalankan.

Apa yang kalian kongsikan akan dirahsiakan namun, sekiranya membawa
kemudaratan kepada kamu semua atau orang lain, saya akan merujuk
kepada orang yang sepatutnya.
Klien : Faham, cikgu. (sambil angguk kepala)
(A/Y/C)
Kaunselor : Memandangkan sesi yang lepas kamu semua tidak dapat meluahkan serta
menceritakan masalah kamu, jadi sesi kali ini saya akan mengaplikasikan
terapi seni bagi membantu kamu semua. Adakah kamu sudah bersedia?
Klien : Ya, cikgu. Apa yang kami perlu buat?
Ainaa
Kaunselor : Ok, sekarang saya akan edarkan kertas dan alatan untuk menghasilkan
lukisan. (edarkan peralatan)

Dalam masa 10 minit, cikgu hendak kamu semua gambarkan perasaan
yang kamu sedang alami.
Klien : (menerima alatan dan bersedia untuk membuat lukisan)
(A/Y/C)
Kaunselor : Ainaa, apa yang awak lukis tu?
Klien : Saya lukis sangkar.
Ainaa
Kaunselor : Christie pula?
Klien : Saya lukis ayah saya,cikgu.
Christie
Kaunselor : Ooo..Faziana pula lukis apa tu?
Klien : Saya lukis saya sedang membawa bakul, cikgu.
Faziana
Kaunselor : Baiklah masa awak melukis telah tamat. Sekarang cikgu nak dengar awak
semua bercerita mengenai lukisan yang telah awak hasilkan. Ada tak
sesiapa yang nak mula bercerita terlebih dahulu?
Kilen : Saya cikgu! Saya!
Ainaa
Kaunselor : Haa! Bagus Aina ni. Semangat begini yang cikgu suka.

Saya tolong Faziana keluarga mencari duit.. Kan Cikgu? Ainaa Kaunselor : Ayah Christie buat begitu mesti ada sebabnya. kerja rumah tak siap. kereta besar. Sebelum ke sekolah saya akan menghantar semua tempahan ke gerai makanan. Faziana Klien Aina : Apa yang ada dalam bakul tu? Klien : Nasi lemak dan kuih muih. (reaksi muka Ainaa tidak berpuas hati ) Klien : Kan rumah Ainaa besar. Saya lukis dia ada tanduk sebab saya tidak suka dia.Klien : (sambil tunjukkan hasil lukisan) Haa. Faziana Klien Aina : Sapa yang jual nasi lemak dengan kuih tu? Klien : Saya sendiri yang jual nasi lemak dengan kuih muih ni. tak macam Christie balik sekolah pun kena marah. Aku ni Faziana tak cukup masa untuk semua itu. aku yang Christie kena. ( tunjuk lukisan) . Malas betul la nak buat Christie kerja rumah. Salah orang orang lain. Kaunselor : Christie kena marah? Siapa yang marah Christie? Klien : (menunjukkan lukisan) Inilah orang yang selalu marah-marah. Ayahkan jaga kita masa Faziana kecik. Christie Klien : Tak baiklah Christie lukis gambar ayah macam tu. Sakit hati gila! Kaunselor : Bagaimana ayah awak dera awak? Klien : Ayah selalu rotan bila saya tak siap kerja rumah. Faziana Klien : Faziana. Klien : Kenapa ada sangkar? Rumah Ainaa banyak sangkar ke? Faziana Klien : Tak banyak sangkar. Faziana Klien : Harap je rumah besar tapi orang bukan ada kat situ pun. Asyik pukul aku. asyik terperap Ainaa seorang je. Saya akan bangun pukul 4 pagi untuk tolong Faziana mak saya memasak. Bila balik sekolah aku terus tolong mak aku sediakan barang-barang jualan. Hari-hari Christie marah. ada manusia. Patut la kau selalu mengantuk dalam kelas. Klien : Awalnya kau bangun. Christie Klien : Korang sepatutnya bersyukur.kita perlu bersyukur dan menghargai dengan apa yang . Aku lukis gambar budak bawa bakul. Ainaa Ada sangkar. Siapa saja yang tolong Yana jual nasi lemak ni? Klien : Saya jual dengan mak saya. tapi rasa macam duduk dalam sangkar. Ainaa Kenapa tutup lukisan tu? Klien : Emmm.. kau ape pula. Bosan lah! Klien : Sekurang-kurangnya mak ayah Ainaa ada bagi segala kemudahan pada Christie Ainaa. Kaunselor : Bagus nya tindakan yana. ibu ayah pun ada. ko lukis ape tu? Nak tengok. Hari-hari marah. Kaunselor : Siapa yang Christie tunjuk dalam lukisan tu? Kenapa dia ada tanduk? Klien : Itu ayah saya. Klien : Lain kali tak nak kena pukul. korang banyak masa untuk belajar. Nampak ni kan apa yang saya lukis. Kaunselor : Betul cakap Yana tu. siapkan lah kerja rumah yang cikgu bagi tu. Klien : Tapi ayah aku jahat. Klien : Patutlah kena pukul. asyik kami je bercerita.

baiklah. Klien : Terima kasih. cikgu Kaunselor : Sama-sama. Memandangkan masa pon hamper tamat. Jadi. . Mungkin apa yang kita ada selama ini tidak semua yang dapat rasai. saya nasihatkan agar awak perlu menghormati kedua ibu bapa serta orang sekeliling. Sekiranya selepas ini mungkin ada diantara kamu ada perkongsian lagi untuk dikongsikan dengan saya. Jadi melalui perkongsian ini. kita ada dalam hidup ini. Ok. boleh dating kepada saya. saya ucapkan terima kasih kepada kamu semua kerana sudi dating dan Insya-Allah saya mendoakan yang terbaik buat kamu semua. Mungin apa sahaja yang kamu nak kongsikan boleh datang dan buat temujanji dengan saya. cikgu harap awak semua lebih menghargai dan lebih bersyukur dengan apa yang awak ada. Memandangkan kamu semua pon dah luahkan apa masalah yang dihadapi oleh setiap orang.