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Sadraj

I Einleitung........................................................................................................ 3
1. Ausgangslage............................................................................................. 5
2. Zielsetzung.............................................................................................. 11
3. Hintergrund............................................................................................ 13
II Unfallgeschehen............................................................................................ 17
III Risikoanalyse................................................................................................ 27
IV Prvention................................................................................................... 29
V Fazit............................................................................................................. 42
VI Anhang........................................................................................................ 46
Quellenverzeichnis............................................................................................. 50

Sadraj
I.Uvod............................................................................................................... 4
1. Polazna razmatranja...................................................................................6
2. Ciljevi.................................................................................................... 12
3. Pozadina ................................................................................................ 14
II Nezgode........................................................................................................ 18
III Analiza rizika............................................................................................... 28
IV Prevencija.................................................................................................... 30
V Zakljuak ..................................................................................................... 43
VI Dodatak....................................................................................................... 47
Literatura........................................................................................................ 50

I. Einleitung

2
Das Fahren unter Einfluss von psychoaktiven Substanzen (insbesondere Alkohol,
aber auch Drogen und Medikamente) stellt ein wichtiges Problem fr die
Sicherheit auf den Strassen dar. All diese Substanzen wirken auf das zentrale
Nervensystem ein und knnen die Fahrfhigkeit beeintrchtigen. Der Wissensstand
ber die Verbreitung, das Gefahrenpotenzial und die Unfallrelevanz von Fahrten unter
Einfluss von Medikamenten ist weniger weit fortgeschritten, als dies beim Alkohol der
Fall ist. Unter die Bezeichnung Medikamente fallen sowohl illegale Drogen als auch
pharmazeutische Mittel, die nicht rezeptpflichtig sind, und rezeptpflichtige Medikamente.
Oft wird auch nur der Begriff Drogen verwendet.

I. Uvod

3
Vonja pod utjecajem psihoaktivnih supstanci (posebno alkohol, ali i droga i lijekova) je
vaan problem za sigurnost na putevima. Sve ove supstance djeluju na centralni nervni
sistem i mogu uticati na sposobnost upravljanja vozilima. Razina znanja o upotrebi, o
potencijalnoj opasnosti i vanosti nezgoda pod utjecajem lijekova je manje napredniji
nego to je sluaj s alkoholom. Pod pojmom lijekovi ukljuuje i nedoputene droge i
lijekove, koji ne zahtijevaju recept lijekova. esto se samo pojam "droga" koristi.

1. Ausgangslage

4
Anders als beim Alkohol handelt es sich bei Drogen und Medikamenten um eine Vielfalt
von Substanzen mit unterschiedlichen Wirkungsweisen (euphorisierend, dmpfend,
beruhigend usw.). Diese werden von verschiedenen Untergruppen innerhalb der
Bevlkerung konsumiert. Nicht jede Person reagiert gleich auf die diversen Medikamente
. Ob sie einzeln oder in Kombination eingenommen werden, kann ebenfalls einen
wichtigen Einfluss auf die Fahrfhigkeit haben. Bei psychoaktiven Medikamenten sind
die Wirkmechanismen komplex.

1. Polazna razmatranja

5
Za razliku od alkohola ,droge i lijekovi sadre razne supstance s razliitim nainima
djelovanja (euforiju, guenje, umirujue, itd). To su konzumirali razliite podskupine
ljudi unutar populacije. Svaka osoba drugaije reagira na razliite lijekove. Bilo da se
uzimaju pojedinano ili u kombinaciji, mogu takoer imati znaajan utjecaj na
sposobnost vonje. Kod psihoaktivnih lijekova, mehanizmi su sloeni.

Einerseits machen sich besonders zu Beginn oder nach einer nderung der
Behandlung/Dosierung negative Auswirkungen auf die Fahrfhigkeit bemerkbar, die sich
aufgrund der steigenden Toleranz gegenber der Medikation allerdings in den meisten
Fllen mit der Zeit abschwchen. Andererseits lsst sich durch die Medikation die
Fahrfhigkeit des Patienten insofern verbessern, als die Symptome seiner Krankheit

6
gelindert werden. Es wird geschtzt, dass von den rund 25 000 in der Schweiz
vertriebenen Medikamenten ca. 3500 die Fahrfhigkeit beeintrchtigen knnen .

Die Problematik der Medikamente unterscheidet sich von derjenigen des Alkohols auch
dadurch, dass immer wieder neue Substanzen, insbesondere synthetische Drogen, in den
Handel kommen.

S jedne strane, postaju stetne posebno na poetku ili nakon promjena u lijeenju / doze
tetne uinke na mogunost da je primjetan oslabiti zbog poveanja tolerancije na lijek,
meutim, u veini sluajeva s vremenom vonje.S druge strane, moe se objasniti da
lijekovi, sposobnost vonje bolesnika poboljavaju u onoj mjeri u kojoj su simptomi

7
njegove bolesti mogu ublaiti. Procjenjuje se da se oko 25.000 lijekova uvozi u
vicarsku. Oko 3500 lijekova moe naruiti sposobnost vonje .

Problem lijekova razlikuje se od alkohola i zbog toga to vie puta dolaze nove
supstance, posebno se pojavljuju sintetiki lijekovi na tritu.

Die Detektion von Drogen und Medikamenten stellt eine erhebliche Herausforderung
dar, denn sie kann nicht wie beim Alkohol mit Atemproben realisiert werden. Invasivere
und kostspieligere Methoden fr die Entnahme von Blut-, Urin- und Speichelproben
sowie vielfltige Tests zum Aufspren der verschiedenen Substanzen mssen angewandt
werden. Je nach Verfahren werden mehr oder weniger hohe Konzentrationen dieser
8
Substanzen eruiert. Bei Urinproben sind die Konzentrationen im Prinzip hher und die
Drogen knnen noch mehrere Tage nach dem Konsum nachgewiesen werden . Im
Gegensatz zu Blut- oder Speichelproben lassen Urinproben jedoch keine aufschlussreiche
Aussage zur aktuellen Beeinflussung durch die Drogen zu. Ferner ist im Fall eines
Unfalls die Zeitspanne zwischen dem Geschehen und der Probe von hoher Bedeutung.
Whrend die Alkoholkonzentration im Blut relativ langsam und stetig abnimmt, wird z.
B. Cannabis schon wenige Stunden nach dem Konsum aus dem Blut eliminiert, wobei
die 6 Einleitung bfu-Faktenblatt Nr. 10 Nachweiszeit abhngig von Merkmalen der
Person und des Konsums ist [1,5]. Je nach Studiendesign weichen die Resultate mehr
oder weniger stark voneinander ab.

Otkrivanje droga i lijekova predstavlja znaajan izazov, jer se ne moe dati uzorak kao
kod alkohola. Vie pouzdanije i skupe metode za uzimanje uzoraka krvi, urina i sline i
razni testovi za otkrivanje razliitih tvari moraju se primjenjivati. Ovisno o metodi,
visoke koncentracije ovih supstanci se mogu mjeriti . U uzorcima urina, koncentracije u
principu su vee i koline droga jo uvijek moe biti otkriven i nakon nekoliko dana

9
posle konzumacije. Za razliku od uzoraka krvi ili sline uzorci urina ne pokazuju o
trenutnom utjecaju droge. Nadalje, u sluaju nezgode, vrijeme izmeu dogaaja i
uzimanja uzorka su od velike vanosti. Iako se koncentracija alkohola u krvi smanjuje
relativno polako i odmjereno, npr. Otkrivanje kanabis se eliminise u roku od nekoliko
sati nakon konzumacije u krvi. Npr u 10 sati od konzumacije se kod osoba eliminise oko
1.5 procenata. Ovisno o vrsti testova, rezultati odstupaju vie ili manje.

2. Zielsetzung

Im Jahr 2008 wurde im Rahmen des Sicherheitsdossiers Beeintrchtigte Fahrfhigkeit


von Motorfahrzeuglenkenden ein umfassendes Kapitel ber illegale Drogen und
10
Medikamente verfasst. Das vorliegende Faktenblatt bercksichtigt hauptschlich Studien,
die in den letzten fnf Jahren verffentlicht wurden. Es hat zum Ziel, folgende Fragen zu
beantworten: Wie folgenschwer ist das Unfallgeschehen von Fahrten unter Einfluss von
Drogen und Medikamenten? Welches sind die wichtigsten Prventionsmassnahmen?
Ausserdem werden berlegungen zur Realisierung eines gesamtschweizerischen
Roadside-Surveys dargelegt.

2.Ciljevi

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U 2008. godini, u sklopu sigurnosne kampanje " Smanjenom sposobnosu vonje
motornog vozila vonja zavrava " napisano u poglavlju o nedoputenosti droga i
lijekova u sklopu sigurnosne kampanje. Ova broura je prikupila uglavnom studije
objavljene u posljednjih pet godina. To ima za cilj odgovoriti na sljedea pitanja: koliko
je ozbiljna posljedica nezgoda vonje pod utjecajem droge i lijekova? Koje su glavne
preventivne mjere? Osim toga, razlozi za provedbu na nacionalnoj razini ankete na cesti
su prikazani.

3. Hintergrund

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Vom Schweizer Gesetzgeber wurden die Substanzen Diazepam, Alprazolam, Lorazepam,
Oxazepam, Clonazepam und andere. als grundstzlich mit dem Strassenverkehr
unvereinbar festgelegt. Seit dem 1. Januar 2005 gilt also fr die oben erwhnten illegalen
Drogen eine Nulltoleranz. Bei Medikamenten und weiteren illegalen Drogen wird
hingegen das sogenannte Drei-Sulen-Prinzip angewandt: Die Fahrfhigkeit unter
Medikamenteneinfluss wird mit Hilfe von polizeilichen Beobachtungen, rztlichen
Gutachten und Blutuntersuchungen beurteilt.

Bei Wiederholungsttern kommt das sogenannte Kaskadenmodell zum Tragen, das eine
stufenweise Verlngerung der Mindestdauer des Ausweisentzugs vorsieht. Die Abstufung
geht dabei von der aktuellen Widerhandlung aus und hngt von Anzahl, Schwere und
Zeitpunkt frherer Widerhandlungen ab, die bereits zu Administrativmassnahmen gefhrt
haben. In diesen Fllen spricht man von einem sogenannten Warnungsentzug des
Fhrerausweises . Im Extremfall hat sogar ein Fhrerausweisentzug auf unbestimmte
Zeit oder praktisch definitiv zu erfolgen (sogenannter Sicherungsentzug des
Fhrerausweises). Erfllt man die Tatbestnde fr diese Massnahme, gilt man als von
Gesetzes wegen fahrungeeignet (Art. 16c Abs. 2 lit. d SVG1 , Art. 16c Abs. 2 lit. e SVG).
Ebenfalls ein Sicherungsentzug des Fhrerausweises auf unbestimmte Zeit (wegen
fehlender Fahreignung) droht dann, wenn eine durch ein Gutachten besttigte Sucht (z.
B. Drogen- oder Medikamentensucht) vorliegt, welche die Fahreignung ausschliesst (Art.
16d Abs. 1 lit. b SVG). Besteht aufgrund der Umstnde ein besonderer Verdacht ist die
Administrativbehrde verpflichtet, die weitere Fahreignung der Person begutachten zu
lassen.

3 Pozadina

13
U vicarskoj se zakonom zabranjenje supstance diazepam, alprazolam, lorazepam,
oksazepam klonazepam i druge definiraju se kao supstance koje su nespojive sa pojmom
vonje. Od 1. januara 2005. godine, ime se primjenjuje nultu toleranciju za gore
navedene ilegalnih lijekova. Za lijekove i druge ilegalnih droge primjenjuje se trodijelni
princip o sposobnost za vonju pod utjecajem lijekova, procjenjuje se uz pomo opaanja
policije, medicinskim izvjetajima i testovima krvi.

Za ponovnog prijestupnika, tzv kaskadni model dolazi u igru, koji predvia postupno
produljenje minimalnog trajanja oduzimanja vozake .Gradacija polazi od trenutnog
djela i ovisi o broju, teini i vremenu ranijih djela od kojih su ve doveli do
administrativnih mjera. U tim sluajevima, govorimo o tzv. povlaenje upozorenja za
oduzimanje vozake. U krajnjem sluaju, oduzimanje vozake dozvole na neodreeno e
gotovo sigurno biti napravljeno (tzv sigurnosno oduzimanje vozake dozvole). Ako ste
ispunili uslove za ovu mjeru, smatra se neprimjereno po zakonu (. 2 lit. e SVG l. 16c
stav. 2 lit. d SVG1, tipa 16c stav.) .Takoer oduzimanje vozake dozvole na neodreeno
vrijeme (zbog nesposobnosti upravljanja vozilom) prijeti kada se potvruje struno
miljenje da je uticaj droga (z. B. ili ovisnosti o drogama) prisutan, koji iskljuuje
sposobnost za vonju (l. 16d stavak. 1 lit. b SVG ). Zbog sumnje na uticaj lijekova
upravno tijelo duno je ispitati sposobnost vonje.

Sie darf in solchen Fllen nicht im vornherein lediglich einen Warnungsentzug des
Fhrerausweises (d. h. einen Fhrerausweisentzug auf bestimmte Zeit) aussprechen . In
den letzten Jahren wurden bedeutende Studien zum Thema Drogen und Medikamente
am Steuer durchgefhrt. Die OECD hat z. B. im Jahr 2010 den Bericht Drogues au
14
volant: Dtection et dissuasion verffentlicht und das EU-Projekt DRUID (Driving
Under Influence of Drugs, Alcohol and Medicines) wurde im Jahr 2011 abgeschlossen.
Eine fr die Schweiz ebenfalls relevante Studie ist ein Roadside-Survey, der zwischen
Oktober 2006 und April 2008 durchgefhrt wurde . Allerdings fand diese Erhebung nur
in der Romandie statt. Die Ergebnisse des EU-Projekts DRUID haben aber gezeigt, dass
es zwischen den Lndern sowohl bezglich der Hufigkeit der Fahrten unter Einfluss von
Drogen oder Medikamenten als auch hinsichtlich der Verteilung der konsumierten
Substanzen grosse Unterschiede gibt. So lassen sich wahrscheinlich die Resultate des in
der Romandie durchgefhrten Roadside-Surveys nicht auf die ganze Schweiz bertragen.

U takvim se sluajevima opominje se na oduzimanje vozake dozvole (tj opoziv dozvole


na odreeno vrijeme). U posljednjih nekoliko godina, vana istraivanja su na temu
"lijekovi-kontrola" provedena.OECD u 2010 godini objavljuje lijekovi i vonja
otkrivanje i odvraanjeobjavljeno je i u EU projektu DRUID(vonja pod utjecajem
droga, alkohola i lijekova) koji je dovren u 2011. Jednako vaan za kampanja u

15
vicarskoj je anketa na cesti, koja je provedena izmeu septembra 2006. i aprila 2008. .
Meutim, ovo istraivanje dogodio samo u francuskom govornom podruju vicarske.
Rezultati Druid projekta EU pokazali su da postoje razlike i u brzini vonje pod
utjecajem droga ili lijekova i pogledu upotrebe supstanci. Dakle rezultati rada na
Romandie anketi cestovnog saobraaja ne prenosi se na cijelu vicarsku.

II Unfallgeschehen

16
Gemss Unfallprotokollen der Polizei der Jahre 20012011 wurden in der Schweiz rund
3 % der schweren Personenschden im Strassenverkehr auf den Konsum von Drogen
oder Medikamenten zurckgefhrt (Abbildung 1). Da aber nicht automatisch bei jedem
Unfall kontrolliert wird, ob Drogen und/oder Medikamente im Spiel waren, wird von
einer hohen Dunkelziffer ausgegangen

II Nezgode

17
Prema izvjetajima nezgoda u policiji od 2001 do 2011 u vicarskoj je bilo oko 3%
tekih povreda u cestovnom saobraaju zbog upotrebe droge ili lijekova (slika 1). Kao to
podaci nisu automatski provjeravani za svaku nesreu, jesu li ukljueni lijekovi i / ili
droge, pretpostavlja se da je veliki broj neobjavljenih nezgoda.

Aufgrund mehrerer Studien aus verschiedenen Lndern schtzt das Weltverkehrsforum


der OECD in seinem im Jahr 2010 verffentlichten Bericht, dass von allen verletzten
oder getteten Fahrzeuglenkenden.

18
zwischen 14 und 17 % unter Einfluss von Drogen oder Medikamenten standen [1]. Die
Ergebnisse dieser Studien erwiesen sich je nach Fallauswahl und je nach angewandter
Methodik als sehr unterschiedlich. In den meisten Lndern waren Cannabis, gefolgt von
Benzodiazepinen (Beruhigungs- und Schlafmittel) die meist vorkommenden Substanzen.
Auch wenn die oben erwhnten Zahlen nicht direkt vergleichbar sind, deuten sie darauf
hin, dass die in der Schweiz ermittelte Inzidenz von 3 % zu tief liegt.

Na temelju nekoliko studija iz razliitih zemalja, Meunarodni transport Forum OECD-a


u svom izvjetaju objavljenom u 2010.godini ,prikazuje sve povreene ili poginule
vozae.

Slika 1

19
Udio nezgoda sa teskopovreenim zbog upotrebe droge/lijekova prema odabranim obiljeljima, 2001-2011.

14-17% su pod utjecajem droga ili lijekova . Rezultati ovih studija pokazali su se ovisno
o izboru , sluaju i primijenjenoj metodologiji vrlo razliiti. U veini zemalja su kanabis,
zatim benzodiazepani (tablete za smirenje i spavanje ) kao najozbiljni spoj. Iako gore
navedene brojke nisu direktno usporedive, oni sugeriu da je u vicarskoj uestalost 3%
je preniska.

Die Tatsache, dass in der Abbildung 1 die Anteile schwerer Personenschden, die unter
Einfluss von Drogen/Medikamenten. z. B. bei gravierenden Schleuder-/Selbstunfllen
und Unfllen in der Nacht sowie auf Autobahnen entstanden sind, etwas hher liegen,
erklrt sich wahrscheinlich dadurch, dass die Polizei unter diesen Umstnden eher den
Verdacht hegte, dass Drogen, bzw. Medikamente im Spiel waren. In Wirklichkeit drften
sich Unflle unter Drogen- und Medikamenteneinfluss relativ gleichmssig auf den Tag
20
und die Nacht verteilen. Sowohl die Ergebnisse aus dem EU-Projekt DRUID als auch
eine Studie aus Kanada zeigen auf, dass sich die Unflle unter Drogen- und
Medikamenteneinfluss kaum auf eine bestimmte Tageszeit konzentrieren, dies im
Unterschied zu Alkoholunfllen, die sich vorwiegend nachts ereignen . Gemss dem EU-
Projekt DRUID werden illegale Drogen insbesondere durch junge mnnliche Lenker
konsumiert, dies zu jeder Tageszeit, aber hauptschlich am Wochenende. Psychoaktive
Medikamente werden hingegen eher bei lteren Frauen whrend der Tagesstunden
vorgefunden.

Die Studie aus Kanada beruht auf rund 17 000 Lenkenden, die zwischen 2000 und 2008
tdlich verletzt wurden. Fast ebenso viele gettete Lenkende standen unter Einfluss von
Drogen und Medikamenten (34 %) wie unter Alkoholeinfluss (38 %). Der Anteil der
getteten Lenkerinnen, die unter Drogen- und Medikamenteneinfluss standen (31 %),
war fast so gross wie derjenige der Mnner (34 %). Aber hinsichtlich der Aufteilung der
verschiedenen Drogenkategorien sind erhebliche Unterschiede feststellbar. Bei den
Frauen stellen Beruhigungs- und Schlafmittel die weitaus wichtigste Kategorie dar. Bei
den Mnnern spielt Cannabis die grsste Rolle, gefolgt von stimulierenden Mitteln und
Beruhigungs- und Schlafmitteln. Aus der Studie geht auch hervor, dass je nach Alter ganz
andere Drogenkategorien beteiligt sind (Abbildung 2).

injenica je da su razmjere teke tjelesnih povreda proizale pod utjecajem droga /


lijekova. to se tie ozbiljnih nezgoda u noi i na autocestama koja je neto vea na slici
1, vjerojatno bi se objasnilo injenicom da je policija u takvim sluajevima sumnjala da
su lijek ili droga bili ukljueni. U stvarnosti, nezgode su relativno jednake meu
korisnicima droga i lijeka u po danu i noi. Rezultati projekta Druid EU, kao i studija iz

21
Kanade pokazuju da su nezgode pod utjecajem droga i lijekova teko svrstavaju na
odreeno vrijeme dana, u izrazitoj suprotnosti s alkoholom kad se nezgode dogaaju
uglavnom nou. Prema druid projektu EU- konzumiranje ilegalne droge zastupljeno je
osobito kod mladih mukih osoba u bilo koje doba dana, ali uglavnom vikendom.
Psihoaktivnih ljekova pronaeno je vie kod starijih ena tokom dana.

Kanadska studija temelji se na oko 17.000 vozaa poginulih izmeu 2000. i 2008.
godine. Gotovo isto toliko poginulih je bilo pod utjecajem droge i lijekova (34%) a pod
utjecajem alkohola (38%).Udio poginulih enskih vozaa stoji (31%) pod utjecajem
droga i bila je gotovo jednako velika kao da je od mukaraca (34%). No, to se tie
upotrebe razliitih kategorija droga su znaajne razlike. Kod ena tablete za smirenje i
tablete za spavanje su daleko najvanija kategorija. Za mukarce, kanabis igra najveu
ulogu, a potom stimulansi, sedativi i tablete za spavanje.Studija takoer pokazuje da je,
ovisno o dobi potpuno razliite kategorije droge su ukljuene (slika 2).

Slika 2. Udio otkrivenih lijekova kod poginulih vozaa po dobi

Eine schweizerische Studie aus dem Jahr 2010 zeigt auf, dass von allen
Fahrzeuglenkenden, die den Verdacht der Polizei auf Drogen- oder
Medikamenteneinfluss erregt haben (unabhngig davon, ob sich ein Unfall ereignet hat
oder nicht), 89 % effektiv unter Einfluss einer oder mehrerer psychoaktiven Substanzen
unterwegs waren [4]. Wichtig ist dabei zu bedenken, dass nicht bekannt ist, wie viele
Lenkende unter Drogen- und Medikamenteneinfluss unterwegs waren, ohne dass die

22
Polizei Verdacht schpfte. Die meist detektierten Substanzen waren Kannabinoden (48
%), gefolgt von Ethanol (35 %) und Kokain (25 %). In vielen Fllen wurden mehrere
Substanzen zusammen vorgefunden. Dieselbe Studie hebt ausserdem hervor, dass
zwischen 2002 und 2003 sowie 2005 die Kokaineinnahme bei Fahrzeuglenkenden stark
angestiegen ist. Die Autoren stellen fest, dass sich im Vergleich zu anderen Lndern die
Konzentrationen von psychoaktiven Substanzen bei den in der Schweiz kontrollierten
Fahrzeuglenkenden als hoch erweisen, was sie auf einen Konsum unmittelbar vor dem
Unfall und/oder auf eine Einnahme einer besonders hohen Dosis zurckfhren.

Es liegen jedoch keine Resultate ber das tatschliche Ausmass von Fahrten unter
Drogen- und/oder Medikamenteneinfluss fr die gesamte Schweiz vor. Gemss des in
den Jahren 20062008 in der Romandie durchgefhrten Roadside-Surveys standen 4,3 %
der Fahrer unter Einfluss von Drogen und 9,6 % unter Einfluss von Medikamenten,
welche die Fahrfhigkeit einschrnken knnen . Whrend gemss dem Roadside-Survey
mehr Lenkende unter Einfluss von Kokain als von Cannabis unterwegs waren (3 bzw. 1
%), wird gemss schweizerischer Gesundheitserhebung gesamthaft mehr Cannabis als
Kokain konsumiert. Laut dem Bundesamt fr Statistik (BFS) machen andererseits in der
franzsischsprachigen Schweiz doppelt so viele Personen Erfahrung mit Kokain wie in
der deutschsprachigen Schweiz . Es ist zu vermuten, dass ein Roadside-Survey fr die
anderen Sprachregionen zu abweichenden Resultaten fhren wrde.

vicarski studija iz 2010. godine pokazuje da je od svih vozaa koji su privukli sumnju
policije na droge ili lijekove (bez obzira na to da li je dolo do nezgode ili ne), 89% bilo
pod utjecajem jedne ili vie psihoaktivnih supstanci . Vano je imati na umu da se ne zna
koliko vozaa pod utjecajem lijekova putuje bez da je policiji postalo sumnjivo. Veina
supstanci otkrivene su kanabinoidi (48%), nakon ega slijedi etanol (35%) i kokaina
(25%). U mnogim sluajevima, nekoliko supstanci se nalaze zajedno. Ista studija takoer
23
ukazuje da je izmeu 2002. i 2003. i 2005. godine, unos kokain biljei snaan rast kod
svih vozaa. Autori navode da se u usporedbi s drugim zemljama, koncentracije
psihoaktivnih supstanci u vicarskoj biljei kao visok, koji se pripisuju da voza prije
nezgode i / ili uzima vrlo visoku dozu.

Meutim, ne postoje rezultati o stvarnom broju vozaa pod lijekovima i / ili droga za
cijelu vicarsku. Prema provedenim Romandie anketama u 2006-2008 u cestovnog
saobraaju bilo je 4,3% vozaa pod utjecajem droga i 9,6% pod utjecajem lijekova, to
moe ograniiti sposobnost upravljanja vozilima . Dok je na cesti vie vozaa pod
utjecajem kokaina kanabisa (3 i 1% respektivno) pokazu da je vise konzumira kokain od
kababisa. Prema Federalnom zavodu za statistiku (FSO) s druge strane, u francuskom
govornom podruju vicarske, dva puta vie ljudi ima iskustva s kokainom, nego u
njemakom govornom podruju vicarske . To je vjerojatno da je anketa na cesti sa
drugim jezinim podrujima dovela do razliitih rezultata.

Die Roadside-Surveys, die im Rahmen des EU-Projekts DRUID durchgefhrt wurden,


ergaben einen Anteil der Lenkenden, die unter Drogen- und Medikamenteneinfluss
fuhren, von lediglich 1,9 bzw. 1,4 %. Die illegalen Drogen, die am hufigsten entdeckt
wurden, waren THC (Cannabis), gefolgt von Kokain . Verglichen mit der im EU-Projekt
DRUID ermittelten Medikamentenprvalenz (1,4 %) erscheint der Anteil von 9,6 % in
der Romandie besonders hoch. Auch im Bereich Drogen erscheint die Differenz
zwischen den Studien aus der Romandie (4,3 %) und aus Europa (1,9 %) hoch. Die
Divergenzen lassen sich aber zu einem grossen Teil durch methodische Unterschiede
24
erklren. So belief sich z. B. die Anzahl der untersuchten Substanzen (inklusive Ethanol)
auf 23 im EU-Projekt DRUID und auf 107 in der westschweizerischen Studie. Zudem
waren die Cut-Off-Werte (Grenzwerte), ab welchen die Prsenz einer Substanz
nachgewiesen wird, unterschiedlich definiert.

Istraivanja na cesti koje su provedene u okviru projekta Druid EU, govori da dio vozaa
sve vie je pod utjecajem droga i lijekova, to je 1,9 i 1,4% respektivno. U ilegalne droge,
koji su otkrili najee su THC (Cannabis), nakon ega slijedi kokain . U usporedbi s
rezultatima iz projekta EU DRUID o pojavi droga (1,4%), udio od 9,6% u francuskom
govornom podruju vicarske, se ini vrlo visoka.Razlika izmeu studija o drogi iz
francuskog govornog podruja u vicarskoj (4,3%) i Europe (1,9%) je takoer velika.
Razlike se mogu objasniti velikim dijelom ka metodoloke razlike. Tako je broj
ispitivanih supstanci (ukljuujui etanol) iznosio do 23 u Druid EU projektu a 107 u

25
zapadnoj vicarskoj studiji. Takoer su bile prisutne granine vrijednosti (granice), gdje
je otkrivena prisutnost supstanci, definisana drugaije.

III Risikoanalyse

Inwiefern trgt der Konsum einer bestimmten psychoaktiven Substanz zu einem Unfall
bei? Im OECD Bericht werden die Resultate von 24 Studien zusammengefasst, die
weltweit zwischen 1982 und 2008 realisiert worden sind . Die Resultate variieren je nach
Substanz und Studiendesign. Nur in etwa der Hlfte der Studien ber Cannabis konnte z.
26
B. ein erhhtes Unfallrisiko nachgewiesen werden. Fr die uneinheitlichen Resultate
wurden mehrere Grnde genannt, wie z. B. bercksichtigte Flle und Kontrollgruppen,
Schweregrad des Unfalles, Art der Probe (Blut, Speichel, Urin) oder Stichprobengrsse.
Zu weniger heterogenen Ergebnissen kommt eine im Jahr 2012 verffentlichte Meta-
Analyse, die nur epidemiologische Studien bercksichtigt hat, die das Unfallrisiko
anhand eines akuten und vor kurzem erfolgten Cannabiskonsums berechnet haben: 7 von
9 Studien kommen zum Schluss, dass Cannabiskonsum zu einem erhhten Unfallrisiko
fhrt . Im Durchschnitt wurde eine Verdoppelung des Unfallrisikos berechnet. Einige
Studien, die den Einfluss der Konsummenge von Cannabis untersuchten, haben gezeigt,
dass es eine Wirkung in Abhngigkeit von der Dosis gibt Auch die Studien ber andere
Substanzen (Benzodiazepine, Kokain, usw.) fhren zu unterschiedlichen Ergebnissen.
Die im Rahmen des EU-Projekts DRUID durchgefhrten Forschungsarbeiten (Fall-
Kontroll-Studien basierend auf den Roadside- und HospitalSurveys), die Ende 2011
verffentlicht wurden, kommen zu folgenden Ergebnissen. Der Drogenkonsum erhht
insbesondere dann das Unfallrisiko, wenn mehrere psychoaktive Substanzen
eingenommen werden. In einer weiteren Studie liess sich feststellen, dass Personen im
Alter von 45 Jahren oder mehr in umso hherem Mass fr den Unfall verantwortlich
sind, wenn sie mehrere Medikamente eingenommen haben. Dieses Risiko erhhte sich
bei der Einnahme von 1, 2 oder mehr als 2 Medikamenten (versus keinem Medikament)
von 1,89 auf 4,23 bzw. 7,99 .

III Analiza rizika

U kojoj mjeri se potronja odreene psihoaktivne supstance u nezgodi ? U OECD


izvjetaju o rezultati 24 studija, koje su provedene u svijetu 1982-2008.Rezultati se
razlikuju ovisno o supstanci i sadraju studije. Samo oko polovice studija o kanabisu
je pokazalo povean rizik od nezgoda. Za nedosljedne rezultate, kao to su,
27
primjerice, uzeo u obzir sluajeve i kontrolne skupine, jaini, vrsti uzorka (krv, slina,
mokraa) ili veliinu uzorka. Manje heterogeni rezultati objavljeni u 2012 meta-
analize, jedini epidemioloke studije uzeo u obzir da su izraunali rizik od nezgoda
na temelju akutne i nedavne uporaba kanabisa: 7 od 9 studije zakljuuju da uporaba
kanabisa s poveanim rizikom od nezgoda.U prosjeku je izraunato udvostruenje
rizika nezgode. U nekoliko studija su ispitali utjecaj koliine potronje kanabisa,
pokazuju da je uinak na dozno ovisan Studije drugih supstanci (benzodiazepani,
kokainu, itd) doveli su do razliitih rezultata. Aktivnosti se provode u okviru EU
projekta Druid (case-control studija temelji se na Roadside- i bolnici Survey), koji su
objavljeni krajem 2011. godine, doveli su do sljedeih rezultata. Upotreba lijekova
poveava rizik od nezgoda pogotovo kada se psihoaktivnih supstance unose. U
drugoj studiji, moe se rei da su ljudi stariji od 45 godina ili vie odgovorni za
nezgodu u vie taaka, ako su uzeli nekoliko lijekova. Ovaj rizik poveava kada se
uzima 1, 2 ili vie od 2 lijeka (u odnosu na broj tretmana) od 1,89 do 4,23 i 7,99 .

IV Prvention

Die Prvention betreffend Drogen- und Medikamenteneinfluss im Strassenverkehr muss


auf verschiedenen Ebenen, differenziert nach Substanzen (zumindest getrennt nach
illegalen Drogen und Medikamenten) und Zielgruppen, ansetzen. Die nachfolgend
aufgefhrten Prventionsmassnahmen wurden zum grossen Teil im Rahmen des

28
Sicherheitsdossiers Beeintrchtigte Fahrfhigkeit von Motorfahrzeuglenkenden
ausfhrlich beschrieben. Die im vorliegenden Faktenblatt aufgefhrten Massnahmen sind
ein Auszug davon, mit Ergnzungen aufgrund der Erkenntnisse der letzten Jahre. Wichtig
ist zu erwhnen, dass die im EU-Projekt DRUID beteiligten Experten zum Schluss
gekommen sind, dass von all den psychoaktiven Substanzen, Alkohol weiterhin das
Hauptproblem fr die Verkehrssicherheit darstellt .

IV Prevencija

Prevencija u vezi droge i utjecaja lijekova u saobraaju mora biti podijeljeno prema
supstancama (barem odvojeno za nedoputenim drogama i lijekovima) i ciljnim
skupinama, poinujui na razliitim razinama. U preventivne mjere navedene u nastavku
su uglavnom opisani u kontekstu sigurnosnih kampanja "oslabljenom sposobnosti za

29
upravljanje motornim vozilom vonja zavrava". Mjere navedene u ovom kampanji je
saetak toga, uz dodatke na temelju nalaza posljednjih godina. Vano je napomenuti da
su strunjaci ukljueni u projekt DRUID EU doli do zakljuka da su sve psihoaktivne
supstance i alkohola ostaje glavni izazov za sigurnost saobracaja .

Forschungsbedarf

Um das Ausmass der Problematik von Fahrten unter Drogeneinfluss und unter negativer
Einwirkung von Medikamenten in der Schweiz etwas besser abschtzen zu knnen, sind
folgende Massnahmen denkbar:

30
Durchfhrung eines Roadside-Surveys: Die Grundzge einer solchen Erhebung
werden im Anhang nher beschrieben
Wertvolle Daten fr die Forschung wrden auch anlassfreie Arznei- und
Betubungsmittelkontrollen durch die Polizei liefern. Hierfr wre eine
Gesetzesnderung notwendig, da aktuell lediglich bei Verdacht Schnelltests
durchgefhrt werden drfen. Einschrnkend festzuhalten ist jedoch, dass
Schnelltests (auch jene, die im Rahmen vom EU-Projekt DRUID geprft wurden)
aus diagnostischer Sicht weiterhin unzulnglich sind. Sie haben meistens eine zu
geringe Sensitivitt, d. h., viele Lenker mit Substanzkonsum werden vom Test
nicht erkannt. Dafr konnte das EU-Projekt DRUID aufzeigen, dass DBS (Dried
blood spot) eine verlssliche und kostengnstige Alternative fr whole blood
specimen darstellt . DBS sollte weiter entwickelt und getestet werden,
insbesondere im Hinblick auf die praktische Anwendung im Rahmen von
polizeilichen Kontrollen. Auch die Aussagekraft und die praktische Anwendung
der Schnelltests mssen noch optimiert werden.
Systematische berprfungen des Drogen- und Medikamentenkonsums aller in
schwere Unflle involvierten Lenkenden wrden die Datenlage deutlich
verbessern. Dies wre aus Forschungssicht und fr gerichtliche Instanzen sehr
wichtig.
Weitere Forschungen sollen endlich den Nachweis erbringen, dass tatschlich der
krzlich erfolgte Konsum einer bestimmten Substanz (und nicht die Krankheit
oder ein anderer konfundierender Faktor) zu einer Fahrunfhigkeit fhrt.
Bei der Durchfhrung von Forschungsarbeiten sollen die auf internationaler
Ebene erarbeiteten Richtlinien bercksichtigt werden.

Potrebe istraivanja

Kako bi procijenili veliinu problema vonje pod utjecajem droge i negativnih uinaka
lijekova u vicarskoj, sljedee mjere su mogue:

Provoenje ankete u saobraaju, osnovne karakteristike su opisane u dodatku


Vrijedne podatake za istraivanje e takoer pruiti podaci o lijekovima i
drogama dati od strane policije. To zahtijeva promjene u zakonu koje e biti
potrebne, jer trenutno samo brzi test treba provesti u sluaju sumnje. Treba

31
napomenuti, meutim, da su brzi testovi (ak i oni koji su ispitani u kontekstu
Druid projekta EU) iz dijagnostikog stajalita i dalje nedovoljni. Oni imaju
tendenciju da imaju premalu osjetljivost, odnosno, mnoge mogunosti kod
zloupotrebe droga nisu otkrivene na testovima .Projekt EU Druid mogao pokazati
da je DBS (osuene take krvi) je pouzdan i ekonomian izbor za "cijeli krvi
primjerka" . DBS treba dodatno razviti i ispitati, a pogotovo to se tie praktine
primjene kod policijskih kontrola.Valjanost i praktina primjena brzih testova tek
treba biti optimizirana.
Sistemska miljenja vozaa koji su troili lijekove i bili ukljueni u ozbiljne
saobraajne nezgode e znaajno poboljati obim podataka. To e biti vrlo vano
istraivaima i sudskim tijelima.
Daljnja istraivanja e konano dokazati da potronja odreene supstance (a ne
bolesti ili drugog zbunujueg faktora) dovodi do nemogunosti vonje.
Pri vodjenju istraivanja treba uzeti u obzir meunarodne smjernice.

Enforcement-Massnahmen

Polizeiliche Kontrollen: Um eine hohe subjektiv wahrgenommene


Wahrscheinlichkeit, in eine Polizeikontrolle zu geraten, erreichen zu knnen,
mssen Polizeikontrollen gut sichtbar sowie rtlich und zeitlich variabel
durchgefhrt werden.

32
Ausbildung der Polizei: Es sollen Fortschritte beim Erkennen von Fahrten unter
Drogen- oder Medikamenteneinfluss erzielt werden. So kann eher vermieden
werden, dass Drogenkonsumenten oder Personen unter negativer Einwirkung von
Medikamenten allfllige Kontrollen unentdeckt passieren.
Es ist sinnvoll, die eigentliche Kontrollttigkeit der Polizei durch aufklrende,
edukative Gesprche mit den MFZ-Lenkenden zu ergnzen. Aufklrende Arbeit
kann gemss Expertenmeinung nicht nur die Gesetzesbefolgung, sondern auch
die Akzeptanz von Kontrollen erhhen
Das EU-Projekt DRUID kommt zum Schluss, dass Drogenkontrollen nur dann
sinnvoll und kosteneffizient sind, wenn sie nicht zulasten der
Alkoholberwachung gehen.
Fhrerausweisentzge sind eine effiziente und abschreckende Sanktion. Diese
muss schnell implementiert werden, fr eine Zeitperiode von 3 bis 12 Monaten
(lnger fhrt eventuell zum Fahren ohne Fhrerschein). Fhrerausweisentzge
sind wirkungsvoller mit Rehabilitation oder Behandlung als ohne .

Prisilne mjere

Policijske provere : Da bi se dobila visoka percepcija verovatnoe policijske


kontrole , policijske provere moraju biti jasno vidljivi kao i prostorno i vremenski
promenljiva .

33
Trening policije : Tu treba napredak u otkrivanju vonje pod utjecajem bilo koje
prihoaktivne supstance. Izbjeglo bi se da narkomani ili ljudi koji koriste lijekove
prolaze neotkriveni kod kontrole.
Korisno je nadopuniti inspekcijske poslove policije naunim, edukativnim
razgovorima sa MFZ vozaima. Rasvijetliti rad moe prema miljenju strunjaka,
ne samo poveati usklaenost sa propisima, ve i prihvaanje provjere.
Druid projekt EU dolazi do zakljuka da kontrola droga su korisne i isplative, ako
ne na utrb monitoringa alkohola.
Oduzimanje vozake dozvole su uinkovite i odvraajue sankcije. Moraju biti za
razdoblje od 3 do 12 mjeseci (vie dovodi do vonje bez dozvole). Oduzimanje
vozake dozvole su uinkovitiji od lijeenja i rehabilitacije.

Edukative Massnahmen

Schulische Prventionsprogramme: Grundstzlich bedarf es einer universellen


Drogenprvention mit dem Ziel eines verantwortungsbewussten Drogenkonsums
der Jugendlichen und jungen Erwachsenen. Verantwortungsbewusst zu sein,
34
heisst auch anzuerkennen, dass die Einnahme von Drogen nicht mit dem Fahren
vereinbar ist. Am wirksamsten haben sich Anstze erwiesen, die nicht
ausschliesslich Informationen vermitteln oder affektive Erziehung in den
Mittelpunkt stellen, sondern die auf dem Modell der sozialen Einflussnahme oder
dem Lebenskompetenzenansatz aufbauen und interaktiv angelegt sind.
Adquate Thematisierung von Drogen und Medikamenten im Rahmen der
Fahrausbildung. Wichtige Themen sind z. B. das strikte Trennen von Drogen- und
Medikamentenkonsum und dem Fahren oder die Anwendung von Alternativen
zum Fahren bei Fahrunfhigkeit. Die Bildungsziele und - inhalte der
Fahrausbildung werden zurzeit im Projekt OPERA-3, unter der Federfhrung des
Bundesamtes fr Strassen (ASTRA), neu definiert. In Zukunft sollen die oben
erwhnten Themen schwergewichtig dem Verkehrskundeunterricht (VKU)
zugeordnet werden.

Vaspitne mjere

Preventivni programi kola: U osnovi, to zahtijeva univerzalnu prevencije droga


sa ciljem odgovornog konzumiranja droga meu adolescentima i mladima. Biti
odgovoran, znai i prepoznati da je uporaba droga nije u skladu s vonjom.

35
Najuinkovitiji pristupi su se dokazali da daju ne samo informacije ili pitanja
afektivnog obrazovanja u centru, no izgraen po uzoru na drutveni utjecaj ili
ivotnih vjetina pristupa i namijenjeni su da budu interaktivni.
Odgovarajua tematizacija droga i lijekova u kontekstu obuke vozaa. Vane
teme kao: kao strogom odvajanju lijekova i droga i vonje ili koritenje
alternativa u vonji pri nesposobnosti. Obrazovni ciljevi i- sadraj obuke vozaa
su trenutno u projektu OPERA-3, pod sponzorstvom Federalnog ureda za ceste
(Astra), nanovo definisani. U budunosti , gore pomenute teme e biti dodate na
asovima saobraajnog obrazovanja ( VKU ) .

Kommunikationskampagnen, die das Zielpublikum primr ber Massenmedien


adressieren (idealerweise ergnzt durch Face-to-Face-Kontakte), knnen zu einer
allgemeinen Sensibilisierung fr die Problematik beitragen. Hingegen ist kaum
nachgewiesen worden, inwieweit massenmediale Kampagnen beim Rezipienten
auch tatschlich in seinem Handeln Wirkung zeigen. Von einem positiven
Einfluss auf das Verhalten des Einzelnen kann nur ausgegangen werden, wenn die
Kommunikationskampagnen den Ursprung des unzulnglichen Verhaltens

36
thematisieren und konkrete Handlungsanweisungen erteilen. In jedem Fall ist
vorgngig eine gezielte Situationsanalyse unumgnglich.
Schulung von rzten und Apothekern: Fachpersonen wie rzten und Apothekern
kommt eine zentrale Bedeutung bei der Information der Konsumenten zu.
Hilfsmittel, wie z. B. ein Online-Portal zur Thematik Fahren unter
Medikamenteneinfluss bzw. eine Medikamentendatenbank (mit Klassifizierung
der Medikamente gemss dem EU-Projekt DRUID Kategorien 03), sollten
eingesetzt werden. Die Adressaten htten so die Mglichkeit, innerhalb der
therapeutischen Klasse nach einer sichereren Alternative zu suchen.

TV kampanje, koja biraju ciljanu publiku prvenstveno kroz masovne medije


(idealno nadopunjen licem u lice) moe pridonijeti optoj svijesti o problemu. S
druge strane, teko je pokazati kako medijske kampanje zapravo djeluju da
gledaoca i kakav uinak imaju. Od pozitivnog utjecaja na ponaanje pojedinaca
moe se pretpostaviti samo ako kampanja tematiziraju porijeklo neadekvatnog
ponaanja i daju posebna upustva. U svakom sluaju, napraviti odreenu analizu
situacije je neizbjeno.

37
Obuka doktora i farmaceuta: profesionalci kao to su doktori i farmaceuti je od
najvee vanosti u informiranju potroaa. Pomoi , kao to je web-portal na
temu "Vonja pod utjecajem lijekova" ili baza podataka (s klasifikaciji lijekova
prema projektu EU Druid - Kategorije 0-3) treba se koristiti. Adresati imali
priliku pogledati u terapijskoj klasi za sigurniju alternativu.

Spezifische Massnahmen zur Verhinderung von Drogenfahrten

Wiederholungstter oder auch erstmals Straffllige im Bereich Drogendelikte im


Strassenverkehr sollen die Mglichkeit haben, Kurse zu besuchen.
Teilnehmende erhalten Informationen ber rechtliche Folgen und erlernen eigene
Strategien, um Regelverletzungen zu vermeiden.
38
Spezifische Massnahmen zur Verhinderung von Fahrten unter negativer Einwirkung von
Medikamenten

Von zentraler Bedeutung ist, dass Piktogramme auf Medikamentenpackungen auf


negative Auswirkungen auf die Fahrfhigkeit hinweisen. In den Beipackzetteln
soll zudem die eingeschrnkte Fahrf- higkeit in Abhngigkeit von der Dosis
beschrieben werden (mit Angaben, wie lange nach dem Konsum nicht gefahren
werden sollte). Es ist unzureichend, fr die gleichen chemischen Substanzen oder
Wirkklassen denselben unspezifischen Hinweis zu formulieren. Im Rahmen vom
EU-Projekt DRUID wurde ein einheitliches Kennzeichnungssystem fr
Medikamente erarbeitet, das 4 Kategorien umfasst:
o Kategorie 0: Keine oder vernachlssigbare Auswirkung auf die
Fahrfhigkeit (keine Warnung ntig)
o Kategorie 1: Minimale Auswirkung auf die Fahrfhigkeit (Warnstufe 1)
o Kategorie 2: Moderate Auswirkung auf die Fahrfhigkeit (Warnstufe 2)
o Kategorie 3: Bedeutende Auswirkung auf die Fahrfhigkeit (Warnstufe 3)

Die Rahmenbedingungen fr die Anbringung von Piktogrammen auf den


Medikamentenpackungen sind zurzeit in der Schweiz nicht gegeben. Stattdessen gibt es
eine Internetplattform (www.mymedi.ch), welche die Nutzer darber informiert, welche
Medikamente zur Beeintrchtigung der Fahrfhigkeit fhren knnen.

Posebne mjere za spreavanje vonje

Ponovite poinitelj ili poinitelji po prvi put u regiji , "droge djela u saobraaju"
e imati priliku da prisustvuju kursevima. Sudionici e dobiti informacije o
pravnim posljedicama i nauiti svoje strategije kako bi se izbjeglo dalje krenje.

39
Posebne mjere za spreavanje vonje pod utjecajem negativnim lijekova

Od najvee vanosti je da piktogrami pokazuju negativne uinke na sposobnost


vonje. U letak o sposobnosti vonje- opisani ovisni o dozi (sa detaljima nakon
konzumiranja). Tu je nedovoljno, formulirati biljeke za iste hemijske
supstance. U okviru projekta EU Druid jedinstvenog sistama oznaavanja
lijekova su razvijene 4 kategorije:
o Kategorija 0: Ne ili zanemariv uticaj (ne treba upozorenje) na sposobnost
vonje
o Kategorija 1: minimalni uticaj na sposobnost vonje (stepen upozorenja 1)
o Kategorija 2: Umjereni uticaj na sposobnost vonje (stepen upozorenja 2)
o Kategorija 3: Znaajan uticaj na sposobnost vonje (stepen upozorenja 3)

Uslovi za primjenu piktograma na medicinskim paketima trenutno nisu navedeni u


vicarskoj. Umjesto toga, tu je internet platforma (www.mymedi.ch), koja obavjetava
korisnika koji lijekovi mogu dovesti do umanjenja sposobnost vonje.

V Fazit

Fahrten unter Drogen- und Medikamenteneinfluss gelten als problematisch fr die


Verkehrssicherheit. Gleichzeitig schaffen die bisherigen unterschiedlichen
Forschungsergebnisse zu diesem Thema wenig Klarheit ber tatschliche Verbreitung

40
und Gefhrlichkeit. Die krzlich verffentlichten Ergebnisse aus dem EU-Projekt
DRUID zeigen, dass das Konsummuster hinsichtlich Drogen und Medikamenten je nach
europischem Land verschieden ist und dass unter den psychoaktiven Substanzen
Alkohol weiterhin die bedeutendste Rolle bei Strassenverkehrsunfllen spielt. Studien
aus Nordamerika deuten hingegen darauf hin, dass die Relevanz der Unflle durch
Fahrten unter Drogen- und Medikamenteneinfluss fast so hoch ist wie derjenigen durch
Fahrten unter Alkoholeinfluss. Aufgrund der Vielfalt von Substanzen, die in Drogen und
Medikamententests nachgewiesen werden knnten, wird aber bei den verschiedenen
Studien von einer Unterschtzung der Hufigkeiten dieser Substanzen ausgegangen.

Die Unfallrisiken, die fr die Einnahme von psychoaktiven Substanzen im Rahmen des
EU-Projekts DRUID berechnet worden sind, zeigen Folgendes auf: Der Konsum von
Drogen oder Medikamenten fhrt zu einem geringen bis mittelmssig erhhten Risiko,
schwer oder tdlich verletzt zu werden, whrend der Drogenmischkonsum das Risiko
deutlich erhht. Sowohl hohe Konzentrationen von Alkohol als auch ein Drogen-
Alkoholmischkonsum fhren zu einem extrem erhhten Risiko.

V Zakljuak

Voznja pod utjecajem droge i lijekova smatra se problematinom za sigurnost saobraaja.


U isto vrijeme, razliiti rezultati pruaju jasnu sliku o ovoj temi o stvarnoj upotrebi i
opasnosti. Nedavno objavljeni rezultati iz EU projekta DRUID pokazuju da je potronja
41
droga i lijekova varira ovisno o europskoj zemlji, te da meu psihoaktivnih supstancama
alkohol i dalje igra najvaniju ulogu u saobraajnim nezgodama. Studije iz Sjeverne
Amerike pokazuju to da je relevantnost nezgoda zbog vonje pod utjecajem droga i
lijekova gotovo jednako visoka kao i vonja pod utjecajem alkohola. Zbog raznih
supstanci koje bi mogle biti otkrivene u testiranje na droge i lijekove, pretpostavlja se da
u raznim studijama podcjenjuju frekvencie tih supstanci.

Rizik od nezgoda, koje su izraunate za unos psihoaktivnih supstanci u EU projektu


DRUID, pruanju sledee: potronja lijekova ili droga poveava opasnost ozbiljno
povreenih ili poginulih , "viestruka potronja lijekova znaajno poveava rizik.
Visoke koncentracije alkohola i droga vode do iznimno visokog rizika.

Die Frage, wie die Situation in der Schweiz zu bewerten sei, ist nicht leicht zu
beantworten. Im Vergleich zu den Surveys des EU-Projekts DRUID wurde in der
Romandie eine grssere Anzahl von Substanzen geprft, wodurch die Prvalenzen der
Drogen und Medikamente unter den Autolenkenden deutlich hher ausfielen. Zudem
wird vermutet, dass sich die Resultate des in der Romandie durchgefhrten
RoadsideSurveys nicht auf die ganze Schweiz bertragen lassen. Um ein realistisches
Bild vom tatschlichen Ausmass der Fahrten unter Drogen- und Medikamenteneinfluss in
der Schweiz zu erhalten, msste ein gesamtschweizerischer Roadside-Survey
durchgefhrt werden.
42
Die Prvention der Drogen und Medikamente im Strassenverkehr muss auf
verschiedenen Ebenen, differenziert nach Substanzen und Zielgruppen, ansetzen und
sowohl Massnahmen im Bereich Forschung als auch bezglich Enforcement und
Edukation einschliessen.

Na pitanje,kako procjeniti situacija u vicarskoj nije lako odgovoriti. U odnosu na


istraivanje EU projekta DRUID veliki broj supstanci su testirani u francuskom
govornom podruju vicarske, pri emu rasprostranjenost droga i lijekova znaajno vii
kod vozaa. Osim toga, pretpostavlja se da se rezultati u francuskom govornom podruju
Ankete cestovnog saobraaja ne mogu prenijeti na cijelu vicarsku. Da bi se dobila
realna slika o stvarnim podacima vonje pod utjecajem droga i lijekova u vicarskoj,
Ankete vicarci na cesti trebaju obaviti.

43
Prevencija droga i lijekova u saobraaju ima na razliitim razinama koje se razlikuju po
supstanci i ciljnoj skupini, poetak i mjere u podruju istraivanja treba provesti u
obrazovanju.

VI Anhang

Gestaltung eines schweizerischen Roadside-Surveys

Mit einem Roadside-Survey ist es mglich, die Prvalenz von Alkohol, Drogen und
Medikamenten bei Lenkenden zu eruieren. In den letzten Jahren wurden einige von
solchen Surveys realisiert, u. a. im Rahmen des EU-Projekts DRUID, aber auch in
Nordamerika oder Norwegen usw. und, wie schon erwhnt, in der Romandie . Folgende
44
Punkte erscheinen fr eine Durchfhrung eines gesamtschweizerischen Roadside-
Surveys wichtig:

Grsse der Stichprobe: Um detaillierte Auswertungen machen zu knnen (z. B.


nach Drogentyp, Altersklassen, Geschlecht usw.), muss die Stichprobe gengend
gross sein (da zu erwarten ist, dass relativ wenige Lenker tatschlich unter dem
Einfluss einer psychoaktiven Substanz unterwegs sind)
Selektion der Standorte: Die Standorte sollten wenn mglich aus allen Regionen
(nicht nur Sprachregionen, sondern auch urbanen und lndlichen Regionen) und
aus den Ortslagen innerorts, ausserorts und Autobahn ausgewhlt werden.
Idealerweise wrden Angaben zum Verkehrsvolumen an den verschiedenen
Standorten zur Gewichtung der Stichprobe bercksichtigt. Es ist zudem wichtig,
auf die Eignung der Standorte zu achten (gengend Platz fr die Erhebung, keine
Sichthindernisse oder sonstige potenzielle Unfallrisiken in der Nhe des
Standorts). Sowohl bei der Auswahl der Standorte als auch bei der Durchfhrung
des Roadside-Surveys ist die Untersttzung der Polizei unentbehrlich.
Zeitpunkt der Kontrollen: Wenn mglich sollten alle Tageszeiten und Wochentage
in Betracht gezogen werden, damit kein Bias entstehen kann.
Auswahl der Lenker: Grundstzlich nur Privatpersonen, d. h. keine Lastwagen-
bzw. Buschauffeure.

VI Dodatak

Dizajn vicarski Ankete cestovnog saobraaja

Uz ankete na cesti, mogue je izvui prevenciju alkohola, droge i lijekova kod vozaa. U
posljednjih nekoliko godina, neki su shvatili iz takvih istraivanja, ukljuujui u okviru
EU projekta Druid, ali i u Sjevernoj Americi i Norvekoj, itd, i, kao to je ve

45
spomenuto, u Romandie .sljedee take koje je vano provesti na nacionalnoj Anketi
cestovnog saobraaja:

Veliina uzorka: (. Na primjer, prema vrsti droge, dobnoj skupini, polu, itd) radi
detaljne analize uzorak mora biti dovoljno veliki (jer je to relativno malo uvijeni
zapravo ii pod utjecajem psihoaktivnih supstanci ).
Selekcija sajtova:sajtove treba odabrati, ako je mogue, iz svih krajeva (ne samo
jezine regija nego i urbana i ruralna podruja), iz lokalnih dokumenata, gradski,
prigradski i magistralnih . U idealnom sluaju, podaci e biti uzeti u obzir za
intenzitet saobraaja na raznim mjestima za ponderiranjem uzorka. Takoer je
vano uzeti u obzir prikladnost stranice kako bi se osiguralo (dovoljno prostora za
prikupljanje, bez prepreka ili drugi potencijalni rizik od nesrea u blizini mjesta).
I u izboru web stranice, kao i provedbu istraivanja cestovnog saobraaja potpora
policije je bitna.
Datum pregleda: Ako je mogue svako doba dana u nedelji treba razmotriti kako
bi se sprijeil predrasude koje mogu nastati.
Odaberite link: u principu samo pojedinci, odnosno niti jedan kamion ili voza
autobusa.

Prozedur: Um eine hohe Beteiligungsquote zu erreichen, ist der Roadside-Survey


mit den blichen Kontrollen der Polizei im Rahmen ihrer anlassfreien
Alkoholkontrollen zu verknpfen, wie dies schon beim Roadside-Survey in der
Romandie der Fall war. Nachdem die Polizei ihre Arbeit erledigt hat, sollen
Interviewer die Lenkenden ermutigen, an der Erhebung teilzunehmen. Dabei
mssten die Lenkenden einen Fragebogen ausfllen und sich einer Speichelprobe
unterziehen. Wichtige Angaben sind Geschlecht, Alter, Wohnort, Besitzdauer des
Ausweises, Zweck des Weges, Herkunft und Ziel, eine Schtzung der Anzahl
gefahrener Kilometer pro Jahr, Selbstdeklaration betreffend Konsum von
Alkohol, Drogen und/oder Medikamenten. Weitere Angaben zu Fahrzeugtyp,
46
Anzahl Insassen, Wochentag und Zeitpunkt der Kontrolle knnen auch von den
Interviewern gemacht werden.
Speichelproben: Sie werden zu einem bestimmten Labor gebracht und dort
analysiert. Die Blutproben (die z. B. zur Besttigung der Resultate eines
Atemalkoholtests durch die Polizei angeordnet werden) sind ebenfalls zu
bercksichtigen, wie dies schon im Rahmen des Roadside-Surveys der Romandie
praktiziert wurde. Die Auswahl der zu testenden Substanzen und die Cut-Off-
Werte sind von hoher Bedeutung. Dabei ist zu entscheiden, mit welchen bereits
durchgefhrten Studien die Resultate am interessantesten zu vergleichen sind
(Roadside-Survey der Romandie oder EU-Projekt DRUID).
Partner: Bei der Realisierung des Roadside-Surveys spielt die Polizei eine
wichtige Rolle. Ein anderer wichtiger Partner wre das Team, das den Roadside-
Survey der Romandie durchgefhrt hat, d. h. die Mitarbeiter des Centre
universitaire romand de mdecine lgale Vaud-Genve.

Postupak: Da bi se postigao visok udio, na cesti ankete e biti povezane s


uobiajenim policijskim provjerama kao dio svojih dogaaja bez kontrole
alkohola, kao to je to bio sluaj u anketi na cesti u francuskom govornom
podruju vicarske. Nakon to je policija uinila svoj posao, razgovor treba
obaviti sa vozaem da uestvuje u istraivanju. Vozai e morati ispuniti upitnik i
proi uzorak sline. Glavne karakteristike su pol, dob, mjesto, vlasnitvo, svrha
putovanja, podrijetlo i odredite, procjena prijeene kilometrae godinje,
samoizjanjavanjem o upotrebi alkohola, droga i / ili lijekova. Za vie informacija
o tipu vozila, broj putnika, danu i vremenu pregleda zadatak moe biti anketara.
Uzorci sline: biti e preusmjereni na odreenu laboratorij za analizu. Uzorke krvi
(z. B. da potvrdi rezultate ispitivanju alkoholiziranosti,) takoer treba uzeti u
47
obzir, kao to je ve sprovedeno u anketama u saobraaju u Romandie.Izbor
supstanci koja se ispituje, a granine vrijednosti su od velike vanosti. Vano je
da su studije ve provedene, a rezultate je vrlo zanimljivo usporediti (Anketa cesti
francuskog govornog podruja vicarske ili Druid projekata EU).
Partneri: U provedbi istraivanja cestovnog saobraaja policija igra vanu ulogu.
Drugi vaan partner e biti tim koji provodi Anketu na francuskog govornog
podruja u vicarskoj, da djelatnici Centra Universitaire Romand de mdecine
legale Vaud-eneva.

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