You are on page 1of 5

BERCERITA KISAH DARIPADA AL-QURAN

MAJLIS TADARUS AL-QURAN SEKOLAH-SEKOLAH KPM
2017

TAJUK 1P : KISAH KEPIMPINAN RASULULLAH SAW

Assalamua’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Terima kasih Tuan Pengerusi Majlis. Barisan hakim yang arif lagi
bijaksana. Guru-guru , rakan-rakan seperjuangan seterusnya
siding hadirin yang saya hormati.

Kepimpinan Rasulullah tajuk cerita
Mari kita hayati bersama

Kenalkah sahabat-sahabat dengan Rasulullah?…Rasulullah
s.a.w merupakan insan yang mulia, berperibadi unggul dan
berakhlak tinggi. Baginda bukan sahaja seorang nabi dan rasul
tetapi juga seorang pemimpin yang agung lagi disegani.

Hajarul Aswad telah berubah ( Syair)
Akibat banjir yang melanda mekah
Berlaku perselisihan antara kabilah
Datanglah Muhammad penyelamat Ummah

Akhirnya, baginda Al-Amin telah dilantik menjadi hakim.
Nabi pun membentangkan serbannya.
Lalu meminta ketua-ketua kabilah memegang bucunya dan
mengangkat Hajarul Aswad kembali ke tempat asalnya.

Firman Allah dalam surah as-Sof ayat 6 :

Maksudnya : Dan ceritakanlah khabar gembira tentang
kedatangan seorang nabi selepasku yang bernama Ahmad
( iaitu Yang Terpuji ).

Kawan-kawan
Seorang pemimpin itu mestilah jujur , amanah serta
berperibadi tinggi.

Baginda melayani isteri-isteri dan anak-anaknya dengan baik . contoh ikutan yang baik. Rasulullah . Rasulullah SAW merupakan pemimpin agung dalam keluarga dan para sahabat. Apakah sebabnya? Tepuk dada tanyalah diri Hadirin sekalian.penderaan sudah jadi perkara biasa. kes penceraian. ketua keluarga tonggak utama. engkaulah insan pilihan Pengorbananmu agung . (Sajak) Engkaulah lah pembawa rahmat keseluruh alam .serta mendidik mereka dengan penuh kasih sayang. memasak dan menjahit bajunya sendiri yang telah koyak. Kawan-kawan. Membawa ahli keluarga hingga ke syurga …Rumahku Syurgaku Hari ini. Tahukah kawan-kawan.pergaduhan. Rasulullah indahnya akhlakmu Menjadi tauladan kepada semua ( Nasyid Rasulullah) Tiada yang lain standing denganmu Pemimpin keluarga yang berakhlak mulia Firman Allah SWT dalam surah al-Ahzab ayat 21 : Maksudnya : Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu. Baginda selalu menolong isterinya mengemas rumah. Hadirin sekalian.Contohilah Ustazah Norhafizah Musa seorang daie yang berakhlak mulia.

Contohnya kisah baginda yang telah memberi makan kepada seorg lelaki tua Walaupun baginda dimaki dan dihina. Baginda mengangkat darjat wanita. perdana menteri kita hari ini .pemimpin perihatin buktinya Bantuan Rakyat 1 Malaysia dapat mengurangkan beban rakyat Hadirin sekalian. namun baginda tetap sabar dan tidak berkecil hati. Kesan dari akhlak baginda itu.orang tua itu telah memeluk agama islam Bunga kertas buat jambangan Dihias rapi diatas meja Tidak mengira kawan dan lawan Layanan Baginda adil dan saksama Firman Allah SWT dalam surah al-Qalam ayat 4 : Maksudnya : Dan sesungguhnya pada dirimu Muhammad. kami bangga menjadi umatmu Rasulullah SAW merupakan pemimpin masyarakat yang lemah lembut dan penuh hikmah. akhlak yang tinggi. Baginda memerintah berdasarkan wahyu dan perintah Allah. Pemimpin yang baik akan dikasihi oleh masyarakat.Terpadam api jahiliah dengan cahayamu Terangkat darjat wanita dengan kepimpinanmu Rasulullah ketahuilah . . Kawan-kawan. Alhamdulillah. Rasulullah SAW adalah ketua negara islam yang pertama . menghormati orang tua dan kanak-kanak serta membantu mereka yang memerlukan.

Pihak Musyrikin menghadapi kekalahan Parit yang dibina menjadi halangan (Syair) Angin kencang tiba menyerang Menanglah muslimin dengan perancangan. Namun cadangan ini diterima baginda. Firman Allah SWT dalam surah Ali ‘Imran ayat 31 : Maksudnya : Katakanlah jika kamu mencintai Allah. Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong kita hari ini.. Lantas baginda memanggil para sahabat dan pengikutnya untuk bermusyawarah . Memetik kata-kata Saidina Ali “ Kebenaran yang tidak terancang akan dikalahkan oleh kebatilan yang terancang. Baginda telah mengadakan system syura dalam pentadbirannya. Suatu hari baginda mendapat berita bahawa kaum Musyrikin dan Yahudi ingin menyerang Madinah. “Apa?? Membina parit yang besar di sekeliling Madinah?” Penduduk Madinah kehairanan.Baginda juga merupakan seorang pemimpin yang adil lagi bijaksana. Seorang pemimpin mestilah bijak dan berstrategi. Alhamdulillah. Hadirin sekalian. Demikianlah kisah pemimpin yang mulia dan agung . menjadi qudwah. . Kawan-kawan. maka ikutlah aku. Salman al-Farisi mencadangkan agar menggali parit dikeliling kota Madinah untuk menyekat kemaraan tentera musuh.

Baginda menjadi pemimpin yang adil dan sempurna dari setiap sudut. Pergi mengembara ke Negara benua Perjalananya jauh cukup sedekad Negara makmur lagi sejahtera Jika pemimpin seperti Muhammad Sekian. .. keluarga.Pemimpin yang dihormati bukan di takuti. pemimpin yang dikasihi bukan dibenci. . Wabillahit taufiq wal hidayah. peribadi. masyarakat dan negara Firman Allah SWT dalam surah al-Anbiya’ ayat 107 : Maksudnya : Dan tidaklah Kami mengutuskan engkau wahai Muhammad untuk membawa rahmat ke seluruh alam. Wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.