Cara Ros masak kuah yong tau fu ini mungkin lari sedikit dari cara-cara resepi asal

, bergantung pada
kesusuaian masing-masing ya, namun saya sangat berterima kasih atas resepi asal kak Minami ini. : )

Tips-tips tambahan dari ros@jintanmanis.com

1. Pastikan menggunakan api yang kecil, dan jangan sesekali guna api yang kuat untuk menggoreng
cili kering.

2. Sentiasa di kacau selalu cili kering yang sedang digoreng, dan jangan goreng cili terlalu perang atau
jangan dibiar sampai cili menjadi hitam. kalau cili terlalu perang atau gelap warnanye, kuah yong tau
fu akan menjadi pahit.

3. Belacan yang digunakan kalau boleh bakar sedikit, baru di kisar dengan bahan yang lain.

4. Air gula merah perlu ditapis dahulu dan pastikan gula merah mendidih dan larut sempurna.

5. Tambah kan 1 atau 2 sudu kecil MINYAK BIJAN dalam kuah supaya kuah menjadi wangi dan
membuatkan kuah menjadi lebih sedap.

6. Kuah jangan terlalu cair, biarkan pekat sedikit kerana bila kita campurkan bahan-bahan sampingan
yong tau fu yang telah direbus, kuah akan menjadi cair sedikit, kerana bahan yang telah direbus akan
mengandungi air.

kangkung. jejari ketam. topping sekali lagi yong tau fu dengan baki bijan goreng. kacau sebati.: ) . Selamat Mencuba. masukkan bancuhan tepung jagung atau tepung kanji kentang ( katakuriko) . Goreng cili kering seketika. masukkan pula bijan goreng. supaya nampak lebih sedap dan menyelerakan. angkat dan ketepikan. nak beli yang siap dicampur semua ni sekali pun ade jual dah. kemudian masukkan cili kering yang siap digoreng tadi bersama air gula melaka serta belacan di dalam blender. sesuaikan rasa. Bahan-bahan sampingan bagi yong tau fu ialah. kacau sebati. rebus gula merah bersama sedikit air. Untuk pekatkan kuah. Curahkan bahan yang di kisar tadi di dalam kuali yang berisi minyak bekas gorengan cili kering tadi. bebola ikan. angkat dan sedia untuk dicampur dengan bahan-bahan lain yang sedia direbus. pastikan gula merah betul-betul larut. kek ikan. 3. tinggal rebus je. masukkan garam. 2. sosej. masak hingga mendidih. Sedap dimakan panas-panas. Cara ros membuat Yong Tau Fu 1. tahu goreng dan lain-lain mengikut selera masing-masing. 4.Setelah gula merah mendidih angkat dan tapiskan. Apabila kuah yong tau fu telah dicampur dengan bahan rebusan.7. blender hancur.

tapi boleh juga di simpan di dalam peti ais. kalau rasa bilangan isi rumah tak banyak. boleh buat separuh bahan je. supaya tidak membazir.Nota: Bahan-bahan resepi yong tau fu ni dapat banyak juga. dan panaskan jika ingin dimakan. dan pandai-pandai lah agak lah ye. .